Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storebrand støtter BDS

NYTT TEMA
mo6

mo6
28.10.20 14:59

Storebrand, med betydelige økonomiske interesser over hele verden, har valgt å trekke seg ut fra fire selskaper som driver virksomhet i okkupert Palestina. Disse selskapene er:

DXC Technology Co., First Solar, Inc., General Electric Co. og Israel Discount Bank.

Storebrand. 

Jeg heier på Storebrand, tror jeg vil kjøpe noen aksjer der.

Jeg mener at BDS er en god og ikkevoldelig måte til å presse krigsforbrytere til fornuft. Hva mener dere?

mo6

mo6
28.10.20 15:08
"Therefore, we carry out a screening of all the companies we invest in and engage with them so that we do not contribute with our investments to human rights abuses and instability."

Words!

aicat

aicat
28.10.20 15:14
mo6: Storebrand, med betydelige økonomiske interesser over hele verden, har valgt å trekke seg ut fra fire selskaper som driver virksomhet i okkupert Palestina. Disse selskapene er:

Veldig bra! :-))

Fico

Fico
28.10.20 15:37
mo6: Storebrand,

Er dette seriøst da i forhold til markedsføring og bestemmelser for sikt?

Men vi kan kanskje tro at aksjonærer i selskapet vil være enige med VGD.

mo6

mo6
28.10.20 15:58
Fico: Er dette seriøst da i forhold til markedsføring og bestemmelser for sikt?

Storebrand hører garantert på hva aksjonærene sier, jeg er nå en av dem. Storebrand har en portefølje på rundt regnet tusen milliarder USD, ingen smågutt.

Fico må jo være enig i at det er prisverdig at et internasjonalt selskap aktivt avstår fra deltakelse i forbrytelser?

Idyllwild

Idyllwild
28.10.20 17:09

Så du har valgt å kjøpe aksjer i et selskap som fortsatt støtter en haug med selskaper som er involvert i det de selv ser på som okkupert land? 

Tatt i betraktning av at de kun har brutt samarbeidet med fire bedrifter, fremstår dette som tomme ord av Storebrand. Hvor mange av disse bedriftene hadde de planlagt å bryte med likevel? 

mo6

mo6
28.10.20 17:16
Idyllwild: Så du har valgt å kjøpe aksjer i et selskap som fortsatt støtter en haug med selskaper som er involvert i det de selv ser på som okkupert land? 
Tatt i betraktning av at de kun har brutt samarbeidet med fire bedrifter, fremstår dette som tomme ord av Storebrand. Hvor mange av disse bedriftene hadde de planlagt å bryte med likevel?

Storebrand har en aktiv, dag - til dag, håndtering av slike selskaper. Men du er enig med meg at det er flott at Storebrand har droppet selskaper som profitterer på krigsforbrytelser?

Det jeg spør deg om er hva du mener om prinsippet: skal bedrifter ha etiske kjøreregler når de handler?

joplina

joplina
28.10.20 17:18
mo6: tror jeg vil kjøpe noen aksjer der.

God handel - med god samvittighet :)

Idyllwild

Idyllwild
28.10.20 17:30
mo6: Storebrand har en aktiv, dag - til dag, håndtering av slike selskaper. Men du er enig med meg at det er flott at Storebrand har droppet selskaper som profitterer på krigsforbrytelser? Det jeg spør deg om er hva du mener om prinsippet: skal bedrifter ha etiske kjøreregler når de handler

Det fremstår ærlig talt som naivt å tro at Storebrand gjør dette av noe annen grunn enn å score noen billige poeng på noe som ikke koster dem noe. De kunne lett ha kuttet samarbeidet med alle bedriftene, men dette hadde selvsagt kostet dem noe - og så langt er de tydeligvis ikke villig til å gå. 

Litt som Oslo som vedtar en boikott som de antar aldri vil påvirke dem. Når de oppdager at de "vakre" trikkene som de "har lyst til å klemme" kommer fra et selskap involvert i lyssky områder velger de glatt å overse det. 

I utgangspunktet synes jeg det en god ting at bedrifter har etiske kjøreregler. Men finnes disse bedriftene? Er det mulig i 2020 å leve uten kontakt med slike bedrifter? Hvor mange av klærne mine og dine er produsert av barn? Eller av kvinner som jobber 20 timer i døgnet under slaveforhold? Er jeg villig til å kaste smarttelefonen og printeren min? Nei. Er PK villig til å slette FB-kontoen sin? Tydeligvis ikke. 

Fico

Fico
28.10.20 17:30
joplina: med god samvittighet :)

Du som vet alt om regler for forumet, hva tenker du om tekstreklame da når firmanavnet nevnes jevnt?

Og når regelene sier:

VG Netts debattforum kan kun brukes på en ikke-kommersiell måte. Det er ikke tillatt å poste innlegg som inneholder reklame, forsøk på å selge produkter, verving til organisasjoner og lignende.
mo6

mo6
28.10.20 18:53
Idyllwild: Det fremstår ærlig talt som naivt å tro at Storebrand gjør dette av noe annen grunn enn å score noen billige poeng på noe som ikke koster dem noe. De kunne lett ha kuttet samarbeidet med alle bedriftene, men dette hadde selvsagt kostet dem noe - og så langt er de tydeligvis ikke villig til å gå. 
Litt som Oslo som vedtar en boikott som de antar aldri vil påvirke dem. Når de oppdager at de "vakre" trikkene som de "har lyst til å klemme" kommer fra et selskap involvert i lyssky områder velger de glatt å overse det. 
I utgangspunktet synes jeg det en god ting at bedrifter har etiske kjøreregler. Men finnes disse bedriftene? Er det mulig i 2020 å leve uten kontakt med slike bedrifter? Hvor mange av klærne mine og dine er produsert av barn? Eller av kvinner som jobber 20 timer i døgnet under slaveforhold? Er jeg villig til å kaste smarttelefonen og printeren min? Nei. Er PK villig til å slette FB-kontoen sin? Tydeligvis ikke.

Du fremstår ærlig talt som litt sutrete. Det er lov å glede seg over at en stor aktør i en hard bransje viser at de prøver å etterleve etiske kjøreregler. Vi kan ikke fikse alt på én dag, men det betyr ikke at man skal la være å bry seg.

Idyllwild

Idyllwild
28.10.20 19:19
mo6: Du fremstår ærlig talt som litt sutrete. Det er lov å glede seg over at en stor aktør i en hard bransje viser at de prøver å etterleve etiske kjøreregler. Vi kan ikke fikse alt på én dag, men det betyr ikke at man skal la være å bry seg.

Storebrand har valgt å opprettholde samarbeidet med så og si alle bedrifter som opererer i disse områdene. Så nei, det er absolutt ingenting som tilsier at de prøver å etterleve noen form for etiske kjøreregler. 

mo6

mo6
28.10.20 19:27
Idyllwild: Storebrand har valgt å opprettholde samarbeidet med så og si alle bedrifter som opererer i disse områdene. Så nei, det er absolutt ingenting som tilsier at de prøver å etterleve noen form for etiske kjøreregler.

Det er gledelig at de har bestemt å avvikle samarbeidet med fire selskaper som profiterer på krigsforbrytelser. De skriver også, dersom du leser deres side, at de har en løpende evaluering av sine partnere. En må være temmelig vrang for å tolke dette som at "det er absolutt ingenting som tilsier at de prøver å etterleve noen form for etiske kjøreregler". 

Idyllwild

Idyllwild
28.10.20 19:44
mo6: Det er gledelig at de har bestemt å avvikle samarbeidet med fire selskaper som profiterer på krigsforbrytelser. De skriver også, dersom du leser deres side, at de har en løpende evaluering av sine partnere. En må være temmelig vrang for å tolke dette som at "det er absolutt ingenting som tilsier at de prøver å etterleve noen form for etiske kjøreregler".

Du må gjerne kalle meg vrang. Jeg fortsetter å kalle deg naiv for å tro at bedrifter er interessert i å tape penger ved å støtte/ikke støtte noe som ikke angår dem på andre siden av jorda - spesielt med tanke på at folk flest ikke bryr seg. Som jeg sa; jeg ser ingenting som tilsier at dette er noe annet enn tomme ord - på linje med Oslos boikott, på linje med alle bedrifters svarte ruter på black out tuesday, etc. Hva er det som tilsier at disse bedriftene ikke likevel var på vei ut i Storebrands stadige utskiftninger?

mo6

mo6
28.10.20 20:01
Idyllwild: Du må gjerne kalle meg vrang. Jeg fortsetter å kalle deg naiv for å tro at bedrifter er interessert i å tape penger ved å støtte/ikke støtte noe som ikke angår dem på andre siden av jorda - spesielt med tanke på at folk flest ikke bryr seg. Som jeg sa; jeg ser ingenting som tilsier at dette er noe annet enn tomme ord - på linje med Oslos boikott, på linje med alle bedrifters svarte ruter på black out tuesday, etc. Hva er det som tilsier at disse bedriftene ikke likevel var på vei ut i Storebrands stadige utskiftninger?

Nå begir du deg ut i spekulasjoner, du antar at Storebrand har andre motiver enn de de selv hevder. Du må gjerne fantasere. Vrang, eller du gir faen i om noen begår krigsforbrytelser, eller bruker slaver og utnytter barn. Det skjer jo på andre siden av kloden må vite, who cares.

Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, en kan tjene penger samtidig som en har etiske kjøreregler - noe du tydeligvis synes er en uting.

Idyllwild

Idyllwild
28.10.20 21:05
mo6: Nå begir du deg ut i spekulasjoner, du antar at Storebrand har andre motiver enn de de selv hevder. Du må gjerne fantasere. Vrang, eller du gir faen i om noen begår krigsforbrytelser, eller bruker slaver og utnytter barn. Det skjer jo på andre siden av kloden må vite, who cares. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, en kan tjene penger samtidig som en har etiske kjøreregler - noe du tydeligvis synes er en uting.

Oj, så sint du ble.

Ja, jeg antar og spekulerer - noe som er ganske vanlig på et debattforum. Men det er ikke spekulasjon at bedrifter er opptatt av, for ikke å snakke om avhengig av, å tjene penger. Det er ikke spekulasjon at folk flest er lite interessert i nød og lidelse rundt i verden, uavhengig om det er i Palestina, tidenes sultkatastrofe i Jemen, muslimer som sitter i bur i Kina, jenter som blir kjønnsmutilert i Afrika, innvandrerkvinner som blir tvangssterilisert i USA, barn som jobber som slaver i tekstilfabrikker så vi kan bruke billige klær, etc. Ikke noe av dette ville foregått over tid hvis folk flest var genuint opptatt av hva som skjer med andre mennesker rundt om i verden. Når vi ser på hvor høyt elsket Ben & Jerry’s er hos unge venstreradikale (spesielt i USA), så kan man trygt si at folk "gir faen". 

joplina

joplina
29.10.20 09:25
Idyllwild: Storebrand har valgt å opprettholde samarbeidet med så og si alle bedrifter som opererer i disse områdene. Så nei, det er absolutt ingenting som tilsier at de prøver å etterleve noen form for etiske kjøreregler.

- Så hva har du DA i mot at noen trekker frem Storebrand som  (la oss kalle det) en favoritt...?

Hvis ingen bedrifter har etiske kjøreregler men alle bedrifter har støttespillere - så lurer jeg på hva du kverulerer om her.

- Vet du det selv..?

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 13:04
joplina: - Så hva har du DA i mot at noen trekker frem Storebrand som  (la oss kalle det) en favoritt...? Hvis ingen bedrifter har etiske kjøreregler men alle bedrifter har støttespillere - så lurer jeg på hva du kverulerer om her. - Vet du det selv..?

I og med at mo6 la ut en tråd på et debattforum og stadig vekk gjentok "hva mener dere" regnet jeg med at han faktisk ønsket folks meninger rundt dette - eller kveruleringer som dere kaller det. 

Jeg innser nå at han kun ønsket å bli bejublet og få tilbakemeldinger om hvor fantastisk Storebrand er. 

mo6

mo6
29.10.20 13:38
Idyllwild: I og med at mo6 la ut en tråd på et debattforum og stadig vekk gjentok "hva mener dere" regnet jeg med at han faktisk ønsket folks meninger rundt dette - eller kveruleringer som dere kaller det. 
Jeg innser nå at han kun ønsket å bli bejublet og få tilbakemeldinger om hvor fantastisk Storebrand er.

For den gode ordens skyld; du er upresis. Jeg skrev "Hva mener dere?" kun én gang - i åpningsinnlegget.

Du fremstiller deg selv som en sutrekopp, som er lei for at noen i det hele tatt stiller spørsmål ved krigsforbrytelser. Jeg har ikke forventet at Storebrand skal løse alle verdens problemer alene. Jeg synes det er flott at søkelyset er satt på etiske spilleregler i dette segmentet. Internasjonal handel er brutal, det har du rett i, desto bedre at større selskaper tar litt ansvar. Ett annet selskap, tyske Siemens, trakk seg fra anbudsrunden i et jernbaneprosjekt i okkupert Jerusalem - av samme grunn som Storebrand nå trekker seg ut. BDS blir sterkere og sterkere som virkemiddel mot krigsforbrytelser. BDS er ikkevoldelig. Alternativet til BDS er væpnet konflikt, da Israel insisterer på å bruke makt når de tilraner seg naboens eiendom. BDS fungerte mot regimet i Pretoria, og vil fungere også i dette tilfellet.

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 13:49
mo6: For den gode ordens skyld; du er upresis. Jeg skrev "Hva mener dere?" kun én gang - i åpningsinnlegget

For den gode ordens skyld; du er en løgner. Du skrev "hva mener dere" i åpningsinnlegget og spurte så meg direkte to ganger "men du er enig med meg...?", "det jeg spør deg om er hva du mener?"

Du fremstiller deg selv som en sutrekopp og useriøs debattant som ikke tåler å bli motsagt. 

mo6

mo6
29.10.20 14:14
Idyllwild: For den gode ordens skyld; du er en løgner. Du skrev "hva mener dere" i åpningsinnlegget og spurte så meg direkte to ganger "men du er enig med meg...?", "det jeg spør deg om er hva du mener?" Du fremstiller deg selv som en sutrekopp og useriøs debattant som ikke tåler å bli motsagt.

Altså er du upresis, som jeg skrev. "Dere" er en flertallsform, "du" er entall - ikke det samme. Ryddighet.

Jeg er jo ikke blitt motsagt. Du har ytret at du ikke tror på ditt og datt, og det må du selvsagt få lov til. Jeg vet at to store aktører i internasjonal handel aktivt har avstått fra handel med krigsforbrytere. Jeg vet også at dette ikke er all verden, der er fortsatt en lang vei å gå. Men det er noe, og det er bra. 

På meg kan det virke som du er misfornøyd med Storebrand (og Siemens) sin avgjørelse?

joplina

joplina
29.10.20 14:28
Idyllwild: I og med at mo6 la ut en tråd på et debattforum og stadig vekk gjentok "hva mener dere" regnet jeg med at han faktisk ønsket folks meninger rundt dette - eller kveruleringer som dere kaller det. 

Det var ikke noe svar på det jeg spurte om - sitert over

- Hvis ingen bedrifter har etiske kjøreregler men alle bedrifter har støttespillere  - hva har du DA i mot at noen trekker frem Storebrand som  (la oss kalle det) en favoritt...?

- Er spørsmålet ikke tydelig nok?

Av ikke-svaret ditt sitert over, fremstår det nettopp som om du ikke kan eller vil svare på det  - og da tar det form av kverulasjon i takt med at innleggene dine dropper inn.

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 14:35
mo6: Altså er du upresis, som jeg skrev. "Dere" er en flertallsform, "du" er entall - ikke det samme. Ryddighet.

Jeg så at du omtalt nordmenn som ‘dere’, så da er det jo naturlig at du ikke er helt stødig i norsk. Når man flere ganger spør forskjellige personer hva de mener, så kan man selvsagt bruke "dere". 

Det faktum at det er dette du velger å henge deg opp i, sier mye om hva du har å bidra med. Jeg har ikke sagt noe som tilsier at jeg er misfornøyd med Storebrands avgjørelse, jeg har kun stilt spørsmål ved seriøsiteten ved det de gjør. At du automatisk velger å tro at milliardbedrifter har gode hensikter og forteller sannheten om forretningsavtaler får du stå for. 

Du kaller meg upresis samtidig som du stadig vekk tillegger meg meninger jeg ikke har ytret. Det går ikke an å debattere med sinte menn som deg. 

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 14:39
joplina: Hvis ingen bedrifter har etiske kjøreregler men alle bedrifter har støttespillere  - hva har du DA i mot at noen trekker frem Storebrand som  (la oss kalle det) en favoritt...? - Er spørsmålet ikke tydelig nok?

Nei, det er faktisk ganske utydelig. Du skriver utrolig rotete. 

Jeg har ingenting i mot at mo6 forteller oss at Storebrand er favoritten hans som du kaller det. Han lurte på hva vi mener og jeg svarte han hva jeg mener om Storebrands beslutning. 

mo6

mo6
29.10.20 14:51
Idyllwild: Jeg så at du omtalt nordmenn som ‘dere’, så da er det jo naturlig at du ikke er helt stødig i norsk. Når man flere ganger spør forskjellige personer hva de mener, så kan man selvsagt bruke "dere". 
Det faktum at det er dette du velger å henge deg opp i, sier mye om hva du har å bidra med. Jeg har ikke sagt noe som tilsier at jeg er misfornøyd med Storebrands avgjørelse, jeg har kun stilt spørsmål ved seriøsiteten ved det de gjør. At du automatisk velger å tro at milliardbedrifter har gode hensikter og forteller sannheten om forretningsavtaler får du stå for. 
Du kaller meg upresis samtidig som du stadig vekk tillegger meg meninger jeg ikke har ytret. Det går ikke an å debattere med sinte menn som deg.

Engelsk er mitt morsmål, men jeg liker å tro at jeg behersker norsk også.

Bevares, jeg stoler heller ikke blindt på hensiktene til internasjonale aktører, til det er klimaet for hardt. MEN, jeg ser på BDS som et godt og ikkevoldelig redskap, som alternativ til væpnet kamp. Signalene som Storebrand og Siemens har sendt ut blir garantert lagt merke til hos de israelske makthaverne. Storebrand sin beslutning er en dråpe i havet, men like fullt noe som drar i riktig retning - mener jeg. Derfor er jeg glad for deres beslutning.

På meg virker Storebrand som en seriøs aktør. Jeg lever godt med om du tror at de tuller. Så kan vi sammen glede oss over at der er noen små signaler om at kolonisering ikke er stuerent.

joplina

joplina
29.10.20 14:51
Idyllwild: Nei, det er faktisk ganske utydelig. Du skriver utrolig rotete.

Buhuuu- cry me a river

aicat

aicat
29.10.20 15:05
Idyllwild: Nei, det er faktisk ganske utydelig. Du skriver utrolig rotete.

Kanskje du selv skulle prøve å formulere en mening om BDS som et ikke-voldelig politisk virkemiddel for å presse Israel til å etterleve internasjonal rett - i stedet for slik du ser ut til å være mest opptatt av - nemlig persondebatt og kverulering?

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 15:10
mo6: Bevares, jeg stoler heller ikke blindt på hensiktene til internasjonale aktører, til det er klimaet for hardt. MEN, jeg ser på BDS som et godt og ikkevoldelig redskap, som alternativ til væpnet kamp. Signalene som Storebrand og Siemens har sendt ut blir garantert lagt merke til hos de israelske makthaverne. Storebrand sin beslutning er en dråpe i havet, men like fullt noe som drar i riktig retning - mener jeg. Derfor er jeg glad for deres beslutning.

Jeg tror absolutt boikott er effektivt, men kun hvis nok personer, bedrifter, land, etc stiller seg bak. Jeg har ærlig talt ikke tro på at en boikott av Israel vil nå det samme nivået som boikotten av Sør-Afrika (av ca 100 forskjellige grunner som jeg ikke orker å notere ned nå). For ungdommen føler jeg at den forsvinner i mengden som noe som er litt uoversiktlig og uklart i motsetning til f.eks. systematisk rasisme i USA som er veldig lett å forstå (selv om det relativt sett er en mindre ting enn mye annet forferdelig som foregår rundt i verden). 

Men det er vel umulig å si hvordan verden ser ut om 25-50 år. 

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 15:16
aicat: Kanskje du selv skulle prøve å formulere en mening om BDS som et ikke-voldelig politisk virkemiddel for å presse Israel til å etterleve internasjonal rett - i stedet for slik du ser ut til å være mest opptatt av - nemlig persondebatt og kverulering?

Jeg skrev i et av mine første innlegg at jeg synes det er en god ting at bedrifter har etiske kjøreregler, men at jeg ikke tror det hverken finnes mange av disse bedriftene eller at folk flest er interessert i å støtte/boikotte disse. 

Kanskje du skulle prøve å lese innleggene i stedet for å benytte deg av persondebatt og kverulering?

aicat

aicat
29.10.20 15:20
Idyllwild: Kanskje du skulle prøve å lese innleggene i stedet for å benytte deg av persondebatt og kverulering?

Jeg startet i denne tråden med å rose Storebrand for et bra tiltak. Det er du som i innlegg etter innlegg driver persondebatt og kverulering. Om du ikke tåler at jeg kritiserer dine innlegg - så er det bare å finne deg et annet forum hvor du kan bli værende uimotsagt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg