Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vestsahara og den øredøvende tausheten.

NYTT TEMA
ruffem

ruffem
06.02.14 10:10

Og hvorfor er det ikke noen støttegrupper, demonstrasjoner eller nedrakking av Marokko som okkupanter, noen oppfordringer om handesboikott eller i det minste noen oppmerksomhet å spore i denne konflikten?

Svaret er  innlysende - det er jo en arabisk stat som er okkupanten, og ikke en jødisk!

Så objektive og upartiske er opinionsdannerene og de som kjemper mot undertrykkelse og urett.

(Innlegget ble redigert 06.02.14 10:11)

aicat

aicat
06.02.14 10:45

Dersom du hadde brukt søkefunksjonen her på VGD - ville du sett at jeg har skrevet om Vest-Saharas okkupasjon av Marokko hele 48 ganger - så helt tyst har det nå ikke vært.

Totalt er området nevnt i over 1000 debatter her på VGD.

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
06.02.14 10:45
ruffem: Svaret er innlysende

nemlig at tiljublingen av det marokkanske styresettet og den marokkanske okkupasjonen er helt fraværende. 
Protester mot okkupasjonen blir ikke møtt av motprotester, de blir ikke møtt av argumenter om at det marrokanske regimet kan ture fram som de vil grunnet sitt styresett eller forsøk på å omdefinere "folk" til å utelate sahrawiene.

Protesterer man derimot mot okkupasjonen av de palestinske områder, er motprotestene der med det samme - okkupasjonen, med problemene de fører til for den palestinske befolkningen blir endogtil framstilt som "en velsignelse" av enkelte, og okkupasjonsmakten blir tiljublet som en stat med høy moral og vestlig styresett, som om det skulle "unnskylde" brudd på genevekonvensjonen.

Så selvfølgelig, det blir adskillig mer bråk rundt diskusjoner om Israels okkupasjon - men protestene mot begge okkupasjonene er klart til stede dersom man følger med.

(Innlegget ble redigert 06.02.14 10:46)

ruffem

ruffem
06.02.14 11:41
aicat: Dersom du hadde brukt søkefunksjonen her på VGD - ville du sett at jeg har skrevet om Vest-Saharas okkupasjon av Marokko hele 48 ganger - så helt tyst har det nå ikke vært.

beklager, rekrutt i VGD :-)

Staalisen

Staalisen
06.02.14 11:59

Ingen grunn til å beklage, ruffem. Din påpekning av at Vest-Saharas vanskjebne ikke vekker særlig sympati i Norge, er både rimelig og betimelig.  
Riktignok hender det en sjelden gang at dette nevnes i en debatt, men for meg ser det ut til at det bare skjer når det kan gi en ny fart til trakasseringen og utskjellingen av Israel.

Og som du ser er det en debattant ovenfor som gir oss venner av Israel skylden for hans eget fravær av fokus mot Vest-Sahara! Som om ikke det skulle være fritt fram for han å skjelle ut 30 millioner marokkanere på samme måte som de få jødene i Israel. Hvis han virkelig gikk inn for det med liv og lyst. 

(Innlegget ble redigert 06.02.14 12:00)

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
06.02.14 12:19
Staalisen: Og som du ser er det en debattant ovenfor som gir oss venner av Israel skylden for hans eget fravær av fokus mot Vest-Sahara! Som om ikke det skulle være fritt fram for han å skjelle ut 30 millioner marokkanere på samme måte som de få jødene i Israel. Hvis han virkelig gikk inn for det med liv og lyst.

Det er nok ikke snakk om å gi Israels såkalte "venner" skyld for mangelen på fokus på Vestsahara, snarere at de er klart delskyldige i det veldig store fokuset okkupasjonen av palestinske områder får.

Selvfølgelig, på et forum som dette er man ute etter diskusjon, sånn sett er det mer fokus der man forventer motargumenter enn der man forventer at folk sier seg enige.

Kritikk av styresmakter, enten de er israelske eller marokkanske er selvfølgelig viktig, (det er dog ikke alltid at forum som dette er det mest egnede,) men utskjelling av hele folkegrupper har lite for seg.

CNN

CNN
06.02.14 12:45
ruffem: Og hvorfor er det ikke noen støttegrupper, demonstrasjoner eller nedrakking av Marokko som okkupanter, noen oppfordringer om handesboikott eller i det minste noen oppmerksomhet å spore i denne konflikten? Svaret er  innlysende - det er jo en arabisk stat som er okkupanten, og ikke en jødisk! Så objektive og upartiske er opinionsdannerene og de som kjemper mot undertrykkelse og urett.

Grunnen til at det ikke er mye aktiv debatt utfort av motstanderne av okkupasjonen er fordi det er sa fa stottespillere av organisasjonen. Det er lite vestlig stotte for okkupasjonen av vest sahara, og lite lobbying for okkupasjonens intereser. Med Israel konfliten er det folk pa bege sider, derfor er det mer debatt.

VG-Mett

VG-Mett
06.02.14 12:48
ruffem: Og hvorfor er det ikke noen støttegrupper, demonstrasjoner eller nedrakking av Marokko som okkupanter, noen oppfordringer om handesboikott eller i det minste noen oppmerksomhet å spore i denne konflikten?

Det er heller ikke noen som støtter og lovpriser den marokkanske okkupasjonen  - kan det ha med at det er en arabisk stat som okkuperer?

VG-Mett

VG-Mett
06.02.14 12:49
Staalisen: for meg ser det ut til at det bare skjer når det kan gi en ny fart til trakasseringen og utskjellingen av Israel.

Kan du gi oss noen eksempler på hva du mener her?

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:07
VG-Mett: Kan du gi oss noen eksempler på hva du mener her?

Her finner du endel fakta om Vest-Sahara som burde gjøre det mulig for alle som vil å gyve løs på muslimers okkupasjon og undertrykking av et afrikansk folk.

Kom igjen, Mett'n! Vis oss at jeg tar feil, vis oss at pro-palestinerne kan manne seg opp og virkelig ta et tak for demokrati og frihet i Afrikas siste koloni!  (...ellers vil du selv bli det eksempelet som du etterlyser...)

(Innlegget ble redigert 06.02.14 13:08)

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:19
NiGoZeroIchi: Det er nok ikke snakk om å gi Israels såkalte "venner" skyld for mangelen på fokus på Vestsahara, snarere at de er klart delskyldige i det veldig store fokuset okkupasjonen av palestinske områder får.

Når du kobler disse to sakene sammen slik som du gjør, så er det vel nettopp for å forsvare det som fremstår som  en stille aksept av Marokkos okkupasjon. Kaldt og kynisk prøver du å begrunne din egen likegyldighet  overfor konflikten i Vest-Sahara som forårsaket av de standpunkt som venner av Israel tar til arabernes krav om også å okkupere jødenes land.  

Det er kanskje bare et spørsmål om tid før også Israel blir ansvarliggjort for arabernes okkupasjonen av Vest-Sahara. Akkurat på samme måte som flere debattanter her har ansvarliggjort dem for muslimske og arabiske massakrerer i land som Libanon, Tyrkia og Syria. 

Vandringsmann

Vandringsmann
06.02.14 13:22
Staalisen: Her finner du endel fakta om Vest-Sahara som burde gjøre det mulig for alle som vil å gyve løs på muslimers okkupasjon og undertrykking av et afrikansk folk. Kom igjen, Mett'n! Vis oss at jeg tar feil, vis oss at pro-palestinerne kan manne seg opp og virkelig ta et tak for demokrati og frihet i Afrikas siste koloni!  (...ellers vil du selv bli det eksempelet som du etterlyser...)

Er du medlem av Støttekomiteen for Vest-Sahara, Staalisen?

Jeg er.

(Innlegget ble redigert 06.02.14 13:22)

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:29
Vandringsmann: Er du medlem av Støttekomiteen for Vest-Sahara, Staalisen? Jeg er.

Ja, da kan jo du prøve deg med en tirade mot okkupasjon og undertrykking i Vest-Sahara omtrent på nivå med det som Israel utsettes for på forumet?

Vandringsmann

Vandringsmann
06.02.14 13:36
Staalisen: Ja, da kan jo du prøve deg med en tirade mot okkupasjon og undertrykking i Vest-Sahara omtrent på nivå med det som Israel utsettes for på forumet?

Jeg snakker og skriver om Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara så ofte jeg kan. Jeg fordømmer den. Fordømmer du den, Staalisen, eller bruker du den bare som et velkomment påskudd for å bagatellisere betydningen av Israels okkupasjon av Palestina?  

VG-Mett

VG-Mett
06.02.14 13:37
Staalisen: Kom igjen, Mett'n! Vis oss at jeg tar feil

Jeg venter fremdeles på at du skal komme med eksempler til påstanden din;

Staalisen: for meg ser det ut til at det bare skjer når det kan gi en ny fart til trakasseringen og utskjellingen av Israel.

CNN

CNN
06.02.14 13:43
Staalisen: Ja, da kan jo du prøve deg med en tirade mot okkupasjon og undertrykking i Vest-Sahara omtrent på nivå med det som Israel utsettes for på forumet?

Igjen, det er fa som forsvarer okkupasjonen av Vest-Sahara. Derfor er det mindre debatt. Det er mindre debatt om fascisme og nazisme som politisk ideologi enn det er om kommunismen. Det er fordi kommunismen har stottespillere pa VGD, noe fascismen ikke har. Tror du mangelenpa debatt om fascisme og totalitarianisme er fordi de fleste pa VGD stotter fascisme, eller er det fordi det er sa fa som ikke gjor det?

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:52
Vandringsmann: Jeg snakker og skriver om Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara så ofte jeg kan. Jeg fordømmer den. Fordømmer du den, Staalisen, eller bruker du den bare som et velkomment påskudd for å bagatellisere betydningen av Israels okkupasjon av Palestina?

Palestina eksisterer ikke, og okkupasjonen av Palestina eksisterer da heller ikke. Jeg er medlem av Med Israel For Fred, jeg støtter Israels rett til å eksistere som selvstendig stat, men jeg bruker ikke dette som påskudd for å ta et eller annet standpunkt til konflikten i Vest-Sahara. 
Men det er helt unaturlig for meg, som ønsker å begrense arabernes innflytelse i Afrika, å støtte opp om deres okkupasjon av Vest-Sahara.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
06.02.14 13:54
Staalisen: Palestina eksisterer ikke, og okkupasjonen av Palestina eksisterer da heller ikke.

Vest-Sahara eksisterer heller ikke, ergo eksisterer det heller ikke noen okkupasjon av Vest-Sahara.

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:56
VG-Mett: Jeg venter fremdeles på at du skal komme med eksempler til påstanden din; Staalisen: for meg ser det ut til at det bare skjer når det kan gi en ny fart til trakasseringen og utskjellingen av Israel.

Med dette svaret ditt er du selv blitt et eksempel.

Ellers kan du jo lese Vandringsmannens innlegg like foran her. Det er enda et eksempel på mitt poeng: Dere tar gjerne avstand fra Marokkos okkupasjon, men er alltid nøye med å påpeke at egentlig er det beskyldningene mot Israel som er hovedsaken.

Staalisen

Staalisen
06.02.14 13:59
CNN: Det er mindre debatt om fascisme og nazisme som politisk ideologi enn det er om kommunismen. Det er fordi kommunismen har stottespillere pa VGD, noe fascismen ikke har. Tror du mangelenpa debatt om fascisme og totalitarianisme er fordi de fleste pa VGD stotter fascisme, eller er det fordi det er sa fa som ikke gjor det?

Her har du et godt poeng. Heller ikke jeg tror at det er mange som støtter opp om fascisme i Norge, og å debattere det på et Midtøsten-forum har lite for seg. 

Derimot er det andre totalitære ideologier med stor makt og innflytelse som gjerne kunne vært debattert mer. Islam , for eksempel. 

(Innlegget ble redigert 06.02.14 14:01)

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
06.02.14 14:00
Staalisen: Når du kobler disse to sakene sammen slik som du gjør, så er det vel nettopp for å forsvare det som fremstår som en stille aksept av Marokkos okkupasjon.

Nå var det i grunnen ikke jeg som opprinnelig kom med den koblinga - det var trådstarter.  Og når man først skal se hvem som er den beste steinkasteren i glasshuset, er vel ikke akkurat dine protester mot Marokkos okkupasjon så øredøvende de heller...

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
06.02.14 14:03
Staalisen: Med Israel For Fred

Egentlig et snålt navn, siden de tilsynelatende jobber for opprettholdelse av Israels konflikter...

Homo_Erectus

Homo_Erectus
06.02.14 14:04
Staalisen: Derimot er det andre totalitære ideologier med stor makt og innflytelse som gjerne kunne vært debattert mer. Islam , for eksempel.

Helt enig. På forumet for Innvandring, Rasisme og Flerkultur blir islam debattert så fillene fyker, det er knapt annet enn islam som blir debattert der. Det hender jeg deltar der selv, men jeg har ennå ikke sett snurten av deg der. 

Staalisen

Staalisen
06.02.14 14:27
NiGoZeroIchi: er vel ikke akkurat dine protester mot Marokkos okkupasjon så øredøvende de heller...

Du har rett, jeg har ikke vist noe glødende engasjement her. Men å støtte opp om Israels fredsbestrebelser gjør jeg likevel.
Med Israel For Fred er et flott navn. Historien har vist oss at det ikke alltid er mulig å skape fred ved bare å vende det annet kinn til. 

Vandringsmann

Vandringsmann
06.02.14 14:51
Staalisen: Med dette svaret ditt er du selv blitt et eksempel. Ellers kan du jo lese Vandringsmannens innlegg like foran her. Det er enda et eksempel på mitt poeng: Dere tar gjerne avstand fra Marokkos okkupasjon, men er alltid nøye med å påpeke at egentlig er det beskyldningene mot Israel som er hovedsaken.

Jeg fordømmer både Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara og Israels okkupasjon av Palestina. Gjør du det, Staalisen?

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
06.02.14 14:52
Staalisen: Men å støtte opp om Israels fredsbestrebelser gjør jeg likevel.

Hvilke fredsbestrebelser?  Hva slags fred er det du egentlig ser for deg?

"Historien har vist oss at det ikke alltid er mulig å skape fred ved bare å vende det annet kinn til."

Historien viser også at forsøk på ydmykelser og å frarøve motstanderne land heller ikke alltid fører til fred.

(Innlegget ble redigert 06.02.14 14:54)

Staalisen

Staalisen
06.02.14 15:12
Vandringsmann: Jeg fordømmer både Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara og Israels okkupasjon av Palestina. Gjør du det, Staalisen?

I innlegget postet kl 13:52 har jeg svart på spørsmålet. 

Ellers viser dine innlegg at min påstand er riktig: Okkupasjonen av Vest-Sahara er aldri interessant å diskutere hvis den ikke kan brukes mot Israel.

(Innlegget ble redigert 06.02.14 15:20)

Staalisen

Staalisen
06.02.14 15:19
NiGoZeroIchi: Hvilke fredsbestrebelser?  Hva slags fred er det du egentlig ser for deg? "Historien har vist oss at det ikke alltid er mulig å skape fred ved bare å vende det annet kinn til." Historien viser også at forsøk på ydmykelser og å frarøve motstanderne land heller ikke alltid fører til fred.

Israel som selvstendig stat er et fredsprosjekt. Det gjelder ikke minst for de israelske arabere som i trygge omgivelser kan sitte og se på at deres muslimske brødre slakter hverandre i nesten alle nabolandene til Israel.  Er du ikke glad på deres vegne?

Fra vår egen verdensdel kjenner vi til NATO og EU som europeiske verktøy for å skape fred. Virkemidlene de har brukt og bruker er ikke forskjellige fra de som Israel til tider har vært nødt til å ta i bruk. 

joplina

joplina
06.02.14 15:37
ruffem: Og hvorfor er det ikke noen støttegrupper, demonstrasjoner eller nedrakking av Marokko som okkupanter, noen oppfordringer om handesboikott eller i det minste noen oppmerksomhet å spore i denne konflikten?

Regner med at du er svært aktiv og engasjert i det. Du kan jo starte en støttegruppe og arrangere noen demonstrasjoner.

mo68

mo68
06.02.14 15:37
Staalisen: Palestina eksisterer ikke, og okkupasjonen av Palestina eksisterer da heller ikke.

Her viser du menneskeforakt. Hva med de millioner av mennesker som bor i okkupert Palestina?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg