Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utenrikspolitisk bazar

NYTT TEMA
FjodorDVD

FjodorDVD
17.12.20 21:17

For middels interesserte virker Israel-Palestina konflikten permanent fast. Intet nytt fra midt-øst fronten så og si. På VGD står også aktører med ulikt ståsted permanent og fast fra hverandre.

Dette innlegget er til fordi jeg rett og slett må spørre om meninger til Norges rolle oppi det hele. Som forrett byr jeg på et karakterdrap på norske hovedaktører i utenrikspolitikk, publisert i Klassekampen med kopi i Nettavisen skrevet av Øystein Steiro Sr. 

Representerer Norge meningsfull utenrikspolitikk i midt-østen selv om det virker som en bazar for kjeltringer?

Fico

Fico
17.12.20 21:43
FjodorDVD: Representerer Norge meningsfull utenrikspolitikk i midt-østen

Sitat linken:

Våre nære som våre fjerne omgivelser preges i dag av altfor store omveltninger og utfordringer til at vårt diplomati kan overlates til velmenende enkeltpersoner, åpenbare dilettanter eller personer med hovedfokus på karriere og egen lommebok.

Alle som ikke er imponerte over hva Trump og Israel fikk til sammen i Trumps presidentperiode, bør kanskje tenke litt over hvor  mye som har skjedd, mye om ikke det meste, til alle parters fordel så langt.

Dette sitert over her, forteller sitt om tidsaspekt og effektivitet, men uten særlig sammenligning forøvrig. De fleste vil nå jeg tro gjør sitt beste under sine forutsetninger, som ikke alltid er de beste. 

Pernillel

Pernillel
18.12.20 12:48

Veldig bra at noen tar opp dette samrøret mellom politikere, bistandspolitikk og en humanitærindustri som har sugerøret rett ned i statskassa og stående invitasjon med eget nøkkelkort til de innerste regjeringskontorene. Det som Terje Tvedt kaller for "det humanitærpolitiske kompleks" om Norges ambisjoner om å bli en "humanitær stormakt" og hvor politikerne strør om seg med skattepenger for å gjøre seg attraktive for "de store gutta".

"The silver lining" får bli at vi i noe større grad foretrekker å kaste bort penger i utlandet fremfor å kaste bort landet på utlendinger, slik svenskene holder på med.

joplina

joplina
18.12.20 13:45
FjodorDVD: Dette innlegget er til fordi jeg rett og slett må spørre om meninger til Norges rolle oppi det hele. Som forrett byr jeg på et karakterdrap på norske hovedaktører i utenrikspolitikk, publisert i Klassekampen med kopi i Nettavisen skrevet av Øystein Steiro Sr.

Her er karakterdrap på sin plass

FjodorDVD

FjodorDVD
18.12.20 23:18
Pernillel: Veldig bra at noen tar opp dette samrøret mellom politikere, bistandspolitikk og en humanitærindustri som har sugerøret rett ned i statskassa og stående invitasjon med eget nøkkelkort til de innerste regjeringskontorene.

Jeg har vanskelig for å forstå den totale mangelen på opposisjonspolitikk. Fra lengst til høyre inklusive sentrum og ut på venstresiden er det jo enighet om Norges rolle som humanitær nisse. Vet ikke hvor Rødt og SV står, men styringspartiene er uansett enige. Pengenes vidunderlige virkning. Litt ampert da Bondevik inviterte Ariel Sharon til Molde. Den selfien er blant verdenshistoriens dyreste. Tviler på at det finnes noen som tolker den hendelsen som et utenrikspolitisk høydepunkt.

Klikk for å gå tilbake til toppen