Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bosetningene

NYTT TEMA
aicat

aicat
20.10.20 16:35

Israel er nok en gang rasende på FN - denne gang på FNs høykommisær (OHCHR) for Menneskerettighetene – fordi OHCHR har vært så “frekke” å offentliggjøre en liste over diverse firma som er involvert I virksomheter på den okkuperte Vestbredden og med de ulovlige jødiske bosetningene der. Derfor har Israel nå sluttet å fornye visa og arbeids- og oppholds-tillatelsene for OHCHR sine utenlandske medarbeidere, slik at de nå må forlate Israel skriver Haaretz I dag.

“The branches of the Offices of the United Nations High Commissioner for Human Rights, or OHCHR, in the Gaza Strip and the West Bank are being emptied of members of their international staff, citizens of foreign countries. Israel is not renewing their work visas and so they are being forced to leave the country. This is an act of diplomatic bullying. Its purpose is to silence and paralyze any international opposition to the occupation and the settlements – and to portray it as antisemitism.

Bullying is our trademark. Of the self-righteous and Godfearing thugs who descend from West Bank hills and the outposts, the darlings of the Israeli establishment, and assault Palestinian olive pickers and shepherds. They are the auxiliary force of the Civil Administration, the Israel Defense Forces and the "honorable" settlements, which are officially authorized to engage in the task of expulsion.

The hooligans of the Knesset Foreign Affairs and Defense Committee, the Civil Administration and the Regavim NGO are pursuing and persecuting every European-funded humanitarian project in the occupied Palestinian territory in order to destroy it. And the nicely attired bullies from the Foreign Ministry are, in effect, expelling international employees of the United Nations….”

Tåler ikke Israel offentlighetens lys på bosetningene og virksomheten der - som FN i en rekke resolusjoner har kjent ulovlige og i strid med internasjonal rett?

(Innlegget ble redigert 20.10.20 16:37)

staaalisen

staaalisen
20.10.20 22:43

Hvorfor bruker du ikke det norske ordet FNs Menneskeregtighetsråd, Kamerat Aicat?  Er det fordi de er fullstendig skandalisert i enhver sammenheng som har med menneskerettigheter å gjøre, Kamerat Aicat?

Keva

Keva
21.10.20 15:36
aicat: Israel er nok en gang rasende på FN - denne gang på FNs høykommisær (OHCHR) for Menneskerettighetene – fordi OHCHR har vært så “frekke” å offentliggjøre en liste over diverse firma som er involvert I virksomheter på den okkuperte Vestbredden og med de ulovlige jødiske bosetningene der. Derfor har Israel nå sluttet å fornye visa og arbeids- og oppholds-tillatelsene for OHCHR sine utenlandske medarbeidere, slik at de nå må forlate Israel skriver Haaretz I dag.
mmhhhhhhh

mmhhhhhhh
21.10.20 15:59

Nok et argument for kritikken av rådet dette

Menneskerettighetsrådet får kritikk for at land som selv bryter menneskerettighetene har mulighet til å sitte i rådet. Mange mener det er paradoksalt at for eksempel Saudi-Arabia, Kina og Russland kan være med på å irettesette andre land for brudd på menneskerettighetene.

I tillegg får Menneskerettighetsrådet kritikk for å ha for ensidig fokus på situasjonen i Israel/Palestina, på bekostning av land som for eksempel Nord-Korea, Zimbabwe og Kina. Kritikerne mener at hvilke land og saker som kritiseres styres av verdenspolitikken og forholdene mellom statene generelt, og ikke bare av brudd på menneskerettigheter.

I juni 2018 valgte USA å trekke seg fra Menneskerettighetsrådet fordi de mente rådet fokuserer for mye på Israel/Palestina-konflikten.

https://www.fn.no/om-fn/fns-organisasjoner-fond-og-programmer/menneskerettighetsraadet

(Innlegget ble redigert 21.10.20 15:59)

aicat

aicat
21.10.20 16:05
mmhhhhhhh: Menneskerettighetsrådet får kritikk for at land som selv bryter menneskerettighetene har mulighet til å sitte i rådet. Mange mener det er paradoksalt at for eksempel Saudi-Arabia, Kina og Russland kan være med på å irettesette andre land for brudd på menneskerettighetene.

Det kan vi alle være enige om. Men i denne saken er det faktisk slik at et enstemmig Sikkerhetsråd har slått fast at de jødiske bosetningene på Vestbredden er ulovlige og i strid med gjeldene folkerett. Selv om det er flere "dysfunksjonelle islamske diktaturstater" som sitter i dette rådet - betyr det ikke at det å påpeke at det å offentligjøre en liste over land som har virksomheter i disse bosetningene blir feil.

mo6

mo6
21.10.20 20:03
aicat: Det kan vi alle være enige om. Men i denne saken er det faktisk slik at et enstemmig Sikkerhetsråd har slått fast at de jødiske bosetningene på Vestbredden er ulovlige og i strid med gjeldene folkerett. Selv om det er flere "dysfunksjonelle islamske diktaturstater" som sitter i dette rådet - betyr det ikke at det å påpeke at det å offentligjøre en liste over land som har virksomheter i disse bosetningene blir feil.

Selvsagt er det riktig og ryddig å offentliggjøre hvem som tjener penger på krigsforbrytelser. Litt påfallende at noen kan synes at det er galt. Det er faktisk slik at Israel begår alvorlige krigsforbrytelser. Et fåtall ekstremister støtter israels forbrytelser, det blir ikke riktig for det.

mo6

mo6
21.10.20 20:07
staaalisen: Hvorfor bruker du ikke det norske ordet FNs Menneskeregtighetsråd, Kamerat Aicat?  Er det fordi de er fullstendig skandalisert i enhver sammenheng som har med menneskerettigheter å gjøre, Kamerat Aicat?

Engelsk er ett av språkene som er lov å bruke på vgd. Foreslår at du lærer deg engelsk, og slutter med sutringen.

staaalisen

staaalisen
21.10.20 20:37
mo6: Engelsk er ett av språkene som er lov å bruke på vgd. Foreslår at du lærer deg engelsk, og slutter med sutringen.

Jeg har en sterk mistanke om at trådstarter ville benytte seg av omskrivninger og engelsk språk for å få flokken hans til å tro at det var FN, og ikke FNs såkalte menneskerettighetsråd,  som sto bak dette. Eller bruker han jo et godt forståelig norsk språk. 

Det blir bare litt for tøvete å slå om til engelsk for skjule den tvilsomme kilden som ble tatt i bruk for å demonisere jødestaten. Ennå en ny tvilsom kilde.......

Fico

Fico
21.10.20 22:48
staaalisen: Det blir bare litt for tøvete å slå om til engelsk for skjule den tvilsomme kilden som ble tatt i bruk for å demonisere jødestaten. Ennå en ny tvilsom kilde..

Og han gjemmer den som vanlig, godt det blir oppdaget, tommel for den.

aicat

aicat
22.10.20 10:37
mo6: Engelsk er ett av språkene som er lov å bruke på vgd. Foreslår at du lærer deg engelsk, og slutter med sutringen.

Når jeg sliter med et gammelt tastatur som stadig plaserer de mest brukte bokstavene e, r  og s  på feil sted - blir det enklere å skrive 5 bokstaver i stedet for 22. Så enkelt var altså det.
Men det er noen som prøver alt de kan med de mest tåpelige stråmenn og avsporinger å få vridd tema i en TS over fra å konsentrere seg om sak / budskapet - til persondebatt. Det ser ut som det er det eneste han kan. Ikke så rart kanskje når man mangler helt vesentlige basiskunnskaper for å diskutere sak.

mmhhhhhhh

mmhhhhhhh
22.10.20 17:08
staaalisen: Jeg har en sterk mistanke om at trådstarter ville benytte seg av omskrivninger og engelsk språk for å få flokken hans til å tro at det var FN, og ikke FNs såkalte menneskerettighetsråd,  som sto bak dette.

Det tror jeg du har helt rett i. For de fleste forstår nok at FNs såkalte (jeg støtter deg i det uttrykket) menneskerettighetsråd er en stor vits.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
22.10.20 17:25
mmhhhhhhh: Det tror jeg du har helt rett i. For de fleste forstår nok at FNs såkalte (jeg støtter deg i det uttrykket) menneskerettighetsråd er en stor vits.

Støtter du Israel sin bosetterpolitikk eller mener du at det er på sin plass at FN setter fokus på denne praksisen?

aicat

aicat
22.10.20 17:25
mmhhhhhhh: FNs såkalte (jeg støtter deg i det uttrykket) menneskerettighetsråd er en stor vits.

Med den gjengen av dysfunsksjonelle islamske diktaturstater som sitter der - er det vel ingen som er uenig i det. Med alle de resolusjonene de har spydd ut mot Israel - har de for lengst gjort seg like irrelevante som de norske studentsamfunnene gjorde seg på 60 og 70- tallet hvor MLerne med sine utallige latterlige resolusjoner fikk vedtatt langt på natt med filibustertaktikk etter at vi vanlige for lengst var gått hjem - gjorde at ingen lenger tok hva som derfra på alvor.

Men her i denne saken så dreier det seg altså om de illegale jødiske bosetningene på okkupert område og hva Sikkerhetsrådet der har slått fast. Det er jo noe som tom. USA har vært med på å fasstlå.

mo6

mo6
23.10.20 18:00
aicat: Men i denne saken er det faktisk slik at et enstemmig Sikkerhetsråd har slått fast at de jødiske bosetningene på Vestbredden er ulovlige og i strid med gjeldene folkerett.

Jepp, slik er det med den saken. Bryr du deg om folkeretten mmhhhhh? staaaaalisen?

Eller tar dere side med de kriminelle, som velger å overse folkeretten?

joplina

joplina
23.10.20 21:39
aicat: Israel er nok en gang rasende på FN - denne gang på FNs høykommisær (OHCHR) for Menneskerettighetene – fordi OHCHR har vært så “frekke” å offentliggjøre en liste over diverse firma som er involvert I virksomheter på den okkuperte Vestbredden og med de ulovlige jødiske bosetningene der. Derfor har Israel nå sluttet å fornye visa og arbeids- og oppholds-tillatelsene for OHCHR sine utenlandske medarbeidere, slik at de nå må forlate Israel skriver Haaretz I dag.

Vet du hvor man kan finne den lista som er offentliggjort?

Hadde vært kjekt å dele den på sosiale medier.

Gjennomsiktighet og åpenhet er ikke noe problem hvis man har "rent mel i posen". Det er kun et problem når man ikke har "rent mel i posen".

For at kunder/forbrukere skal kunne ta overveide valg så forutsettes gjennomsiktighet/åpenhet. Enten bryr de seg om hvorvidt firma/virksomheter har "rent mel i posen" - eller så bryr de seg ikke om slikt.

Men uansett skal alle ha muligheten til å velge hvem de handler eller kjøper tjenester fra. Og vil man ikke kjøpe varer/tjenester som produseres i militært okkuperte område av okkupasjonsmakten i en pågående konflikt - så skal man i det minste ha muligheten til å sjekke opp bakgrunnen for varene/tjenestene man vurderer å betale for - uten å måtte gå til store anstrengelser for å gjøre det.

Annet skulle bare mangle.

-Og selvfølgelig surmuler israel i kjent stil

Ka9nen

Ka9nen
23.10.20 23:05
staaalisen: Hvorfor bruker du ikke det norske ordet FNs Menneskeregtighetsråd, Kamerat Aicat?  Er det fordi de er fullstendig skandalisert i enhver sammenheng som har med menneskerettigheter å gjøre, Kamerat Aicat?

Antagelig fordi veldig få tar dette tullerådet alvorlig. Det blir brukt av diverse diktaturland til å peke på andre for å skjule egne kriminelle handlinger og problemer.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.10.20 11:21
aicat: den okkuperte Vestbredden og med de ulovlige jødiske bosetningene der.

Etter dagens folkerett kan vel israelsk annektering av palestinske områder og bosettingspolitikken sammenlignes med den tyske anneksjonen av Warteland høsten 1939.

Tyskernes fremferd mot den polske og jødiske befolkningen i Warteland var langt mer brutal enn Israels fremferd mot sivilbefolkningen på palestinsk område, men selve anneksjonen og koloniseringspolitikken er helt lik.

Ka9nen

Ka9nen
24.10.20 11:23
Homo_Erectus: Etter dagens folkerett kan vel israelsk annektering av palestinske områder og bosettingspolitikken sammenlignes med den tyske anneksjonen av Warteland høsten 1939. Tyskernes fremferd mot den polske og jødiske befolkningen i Warteland var langt mer brutal enn Israels fremferd mot sivilbefolkningen på palestinsk område, men selve anneksjonen og koloniseringspolitikken er helt lik.

Så Tyskland ble angrepet av Warteland/Polen den gangen?

aicat

aicat
24.10.20 11:24
Ka9nen: Antagelig fordi veldig få tar dette tullerådet alvorlig. Det blir brukt av diverse diktaturland til å peke på andre for å skjule egne kriminelle handlinger og problemer.

Jeg har forklart ovenfor hvorfor jeg brukte 5 bokstaver i stedet for 22. Men her er du igjen ute å skyter på hvem "budbringeren" - og glemmer fullstendig hva som er budskapet. Vi er vel ikke særlig uenige om at dette rådet for lengst har gjort seg selv irrelevant (noe jeg også har skrevet ovenfor). Men her gjelder det de jødiske bosetningene på VB som en samlet verden (også USA) er enige om er i strid med både 4. Genèvekonvensjon (art 49) og Roma-statuttene for ICC (art 8).

Ka9nen

Ka9nen
24.10.20 11:34
aicat: Jeg har forklart ovenfor hvorfor jeg brukte 5 bokstaver i stedet for 22.

Vi har for lengst fått med oss at du er veldig kreativ i din måte å presentere sitater (i går kuttet du vekk første del av setningen i uttalelse fra IDF for å få det til å høres ut som noe annet), fakta og organisasjoner som ingen tar alvorlig lenger.

Fico

Fico
24.10.20 12:04
aicat: Tåler ikke Israel offentlighetens lys på bosetningene og virksomheten der - som FN i en rekke resolusjoner har kjent ulovlige og i strid med internasjonal rett?

Da er det vel  "fare" for at dette refererte synet på Israel ikke er et offentlig synet på Israel, men kun et særsyn fra nevnte sære miljø-   

joplina

joplina
24.10.20 17:05
Fico: Da er det vel  "fare" for at dette refererte synet på Israel ikke er et offentlig synet på Israel, men kun et særsyn fra nevnte sære miljø-

At det ikke er israels offisielle eller offentlige syn, skjønner jo alle.

- Men å omtale FN's syn for "et særsyn fra nevnte sære miljø" er virkelig sært.

Fico

Fico
24.10.20 22:14
joplina: Men å omtale FN's syn for "et særsyn

For meg kan du si som du mener. Som det er sagt over her,  så benyttes utsagnet sitat:

Vi er vel ikke særlig uenige om at dette rådet for lengst har gjort seg selv irrelevant

Det eller særsyn blir for meg et fett.

mo6

mo6
25.10.20 18:11
staaalisen: Jeg har en sterk mistanke om

Du bør slutte med spekulasjoner, og heller forholde deg til fakta.

Fakta er jo at Israel driver ulovlig kolonisering.

mo6

mo6
25.10.20 18:15
mmhhhhhhh: For de fleste forstår nok at FNs såkalte (jeg støtter deg i det uttrykket) menneskerettighetsråd er en stor vits.

Men UNSC er ikke "såkalt". UNSC har slått fast at israelsk kolonisering av Palestina er en krigsforbrytelse.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 18:15)

mo6

mo6
25.10.20 20:07
aicat: Jeg har forklart ovenfor hvorfor jeg brukte 5 bokstaver i stedet for 22. Men her er du igjen ute å skyter på hvem "budbringeren" - og glemmer fullstendig hva som er budskapet. Vi er vel ikke særlig uenige om at dette rådet for lengst har gjort seg selv irrelevant (noe jeg også har skrevet ovenfor). Men her gjelder det de jødiske bosetningene på VB som en samlet verden (også USA) er enige om er i strid med både 4. Genèvekonvensjon (art 49) og Roma-statuttene for ICC (art 8).

Jeg tror du må bruke enda færre bokstaver, det ser ikke ut som fakta synker inn.

Så lenge Israel opprettholder de ulovlige settlerne er det hyklersk å støtte dem.

aicat

aicat
26.10.20 12:07
mo6: Så lenge Israel opprettholder de ulovlige settlerne er det hyklersk å støtte dem.

Det er ikke bare hyklerisk - det er faktisk også i strid med gjeldene folkerett.

joplina

joplina
26.10.20 16:51
aicat: Det er ikke bare hyklerisk - det er faktisk også i strid med gjeldene folkerett.

Har til dags dato ikke sett en eneste av våre meningsmotstandere dokumentere at  den lovstridige settler-koloniseringen IKKE er i strid med internasjonal lov og Folkeretten.

-Jeg vet jo at det er fordi de ikke kan det - men meget rart at de ikke prøver seg på det allikevel - all den tid de forsvarer og støtter disse lovbruddene non-stop

mo6

mo6
27.10.20 09:49
joplina: Har til dags dato ikke sett en eneste av våre meningsmotstandere dokumentere at  den lovstridige settler-koloniseringen IKKE er i strid med internasjonal lov og Folkeretten. -Jeg vet jo at det er fordi de ikke kan det - men meget rart at de ikke prøver seg på det allikevel - all den tid de forsvarer og støtter disse lovbruddene non-stop

Du har selvsagt helt rett - Israels kolonisering er flere ganger slått fast som folkerettsstridig, det har aldri lykkes apartheidtilhengerne å dokumentere noe annet.

Noen av apartheidsympatisørene har riktignok forsøkt, blant annet ved å sitere en av settlerne, en erklært fascist uten troverdighet. Hver gang har de blitt satt på plass.

aicat

aicat
27.10.20 10:13
joplina: -Jeg vet jo at det er fordi de ikke kan det - men meget rart at de ikke prøver seg på det allikevel - all den tid de forsvarer og støtter disse lovbruddene non-stop

Nei, det er ikke merkelig - for som hasbarabøkene anbefaler så er bosetningene umulig å forsvare - så det problemet er det lurest å holde seg langt unna.

Her er den ene hasbaraboken samt en omtale av den andre. 

Hasbara-håndboken fra 2002:

http://www.middle-east-info.org/take/wujshasbara.pdf

Hasbara-håndboken fra 2009:
https://www.richardsilverstein.com/2009/07/10/the-israel-projects-secret-hasbara-handbook-exposed/

Legg merke til hasbara-håndbøkenes anbefalinger om ikke å engasjere seg i debatter omkring bosetningene – siden disse etter de fleste andre land I verden sin oppfatning samt FN, ICJ, ICRC.. er i strid med folkeretten – herunder både Genèvekonvensjonene og ICC-reglene.

“The settlements are the single toughest issue for Israel and the hostility towards them and towards Israeli policy that appears to encourage settlement activity is clearly evident.

HOW NOT TO TALK ABOUT SETTLEMENTS

Whoever came up with the phrase “settlements” set in motion a lexicon that was doomed from the start.

Nothing is tougher to articulate effectively to neutral Americans than a message in favor of the settlements.

Let me be clear about this conclusion. Plenty of Israeli and American Jewish leaders have tried, but American and European audiences rejected almost everything we tested. There is no magic language to unify public Support”.

(Innlegget ble redigert 27.10.20 10:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg