Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

USA og UNWRA

NYTT TEMA
aicat

aicat
18.04.21 15:48
omko: Du er da ikke så blind at du ikke kan se araberstatenes ansvar for det hele når de tross alt startet krigene mot Israel

Der er mange måter å starte en krig på. En måte er å starte krig på er slik sionistene gjorde det med å etnisk rense det området sionistene planla sin koloni på - og slik partene i det tidligere Jugoslavia startet sine kriger der på 90-tallet - ved å gjør slik sionistene gjorde i Palestina - nemlig gjennom etnisk rensing av motparten fra de områdene noen vile gjøre krav på som sine.

For du velger altså å se helt bort fra det faktum at det var sionistene i Yishuv som startet krigen mot palestinerne da de iverksatte sin lenge planlagte etniske rensing av Palestinas ikke-jødiske befolkning – lenge før staten Israel var etablert. Men dette er i grunnen kun å legge et røykteppe over realitetene på bakken – nemlig å se helt bort fra at det var jødiske kolonister innvandret fra Europa - som startet den etniske rensingen / krigen flere år før staten Israel var blitt proklamert.

(Innlegget ble redigert 18.04.21 15:49)

aicat

aicat
18.04.21 15:55
omko: Hvis man er usikker på hvordan noe skal tolkes går man til kilden, den som har skrevet det, og spør!!! om hvordan dette skal tolkes.

Ja, og hvor er det Morris har hentet sine historiske fakta fra? Jo, fra i hovedsak IDF / Haganah sitt arkiv da det ble åpnet for granskning av historikere en gang på 90-tallet. Morris er nemlig ikke den eneste som har dokumentert de faktiske forhold.
Jeg kan jo nevne noen til som har bidradd med vesentlige fakta om hvordan Nakba ble gjennomført.

Her er et lite utvalg:

Abba Eban:  “Mitt Land” 1972   ISBN 82-501-0127-8
David Ben Gurion:  “Israel Mitt Liv Mitt Land”  1964  Ansgar Forlag
Benny Morris: «The Birth of the Palestinian Refugee Problem Revisited»  2004
og denne:  “1948 The First Arab-Israeli War” 2008  ISBN 978-0-300-15112-1

Avi Slaim: «The Iron Wall» 2001  ISBN 978-0-393-32112-8
                   «Israel and Palestine» 2009ISBN 978-1-84467-366-7
Ilan Pappe: «The Ethnic Cleansing of Palestine» 2006      ISBN-13  978-1-85168-555-4
                   “The Forgotten Palestinians” 2013 ISBN 978-0-300-18432-7

Nur Masalha:  «The Palestine Nakba»    ISBN 978-1-8481-3970-1

Nur Masalha:  «Expulsion of the Palestinians - The Concept of "Transfer" in Zionist Political Thought, 1882-1948»  1992   ISBN-13: 978-0887282355

Tom Segev: «1949-The First Israelis» 1984  ISBN-13: 978-0805058963

Michael Palumbo:  «The Palestinian Catastrophe: The 1948 Expulsion of a People from their Homeland»  1987  ISBN-13: 978-0-7043-0099-6
Nur Masalha:  «The Palestine Nakba»    ISBN 978-1-8481-3970-1

Simcha Flapan: «The Birth of Israel: Myths and Realities»  1978  ISBN 978-0-394-55888-x

Walid Khalidi "All That Remains: The Palestinian Villages Occupied and Depopulated by Israel in 1948" 2006 ISBN-13: 978-0-8872-8306-2
En bok som har en detaljert oversikt over landsbyene som ble tømt og jevnet med jorden i boken (Washington: Institute of Palestine Studies, 1992)

David Cronin: “Balfour’s Shadow – A Century of British Support for Zionism and Israel”                                              2017  ISBN 978-0-7453-9943-0

(Innlegget ble redigert 18.04.21 15:56)

aicat

aicat
18.04.21 17:11
omko: Flyktningkrisen var et resultat av krig og han er til og med tydelig på hvem som har ansvaret for krigen. Det fantes ingen "masterplan".

Hvem som startet krigen i 1948 har vi diskutert før - dersom du vil fortsette å videreformidle sionistenes narrativ -kan du komme med dine motargumenter her:

https://vgd.no/samfunn/midtoesten/tema/1851110/tittel/den-foerste-israelsk-arabiske-krigen-i-1948

(Innlegget ble redigert 18.04.21 17:11)

omko

omko
18.04.21 17:51
aicat: https://vgd.no/samfunn/midtoesten/tema/1851110/tittel/den-foerste-israelsk-arabiske-krigen-i-1948

Morsomt å lese gamle tråder og hvordan de starter. Hadde jeg lest ditt åpningsinnlegg der på samme måte som du leser Morris ville jeg kunne påstå at du erkjenner at araberstatene startet krigen mot Israel:

Aicat: "Planene ble i mars 1947 – altså før de arabiske nabostatene angrep den nyetablerte jødiske staten – virkeliggjort under navnet «Plan Dalet»"

Kan ikke se at vi er så uenige at de arabiske nabostatene angrep den nyetablerte jødiske staten, aicat *glizz*  

aicat

aicat
18.04.21 18:14
omko: Morsomt å lese gamle tråder og hvordan de starter. Hadde jeg lest ditt åpningsinnlegg der på samme måte som du leser Morris ville jeg kunne påstå at du erkjenner at araberstatene startet krigen mot Israel: Aicat: "Planene ble i mars 1947 – altså før de arabiske nabostatene angrep den nyetablerte jødiske staten – virkeliggjort under navnet «Plan Dalet»" Kan ikke se at vi er så uenige at de arabiske nabostatene angrep den nyetablerte jødiske staten, aicat *glizz*

Krigen i 1948 var som jeg skrev en palestinsk forsvarskrig mot sionistens koloniseringsplaner. Dee fikk militær støtte i kampen mot sionistene fra primært Egypt, Syria og Irak. Transjordan angrep aldri over den av FN foerslåtte delelinjen - altså det som da FN hadde foreslått skulle bli en jødisk stat. Det var først når Israel angrep mål på Vestbredden som Transjordan, Syria og Irak primært konsentrerte sitt forsvar på - at det kom til direkte væpnede kamper mellom Haganah og DAL.
Mener du palestinerne ikke hadde full rett til å forsvre de områdene som i delingsplanen var avsatt til en palestinsk stat?
Kollektivt selvforsvar kaller vi det - slik art 5 i Nato-pakten også gir hjemmel til selvforsvar.

Apropos Plan D - som var sionistenes plan for etnisk rensing er Morris den eneste av de oven nevnte israelske historikerne som greier å "tolke" dette punktet:

Sitat pkt 3b, 4: ”Destruction of villages (setting fire to, blowing up, and planting mines in the debris), especially those population centers which are difficult to control continiously. …In the event of resistance, the armed forces must be destroyed and the people expelled outside the borders of the state.
- som forsvar.
He - he - Men du greier sikkert i likhet med Morris også det kunststykke å tolke det å landsforvise den palestinske befolkningen  ut av Palestina / Israel det jeg her har uthevet med fet skrift som noe annet enn etnisk rensing. :-)

mo6

mo6
18.04.21 18:16
omko: igjen.. og til det kjedsommelige.. det er vel strengt tatt bare en som vet svaret på hvordan Morris sine bøker skal tolkes.. Morris selv *sukk*  Derfor er det knekkende likegyldig det du påstår at jeg har en litt mer ydmyk tilnærming og viser usikkerhet i motsetning til deres kvalmende skråsikkerhet.

Det du skriver er tøv. JEG vet hva jeg leser, og JEG greier å forstå hva Morris mener. Tror ikke Morris er så vanskelig å forstå som du vil ha det til. Han står nok for det han har skrevet.

mo6

mo6
18.04.21 18:18
aicat: Sitat pkt 3b, 4: ”Destruction of villages (setting fire to, blowing up, and planting mines in the debris), especially those population centers which are difficult to control continiously. …In the event of resistance, the armed forces must be destroyed and the people expelled outside the borders of the state.
- som forsvar.
He - he - Men du greier sikkert i likhet med Morris også det kunststykke å tolke det å landsforvise den palestinske befolkningen  ut av Palestina / Israel det jeg her har uthevet med fet skrift som noe annet enn etnisk rensing. :-)

Det du siterer er jo umulig å forstå på annen måte enn etnisk rensing.

omko

omko
18.04.21 21:53
mo6: Det du skriver er tøv. JEG vet hva jeg leser, og JEG greier å forstå hva Morris mener. Tror ikke Morris er så vanskelig å forstå som du vil ha det til. Han står nok for det han har skrevet.

Det er jo ikke meg du bør ta opp dette med kjære deg.. det er jo Morris du bør rette din frustrasjon mot. Jeg sier bare hva Morris sier om hvordan enkelte parter av boka hans skal tolkes... *jeezes*..

Keva

Keva
19.04.21 11:18
omko: Jeg sier bare hva Morris sier om hvordan enkelte parter av boka hans skal tolkes... *jeezes*..

Du sier altså at for å "tolke" Morris rett, skal man ikke lese bøkene hans, men undersøke hvilke krumspring han har kommet med i ettertid for å dempe noen av reaksjonene på det han har publisert.

Kjenner du til andre fagfolk hvis publikasjoner må "tolkes" på samme måte - at det altså ikke er nok "bare" å lese dem...?

mo6

mo6
19.04.21 17:51
Keva: Du sier altså at for å "tolke" Morris rett, skal man ikke lese bøkene hans, men undersøke hvilke krumspring han har kommet med i ettertid for å dempe noen av reaksjonene på det han har publisert. Kjenner du til andre fagfolk hvis publikasjoner må "tolkes" på samme måte - at det altså ikke er nok "bare" å lese dem...?

Tommel for den. Jeg kjenner mange fagfolk som har publisert bøker, men ingen som sier at jeg ikke skal tro det de skriver.

mo6

mo6
19.04.21 17:53
omko: Det er jo ikke meg du bør ta opp dette med kjære deg.. det er jo Morris du bør rette din frustrasjon mot. Jeg sier bare hva Morris sier om hvordan enkelte parter av boka hans skal tolkes... *jeezes*..

Selvfølgelig er det deg, det er jo du som trekker Morris i tvil - ved å antyde at han kanskje ikke mener det han skriver. Morris er tydelig, det han skriver er ikke til å misforstå.

aicat

aicat
20.04.21 14:28
mo6: Jeg kjenner mange fagfolk som har publisert bøker, men ingen som sier at jeg ikke skal tro det de skriver.

Jeg har lurt på hva som ligger bak Morris fortvilte roforsøk - hvor han nå i ettertid prøver å distansere seg fra sin egen forskning - som jo faktisk er basert på IDF / Haganah sitt militære arkiv.
Det han har dokumentert er jo i tillegg også beskrevet av andre israelske historikere. Så hvorfor nå i ettertid prøve å late som om sionistene i Yishuv ikke hadde en plan for etnisk rensing - samtidig som han i avisintervjuet med Avi Shavit forsvarer etnisk rensing?

Kan presset mot hans person - som erklært sionist - fra andre sionister ha blitt for sterkt? Slik også sionisten Richard Goldstone i UNFFCG ble angrepet og trakassert av andre sionister og deres sympatisører etter den meget avslørende rapporten fra Israels utallige krigsforbrytelser ved angrepet på Gaza i 2008-09? For også den gang ble det denne FN-kommisjonen dokumenterte bekreftet av andre NGOer (bl.a. AI, B'Tselem, HRW...) men også ICRC.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 14:30)

Keva

Keva
20.04.21 17:44
mo6: Tommel for den. Jeg kjenner mange fagfolk som har publisert bøker, men ingen som sier at jeg ikke skal tro det de skriver.

Takk for det!
Ja, dette er noe jeg stusser veldig på. Vi har hatt flere her også, som innbitt og fortvilet har blåholdt på denne ene uttalelsen Morris har kommet med, som liksom skal være nøkkelen til all forskning og skriving han har bedrevet - og som rett og slett prøver å bortforklare hans egne, klare konklusjoner.

Og da dette ble etterspurt, ble det helt stille fra den som fremsatte påstanden. Som det har blitt før også - fra de jeg nevnte, som jo er forsvunnet fra forumet.

Fico

Fico
20.04.21 21:02
aicat: Slik også sionisten Richard Goldstone i UNFFCG ble angrepet og trakassert av andre sionister og deres sympatisører etter den meget avslørende rapporten fra Israels utallige krigsforbrytelser ved angrepet på Gaza i 2008-09?

Dette  hva Goldstone selv uttrykker i Washington Post, er hva du skal tilbakevise:

Sitat:

:Althought  the Israeli evidence that has emerged since publication of our  report  doesen`t negate the  tragic  loss of civilian life,  I regret that our fact-finding mission did not have such evidence  explaining  the circumstances in which we said civilians in Gaza  were targeted , because it probably  would have influenced  our findings about  intentionalyti and war crime.

Fico

Fico
20.04.21 21:17
aicat: Krigen i 1948 var som jeg skrev en palestinsk forsvarskrig mot sionistens koloniseringsplaner. Dee fikk militær støtte i kampen mot sionistene fra primært Egypt,

Det du sier er jo blank løgn. Da avgjørelsen falt i FN om at staten Israel kunne proklameres, marsjerte alle arabiske representanter ut av hovedforsamlingen, og tilkjennega krig mot Israel når verdenssamfunnet ga Israel sin ubetingete støtte ved å si JA til staten Israel. Jeg tror du heller må holde seg til Trygve Lies bøker om dette, i stedet for OK Veit. 

UN Partition  Plan Palestina var grunnlaget for dannelsen av staten Israel, og der finner du dette utsagnet sitat: 

During the transitional period no Jew shall be permitted to establish residence in the area of the proposed Arab State, and no Arab shall be permitted to establish residence in the area of the proposed Jewish State, except by special leave of the Commission.

aicat

aicat
20.04.21 21:34
Fico: Det du sier er jo blank løgn. Da avgjørelsen falt i FN om at staten Israel kunne proklameres, marsjerte alle arabiske representanter ut av hovedforsamlingen, og tilkjennega krig mot Israel når verdenssamfunnet ga Israel sin ubetingete støtte ved å si JA til staten Israel. Jeg tror du heller må holde seg til Trygve Lies bøker om dette, i stedet for OK Veit.

Her er det du som velger - enten å lyve helt bevisst - eller som ikke har fått med deg hvorledes Ben Gurion & co helt fra 1918 - i brev og dokumenter klart redgjorde for hvorledes de skulle bli kvitt de fleste palestinerne - for å oppnå en settler-koloni hvor jødene var i flertall.
Dette har Benny Morris beskrevet i detalj i din bok - og viet et helt kapittel til (kap 2) - en bok jeg har vist til ovenfor.
At FN i 1949 godkjente denne settlerstaten er en helt annen debatt - og har ikke noe med hvordan den ble etablert - gjennom massiv etnisk rensing som startet lenge før Israel ble angrepet av Egypt - dels Syria og Irak - selv om de stort sett opererte på VB for å forhindre at sionistene også tok denne delen av Palestina.

Fico

Fico
20.04.21 22:47
aicat: Her er det du som velger - enten å lyve helt bevisst - eller som ikke har fått med deg hvorledes Ben Gurion & co helt fra 1918 - i brev og dokumenter klart redgjorde for hvorledes de skulle bli kvitt de fleste palestinerne - for å oppnå en settler-koloni hvor jødene var i flertall.

Sitat Olivier Jack Melnick  The Times of Israel

Hvorfor ignoreres San Remo-resolusjonen fra 1920 for Israel?

For å gjøre en lang historie kort, skapte San Remo-resolusjonen en juridisk presedens for at Palestina kunne gjenopprettes som det nasjonale jødiske hjemlandet. Det som skjedde i 1947 på FNs generalforsamling, var virkelig en anerkjennelse eller validering av San Remo-resolusjonen fra 1920. Palestina tilbake på 20-tallet og til og med i 1947 var ikke annet enn navnet gitt til Eretz Yisrael i en tid da alle arabere hadde forskjellige respektive land å bo i, men jøder var uten land.

aicat

aicat
21.04.21 09:59
Fico: San Remo-resolusjonen

Fordi 4 stormakter dvs. Storbritannia, Frankrike, Italia og Japan  samt USA som observatør ikke kan fatte bindene folkerettslige vedtak. Eneste gyldige folkerettslige vedtak som gjelder Palestina ble i 1922 fattet av Folkeforbundet (LN) nemlig Palestinamandatet - og der står det ikke et eneste ord om en selvstendig jødisk stat.
Snarere tvert om måtte tillatelsen til at jøder kunne bosette seg i det britiske mandatområdet på ingen måte endre palestinernes sivile rettigheter - og heller ikke rettigheter jøder hadde som borgere i andre europeiske land.

Dette er du og flere av dine meningsfeller i MIFF blitt forklart hundre ganger - og likevel kommer du trekkende igjen og igjen med det samme våset.
Opprettelsene av en stat burde selvsagt ikke godkjennes når grunnlaget er basert på etnisk rensing - i dag definert som en forbrytelse mot menneskeheten. At forklaringen til at Israel likvel ble godkjent som stat kan nok tilskrives europeiske lands dårlige samvittighet for at de ikke gjorde nok for å forhindre Holocaust.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 10:00)

Keva

Keva
21.04.21 15:19
aicat: Opprettelsene av en stat burde selvsagt ikke godkjennes når grunnlaget er basert på etnisk rensing - i dag definert som en forbrytelse mot menneskeheten. At forklaringen til at Israel likvel ble godkjent som stat kan nok tilskrives europeiske lands dårlige samvittighet for at de ikke gjorde nok for å forhindre Holocaust.

Selvsagt ikke.

Jeg hadde den samme analysen som deg av årsakene til at ingen, verken europeiske land eller f.eks. USA,  protesterte den gangen - noe som resulterte i spaltemetervis av merkverdige spekulasjoner og fantasier om "bagatellisering av "Holocaust" og jeg vet ikke hva. Noen forklaring av dette har ennå ikke sett dagens lys.

aicat

aicat
21.04.21 15:25
Keva: Jeg hadde den samme analysen som deg av årsakene til at ingen, verken europeiske land eller f.eks. USA, protesterte den gangen - noe som resulterte i spaltemetervis av merkverdige spekulasjoner og fantasier om "bagatellisering av "Holocaust" og jeg vet ikke hva. Noen forklaring av dette har ennå ikke sett dagens lys.

Jeg ser at menigheten til MIFF nok en gang påstår at Palestinamandatet ga jødene en stat i hele det britiske mandatområdet. Flere av medlemmene prøver også å belære de som er uenige med at de ikke kjenner historien.
Men ingen kan vise HVOR i Palestinamandatet det står noe om en selvstendig jødisk stat. Faktum er jo det stikk motsatte.

omko

omko
21.04.21 15:41

Fordi 4 stormakter dvs. Storbritannia, Frankrike, Italia og Japan  samt USA som observatør ikke kan fatte bindene folkerettslige vedtak. Eneste gyldige folkerettslige vedtak som gjelder Palestina ble i 1922 fattet av Folkeforbundet (LN) nemlig Palestinamandatet - og der står det ikke et eneste ord om en selvstendig jødisk stat.
Snarere tvert om måtte tillatelsen til at jøder kunne bosette seg i det britiske mandatområdet på ingen måte endre palestinernes sivile rettigheter - og heller ikke rettigheter jøder hadde som borgere i andre europeiske land.

Dette er du og flere av dine meningsfeller i MIFF blitt forklart hundre ganger - og likevel kommer du trekkende igjen og igjen med det samme våset. 
Opprettelsene av en stat burde selvsagt ikke godkjennes når grunnlaget er basert på etnisk rensing - i dag definert som en forbrytelse mot menneskeheten. At forklaringen til at Israel likvel ble godkjent som stat kan nok tilskrives europeiske lands dårlige samvittighet for at de ikke gjorde nok for å forhindre Holocaust

Innom av og til og må si dine innlegg og tråder alltid ender opp med det samme våset. Hva er poenget med å forsøke å rokke ved legitimiteten til Israel? Du er eksempelet på hvordan araberne og palaraberne har drevet på i generasjoner, evner ikke å stikke fingern i jorda og se fremover. Istedenfor dyrker dere nederlagene mens verden og Israel går fremover. Samtidig sitter du her inne på vgd og kværner på det samme dag ut og dag inn mens verden går forbi deg også... Israel har hatt en 75 år gammel bemerkelsesverdig reise, utrolig hva de har fått til samtidig som de har gitt nødhavn for verdens jøder. Det bør glede oss alle. Derfor er det totalt uinteressant hva du skulle mene. 

Jeg er mye i kontakt med muslimer, arabere, kurdere, nordafrikanere palarabere m.m og jeg må si at de har en et langt mer nyansert tilnærming til Midtøsten enn de fleste av dere propalarabere her på vgd. Det gir håp for løsninger.

aicat

aicat
21.04.21 15:52
omko: Hva er poenget med å forsøke å rokke ved legitimiteten til Israel?

Jeg har ikke - og har heller ikke fremsatt noen argumenter for å rokke ved staten Israel sin legitime status. Israel ble godkjent som stat allerede i 1949 da de ble med i FN.
Det jeg og mange med meg kritiserer er at de historiske fakta om Nakba, Palestinamandatet fra 1922, og den etniske rensingen la grunnlaget for denne koloni-staten - skyves under teppet.
Hvorfor er det så mange kristensionister og påståtte Israel-venner som er livredde for å diskutere hvorledes Israel ble opprettet?
Hvorfor slipper f.eks. Israel unna internasjonale sanksjoner for alle sine krigsforbrytelser og brudd på menneskerettighetene? Hvorfor setter ikke FN foten ned for den israelske koloniseringen i form av jødiske bosetninger på palestinsk okkupert område?

(Innlegget ble redigert 21.04.21 15:55)

limallima

limallima
21.04.21 16:07
aicat: Jeg ser at menigheten til MIFF nok en gang påstår at Palestinamandatet ga jødene en stat i hele det britiske mandatområdet. Flere av medlemmene prøver også å belære de som er uenige med at de ikke kjenner historien.
Men ingen kan vise HVOR i Palestinamandatet det står noe om en selvstendig jødisk stat. Faktum er jo det stikk motsatte.

Det er ikke diskutabelt. Palestinerne er den folkegruppen som har retten på sin side. De europeiske innvandrerne som opprettet staten Israel okkuperte, koloniserte og stjal landet.

Keva

Keva
21.04.21 16:12
aicat: Hvorfor er det så mange kristensionister og påståtte Israel-venner som er livredde for å diskutere hvorledes Israel ble opprettet?

Som jeg har sagt tidligere:

Skal de være i stand til å blåholde på forestillingene sine, så har de ikke annet valg enn å lyve, forskyve og fortegne.

Dette medfører selvfølgelig at de må se på oss som ser på palestinere som mennesker med menneskerettigheter, som jødehatere, som en primitiv gjeng som vil fjerne Israel fra jordens overflate osv., osv.

Da tror de nemlig at de slipper å forholde seg til okkupasjonen, nedslaktingen, nakba, drepingen av barn, settlernes overgrep, apartheidpolitikken og bruddene på menneskerettighetene - som jo er det vi faktisk kritiserer.

Det er vel stråmenn det kalles. 
Og de må da ha svært liten tro på egen sak når de uavlatelig må ty til slikt?

omko

omko
21.04.21 17:28

Det er lett å ta dere for jødehatere, ja. Dere kaller det for kolonisering, dere utvanner begrepet. Det var ikke noe ledig land i Judea da jødene begynte å komme tilbake. Jødene kjøpte land fra araberne på rett og redelig vis så jeg skjønner ikke begrepsbruken. Man må være gammelkommunist/sosialist for å skjønne det. De kjøpte det fra arabere, etterkommere etter dem som invaderte og koloniserte Judea tidligere. Araberne hadde kommet der ved hjelp av krig og invasjon og ble så kjøpt ut på redelig vis. Så var det noen naboarabere som ikke likte at jødene kjøpte seg land og gikk til angrep for å røve landområder tilbake som var kjøpt på rett og redelig vis. Så kom krigen da og araberne mistet enda mer land pga krigen de startet. På tide å legge fra seg sytingen når araberne selger land.

aicat

aicat
21.04.21 17:31
omko: det samme våset.

-er det nok ikke de som refererer til skrevne dokumenter som beviser de historiske fakta, men miffere og hasbara-propagandister som serverer de samme gamle løgnene - som jeg har nevnt ovenfor - år ut og år inn - og som aldri innser at det de reposterer er rene løgner, myter og fantasi.
Hvorfor kan ikke vi kalle dette for kolonisering - når sionsitene selv kalte helle dette prosjektet for et koloniseringsprosjekt?

(Innlegget ble redigert 21.04.21 17:58)

aicat

aicat
21.04.21 18:07
omko: Jødene kjøpte land fra araberne på rett og redelig vis så jeg skjønner ikke begrepsbruken. Man må være gammelkommunist/sosialist for å skjønne det. De kjøpte det fra arabere, etterkommere etter dem som invaderte og koloniserte Judea tidligere. Araberne hadde kommet der ved hjelp av krig og invasjon og ble så kjøpt ut på redelig vis. Så var det noen naboarabere som ikke likte at jødene kjøpte seg land og gikk til angrep for å røve landområder tilbake som var kjøpt på rett og redelig vis. Så kom krigen da og araberne mistet enda mer land pga krigen de startet. På tide å legge fra seg sytingen når araberne selger land.

Jødene som kom rundt århundreskiftet kjøpte land av rike landeiere som ofte bodde andre steder. Men da sionistene iverksatte sin etniske rensing var det ikke lenger snakk om å kjøpe, men å stjele / konfiskere - og jage bort palestinerne som eide og drev jorden.Samtidig ble over 500 landsbyer lagt i grus og innbyggerene jaget på flukt! Jaggu sa jeg kjøpe på redelig måte!
For hvorledes vil du ellers forklare at jødene i april 1948 eide under 8% av jorden i Palestina, mens de i juni 2-3 mnd senere hadde tilranet seg mesteparten av jorden som inntil da var eid av palestinere?

(Innlegget ble redigert 21.04.21 18:09)

omko

omko
21.04.21 18:08

er det nok ikke de som refererer til skrevne dokumenter som beviser de historiske fakta, men miffere og hasbara-propagandister som serverer de samme gamle løgnene - som jeg har nevnt ovenfor - år ut og år inn - og som aldri innser at det de reposterer er rene løgner, myter og fantasi. 

Jeg forholder meg til B. Morris og ikke til kvasihistorikere. Jeg støtter meg til hans virkelighetsoppfatning 100%. Det fantes ingen masterplan, palarabere flyktet på grunn av stridigheter som i alle andre verdens kriger. Deres skriftlige referanser er så dårlige at dere må støtte dere til en feiltolkning av B. Morris. Det er jo rett og slett morsomt.

aicat

aicat
21.04.21 18:12
omko: Jeg forholder meg til B. Morris

Nei det er faktisk slett ikke det Morris har skrevet og dokumentert du forholder deg til, men til Morris sine hjelpeløse krampetrekninger i ettertid - hvor han med svært lite hell prøver å distansere seg fra både det han selv og en rekke andre historikere har dokumentert. I så fall bør du lese bøkene hans hvor kilden er IDFs / Haganah sitt arkiv. Morris er den eneste av de nevnte historikerne som ikke greier å se at Plan D var en plan for etnisk rensing.
Morris har selv med navn og dato dokumentert hvilke palestinske byer som ble etnisk renset. Byene utgjorde 67% av de ca 500 landsbyene sionsitene la i grus - enten ved hjelp av det Morris beskriver som E = Expulsion by Jewish Forces og M = Military assult on Settlement.

PS: Jeg skjønner at du umulig kan ha lest noen av bøkene som Morris har skrevet - ei heller noen av de andre israelske historikerne.
Så hvorfor leser du ikke det Morris selv skriver og dokumenterer med et rikelig kildegrunnlag? Så slipper du å gjenta de samme løgnene og mytene en del av dere resirkulerer til det kjedsommeligste?

(Innlegget ble redigert 21.04.21 18:19)

omko

omko
21.04.21 18:17

For hvorledes vil du ellers forklare at jødene i april 1948 eide under 8% av jorden i Palestina, mens de i juni 2-3 mnd senere hadde tilranet seg mesteparten av jorden som inntil da var eid av palestinere

Uten å sjekke opp i påstandene dine om prosenter og tidspunkter, kan det rett og slett være fordi jødene vant frem på slagmarken?. De var bedre organisert, mer motivert , pluss alt det andre som gjør at man vinner en krig. Fint du innrømmer at jødene kjøpte landet fra arabere og ikke stjal det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg