Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan noen svare........?

NYTT TEMA
perchri

perchri
14.02.21 09:02

Hvorfor er omtrent alle WEB-sider for tiden så kontrastløse? Tekst er mot gråhvit bakgrunn en tanke lysere, og teksten i seg selv tynn, liten og spinkel.?  Det er da ingen heksekunst å lage en sort kontrastrik tekst mot en lys gråhvit bakgrunn?

I dag i VG er det et kart som viser Oslo og områder som mulig skal bli fosilfritt. Helt umulig å lese teksten som er satt inn i de forskjellige områdene...ingen kontrast. Har registrert "denne trenden" hos uendelig mange...ser ut som de bruker samme Web konstruksjons firma?  I allefall kan de ikke faget. Har snakket med utrolig mange og alle er enige , men gjøres det noe?  Foreksempel teksten her på VGD, som jeg nå skriver, burde, kontrasmessig være noe tykkere samt SVARt..ikke grå. Skal jo tross allt leses av mange forskjellige mennesker samt forskjellige komputere og iphoner.  Bytt konstruktør av Webben. Ser de ikke sjøl på resultatet hva de "konstruerer"?

Har andre samme "syn" på dette?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
14.02.21 18:11
perchri: Hvorfor er omtrent alle WEB-sider for tiden så kontrastløse? Tekst er mot gråhvit bakgrunn en tanke lysere, og teksten i seg selv tynn, liten og spinkel.?  Det er da ingen heksekunst å lage en sort kontrastrik tekst mot en lys gråhvit bakgrunn? I dag i VG er det et kart som viser Oslo og områder som mulig skal bli fosilfritt. Helt umulig å lese teksten som er satt inn i de forskjellige områdene...ingen kontrast. Har registrert "denne trenden" hos uendelig mange...ser ut som de bruker samme Web konstruksjons firma?  I allefall kan de ikke faget. Har snakket med utrolig mange og alle er enige , men gjøres det noe?  Foreksempel teksten her på VGD, som jeg nå skriver, burde, kontrasmessig være noe tykkere samt SVARt..ikke grå. Skal jo tross allt leses av mange forskjellige mennesker samt forskjellige komputere og iphoner.  Bytt konstruktør av Webben. Ser de ikke sjøl på resultatet hva de "konstruerer"? Har andre samme "syn" på dette?

Har ikke sett det samme.

Du nevner et eksempel men det kartet har man altså hentet fra en rapport som har dette dårlige kartet.

Det er ellers all verdens muligheter for å lage slike kart veldig gode eller veldig dårlige. her har de nok kommet nær den dårlige enden i rapporten som VG har hentet kartet fra.

Det jeg dog har oppdaget at både det ene og det andre ser mindre skarpt ut enn før. Og her er kanskje noe som gjelder deg også. For min del handler det om at jeg med alderen får dårligere syn og mindre kapabel til å se skarpt. Jeg er redd at det gjelder andre også.

Sjekk noe du skrev selv for 10 år siden å se om det ser like skarpt ut som du mente det gjorde da.

perchri

perchri
15.02.21 09:04
BornOnThe4thOfJuly: Sjekk noe du skrev selv for 10 år siden å se om det ser like skarpt ut som du mente det gjorde da.

Ja, jeg har sjekket det meget vel. Selv mine barnebarn 18 og 20 år sier det samme, når de bruker PC. men på mobilen er oppsttet anderledes og framstår noe mer kontrastrikt. Igjen, de, samt en del andre som brukere av PC, er meg enig....blast og kontrastløst.

Står da igjen med, hvorfor lar de ikke tekst være svart mot grått, er mange gråtone nyanser mot grått/hvit bakgrunn? 

Kartet får så være. Se litt på Google kartet.....totalt kontrast fraværelse...og det de kaller farger i kartet......grått/hvitt.

Allt virker som går på "halvtåll", ikke noe "krav" ser det ut til. 

(Innlegget ble redigert 15.02.21 09:06)

fargerik

fargerik
16.02.21 14:33
perchri: Har andre samme "syn" på dette?

Kanskje tid for en synstest, kanskje du trenger databriller?

Grad

Grad
20.03.21 18:02

Hvis jeg leser denne teksten fra en datamaskin, så virker denne teksten også for liten for meg. Kanskje bakgrunnen skal være litt gul.

Øynene blir veldig lei av denne lille teksten. Og jeg blir tvunget til å øke den med tasten. 

contrl + 

contrl - 

contrl 0

Skjerm 17 tommer

(Innlegget ble redigert 20.03.21 18:05)

farout05

farout05
20.03.21 19:44
perchri: Hvorfor er omtrent alle WEB-sider for tiden så kontrastløse? Tekst er mot gråhvit bakgrunn en tanke lysere, og teksten i seg selv tynn, liten og spinkel.?  Det er da ingen heksekunst å lage en sort kontrastrik tekst mot en lys gråhvit bakgrunn?

Har selv sett slike tilfeller på nettet. I matbutikken er det nesten umulig å lese datostemplingen i noen tilfeller.

Nå verserer det en god del tyske kjøttprodukter med salmonella i matbutikker. Merkingen er så dårlig at det er vanskelig å finne produsentland. Tyske kjøttprodukter er klart merket med f.eks "COOP", "Spar", "Meny", "Nortura" osv. med veldig små skrift kan kunder med godt syn se merking om at produktet er produsert i Tyskland.

Virker som at dårlig merking av matvarer og kontrastløs informasjon på nettet er valgt med omhu.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg