Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke noe for Dagsrevyen slikt?..

NYTT TEMA
nostalgikern

nostalgikern
11.02.21 21:11

Jeg (og sikkert flere med meg) regner NRKs Dagsrevyen som dagens viktigste tv-sendte nyheter, og som man liksom "må" få med seg, men selvfølgelig gjerne også TV2-nyhetene, som av og til naturligvis kan ha andre interessante temaer enn dagens mest "selvfølgelige" nyhetsbilde.

En mye debattert og politisk visstnok "het potet" har jo vært dette spørsmålet om feriepenger til arbeidsledige og permitterte.  Da må man jo begynne å stusse over at Dagsrevyen ikke finner plass til å nevne med ett ord at det i dag da ble klart at regjeringen gikk med på et forslag fra FrP om at de som har gått på dagpenger i 2020 og de som blir gående på det også for inneværende år (en ny utgift for staten på anslått et par-tre milliarder) de er nå sikret feriepenger.  Man kunne lese om at det var "jubel" i FrP for at de hadde fått regjeringen med på dette.

Det er klart man kan få mistanke om at det å la være å nevne en slik sak som vil berøre så mange tusen arbeidsledige og permitterte, at det altså kan dreie seg rett og slett om neddyssingsjournalistikk, og dermed muligens innslag av politikk i avgjørelsen om ikke å nevne en såvidt omdiskutert og "stor" sak, som dette egentlig er.  At det ville bli liksom vel positivt for både FrP (først og fremst sikkert), men også for regjeringen.  Om det så ikke hadde vært noe intervju om saken, så hadde vel et par setninger om avgjørelsen tatt kanskje et halvt minutt, så plassmangel var vel neppe det evt. argumentet.  

Det ligger nok mye indirekte påvirkning i å utelate div. temaer og saker, generelt sett. Det kan gjelde både innenriksnyheter og utenriks også.

TV2 hadde et innslag om saken i sin 18.30-sending.  Jeg så etter om jeg kunne lese om saken nå i kveld i herværende nettavis, men fant ikke noe, ei heller i Aftenposten...

Dagbladet er ofte overraskende informativ, ofte  om saker og temaer man kanskje skulle tro at de ikke ville vie noe spalteplass, sånn av politske grunner de også, men de hadde faktisk en artikkel om denne saken.  Sånn bør det være.  Neddyssingsjournastikk kan man jo ikke uten videre påstå at slik som det nevnte eksempelet er, man hva er da, mon tro, begrunnelsen for ikke å nevne en slik viktig sak??  Noen som "vet"?

Forresten, - mon tro vil FrP gå tilbake med på gallupen  nå som de fikk til denne ordningen? :)  Har jo vært flyttet på en god del milliarder i det siste til fordel også for hvermannsen ikke minst, men utakk er jo som kjent verdens lønn...

(Innlegget ble redigert 11.02.21 21:21)

DrSchwei

DrSchwei
14.02.21 10:23

Dagsrevyen er dessverre ikke lenger en "revy" over dagens viktigste saker. Tidligere var det slik at man kunne holde seg oppdater om det viktigste om man fikk med seg denne sendingen. Nå er det hele blitt en blanding av publikasjon av egne avsløringer. En ekstrem bruk av "stand up" på direkten - det kan nå være 6-7 direkteinnslag fra en eller annen reporter i hver sending. I tillegg skal det bakes inn noe kultur og generelle tøvesaker.

Denne saken om feriepenger angår jo en del, men det er vel neppe noen politisk grunn til at man velger å ikke presentere den. Saken har vel vært en del omtalt, men det er nok riktig at når vedtaket først kom så var det ingen melding om det.

Her kjørte man nok mer fram saken når det var et konfliktnivå i det, ikke når endelig enighet kom. Det er også en del av det generelle bilder i dagens medier - det er viktigere å fortelle hva som KAN komme til å skje, hva konfliktlinjene går ut på (gjerne spisset, ikke i dybden) enn hva som faktisk har skjedd. Dette gjelder generelt.

Spesielt i denne saken gjelder jo det, så vidt jeg forstår, at de arbeidsledige etter at feriepengene ble kuttet, fikk mer utbetalt når de var ledige, i stedet for at de ble trukket disse pengene og fikk de senere. Jeg har ikke helt fått med meg om det er slik at staten sparer mye på å kutte feriepengene. Men det er jo slik man burde blitt informert om.

Jeg kjøper argumentet fra høyresiden om at virker litt unødvendig med feriepenger når folk er kommet i jobb igjen, men hvis det ligger slik at det blir mindre totale utbetalinger til de som blir rammet, er jo det et noe hult argument. Da er det jo innsparing som gjelder.

perchri

perchri
21.02.21 16:56
DrSchwei: Dagsrevyen er dessverre ikke lenger en "revy" over dagens viktigste saker. Tidligere var det slik at man kunne holde seg oppdater om det viktigste om man fikk med seg denne sendingen. Nå er det hele blitt en blanding av publikasjon av egne avsløringer.

En gang i tiden,ja. Synes det hele farges mer av Se og Hør mentaliteten der også. Men ville gjerne at de sendte værmeldinga, før de begynner med  de såkalte nyhetene...jeg er noe konservativ når det gjelder det siste. Se og Hør har jeg aldri synes noe om. Allt for mange pesoner som jeg ikke har den minste peiling på hvem er, og pesondyrkelser har ikke smak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg