Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske kristene med støtte til okkupanter

NYTT TEMA
mo6

mo6
30.04.21 13:11
aicat: Jeg kan bl.a. ikke se at Hamas f.eks. driver blinkskyting direkte rettet mot jødiske barn.

Nei, de gjør ikke det. Når det gjelder motparten, IOF, vet vi at de driver målrettet skyting på barn, helsepersonell og andre sivile.

Gunstein12

Gunstein12
30.04.21 16:00
aicat: Nei, hvorfor skal Hamas bli stemplet som terrorister - når Hamas sine terrorangrep er langt sjeldnere og mye mindre i omfang enn de terrorangrepene IOF gjennomfører både på Vestbredden og mot Gaza?

Støtter du Hamas?

limallima

limallima
30.04.21 16:10
aicat: Nei, hvorfor skal Hamas bli stemplet som terrorister - når Hamas sine terrorangrep er langt sjeldnere og mye mindre i omfang enn de terrorangrepene IOF gjennomfører både på Vestbredden og mot Gaza?
Jeg kan med grunnlag i det vi normalt anser som terror; som er "angrep på sivile mål uten miliær relevans i den hensikt å spre frykt for å oppnå et politisk mål" - ikke se at Hamas er noe verre enn Israels regulære armé - snarere tvert om. Jeg kan bl.a. ikke se at Hamas f.eks. driver blinkskyting direkte rettet mot jødiske barn.

Dette har du mye rett i. Men IDF er altså ikke klassifisert som en terrororganisasjon av noen.......  Hva med IS?                 

IS kvinnfolk og kristne IDF supportere kan nok ikke behandles som likeverdige lovbrytere. 

aicat

aicat
30.04.21 16:25
Gunstein12: Støtter du Hamas?

Nei, jeg har ingen sans for "grønne* fascister" som baserer sin ideologi på religiøse myter og eventyr.
Men hvorfor stemples Hamas som terrorister, når IOF som begår langt mere terror enn Hamas slipper unna - bare fordi et lands regulære armé pr. definisjon ikke kan defineres som en terrororganisasjon - selv om de begår langt mer terror mot sivile enn Hamas gjør.

*etter koranens og islams farge

Gunstein12

Gunstein12
30.04.21 16:49
aicat: Nei, jeg har ingen sans for "grønne* fascister" som baserer sin ideologi på religiøse myter og eventyr.Men hvorfor stemples Hamas som terrorister, når IOF som begår langt mere terror enn Hamas slipper unna - bare fordi et lands regulære armé pr. definisjon ikke kan defineres som en terrororganisasjon - selv om de begår langt mer terror mot sivile enn Hamas gjør.*etter koranens og islams farge

Jeg kan dessverre for lite om disse gruppene til å uttale meg om det.

Men er Hamas definert som en terrorgruppe da?

aicat

aicat
30.04.21 17:35
Gunstein12: Men er Hamas definert som en terrorgruppe da?

Av USA og Israel, men ikke av Norge.

Gunstein12

Gunstein12
30.04.21 18:27
aicat: Av USA og Israel, men ikke av Norge.

Er det noen som definerer IOF som en terrorgruppe da?

aicat

aicat
30.04.21 18:48
Gunstein12: Er det noen som definerer IOF som en terrorgruppe da?

Nei, det er som jeg skrev ikke mulig pr. definisjon å kalle IOF for en terrororgnisasjon selv om den israelske okkupasjonshæren begår langt flere terrorhandlinger enn Hamas.

Fico

Fico
30.04.21 20:27
aicat: Av USA og Israel, men ikke av Norge.

Da ble altså fristelsen  til å unnlate å nevne at EU har Hamas på terrorlisten sin så sterk,  at det rett og slett gikk i glemmeboken?

Akk ja det er ikke  alltid så lett å skulle få med seg viktige detaljer, for de som skal passe på hva Israel  gjør-

Og så er det jo ikke så lenge siden de kom på lista ? akk ja sitat:

EU-domstolen avviste onsdag den palestinske islamistbevegelsen Hamas' anke av gjenoppføringen på EUs terrorliste i 2015.

06.03.19 11:47 NTB

EU-domstolen avviste alle Hamas' sju argumenter for at de skulle fjernes fra listen.

Terrorlista ble laget 27. desember 2001, da EU vedtok å etablere et felles standpunkt og tiltak for å motarbeide terror. Tiltakene innebærer å fryse eiendelene til individer, grupper eller enheter som mistenkes for å være involvert i terrorhandlinger.

Fico

Fico
30.04.21 20:34
Gunstein12: Jeg kan dessverre for lite om disse gruppene til å uttale meg om det.

Det kan jo være fornøyelig også, å se hvilke svar som kan forekomme.

Når det gjeller EU på terrorliste se innlegget rett over bare,   

mo6

mo6
01.05.21 15:15
aicat: Nei, det er som jeg skrev ikke mulig pr. definisjon å kalle IOF for en terrororgnisasjon selv om den israelske okkupasjonshæren begår langt flere terrorhandlinger enn Hamas.

Blir det litt som Waffen-SS? På samme vis som IOF, de respektivt begikk og begår forbrytelser, noen vil kalle det terrorhandlinger. Skal ikke trekke sammenligningen for langt, men det må vel regnes som terror å skyte sivile demonstranter i knærne, slik IOF gjør?

(Innlegget ble redigert 01.05.21 15:17)

mo6

mo6
01.05.21 15:25
Fico: Det kan jo være fornøyelig også, å se hvilke svar som kan forekomme. Når det gjeller EU på terrorliste se innlegget rett over bare,

Listen over terrorhandlinger som er utført av IOF er svært lang. Det er jo også derfor apartheidtilhengerne er så livredde for at ICC skal se på sakene.

Pekka2813

Pekka2813
01.05.21 19:50
mo6: Jeg stusser fortsatt over at du hevder at Hamas anser alle jøder som legale mål.

Her står det litt om tuneller, og her finner man også link på et angrep Hamas planla for å kidnappe israelere.

Husker ikke når, men i en av Gaza krigene fant IDF flere tuneller de fylte igjen. I den ene tunellen fant IDF israelske uniformer og motorsykler. IDF hadde etterretning på at Hamas skulle bruke IDF uniformert personell til å kjøre motorsykler inn i Israel og fyre løs på personer rundt seg. 

Derfor hevder jeg at Hamas anser alle jøder som legale mål. Personlig tror jeg ikke på dem, til tross for at charteret er endret. 

Fico

Fico
02.05.21 18:47
Pekka2813: Derfor hevder jeg at Hamas anser alle jøder som legale mål. Personlig tror jeg ikke på dem, til tross for at charteret er endret.

Da bør det kanskje foreligge en avslutning av det opprinnelige, noe som meg bekjent ikke finnes så da gjelder vel også dette:

Hamas Covenant 1988,  The Covenant of the Islamic Resistance Movement 18 August 1988

Da er det kanskje viktig å ha et charter for gjeldende anledning  som en kan lese om her:

Israel: Hamas is trying to fool the world with its new policy paper

It remains unclear whether the document replaces or changes in any way Hamas's 1988 charter, which calls for Israel’s destruction and is the Islamist group's covenant.

mo6

mo6
02.05.21 19:10
aicat: Jeg kan bl.a. ikke se at Hamas f.eks. driver blinkskyting direkte rettet mot jødiske barn.

Nei, det kan ikke jeg heller se. IOF derimot, har soldater som skryter av blinkskyting på sivile, også barn. 

mo6

mo6
02.05.21 19:14
Pekka2813: Her står det litt om tuneller, og her finner man også link på et angrep Hamas planla for å kidnappe israelere. Husker ikke når, men i en av Gaza krigene fant IDF flere tuneller de fylte igjen. I den ene tunellen fant IDF israelske uniformer og motorsykler. IDF hadde etterretning på at Hamas skulle bruke IDF uniformert personell til å kjøre motorsykler inn i Israel og fyre løs på personer rundt seg.  Derfor hevder jeg at Hamas anser alle jøder som legale mål. Personlig tror jeg ikke på dem, til tross for at charteret er endret.

Du må huske hvem som er undertrykker i denne konflikten. Jødene i Warszawa ble også beskylt for terrorvirksomhet da de gravde tunneler.  

Fico

Fico
02.05.21 20:24
mo6: Du må huske hvem som er undertrykker i denne konflikten. Jødene i Warszawa ble også beskylt for terrorvirksomhet da de gravde tunneler.

Tull- Sammenligningen er irrelevant og kan ikke dokumenteres å ha den meningen du ønsker å tillegge den i denne sammenhengen.

mo6

mo6
03.05.21 18:25
Fico: Tull- Sammenligningen er irrelevant og kan ikke dokumenteres å ha den meningen du ønsker å tillegge den i denne sammenhengen.

Min sammenligning er høyst relevant. Jødene i Warszawa slåss for sin frihet, på samme måte som palestinerne i Gaza. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.05.21 18:50

Er Israel okkupanter?

Her er en jurdisk betenkning om fra Netherlands Internationa Law Review,

https://link.springer.com/article/10.1007/s40802-016-0070-1

Pekka2813

Pekka2813
03.05.21 18:57
mo6: Min sammenligning er høyst relevant. Jødene i Warszawa slåss for sin frihet, på samme måte som palestinerne i Gaza.

Jødene i Warszawa ble plassert der for å dø. Palestinerne er ikke plassert i Gaza for å dø. 

Ser du forskjellen?

Palestinerne i Gaza hadde jobber i Israel før selvmordsbombingen startet. Bilmekanikere, butikkmedarbeidere, hotell og restaurantarbeidere, renholdere, buss og taxisjåfører og flere. Så startet selvmordsbombingen.

Pekka2813

Pekka2813
03.05.21 19:19
return_of_drakkar: Er Israel okkupanter? Her er en jurdisk betenkning om fra Netherlands Internationa Law Review, https://link.springer.com/article/10.1007/s40802-016-0070-1

Slik det står i artikkelen, var Gaza og Vestbredden under israelsk kontroll etter at områdene ble okkupert av Israel letter seksdagerskrigen i 1967. Før dette, hadde Egypt kontroll over Gaza. Vestbredden ble tatt fra Jordan.

Israel trakk seg ut av Gaza i 2005.

Når det gjelder Vestbredden, er det en avtale mellom Israel og Jordan som i korte trekk går ut på at Israel har kontrollen på Vestbredden, men jordansk lov gjelder. 

Står litt mer om det her

Fico

Fico
03.05.21 20:58
mo6: Min sammenligning er høyst relevant. Jødene i Warszawa slåss for sin frihet, på samme måte som palestinerne i Gaza.

Nei den er fortsatt udokumentert, så det er nok bare tull, når det gjelder hva du mener når du  sammen ligner Hamas med jøder i Warszawa  under WWII

Homo_Erectus

Homo_Erectus
04.05.21 09:34
return_of_drakkar: Er Israel okkupanter? Her er en jurdisk betenkning om fra Netherlands Internationa Law Review, https://link.springer.com/article/10.1007/s40802-016-0070-1

Jeg trodde du var et Jehovas Vitne, og Jehovas Vitner er politisk nøytrale og blander seg aldri inn i politiske spørsmål og diskusjoner.

limallima

limallima
04.05.21 12:39
Fico: Tull- Sammenligningen er irrelevant og kan ikke dokumenteres å ha den meningen du ønsker å tillegge den i denne sammenhengen.

Tull og tull. Palestinerne er i alle fall de som er de okkuperte og undertrykte.

mo6

mo6
04.05.21 14:23
Pekka2813: Jødene i Warszawa ble plassert der for å dø. Palestinerne er ikke plassert i Gaza for å dø.  Ser du forskjellen? Palestinerne i Gaza hadde jobber i Israel før selvmordsbombingen startet. Bilmekanikere, butikkmedarbeidere, hotell og restaurantarbeidere, renholdere, buss og taxisjåfører og flere. Så startet selvmordsbombingen.

Er du sikker? For meg synes det som om palestinerne i Gaza er plassert der for å dø. Eller for å plages. 

Palestinerne i Gaza burde ikke være avhengig av jobber i Israel. Men Israel har ødelagt den palestinske økonomien, blant annet ved kontroll av skatteindragelser og full kontroll av import/ eksport. Jordbær fra Gaza blir ikke solgt i Europa fordi Israel stanser eksport.

mo6

mo6
04.05.21 14:27
Pekka2813: Når det gjelder Vestbredden, er det en avtale mellom Israel og Jordan som i korte trekk går ut på at Israel har kontrollen på Vestbredden, men jordansk lov gjelder.

Jeg stusser over din formulering her. Dersom en har kontroll, betyr vel det at en har jurisdiksjon? Hvordan kan da jordansk lov gjelde, ettersom vi alle vet at det er israelsk militær lov som blir brukt i alle tvister?

aicat

aicat
04.05.21 17:30
mo6: Jeg stusser over din formulering her. Dersom en har kontroll, betyr vel det at en har jurisdiksjon? Hvordan kan da jordansk lov gjelde, ettersom vi alle vet at det er israelsk militær lov som blir brukt i alle tvister?

Jeg mener å vite at på VB bruker både Israel og PA gamle lovbestemmesler fra både ottomansk tid og jordansk tid - i tillegg til de militære unntakslovene som alle palestinere på VB er underlagt.
Men på tempelhøyden / haram al sharif er det Jordan som har autoriteten under det såkalte vaqf.

aicat

aicat
04.05.21 20:23
return_of_drakkar: Her er en jurdisk betenkning om fra Netherlands Internationa Law Review, https://link.springer.com/article/10.1007/s40802-016-0070-1

I den linken du her viser til siteres også litt av det Israels kanskje fremste fokerettsjurist - prof. emeritus og tidligere dekanus ved det hebraiske univ. i Tel Aviv; Yoram Dinstein.
Her er hva han har skrevet i sin bok:

Yoram Dinstein:  «The International Law of Belligerent Occupation»  2009  ISBN 978-0-521-72094-6
https://www.amazon.com/International-Law-Belligerent-Occupation/dp/052172094X

"Med hensyn til realitetene i Gaza endret Israels "ensidige" tilbaketrekning i 2005 lite. Området er fremdeles underlagt "belligerent occupation", og Dinstein* klargjør dette i tre punkter:

1. Gaza er en del av et større okkupert område.
2. Israel beholdt fremdeles "core ingredients of effective control" over området da de trakk seg ut.
3. Israel mener fremdeles de fritt kan sende inn militære styrker "to make its authority felt".

Så her er det åpenbart store meningsforskjeller mellom internasjoanle eksperter på IHL.

(Innlegget ble redigert 04.05.21 20:23)

mo6

mo6
05.05.21 17:26
aicat: Jeg mener å vite at på VB bruker både Israel og PA gamle lovbestemmesler fra både ottomansk tid og jordansk tid - i tillegg til de militære unntakslovene som alle palestinere på VB er underlagt.
Men på tempelhøyden / haram al sharif er det Jordan som har autoriteten under det såkalte vaqf.

Takk!

Keva

Keva
05.05.21 20:37
Pekka2813: Når det gjelder Vestbredden, er det en avtale mellom Israel og Jordan som i korte trekk går ut på at Israel har kontrollen på Vestbredden, men jordansk lov gjelder.

- for settlerne også...?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg