Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Voldsom eksplosjon i Beirut

NYTT TEMA
mo6
mo6Innlegg: 8953
14.08.20 12:23
Fico: Israel driver ikke målrettet angrep på sivile.

Jo, det gjør de. Israelske soldater har selv fortalt om dette.

Fico
FicoInnlegg: 26617
14.08.20 13:11
aicat: Hva er grunnen til at du ikke stoler på hva soldatene i IOF selv forteller?

Det er fordi ICC-domstolen ikke har beviser for de beskyldningene du reiser mot Israel. Om det kunne finnes slike beviser, ville vi nok hørt om det fra domstolen for lenge siden. 

For det må da vel være slik at ikke soldatene opererer enkeltvis etter eget forgodtbefinnende, men at de vet hva de i fellesskap har gjøre i jobben sin for å beskytte Israel.

Fico
14.08.20 13:25
mo6: Jo, det gjør de. Israelske soldater har selv fortalt om dette.

Det er ikke hva de sier, det er hva du sier, og derfor siterer du ingen ordrett

aicat
aicatInnlegg: 22307
14.08.20 13:36
Fico: For det må da vel være slik at ikke soldatene opererer enkeltvis etter eget forgodtbefinnende, men at de vet hva de i fellesskap har gjøre i jobben sin for å beskytte Israel.

Nei, og der er du ved hovedproblemet - alle barne-drapene er "approved" av kommandantene for sniperne. Men jeg registrerer at du da ikke stoler på de jødiske soldatene om hva de forteller - eller hva FN faktisk dokumenterer.

https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/CoIOPT/Pages/Report2018OPT.aspx

(Innlegget ble redigert 14.08.20 13:37)

joplina
joplinaInnlegg: 65805
14.08.20 14:16
Fico: for å beskytte Israel.

BEEEEP

Feilmelding og Error

Den korrekte beskrivelsen er :....for å beskytte israelske overgrep og brudd på internasjonal lov.

Fico
14.08.20 15:35
joplina: Den korrekte beskrivelsen er :....for å beskytte israelske overgrep og brudd på internasjonal lov.

Tull, det er jo nettopp det ingen kan bevise. Kan du? Da må du ta en tlf til ICC-domstolen.

mo6
14.08.20 15:39
Fico: Det er ikke hva de sier, det er hva du sier, og derfor siterer du ingen ordrett

Jo, det er hva de sier; israelske soldater driver målrettede angrep på sivile. Israelske soldater forteller selv om dette.

mo6
14.08.20 15:41
Fico: for å beskytte Israel.

Alle disse drapene foregår utenfor israels grenser.

Fremtidshåp
FremtidshåpInnlegg: 4341
14.08.20 17:37

«Intet våpen som blir smidd mot deg, Israel, skal ha fremgang.  Og hver tunge som går i rette med deg, skal du få domfelt». Jesaja 54,16  «Den som graver en grav for andre vil selv falle i den». Ordspråk. 26,27.

https://m.jpost.com/middle-east/nasrallah-threatened-to-blow-up-israel-with-same-chemicals-as-beirut-blast-637582

Det viser seg mer og mer at alle fiender av Israel mislykkes. De ødelegger seg selv.  De bruker store ord, slik Nasrallah og flere av Israels fiender har gjort opp gjennom tiden.  Men hvor er det blitt av dem ?  De er gått til grunne en etter en.  Om flere riker, terrorgrupper og despoter prøver seg, så vil også de falle. Det straffer seg å stå imot Guds folk, Israel.  Men de som vil gå med det jødiske folk og land, får en lys fremtid.  Her ligger kjernen i det hele.

Jeg spurte her tidligere hvorfor de ca. 1:8 millioner pal-araberne som bor i selve Israel har det mye bedre enn både dem som bor i Gaza, i Libanon og i andre naboland av Israel.  Hvorfor har disse det så myyyyye bedre enn sine islamske brødre i nabolandene ?  Er det fordi Israel er så grusom ?  Hvem ville du bodd under ?  Nasrallah i Libanon eller Netanyahu i Israel ?  Svar ærlig.  

(Innlegget ble redigert 14.08.20 17:41)

Fico
14.08.20 17:44
mo6: Alle disse drapene foregår utenfor israels grenser.

Nei det gjør de nok ikke. Det finnes regler for hvor nært grenselinjen det er tilrådelig å bevege seg, og grensegjerdet som det gjelder her her inne i et slikt område hvor det ikke er tilrådelig å inntre.

aicat
14.08.20 17:50
Fremtidshåp: Jeg spurte her tidligere hvorfor de ca. 1:8 millioner pal-araberne som bor i selve Israel har det mye bedre enn både dem som bor i Gaza,

Så vidt jeg har fått med meg er palestinerne i Israel israelske statsborgere. Man trenger ikke være professor i folkerett for å forstå at når du hver dag blir utsatt for sionistenes terror, bomber, drap, landtyveri og massakrer, får skoler og hjem revet av okkuopanten - så må da tom DU forstå at det å leve under sionistenes brutale okkupasjon og blokade - er en helt annen virkelighet - enn å leve som borger i Israel - selv om palestinerne der lever som 2. og 3. rangs innbygger.
Sionistregimet i Jerusalem har beriket seg på palestinernes bekostning - både når det gjelder naturressurser og landområder.
Fatter du dette - eller velger du som vanlig å snu det døve øret og det blinde øyet til?

mo6
14.08.20 17:50
Fico: Nei det gjør de nok ikke. Det finnes regler for hvor nært grenselinjen det er tilrådelig å bevege seg, og grensegjerdet som det gjelder her her inne i et slikt område hvor det ikke er tilrådelig å inntre.

Joda, alle disse drapene foregår utenfor israels grenser.

Og hvem har definert disse "reglene" du nevner? Dersom Hamas definerer 1 kilometer som grense for bevegelse nær Gaza, da er det greit for deg at alle innenfor grensen kan skytes?

mo6
14.08.20 17:53
Fico: Det finnes regler for hvor nært grenselinjen det er tilrådelig å bevege seg, og grensegjerdet som det gjelder her her inne i et slikt område hvor det ikke er tilrådelig å inntre.

Finnes der "regler" for israelernes bevegelser på andre siden av grensen også?

Forventer svar på dette.

mo6
14.08.20 17:58
aicat: Så vidt jeg har fått med meg er palestinerne i Israel israelske statsborgere. Man trenger ikke være professor i folkerett for å forstå at når du hver dag blir utsatt for sionistenes terror, bomber, drap, landtyveri og massakrer, får skoler og hjem revet av okkuopanten - så må da tom DU forstå at det å leve under sionistenes brutale okkupasjon og blokade - er en helt annen virkelighet - enn å leve som borger i Israel - selv om palestinerne der lever som 2. og 3. rangs innbygger.
Sionistregimet i Jerusalem har beriket seg på palestinernes bekostning - både når det gjelder naturressurser og landområder.
Fatter du dette - eller velger du som vanlig å snu det døve øret og det blinde øyet til?

Mangler tomler.

Fico
14.08.20 18:01
Fremtidshåp: Det viser seg mer og mer at alle fiender av Israel mislykkes. De ødelegger seg selv.  De bruker store ord, slik Nasrallah og flere av Israels fiender har gjort opp gjennom tiden.

Og her kan Israels fiender lese  om at Israel har fremgang i sine bestrebelser når det gjelder å opptre respektabelt i sine nærområder.

Det er noe palestinerne burde merke seg, et godt samarbeiide med Israel ville vært til stor hjelp ved en statsdannelse, vel om merke om den kan følges av gode ønsker om mer demokrati blandt verdens totalitære tyranner.

Sitat TIMES OF ISRAEL

TRUMP SUGGESTS MORE DIPLOMATIC BREAKTHROUGHS EXPECTED

In historic declaration, Israel and United Arab Emirates agree to normalize ties

By RAOUL WOOTLIFF, RAPHAEL AHREN and TOI STAFF

Trump first to announce ‘historic peace agreement,’ says Israel agreed to suspend West Bank annexation bid in exchange for formal relations with Gulf nation.

In historic declaration, Israel and United Arab Emirates agree to normalize ties

Trump first to announce ‘historic peace agreement,’ says Israel agreed to suspend West Bank annexation bid in exchange for formal relations with Gulf nation

Fico
14.08.20 18:05
mo6: Og hvem har definert disse "reglene" du nevner? Dersom Hamas definerer 1 kilometer som grense for bevegelse nær Gaza, da er det greit for deg at alle innenfor grensen kan skytes?

Og det tillater  du deg å spørre om som ikke kan dokumenter en shitt?

Selvsagt er det internasjonal lov og rett for legale stater som gjelder, slik er det nok ikke for gangstere.

Fremtidshåp
14.08.20 18:06

aicat !  Hadde pal-araberne med de grusomme Hamas som leder gitt Israel fred og bygget sitt lille samfunn i steden, da ville også de hatt det like godt som sine trosbrødre i Israel. Saken er at de er gjennomsyret, hjernevasket og indoktrinert med jødehat fra de er barn.  Hamas opp aler kjeltringer, mordere og terrorister.  

Du og du hvor godt de ville hatt det om de valgte å være venn med jødene.  Men de vil ikke. De er styrt av hat.  Det går akkurat slik jeg nå fremstiller det, så får du bare gremme deg så mye du vil.  Israel har lykkes og vil enn mer lykkes, og Israels fiender vil ødelegge seg selv.

Slå deg med dem som velsigner det jødiske folk du, så vil du også selv bli velsignet. Det unner jeg deg av hele hjertet. Du er altfor verdifull som menneske til å forkludre, ikke minst ditt kostbare liv med evinnelig Israel-kritikk, demonisering og kriminalisering av Israels ledere. «Tal vennlig til Jerusalem !», sier Skriften.

Ha en hyggelig aften !

(Innlegget ble redigert 14.08.20 18:18)

aicat
14.08.20 18:17
Fremtidshåp: Hadde pal-araberne med de grusomme Hamas som leder gitt Israel fred og bygget sit lille samfunn i steden, da ville også de hatt det like godt som sine trosbrødre i Israel. Saken er at de er gjennomsyret, hjernevasket og indoktrinert med jødehat fra de er barn. Hamas opaler kjeltringer, mordere og terrorister. Du og du hvor godt de ville hatt det om de valgte å være venn med jødene. Men de vil ikke. De er styrt av hat. Det går akkurat slik jeg nå fremstiller det, så får du bare gremme deg så mye du vil. Israel har lykkes og vil enn mer lykkes, og Israels fiender vil ødelegge seg selv.

Hvor historieløs er det mulig å bli??? Når kom Hamas på banen som en politisk aktør i området (forøvrig med Israel som "jordmor")?
Israel bedrev sin terror, land-og vanntyveri mange år før Hamas oppstod. Så det å prøve å legge skylden for sionistenes brutale behandling av palestinerne på Hamas - er rett og slett historieløst vås!
Kan du nevne noen eksempler på at en okkupert befolkning "blir venn med okkupanten"? Hva kalte vi de som ble "venn" med våre okkupanter?

Fremtidshåp
14.08.20 18:24

aicat !  Jeg er klar over det.  Før Hamas var det PLO, og før det andre palestinske grupper.  Jeg kjenner denne historien godt, men vet at du forakter det aller meste jeg skriver.  Vær litt lyttende og regn med at du har myyyye å lære.  Det har jeg også.

Palestinerne hadde ikke sin egen stat, og har aldri hatt det.  De er på den måten ikke okkupert slik Norge ble av Tyskland for 80 år siden.  En slik sammenligning er et falsum og en hån mot jødene.  

Det hele bunner i et satanisk hat fra islamske arabere som gjør at Israel tvinges til å holde en farlig fiende i sjakk.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 18:28)

aicat
14.08.20 18:46
Fremtidshåp: Det hele bunner i et satanisk hat fra islamske arabere som gjør at Israel tvinges til å holde en farlig fiende i sjakk.

Så målrettet blinkskyting på barn i 11-års alderen, og blinkskyting for å invalidisere ungdommer samt kollektiv avstraffelse av palestinere som ikke har gjort noe som helst de kan klandres for - er i ditt hode forsvar for staten Israel?
Ingen stater blir en stat før de blir det. Israel var heller ingen stat før i 1948. Et landområde kan godt være okkupert selv om det ikke eksisterer en formell stat på området. Så at palestinerne ikke har hatt en stat før - kan ikke brukes som unskyldning for at ikke de i likhet med jødene har rett til selvbestemmelse - slik FN-pakten faktisk gir dem rett til.

mo6
14.08.20 18:49
Fremtidshåp: aicat ! Jeg er klar over det. Før Hamas var det PLO, og før det andre palestinske grupper. Jeg kjenner denne historien godt, men vet at du forakter det aller meste jeg skriver. Vær litt lyttende og regn med at du har myyyye å lære. Det har jeg også. Palestinerne hadde ikke sin egen stat, og har aldri hatt det. De er på den måten ikke okkupert slik Norge ble av Tyskland for 80 år siden. En slik sammenligning er et falsum og en hån mot jødene. Det hele bunner i et satanisk hat fra islamske arabere som gjør at Israel tvinges til å holde en farlig fiende i sjakk.

Fremtidshåp!

Palestinerne har bodd der i ti tusen år.

Det er uhyrlig og umenneskelig å kreve at de skal gi fra seg sitt land.

Du tar feil angående din utlegning om okkupasjon: Den tyske okkupasjonen av Norge er nøyaktig sammenlignbar med den israelske okkupasjonen av Palestina.

Hvor er dit hjerte for palestinerne? De har rett til å slåss for sin frihet og sitt land.

mo6
14.08.20 18:59
Fico: Og det tillater du deg å spørre om som ikke kan dokumenter en shitt? Selvsagt er det internasjonal lov og rett for legale stater som gjelder, slik er det nok ikke for gangstere.

Ja, jeg har et begrunnet spørsmål til deg Fico:

"Og hvem har definert disse "reglene" du nevner? Dersom Hamas definerer 1 kilometer som grense for bevegelse nær Gaza, da er det greit for deg at alle innenfor grensen kan skytes?"

Internasjonal lov og rett, senest ved UNSC res 2334, sier at jeg har rett, og du tar feil.

Fremtidshåp
14.08.20 20:35

mo6 skrev:

Palestinerne har bodd der i ti tusen år.

Det er uhyrlig og umenneskelig å kreve at de skal gi fra seg sitt land.

Du tar feil angående din utlegning om okkupasjon: Den tyske okkupasjonen av Norge er nøyaktig sammenlignbar med den israelske okkupasjonen av Palestina.

Hvor er dit hjerte for palestinerne? De har rett til å slåss for sin frihet og sitt land.

Du tar feil angående din utlegning om okkupasjon: Den tyske okkupasjonen av Norge er nøyaktig sammenlignbar med denisraelske okkupasjonen av Palestina.

aicat !  

Skriver først til deg.  Her ser du et typisk eksempel på en debattant som ikke en gang kan sin ABC om palestinernes historie. Det aller meste han skriver er feil.  Palestina er ikke en nasjon, men en region.

Først må mo6 lære seg sin ABC om denne konflikten, før han går ut og skal sette andre på plass.  Du som er raskt ute og sette Israels venner på plass, overser fullstendig denne debattantens opplagte og fatale feil. Du overser dem og går rett i strupen på dem som er litt mer jødevennlig enn det du liker.

Jødehatet har alltid vært båret av de ondeste strømninger som er i tiden.  Slik er det i dag også i dag, men kamuflert med en «rørende omsorg» for palestinerne.  Er man drevet av Guds kjærlighet så er man ALLTID en varm Israel- og jødevenn. Tror man ikke på Gud, og er sågar en kristen-motstander eller Gudsfiendtlig, da slår det ikke feil. Da ender man alltid opp som en arg Israel-kritiker.

Og posterer et falsum av en historie - slik mo6 her gjør.  Hvor har han de 10.000 årene fra ?  Og når ble Palestina en egen stat ?  Fortell ham at Palestina kun er en region og ingen uavhengig nasjon. Og fortell ham at jødene kom til Landet lenge før palestinerne. Hvorfor drives denne halsbrekkende historieforfalskning uten at noen griper inn unntatt noen få Israel-venner ?

(Innlegget ble redigert 14.08.20 20:48)

Fico
14.08.20 20:41
mo6: Internasjonal lov og rett, senest ved UNSC res 2334, sier at jeg har rett, og du tar feil.

Resolusjonen hører til en rekke av resolusjoner som UNSC  ønsker gjennomført, men som alle er beheftet med  uenighet, så den holder ikke.

Resolution 2334 (2016)

Adopted by the Security Council at its 7853rd meeting, on

23 December 2016

The Security Council,

Reaffirming its relevant resolutions, including resolutions 242 (1967), 338

(1973), 446 (1979), 452 (1979), 465 (1980), 476 (1980), 478 (1980), 1397 (2002),

1515 (2003), and 1850 (2008),

Fico
14.08.20 21:13
mo6: Dersom Hamas definerer 1 kilometer som grense

Det er jo hva vi for enhver pris må unngå, nemlig  det at terrororganisasjoner skal kunne komme i posisjon for å  definere folkerett.Men de definerer jo sine egne totalitære lover, og må derfor  

Fico
14.08.20 21:27
mo6: Du tar feil angående din utlegning om okkupasjon: Den tyske okkupasjonen av Norge er nøyaktig sammenlignbar med den israelske okkupasjonen av Palestina

Da mener du sikkert at arabere angrep Israel i 48 uten noen annen form for krigserklæring enn at FN fikk flertall  i hovedforsamlingenfor staten Israel? De forsto vel ikke bedre enn det da.

Nazistene kom også uten krigserklæring til Norge da slagskipet som skulle sette i land soldater i Oslo 9. april  ble senket, heller ikke de røpte særlig forstand, så der har du litt rett kanskje.    

aicat
15.08.20 10:30
Fremtidshåp: Skriver først til deg. Her ser du et typisk eksempel på en debattant som ikke en gang kan sin ABC om palestinernes historie. Det aller meste han skriver er feil. Palestina er ikke en nasjon, men en region.

Her er det nok DU som ikke kan din historie om HVEM palestinerne er. Men den saken er for lengst avklart av israelske forskere (bla. av Ariella Oppenheim med DNA-sporing og historikeren Shlomo Sand). Hadde du forstått det som står i FN-paktens art 1 pkt. 2 ville du sett at retten til slevbestemmesle ikke er bundet til en statsdannelse, men til de menneskene som bebor et geografisk område.
Hva er det for et tøvete "aegument" at siden Palestina ikke tidligere har vært etablert som en formell stat - så har de for all framtid heller ikke rett til å bli det??? Hvordan stemmer dette med art 1, 2 i FN-pakten?

Så til ditt fullstendig håpløse argumenet at bare palestinerne hadde lagt ned sine våpen og sluttet med motstand mot Israel ville det blitt fred?
Har ikke alle mennesker rett til å motsette seg å bli rundstålet og forvist fra sine forfedres land? Palestinerne har full rett til å yte væpnet motstand mot okkupasjon og kolonisering fra en fremmed makt (jamf. 1. Tilleggsprotokoll art 1, pkt 4).
Nytter ikke å komme med påstander som ikke har rot i virkeligheten. Men du har jo før vist at du ikke fester lit til israelske / jødiske forskere - og ikke en gang til David Ben Gurion som for hundre år siden forstod hvem palestinerne var. Å resirkulere propaganda hentet fra MIFF gjør at du selv viser at her har du virkelig en jobb å gjøre med å lære deg ABC om palestinernes og jødenes historie.

Keva
KevaInnlegg: 24361
15.08.20 12:04
Fremtidshåp: litt mer jødevennlig enn det du liker.

Blir du aldri lei av å komme med disse ondskapsfulle giftighetene mot folk som ser på alle mennesker som likeverdige?

Keva
KevaInnlegg: 24361
15.08.20 12:06
Fremtidshåp: Israel- og jødevenn.

Og jøder som kritiserer Israels aggresjon og forsvarer palestineres menneskerettigheter er etter din mening... HVA?

Fremtidshåp
15.08.20 15:40

I tilknytning til det jeg skrev om alle islamske land, despoter og terrororganisasjon som prøver å ødelegge Israel, så står det veldig klart beskrevet i Esaias om hva godt Gud vil gjøre med Israel - og i motsatt fall hvor ille det går med alle dem som strides og kriger mot denne lille nasjonen.  Husk at dette er Guds folk - og at jødene er verdens demonstrasjonsfolk, anstøtsklippe og er utvalgt til å styre og velsigne hele verden.  Også palestinerne.

Les her,  

«Og du Israel, min tjener, Jakob, som jeg utvalgte, ætling av min venn Abraham! Du som jeg tok ved hånden og hentet fra jordens ender og kalte fra dens ytterste kanter, og til hvem jeg sa: Du er min tjener, jeg har utvalgt dig og ikke forkastet dig!

Frykt ikke, for jeg er med dig! Se dig ikke engstelig om, for jeg er din Gud! Jeg styrker dig og hjelper dig og holder dig oppe med min rettferds høire hånd. Se, de skal bli til spott og skam alle de som harmes på dig; de skal bli til intet og gå til grunne de menn som tretter med dig; du skal søke dem og ikke finne dem, de menn som kives med dig; de skal bli til intet og til ingenting de menn som fører krig mot dig.

For jeg er Herren din Gud, som holder dig fast ved din høire hånd, som sier til dig: Frykt ikke! Jeg hjelper dig. Frykt ikke, Jakob, du usle makk, du Israels lille flokk! Jeg hjelper dig, sier Herren, og din gjenløser er Israels Hellige.»

‭‭Jesaja‬ ‭41:8-14‬ ‭NORSK‬‬

https://www.bible.com/121/isa.41.8-14.norsk

Ddet finnes ingen annen nasjon på kloden som har slike fantastiske løfter som nettopp Israel.  Dette til orientering og til glede for alle som er glad i det jødiske folk. Og det palestinske folk.  Og det håper jeg de fleste her er.

(Innlegget ble redigert 15.08.20 15:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg