Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fungerer reklame?

NYTT TEMA
tenker-selv

tenker-selv
30.01.21 09:55

Fungerer egentlig reklame for meg så er det kun hvis et produkt enten er noe jeg allerede har vurdert å kjøpe eller syns virker som noe jeg vil prøve som gjør at det er noe som blir kjøpt. Nye produkter tilbud og nye tjenester er ting som gjør at reklame er nyttig men stort sett ellers hva er vitsen? Man har selvsagt den mer uvanlige informasjons og sikkerhets reklamene men de er mer unntaket enn regelen selv om disse av og til får personer til å skjerpe seg.

Her er for øvrig en reklame som fikk personer til å bruke setebelte har du noen reklame som fikk deg til å kjøpe eller forandre på noe?

fargerik

fargerik
30.01.21 12:27

Jeg skal kjøpe meg en sykkel. og har brukt internett for å se etter en ny sykkel.

Etter det er nettaviser og sosiale medier tapetsert med reklame fra sykler fra en drøss med firmaer som selger slikt. Algoritmene jobber.

Ganske nyttig, egentlig, siden jeg er interessert i å vite hva som finnes der ute.

Så det fungerer jaffal for meg, og vil også fungere for den jeg velger å handle med.

(Innlegget ble redigert 30.01.21 12:28)

Lyngen

Lyngen
30.01.21 23:31

Reklame fungerer vel mest som merkevarebygging. Om det virker? Ja, klart det. Hvis ikke hadde de ikke brukt store summer på det. Jeg tror veldig mange blir påvirket ubevisst. Reklamer mange år tilbake kan kanskje påvirke et valg uten at man vet det. 

RoyalGard

RoyalGard
01.02.21 17:26

Jeg lurer på hvorfor man kan se i omtrent alle aviser at det er tilbud på Polet og bilder av forskjellige vin med alkohol vises etc.

Men nåde deg om du reklamerer for Øl, det ser man jo ingen steder (Som jeg har sett).. 

Hva er greia her? :D

vadefugl

vadefugl
03.02.21 18:07

Lurer på en ting her. Og det er om vi alle hadde kjøpt oss produkter fra konkurrentene til de som vises som reklame på TV? Pepsi Max er jo mestselgende her i landet, så hvorfor ikke gjøre som meg, kjøpe den originale Coca-Cola?

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
20.03.21 12:55
vadefugl: Pepsi Max er jo mestselgende her i landet, så hvorfor ikke gjøre som meg, kjøpe den originale Coca-Cola?

Når startet egentlig Pepsi Max sin dominans her til lands?

Som guttunge husker jeg at selv vanlig Pepsi, var et heller sjeldent syn å se, både hjemme, på besøk hos familie og venner, og ute på restaurant eller cafeer osv. Og var vel utover andre halvdel av 90-tallet, at den virket å bli en skikkelig seriøs utfordrer til Coca Cola og andre bruskonger.

Selv har jeg ikke drukket vanlig Cola på flere tiår. Tror sist gang, var i forbindelse med at jeg var skikkelig kvalm, og da pleide iskald Coca Cola å være en gjenganger, men etter at Pepsi Maxen ble en favoritt, har jeg fått en stor avsmak for sukkerholdig brus, det blir for søtt og dessuten foretrekker jeg Pepsi Max fremfor de fleste av Cola sine sukker/sukkerfrie produkter.

En jeg derimot savner fra Cola, er Tab-Xtra. Men den er vel også borte vekk?

farout05

farout05
20.03.21 19:57

Reklame virker, mest effekt har TV-reklame.

Politisk reklame på TV er vel ikke tillatt (?), men NRK-TV og TV2 har vært generøse ovenfor regjeringen og spesielt Høyre det siste året og gitt jevnlig gratis reklame.

Resultatet har vært at Høyre har ligget høyt på meningsmålingene, og Erna har ligget høyt på målingene blant statsministerkandidatene.

(Innlegget ble redigert 20.03.21 19:58)

zephyrus

zephyrus
20.03.21 20:01
Frank.N.Steen: Når startet egentlig Pepsi Max sin dominans her til lands?

Tror det var i 1993 eller 1994.

Kongemannen

Kongemannen
20.03.21 20:02

Reklamen virker. Presterte å kjøpe laksepostei i dag, Skulle nok ikke ha kjøpt dette.

Langorm

Langorm
21.03.21 22:07
tenker-selv: har du noen reklame som fikk deg til å kjøpe eller forandre på noe?

Noen reklamer har virket mot sin hensikt på meg. De har fått meg til å ta avstand fra produktet. Helt utenom dette, så undrer jeg meg ( om det er lov ) hvorfor svarte mennesker blir enkeltvis unaturlig plassert samens med hvite i noen reklamer? Eller er det galt å i det hele tatt, å gjøre seg tanker om dette? 

fargerik

fargerik
22.03.21 11:25
Langorm: Helt utenom dette, så undrer jeg meg ( om det er lov ) hvorfor svarte mennesker blir enkeltvis unaturlig plassert samens med hvite i noen reklamer? Eller er det galt å i det hele tatt, å gjøre seg tanker om dette?

Det kan kanskje ha noe med antirasisme å gjøre, men jeg ser ikke bort i fra at markedsførere også ønsker å tjene penger på å selge produkter til svarte mennesker ved å plassere svarte mennesker i reklamene.

Det kan kanskje være et tveegget sverd, for noen kundergrupper vil kanskje slutte å kjøpe produktet dersom det ikke kun er hvite mennesker i reklamene.

(Innlegget ble redigert 22.03.21 11:26)

Langorm

Langorm
22.03.21 14:30
fargerik: Det kan kanskje ha noe med antirasisme å gjøre, men jeg ser ikke bort i fra at markedsførere også ønsker å tjene penger på å selge produkter til svarte mennesker ved å plassere svarte mennesker i reklamene. Det kan kanskje være et tveegget sverd, for noen kundergrupper vil kanskje slutte å kjøpe produktet dersom det ikke kun er hvite mennesker i reklamene.

Dette er et ømtålig tema, som ganske sikkert diskuteres foran TV i de tusen norske hjem. Her kan en også undre seg over i hvor stor grad den gjennomsnittlige nordmannen er eiegod eller ikke? Så vil jeg poengtere, at i de "få" reklamene jeg tok avstand fra, var der kun hvite! 

AccountsReceivable

AccountsReceivable
23.03.21 17:39
tenker-selv: har du noen reklame som fikk deg til å kjøpe eller forandre på noe?

Det er nok flere reklamer som har påvirket meg til å velge enkelte produkter fremfor andre, selv om jeg ikke er klar over det.

Poenget med reklame er jo ikke nødvendigvis å få et prospekt til å kjøpe noe på impuls, men heller å sørge for at produktet/merkevaren er "top of mind" i det øyeblikket når prospektet er klar for å handle, eller for å forsterke tilknytningen faste kunder har til merkevaren din om man selger et produkt de allerede liker/kjøper (for å bevare «top of mind» posisjonen). 

Reklame brukes jo til så mangt, selvfølgelig også politisk. Toyota serverte jo denne i beste sendetid under Super Bowl i år, som de fikk god respons på. For mange vil det nok virke som om Toyota bare poengterer at de støtter paralympics utøvere, men det er jo åpenbart i tillegg en pro-life reklame også. Her prøver de jo åpenbart å sørge for at reklamen treffer et vidt spekter av mennesker som de håper senere vil ha en positiv assosiasjon til Toyota. Så har jo i tillegg Toyota fabrikker i mange stater som heller mer og mer mot pro-life og hvor mulighetene for abort stadig innskrenkes, så valget av budskap er vel neppe et tilfeldig valg. Om de kan kan styrke forholdet til både kunder og politikere i en og samme video blir jo valget enkelt.

(Innlegget ble redigert 23.03.21 17:39)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
27.03.21 09:29
zephyrus: Tror det var i 1993 eller 1994.

Ah, det høres jo i grunn riktig ut, for husker at farfar og farmor drakk mye ulik sukkerfri brus, der Pepsi Diet Coke (tror den hadde sølvfarga etikett) virket å være en slags forgjenger til Pepsi Max, og at de disse 1,5 liter flaskene hadde en svart bunn, helt nederst, men ble etter hvert fjerna/borte utover 90-tallet.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
31.03.21 10:46

Vektklubben sine annonser på VG.no, er det virkelig noen som gidder å trykke seg inn på disse? Siste tiden (føler de har holdt på slik i årevis) har dem total dominert nettavisen, og spyr ut, gjerne 5-6 "artikler" med titler som:

"Så mye kan du unne deg i påsken", "Så mange kalorier er det i ditt og datt", "Så mange mil må du løpe, til du nærmest stuper, dersom du har sett på en liten sjokoladebit" og "Så mange kalorier er det i lufta du puster"

Ålreit, de to siste er kanskje litt overdrevne og usanne, men føler at det nærmer seg den type hysteri, og nå dytter dem til og med på med:

"Se hva slankeekspertene har i påskeegget"

Tja, hva kan det være? Tannbørste, tanntråd, en halv gulrot, og kanskje, om du er ekstra heldig, et stykk sukkerfri tyggegummibit, som "dessert".

Her skal det virkelig lades opp til at man skal få "kose" seg i påsken med dårlig samvittighet, og hvor kalorier skal telles, mil skal tilbakelegges, og en skal aldri mer spise noe snop eller snacks igjen.

Stakkars de som er på slankern eller sliter med vekta, og blir konstant nedrent av slike annonser, der er til for å påminne dem om at alt er fy og forbudt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg