Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK driver direkte Israel-hets

NYTT TEMA
Fremtidshåp

Fremtidshåp
03.02.21 13:02

Det er en skam, ja skandale slik NRK driver på.  I går, tirsdag 2.02.21. holdt programleder en satire og hån mot Israel og Guds utvalgte folk som det luktet jødehat av lang veg.

I ettertid har NRKs ledelse beklaget. Men dette er egentlig symptomatisk for NRK å drive med negativ omtale av Israel.  Vi har hørt og sett NRKs negative omtale av Israel mange ganger.  Se NRKs nettside. Se og lytt her:

https://www.ikaj.no/2021/02/03/nrks-manglende-beklagelse/

(Innlegget ble redigert 03.02.21 13:08)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.02.21 13:06
Fremtidshåp: Det er en skam, ja skandale slik NRK driver på.  I går, tirsdag 2.02.21. holdt programleder en satire og hån mot Israel og Guds utvalgte folk som det luktet jødehat av lang veg.

Er det noe man skal spøke med og gjøre narr av så er det at jødene er guds utvalgte folk. Det er så dumt at det fortjener latterliggjøring.

Problemet med dette innslaget var ikke at han gjorde narr av Israel og vaksinepolitikken.

Problemet var at det var tydelig at han faktisk hater Israel og jøder. Han klarte ikke å gjemme hatet sitt i god nok satire og ble tatt med buksene nede.

(Innlegget ble redigert 03.02.21 13:07)

Fremtidshåp

Fremtidshåp
03.02.21 13:27
oddvar_kjempebra: Er det noe man skal spøke med og gjøre narr av så er det at jødene er guds utvalgte folk. Det er så dumt at det fortjener latterliggjøring.

Det er ikke jødene selv som sier at de er Guds utvalgte folk, men Gud selv.  Han sa til jødene for mer enn 3000 år siden følgende og har ikke endret sitt løfte til dem:

«For et hellig folk er du for Herren din Gud; dig har Herren din Gud utvalgt av alle de folk som er på jorden, til å være hans eiendomsfolk. Ikke fordi I var større enn alle andre folk, fant Herren behag i eder, så han utvalgte eder, for I er det minste blandt alle folk; men fordi Herren elsket eder, og fordi han vilde holde den ed han hadde svoret eders fedre, derfor førte Herren eder ut med sterk hånd og fridde dig ut av trælehuset, fra Faraos, egypterkongens hånd.»

‭‭5 Mosebok‬ ‭7:6-8‬ ‭NORSK‬‬

https://www.bible.com/121/deu.7.6-8.norsk

Og nå har Gud fridd jødene ut fra nazihelvetet, kommunismens jernhånd, islamske lands undertrykkelser m.m. og ført flere millioner tilbake til fedres land - Israel.  Om vi prøver å latterliggjøre Guds vei med jødene, så er vi ganske fort fanget av den snikende og farlige antisemittismen.

aicat

aicat
03.02.21 14:14
oddvar_kjempebra: Problemet var at det var tydelig at han faktisk hater Israel og jøder. Han klarte ikke å gjemme hatet sitt i god nok satire og ble tatt med buksene nede.

Dette sa Shaun Matheson på NRK P13 om Israel:

« Ja, fader heller. Vi får vel nesten ta med oss de gode nyhetene vi får da, selv om de kommer fra Israel. Jeg veit det, hvor sjukt er det, assa, gode nyheter fra Israel, når skjedde det sist? Du, vet du hva, det aner jeg ikke faktisk.

« Men vi har lest om dette i avisene i dag og hørte akkurat om det på Dagsnytt her, men både avisene og Dagsnytt glemte noe viktig, eller unnlot å nevne det, noe vi aldri må glemme: Israel er en okkupasjonsmakt, det er et apartheid-regime der noen mennesker er mer verdt enn andre mennesker, og der disse andre blir utsatt for systematisk undertrykkelse.

"Deres land blir stjålet fra dem, der de mister strøm og vann hvis det ikke oppfører seg ordentlig. Og skulle en hjemmesnekret rakett lande ett eller annet sted hos Guds utvalgte folk gjennomføres grusomme hevnaksjoner der tusenvis av mennesker blir drept, gjerne barn.»

« Kan det virkelig komme gode nyheter fra dette landet? Nja, på en måte. På en måte som du har hørt, og dersom vi kun skal tenke på oss selv, og glemme alt av overgrep og drap israelerne utfører på det palestinske folk.

«Visstnok viser tall fra Israel at over en million fullvaksinerte mennesker, av en million fullvaksinerte mennesker, ble under 1000 personer smittet. Det er gode nyheter, samme hvordan du vrir og vender på det. Jeg skulle bare nesten ønske at de kom fra et annet sted hvis du skjønner. Det er nesten så jeg skulle ønske at vaksinen ikke virka... Det går ikke an å si, beklager, jeg skjønner det, pokker også.

« Sa jeg apartheid, jeg gjorde det, gjorde jeg ikke det? Bare for å understreke det: Først fikk palestinerne ingen vaksiner, for fjorten dager siden fikk de hundre, i går fikk de 2000. 1,1 millioner skikkelige mennesker får vaksine, 2100 av de som ikke er så skikkelige får vaksine. Vi må bare aldri glemme hvor rævva Israel er, det er sykt viktig at vi aldri glemmer det, jeg bare sier det, vi må aldri glemme hvor rævva Israel er.

Her er det ikke bare hets mot jøder, men også en del sannheter om Israels politikk - men som helhet var vel det eneste rette å beklage slike uttalelser.

(Innlegget ble redigert 03.02.21 14:17)

aIseboy

aIseboy
03.02.21 17:48

Det skal de ha, norske Israelsvenner må være blant landets ivrigste NRK P13-lyttere. Hvor mange hundre klager var det som kom inn på 24 timer? 

Lyngen

Lyngen
06.02.21 22:37

Det er vel neppe mange som ikke mener Shaun gikk over streken, men det er ganske interessant å se hvordan israelvenner sprer saken videre som om det gjør saken bedre. MIff klager over at NRK fikk stoppet innslaget på YouTube. Man skulle jo tro det var bra, men de bruker det så klart politisk og kommer med jødehatkortet så for det er mulig. Shaun sa ikke noe om jøder. Og utspillet hans er hans og ikke alle andre som jobber i NRK. 

Når skal israelvenner være ærlige og si at deres motiv er Jesus frelse og Bibelens profetier mer enn Israel som stat? De har egne religiøse motiver. Og når skal MIFF stå frem med deres store løgn at de er livssynsnøytrale? Står det ikke et budene at de ikke skal lyve og vise nestekjærlighet? 

Fremtidshåp

Fremtidshåp
07.02.21 12:25
Lyngen: Shaun sa ikke noe om jøder. Og utspillet hans er hans og ikke alle andre som jobber i NRK.

Han snakket om Israels jøder. At de følte seg bedre enn de andre.  Han snakket om «Guds utvalgte folk», og hånet dem.

Det han drev med var rent jødehat i dette radioprogrammet.

Og du behøver ikke dekke deg bak Israel-kritikk, og derved toe dine hender og innbille deg at vi ikke gjennomskuer deg også. Ditt og mange, mange andre nordmenns Israelhat er dessverre oppblandet, mer eller mindre, med jødehat.

(Innlegget ble redigert 07.02.21 12:30)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
07.02.21 13:35
Fremtidshåp: Han snakket om Israels jøder. At de følte seg bedre enn de andre.  Han snakket om «Guds utvalgte folk», og hånet dem.

Du sier jo det samme selv.

Lyngen

Lyngen
07.02.21 17:33
Fremtidshåp: Det han drev med var rent jødehat i dette radioprogrammet.

Nei, det var Israelkritikk. "Guds utvalgte folk" er det jo religiøse som sier. Det er høyst kritikkverdig å si at noen har fortrinn ovenfor andre.  Og høyst tullete uansett om man tror på en Gud eller ikke. Det er ikke Bibelen som skal definere galt og rett i et moderne samfunn. Religion burde vært forbehold det private, ikke statlig. 

Jeg har null, NULL jødehat. Man skal få lov til å tro det man vil. Men jeg som mange andre synes veldig dårlig om Israels behandling av dem som var der før dem. 

Men å si at vaksineringen ikke skulle virke, er langt, langt over streken. Men det meste burde vært greit å ytre seg om. Han og ledelsen har beklaget det som gikk over streken. 

(Innlegget ble redigert 07.02.21 17:34)

Lyngen

Lyngen
09.02.21 08:32

Det har ikke kommet frem i saken etterpå at Shaun trakk utsagnet om vaksineringen tilbake og ba om unskyldning med en gang på direkten.

mar_ette

mar_ette
12.02.21 20:38

Alle som kaller noen "Guds utvalgte folk", utenom en religiøs kontekst, eller altså ren fantasi/eventyr, er pin sprøyte gal... Det har ikke noe med jødehat å gjøre å faktisk påpeke at staten Israel bedriver systematiske ubegrunna overgrep mot det palestinske folk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg