Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

USA's fredsplan

NYTT TEMA
staaalisen

staaalisen
08.09.20 23:27

Vandringsmann: Hvorfor mener du at EU-byråkratiet i Brussel skal ha rett til gripe inn i avtaler mellom land utenfor EU? Er det fordi Israel er involvert?  

Vandringsmann

Vandringsmann
09.09.20 08:04
staaalisen: Vandringsmann: Hvorfor mener du at EU-byråkratiet i Brussel skal ha rett til gripe inn i avtaler mellom land utenfor EU? Er det fordi Israel er involvert?

Valget er selvfølgelig Serbias og Kosovos. Ønsker de å etablere ambassader i Jerusalem kan de selvsagt gjøre det, men det kan også føre til at deres ambisjoner om å bli medlemmer i EU må skrinlegges. Jeg har forresten fått med meg at i hvert fall Serbia ser ut til å ha fått kalde føtter når det gjelder etablering av ambassade i Jerusalem, og jeg ser ikke bort fra at nettopp EU-saken er hovedårsaken til det. 

staaalisen

staaalisen
09.09.20 12:10

Vandringsmann : Serbia er misfornøyd med ett eller annet i forholdet mellom Kosovo og Israel. Tross alt driver Kosovo med folkefordrivelser og etnisk rensing av kristne serbere.

Så får vi se da: Om du og andre i din flokk vil innrømme også flyktende serbere evig flyktningstatus, evig kontantstøtte og rett til å "vende tilbake" i et uendelig antall av generasjoner frem i tid.

For øvrig så er konformitetskravet til EU avskyelig. Det viser hvor antidemokratisk en i utgangspunktet demokratisk institusjon opptrer for tiden.  Fred og samarbeid er det siste EU ønsker. For EU betyr det alt at de selv får bestemme. Også øst i Europa, og i land i andre verdensdeler.

EU er dagens utgave av europeisk kolonialisme og white power. Jeg skjønner godt at gamle, hvite menn i Norge setter sin lit til at EU skal stoppe fredsprosessen i Midtøsten, og puste liv til alle konflikter i området. 

I forhold til flere land er fredsprosessen så skjør, at det kan godt hende at  EU vinner frem med krigshissingen, så du får noe å juble over til slutt. 

Skulle en krigerstat eller en muslimsk milits gå til nye angrep mot Israel, så vil vel skadefryd og ondskapsfulle gledesytringer "boble over alle kosteskaft" i flokken din.

Tenk hvor mange "barn" og "sivilister" dere kunne peke på som drept av "settlere"  i en sådann stund Jo, Vandringsmann, jeg  skjønner dine store forhåpninger til EU. Solskinnspolitikken, fredsprosessen og Jerusalem-oppblomstringen har rammet deg hardt. 

Du er selv at ditt ønske om en verdensomspennende boikott og fortsatt krig mot Israel forsvinner i det blå. EU synes nå å være ditt siste håp for å opprettholde krigstilstanden. 

(Innlegget ble redigert 09.09.20 12:12)

Kippah

Kippah
09.09.20 12:16
staaalisen: Vandringsmann : Serbia er misfornøyd med ett eller annet i forholdet mellom Kosovo og Israel. Tross alt driver Kosovo med folkefordrivelser og etnisk rensing av kristne serbere. Så får vi se da: Om du og andre i din flokk vil innrømme også flyktende serbere evig flyktningstatus, evig kontantstøtte og rett til å "vende tilbake" i et uendelig antall av generasjoner frem i tid. For øvrig så er konformitetskravet til EU avskyelig. Det viser hvor antidemokratisk en i utgangspunktet demokratisk institusjon opptrer for tiden.  Fred og samarbeid er det siste EU ønsker. For EU betyr det alt at de selv får bestemme. Også øst i Europa, og i land i andre verdensdeler. EU er dagens utgave av europeisk kolonialisme og white power. Jeg skjønner godt at gamle, hvite menn i Norge setter sin lit til at EU skal stoppe fredsprosessen i Midtøsten, og puste liv til alle konflikter i området.  I forhold til flere land er fredsprosessen så skjør, at det kan godt hende at  EU vinner frem med krigshissingen, så du får noe å juble over til slutt.  Skulle en krigerstat eller en muslimsk milits gå til nye angrep mot Israel, så vil vel skadefryd og ondskapsfulle gledesytringer "boble over alle kosteskaft" i flokken din. Tenk hvor mange "barn" og "sivilister" dere kunne peke på som drept av "settlere"  i en sådann stund Jo, Vandringsmann, jeg  skjønner dine store forhåpninger til EU. Solskinnspolitikken, fredsprosessen og Jerusalem-oppblomstringen har rammet deg hardt.  Du er selv at ditt ønske om en verdensomspennende boikott og fortsatt krig mot Israel forsvinner i det blå. EU synes nå å være ditt siste håp for å opprettholde krigstilstanden.

Staalisen!

Det er fullt mulig å ytre din mening uten å stigmatisere din meningsmotstander på denne måten. Jeg synes ikke dette var nødvendig eller fortjent!

staaalisen

staaalisen
09.09.20 12:38

Det synes jeg! 

staaalisen

staaalisen
09.09.20 14:44

Fortvilelsen over at kinaviruset sprer seg i Israel (slik som det giftige antiisraelske viruset sprer seg i Steinrøysa), preger israelske aviser i dag. Dog har de fått med seg at Donald Trump formelt er nominert som kandidat til Nobles Fredspris. En pris for ett av hans mange politiske mesterverk - fredsprosessen og alle avtalene om samarbeid mellom UAE og Israel.

Helt i motsetning til norske gammelmedier, så skriver de om denne store nyheten fra det høye nord.  Så nå må vi lese israelske aviser for å få med oss politiske nyheter fra Steinrøysa!

Her er reportasjen i Jerusalem Post om Christian Tybring-Gjeddes støtteutspill til årets uten tvil viktigste fredsprosjekt.

(Innlegget ble redigert 09.09.20 14:45)

staaalisen

staaalisen
09.09.20 15:04

Nå er de politiske maktforholdene i Steinrøysa slik at Trumps muligheter til å få fredsprisen i utgangspunktet er ikke-eksisterende. Og det helt uavhengig av hvilke fredsprosesser han bidrar til, og hvilke kriger han får avsluttet. Selv om han skulle lykkes med å få en atommakt til å gi fra seg sine våpen frivillig, så ville det blitt sett på som en krigshandling og et overgrep!

Noksagtene i Stortingets nobelkomite fikk seg sikkert en god latter da Tybring-Gjeddes forslag lå på bordet. Flere av dem kan sikkert trekke sine nobelske medlemskaps-aner tilbake til den lykkelige tiden da Barack Hussein Obama gikk rundt og latet seg i Washington. Totalt uvitende om hva som skjedde rundt omkring, og helt uten evne til å forstå politikken som så bak alle konfliktens som preget hans presidenttid. Prøvde han seg med en inngripen, endte det som oftest med grufulle massedrap og bombing av helt uskyldige.

Men Nobelprisen det fikk han av norskene. For en tale i Kairo - en tale om ingenting!

Men på et vis kan jeg forstå Nobelkomiteen. En uskreven regel for dem er jo at maktmennesker fra Det demokratiske partiet i USA skal ha en pris. Men Obama gjorde jo ingenting. Absolutt ingenting. Da måtte de finne noe annet, en tale, for eksempel. For tale, det kunne han. Men talen i Kairo var jo om ingenting, kunne det innvendes. "Pytt, pytt - vi får gi han en pris for ingenting". Og sånn ble det!

Trump, derimot - han legger mye arbeid i å bringe folk og nasjoner sammen for velferd og fred. Men noen fredspris..... - å nei dere! 

(Innlegget ble redigert 09.09.20 15:07)

staaalisen

staaalisen
09.09.20 21:14

Solskinnspolitikken og fredsbestrebelsene vinner stadig nye tilhengere. I dag ble det klart at Den arabiske liga støtter fredsavtalen mellom Emiratene og Israel. De gjør det ved å avvise palestinernes ønske om å fordømme den.

Om krigshisserne fra Ramallah hadde vunnet frem, ville deres neste skritt vært å få Emiratene kastet ut av Ligaen. Men nå har deres arabiske brødre fått nok. Nå er det fred med Israel som er målet.

Det er Times of Israel som melder dette. Eller "miffer" om, som en viss debattinne ville formulert det.

Tirsdag i neste uke blir det en storslått seremoni i Washington. Da skal avtalen mellom Emiratene og Israel undertegnes. Med Donald Trump som seremonimester. For en dag det blir, dere! For en fantastisk dag. 

(Innlegget ble redigert 09.09.20 21:16)

staaalisen

staaalisen
10.09.20 23:36

Også i dag kommer det oppsiktsvekkende nyheter fra Jerusalem. Stolt og glad kunne Jared Kushner informere verden om at nå vil både Bahrain og Saudi-Arabia tillate alle - gjentar alle - israelske fly å bruke deres luftrom. Helt utrolig, ikke sant?

Men det er mer.! De er nå så trøtt og lei av palestinsk nei til alt, at de har bestemt seg for å bry seg null om deres syt. Heretter er det samarbeid med Israel som gjelder. Times of Israel skriver om dette i dag. 

Trumps fredsplan virker, dere. Nå ser vi nye seire hver eneste dag. Jeg kan nesten ikke holde ut å vente på hva morgendagen bringer. 

Ka9nen

Ka9nen
10.09.20 23:38
staaalisen: Også i dag kommer det oppsiktsvekkende nyheter fra Jerusalem. Stolt og glad kunne Jared Kushner informere verden om at nå vil både Bahrain og Saudi-Arabia tillate alle - gjentar alle - israelske fly å bruke deres luftrom. Helt utrolig, ikke sant?

Fantastiske nyheter. Endelig gidder de ikke vente på palestinerne som uansett ikke vil ha fred.

staaalisen

staaalisen
10.09.20 23:41

Har vi - vi venner av Israel - levd i en mer lykkelig tid? Det må være lenge siden - i juni 1967, etter seksdagerskrigen, kanskje. Og på tirsdag skjer det store ting i Washington - da skal avtalene undertegnes med Donald Trump som vert. Det kan bare ikke bli bedre!!! 

(Innlegget ble redigert 10.09.20 23:43)

Kippah

Kippah
11.09.20 08:50
staaalisen: Også i dag kommer det oppsiktsvekkende nyheter fra Jerusalem. Stolt og glad kunne Jared Kushner informere verden om at nå vil både Bahrain og Saudi-Arabia tillate alle - gjentar alle - israelske fly å bruke deres luftrom. Helt utrolig, ikke sant?

Vi som er glad i fred, skjønner at dette er med på å rikke i en fastlåst situasjon. Isloasjonen av ondskapens akse er i ferd med å skje. Dette kan det faktisk bli fred av :-)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
11.09.20 08:56

Kippah: Jeg venter fortsatt på at du skal legge ut en lenke eller to på hvilke samtaler som har kommet i gang mellom Israel og Palestina som en følge av anneksjonsplanen.  Kommer de snart. Og ønsker du fred støtter du vel at Israel bør trekke seg ut av okkuperte områder? 

Kippah

Kippah
11.09.20 08:59
IndocteCollectio: Kippah: Jeg venter fortsatt på at du skal legge ut en lenke eller to på hvilke samtaler som har kommet i gang mellom Israel og Palestina som en følge av anneksjonsplanen.  Kommer de snart. Og ønsker du fred støtter du vel at Israel bør trekke seg ut av okkuperte områder?

Da foreslår jeg at du leser det jeg har skrevet. Dette svarte jeg ut 18. august.

Svart ut her

IndocteCollectio

IndocteCollectio
11.09.20 09:05

Kippah: Jepp, og sva fikk du samme dag. Forutsetningen er at hele anneksjonsplanen skrotes. Har samtalene kommet i gang? Eller har det kun ført til at det er sendt et brev og man er på stedet vil? Jeg etterspurte altså, nok en gang,  dokumentasjon på at samtaler har kommet i gang. Kommer du med lenke eller to, eller var det bare ren fantasi fra deg?

Du glemte å svare på siste del av innlegget mitt.

(Innlegget ble redigert 11.09.20 09:06)

Kippah

Kippah
11.09.20 10:46
IndocteCollectio: Kippah: Jepp, og sva fikk du samme dag. Forutsetningen er at hele anneksjonsplanen skrotes. Har samtalene kommet i gang? Eller har det kun ført til at det er sendt et brev og man er på stedet vil? Jeg etterspurte altså, nok en gang,  dokumentasjon på at samtaler har kommet i gang. Kommer du med lenke eller to, eller var det bare ren fantasi fra deg?   Du glemte å svare på siste del av innlegget mitt.

Nå er det ikke vi som bestemmer hva som er premisser for forhandlinger eller hva som partene skal gjøre av innrømmelser. Jeg aner ikke hvordan samtalene går, men jeg er enig med deg i at om det skal bli fred må okkupasjonen avsluttes

staaalisen

staaalisen
11.09.20 18:18
Kippah: okkupasjonen

Hvis du tenker på Judea og Samaria, så er det vel mer slik at Israel holder en begrenset kontroll over et omstridt område. I verste fall en okkupasjonslignende tilstand i forståelse med PA gjennom Osloavtalen. 

I fredsavtalen med UAE legges det mest sannsynlig til grunn at grensedragninger skal skje ved forhandlinger om et omstridt område. Standpunktet vil nok smitte over på alle fremtidige fredsavtaler med arabiske land. 

Jeg tror ikke Israel kunne gått med på fred med UAE hvis det i avtalen slås fast at landet er en okkupasjonsmakt. Da er tilbaketrekning med betingelsesløs kapitulasjon overfor palestinerne det neste skrittet, og hva sitter de igjen med da?

(Innlegget ble redigert 11.09.20 18:19)

staaalisen

staaalisen
11.09.20 18:37

Jeg vil heller si det slik at fred med arabiske land er avhengig av at Israel fortsetter "okkupasjonen", Kippah. I det minste til alt er på plass, og til alle land har anerkjent Israel som en fri, uavhengig og udelelig stat. De områder som er annektert, skal ikke være forhandlingstema. De er israelske for evig tid. 

Så kan forhandlinger om den palestinske staten starte. Legg merke til at jeg skriver om, og ikke med her. For jeg tviler sterkt på at de palestinske klanlederne har vilje til å forhandle. Eller, det er mest evnen de kommer an på - de kan ikke.

Dette er i hvert fall Jared Kushners konklusjon etter å ha møtt dem. På fredens område er de helt ubehjeloelige, med et hyperaktivt barns manglende impulskontroll og store svigninger i følelseslivet.

Kost-nytte vurderinger av fred kontra krig , gjør de seg aldri. Der er de like standhaftige for fortsatt krig, kanskje verre, enn deres supporterskare her på forumet. Konklusjon - jeg er rimelig sikker på at noen andre må ta hånd om deres interesser i en fredsprosess med Israel. De vet ikke sitt eget beste. 

(Innlegget ble redigert 11.09.20 18:40)

Ka9nen

Ka9nen
11.09.20 20:08

Selveste Tony Blair var innblandet i dette!

Forrige fredag ringte telefonen på kontoret til den tidligere statsministeren i Storbritannia Tony Blair. Det var Israels statsminister Benjamin Netanyahu som ringte sin gamle venn for å fortelle ham en ting: Tusen takk.

Den israelske avisen Israel Hayom forteller i en eksklusiv artikkel hvordan Blair spilte en nøkkelrolle i det historiske gjennombruddet mellom Israel og De forente arabiske emirater. Blair skal i en årrekke ha jobbet for å bringe de to landene nærmere hverandre. 13. august 2020 ble det kjent at Emiratene blir det første arabiske landet til å normalisere forholdet til Israel siden 1994.

Da Blair gikk av som statsminister i 2007 sa han at det var hans livs store drøm å bringe fred til Midtøsten. Han ble utnevnt til utsending for Midtøsten-kvartetten (som representerte USA, Russland, FN og EU), men han valgte i 2015 å trekke seg fra stillingen etter å ha kommet til en klar konklusjon:

– Jeg har lenge tenkt at ideen om at du først må få på plass en fredsavtale [mellom Israel og palestinerne], før du normaliserer forholdet mellom Israel og den arabiske verden… dette var noe som måtte snus på hodet og gjøres omvendt. Jeg mener på det sterkeste at du ikke vil få en løsning på det palestinske spørsmålet med mindre det er i fullt samarbeid og deltakelse fra den arabiske verden, sier Blair til den israelske avisen på telefon fra London.

Dette snudde opp ned på den gamle tankegangen om at fred mellom Israel og arabiske land bare kan komme etter at den israelsk-palestinske konflikten er løst. Dette var også en tankegang som Midtøsten-kvartetten hadde. Det var først etter at han var fri for presset fra utenlandske aktører at Blair begynte å involvere seg i prosessen slik han mente det var best å løse den.

Tilfeldig eller ikke, den nye tankegangen var veldig lik Netanyahus. Også han argumenterer for at det er arabiske land som må bringe fred til palestinerne.

https://www.miff.no/diplomati-og-forhandlinger/2020/09/11tidligere-verdensleder-spilte-en-nokkelrolle-i-fredsavtalen-mellom-israel-og-de-forente-arabiske-emirater.htm

(Innlegget ble redigert 11.09.20 20:08)

staaalisen

staaalisen
11.09.20 20:20

Og da var neste avtale i boks. Det ble Bahrain. Donald Trump skriver at en avtale om fred, gjensidig anerkjennelse og samarbeid allerede er på plass.

JOPLINA, avtalen var ferdigforhandlet i løpet av de to første ukene i september. Akkurat som Trump antydet for en måned siden. Dine drømmwr om totalkollaps for Trumps og Nwtanyahus forhandlere, slo ikke til. Irriterende med enda mer fred, ikke sant?

Og, FOLKFLESK: Nei ser man det! Klarte ikke stjernediplomaten Jared Kushner og hans stab det igjen. Mannen som du idiotforklarte som en inkomoetent pappagutt som bare fikk den prestisjefylte jobben fordi han var din livsfiendes svigersønn. Og så fikset han en ny avtale, med enda et arabisk land. Og flere vil føkge om kort tid. Du får myyyyye å irritere deg over. 

(Innlegget ble redigert 11.09.20 20:20)

Ka9nen

Ka9nen
11.09.20 20:20
staaalisen: Og da var neste avtale i boks. Det ble Bahrain. Donald Trump skriver at en avtale om fred, gjensidig anerkjennelse og samarbeid allerede er på plass.

Fantastiske nyheter!!!

VG med artikkel om dette:

Flere nyhetsbyråer melder at Israel og Bahrain skal ha kommet frem til en diplomatisk avtale. Dette skal blant annet involvere at landene oppretter ambassader og ambassadører til hverandre.

anerkjenner Israel.

Donald Trump skriver fredag kveld videre på Twitter at «våre to gode venner Israel og Bahrain er enige om en fredsavtale».

Avtalen kommer en måned etter at Bahrain skal, ifølge Trump, ha akseptert en invitasjon om å komme til Det hvite hus 15. september for å signere en «historisk erklæring om fred» sammen med Israels statsminister Benjamin Netanyahu og De forente arabiske emirater.

The New York Times
 skal avtalen mellom Israel og Bahrain i stor grad ha blitt fremforhandlet av Trumps svigersønn og rådgiver Jared Kushner.

Bahrain blir den fjerde avtalen Israel har med et arabisk land, etter De forente arabiske emirater, Egypt og Jordan.

(Innlegget ble redigert 11.09.20 20:28)

staaalisen

staaalisen
12.09.20 21:30

Så litt om fred i Afghanistan. Nå har Trumps mektige forhandlere brakt de stridende parter i dette landet sammen for fred. En begivenhet av enorme dimensjoner, så det eldste og mest upålitelige gammelmediet i Steinrøysa, NRK, mååå bare dekke det. Meeeget motvillig , naturligvis, men noen av Steinrøysas største helter fra den kalde krigen ble drept der. Så NRK, de mååå, bare!

Men hvordan skjule at det er Trumps makt og myndighet som har tvunget fredsviljen også på krigerske afghanere? Jo, hold dere fast , ved å gjøre dette til en norske-greie. 

I går ga de lille Jensemann i NATO æren. Og i dag enda verre - angivelig var det norske-regjeringen til Erna som brakte partene sammen. Blank løgn, alt sammen, naturligvis.

Og hva skulle regjeringens bidrag ha bestått i. De har gitt terrornettverket Taliban et fristed i Oslo!! Talibans ofre, nei de fikk ingenting fra Norge. Tvert i mot, norsk støtte til Taliban, satte vanlige afghanere i den ytterste fare.

Tenk det, dere , det å støtte verdens verste terrorister, det å huse de som var medansvarlige for 9/11, skal ha brakt fred til verdens mest ufredelige land! Hvor dum tror NRK at vi er? 

(Innlegget ble redigert 12.09.20 21:38)

staaalisen

staaalisen
13.09.20 18:23

Selv om mange ønsker det, så ser det ut til at fredsprosjektet til israelerne, araberne og USA er ikke mulig å stoppe lenger.  I dag melder israelske aviser at gleden i Oman er stor over Bahrains freds- og vennskapsavtale med Israel. Trolig er Oman neste land ut, og den avtalen kan komme i løpet av få uker!

Det kommer også gode nyheter fra Saudi-Arabia. Deres forhold til Israel blir stadig bedre, og det er ventet at de også kan inngå en form for avtale hvis det ordnes opp i enkelte konfliktområder mellom palarabere og israelere. En foreløpig avtale med Saudi-Arabia kan være klar før det amerikanske presidentvalget i november!

Blant uavhengige observatører er det bred enighet om at i hvert fall avtalen til Bahrain ikke kunne vært inngått uten aksept fra Saudi-Arabia.

Hvilke konsesjoner til palaraberne som saudiene kan tenke seg å fremforhandle, er ikke godt å si. Men nylig antydet Donald Trump at det kunne komme gode nyheter fra Palestina om kort tid.  Vi som hører etter hva presidenten faktisk sier, får med oss slike detaljer.  Venter i spenning.

(Innlegget ble redigert 13.09.20 18:25)

Kippah

Kippah
21.09.20 08:15
staaalisen: Selv om mange ønsker det, så ser det ut til at fredsprosjektet til israelerne, araberne og USA er ikke mulig å stoppe lenger.  I dag melder israelske aviser at gleden i Oman er stor over Bahrains freds- og vennskapsavtale med Israel. Trolig er Oman neste land ut, og den avtalen kan komme i løpet av få uker! Det kommer også gode nyheter fra Saudi-Arabia. Deres forhold til Israel blir stadig bedre, og det er ventet at de også kan inngå en form for avtale hvis det ordnes opp i enkelte konfliktområder mellom palarabere og israelere. En foreløpig avtale med Saudi-Arabia kan være klar før det amerikanske presidentvalget i november! Blant uavhengige observatører er det bred enighet om at i hvert fall avtalen til Bahrain ikke kunne vært inngått uten aksept fra Saudi-Arabia. Hvilke konsesjoner til palaraberne som saudiene kan tenke seg å fremforhandle, er ikke godt å si. Men nylig antydet Donald Trump at det kunne komme gode nyheter fra Palestina om kort tid.  Vi som hører etter hva presidenten faktisk sier, får med oss slike detaljer.  Venter i spenning.

Jeg gikk forbi stortinget igår ettermiddag, der det var en demonstrasjon med ca 30 deltakere. Veldig få snakket norsk der, men budskapet var "Ingen normalisering av Israel" Da vet vi hvilke demokratiske krefter som finnes der..

HarryH

HarryH
21.09.20 08:34

"Helt i motsetning til norske gammelmedier, så skriver de om denne store nyheten fra det høye nord." 

Mellom 300 og 400 personer og organisasjoner er nominert til årets fredspris. Det er ingen stor nyhet at noen blir nominert til fredsprisen. 

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 08:44
HarryH: Mellom 300 og 400 personer og organisasjoner er nominert til årets fredspris. Det er ingen stor nyhet at noen blir nominert til fredsprisen.
HarryH

HarryH
21.09.20 10:16

Man må nesten spørre seg om forsøkene på å framstille nominasjonen av Trump som en begivenhet, skyldes dumskap, kunnskapsløshet eller bare er bevisste forsøk på villedning.

joplina

joplina
21.09.20 10:19
HarryH: Man må nesten spørre seg om forsøkene på å framstille nominasjonen av Trump som en begivenhet, skyldes dumskap, kunnskapsløshet eller bare er bevisste forsøk på villedning.

Det er en kombinasjon av alt sammen

staaalisen

staaalisen
21.09.20 10:36
Homo_Erectus: 318

Det at nominasjonen av Trump, og nå er han nominert av minst to forslagsberettigede, er en begivenhet, skyldes at han er nominert for å ha skapt fred. Med tidligere tildelinger til alt fra fingernemme sydamer til gamle, skjelvende nerlepper i palestinaskjerf, har norskene brakt selve prisen i vanry. I dag gidder de færreste å nominere noen for fremforhandling av ekte fred mellom tidligere krigførende parter.

Derfor gikk nominasjonen av Trump som en toppnyhet verden over. Vel, nesten verden over, Steinrøysas gammelmedier tiet på propallevis. Savner du at noen har nominert deg, Homo_Erectus? 

(Innlegget ble redigert 21.09.20 10:46)

HarryH

HarryH
21.09.20 10:40

Hvilken av de tre kategoriene føler du deg mest hjemme i, staalisen?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg