Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimaforskerne tar antakelig feil

NYTT TEMA
TomKardong
TomKardongInnlegg: 414
02.02.07 19:41
Forrige gang det ble utgitt en klimarapport ble laget - i 2001 - ble det estimert at endringene vi allerede ser nå, ville oppstå "om 100 år". Nå innrømmer forskerne at det har gått mye fortere enn de trodde. Ja, det har i virkeligheten gått ca 20 ganger fortere.

Hva er det som tilsier at de ikke tar feil denne gangen og? På bakgrunn av forskernes feilmargin fra forrige gang, så er det vel ikke å se bort i fra at vi allerede i 2020 kan ha 1 meter høyere havnivå og opp til 6-8 grader høyere årsgjennomsnitts-temperaturer på den nordlige halvkule. Det er meget mulig at forskerne ikke tar tilstrekkelig til de selvdrivende og selveskalerende faktorer som ligger i at en hel planet er i endring. Bla.a vet vi at havbunn og myrer vil avgi enorme mengder drivhusgass allerede ved 2-3 grader høyere års-gjennomsnittlig temperatur. En annen ting er at man må forvente enorm økning i menneskeskapte CO2-utslipp, bla.a fra Kina, India og andre folkerike stater. Det betviles at det er tatt tilstrekkelig høyde for dette i beregningene.

Det er absolutt grunn til å anta at FNs klimapanels forskeres spådommer er alt for optimistiske.

Jeg vedder her og nå en flaske vin med alle på forumet som er uenige med meg - og min påstand er at mine prognoser anno 2020 er riktigere enn forskernes!

*Søkeren Av Sannheten*
TomKardong
02.02.07 22:09
Jeg må legge tydeliggjøre veddemålet her også, som jeg har gjordt i de andre gruppene:

Dersom jeg tar feil, lover jeg herved å gi alle deltakere på VGD forum EN FLASKE ALKOHOLHOLDIG DRIKK HVER! Det er et løfte, og derfor ber jeg de som vil printe dette ut og ta vare på det

TomKardong
*sign*

*Søkeren Av Sannheten*
Lommelykt
LommelyktInnlegg: 37
03.02.07 02:15
2500 forskere fra hele verden har bidrat til denne raporten. Det at du har funnet elementer som ingen av dem har tatt høyde for i løpet av bare en dag er ganske imponerende.
Laninja
LaninjaInnlegg: 654
03.02.07 09:13
Her ser du hvor fort jort det er å bli ført bak lyset.

Klipp fra forskning.no:

Mediene har stort sett gitt inntrykk av at rapporten publiseres nå, og at 2500 forskere stiller seg bak innholdet. Det er ikke presist. Det er langt fra 2500 forskere som står bak denne første delrapporten.
Climate Change 2007: The Physical Science Basis har rundt 140 hovedforfattere. I tillegg kommer rundt 100 (usikkert tall) medforfattere, og nærmere 30 "reveiw editors".

Et ukjent antall såkalte "expert reviewers" har sendt inn kommentarer til rapporten, men det er uklart hvor mange, og hvorvidt de egentlig er eksperter.
TomKardong
03.02.07 11:48
Jo, jeg ser jo at enkelte forsøker å plukke fra hverandre rapporten. Men de mer opplyste av oss ser jo at den ikke er et slags instrument for å føre noen bak lyset. Ekspertene og forskerne - alle 2500 som har bidratt til den, har fjernet den nødvendige tvil hos menneskeheten om det menneskelige bidrag.

Jeg har svært lite tro på at oppegående mennesker lar seg forføre med svada fra et globalt samlet ekspertkorps. Det er nå snart bare Exxon som betviler rapporten. Og vi vet jo motivene for det.

Jeg har stor fallhøyde i veddemålet jeg har lagt ut. Det kan fort bli jævlig dyrt for meg. Men - den sjansen tar jeg!

*Søkeren Av Sannheten*
oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22022
03.09.19 14:12
TomKardong: Forrige gang det ble utgitt en klimarapport ble laget - i 2001 - ble det estimert at endringene vi allerede ser nå, ville oppstå "om 100 år". Nå innrømmer forskerne at det har gått mye fortere enn de trodde. Ja, det har i virkeligheten gått ca 20 ganger fortere.Hva er det som tilsier at de ikke tar feil denne gangen og? På bakgrunn av forskernes feilmargin fra forrige gang, så er det vel ikke å se bort i fra at vi allerede i 2020 kan ha 1 meter høyere havnivå og opp til 6-8 grader høyere årsgjennomsnitts-temperaturer på den nordlige halvkule. Det er meget mulig at forskerne ikke tar tilstrekkelig til de selvdrivende og selveskalerende faktorer som ligger i at en hel planet er i endring. Bla.a vet vi at havbunn og myrer vil avgi enorme mengder drivhusgass allerede ved 2-3 grader høyere års-gjennomsnittlig temperatur. En annen ting er at man må forvente enorm økning i menneskeskapte CO2-utslipp, bla.a fra Kina, India og andre folkerike stater. Det betviles at det er tatt tilstrekkelig høyde for dette i beregningene. Det er absolutt grunn til å anta at FNs klimapanels forskeres spådommer er alt for optimistiske. Jeg vedder her og nå en flaske vin med alle på forumet som er uenige med meg - og min påstand er at mine prognoser anno 2020 er riktigere enn forskernes!*****************************Søkeren Av Sannheten*

TomKardong sin spådom i 2007.

(Innlegget ble redigert 03.09.19 14:12)

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22022
03.09.19 14:13
TomKardong: Jeg må legge tydeliggjøre veddemålet her også, som jeg har gjordt i de andre gruppene:Dersom jeg tar feil, lover jeg herved å gi alle deltakere på VGD forum EN FLASKE ALKOHOLHOLDIG DRIKK HVER! Det er et løfte, og derfor ber jeg de som vil printe dette ut og ta vare på detTomKardong *sign******************************Søkeren Av Sannheten*

Jeg regner med at du har gått til innkjøp av disse flaskene nå?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
03.09.19 20:30
TomKardong: Jeg har stor fallhøyde i veddemålet jeg har lagt ut. Det kan fort bli jævlig dyrt for meg. Men - den sjansen tar jeg!*****************************Søkeren Av Sannheten*

Hehe, et av gamle Tom Padangs tidligere nick ja :-)

Som kjent så har han for lengst konvertert til klimarealist, eller "skeptiker" eller "fornekter" eller hva de nå kaller oss som ikke tror på klimaguden.

Men jeg tenker Tom er tilgitt siden han allerede har "kommet ut av skapet" :-)
Eller hva mener dere andre ?

XY583
XY583Innlegg: 111
03.09.19 21:34
TomKardong: Det er absolutt grunn til å anta at FNs klimapanels forskeres spådommer er alt for optimistiske.

Å nei da!

Vi har ett stort problem samfunnet må ta seg av: plast i havet!

CO2-greiene kan vi bare legge på hylla.

la1goa
la1goaInnlegg: 13370
03.09.19 22:02
XY583: Å nei da!
Vi har ett stort problem samfunnet må ta seg av: plast i havet!
CO2-greiene kan vi bare legge på hylla.

Stor forskjell på klima og miljø. Har klimapanelet (fra 2000 og den tid) noen ord om plast?

BorisA
BorisAInnlegg: 2832
03.09.19 22:09

Det blir sagt at gamle sitater er en politikers verste fiende. Lett omskrevet kan man hevde at gamle klimaspådommer er en klimaforskers største fiende. Selvsagt litt irriterende at MSM aldri konfronterer de med sine gamle spådommer.

(Innlegget ble redigert 03.09.19 22:11)

Videoseven
VideosevenInnlegg: 6632
04.09.19 02:19
BorisA: Det blir sagt at gamle sitater er en politikers verste fiende. Lett omskrevet kan man hevde at gamle klimaspådommer er en klimaforskers største fiende. Selvsagt litt irriterende at MSM aldri konfronterer de med sine gamle spådommer.

Å herregud, jeg er glad jeg ikke var her i min ungdom.

Jeg ville arrestere Bush, Thatcher og resten av lederne for å koke kloden med Co2. Det er fint at en kan forandre mening når en har fakta og ikke bare føler veldig intenst at noe er riktig.

perchri
perchriInnlegg: 10257
04.09.19 08:23
TomKardong: Hva er det som tilsier at de ikke tar feil denne gangen og? På bakgrunn av forskernes feilmargin fra forrige gang, så er det vel ikke å se bort i fra at vi allerede i 2020 kan ha 1 meter høyere havnivå og opp til 6-8 grader høyere årsgjennomsnitts-temperaturer på den nordlige halvkule.

Pussig det der, med forstkere og eksperter. De tar ofte veldig feil? denne gang håper jeg de har rett, så vi kan bli kvitt denne vinteren med snø og elendighet. For nemlig, de siste vintrene er vært som vinterene stort sett har vært siden 1978......

Script
ScriptInnlegg: 3931
17.10.19 20:02

Det stunder mot høst og vinter, og de sedvanlige løgnene om hvor mye havet vil styige pga en temperaturstigning som ikke finnes. Pelikaner, sort og hvit. qltså murerisk, kommer til å bli vesentlig i løgnene hos folk hvor løgnen er selve det eksistensielle grunnlaget de bygger livet på. Det lyves enormt i klimadebatten, den siste studien som varslet all verdensundegang i Antarktis ble trukket tilbake pga en regnefeil - pga en regnefeil.

Ja, nettopp.En regnefeil, ikke noe moralsk. Det er jo problemet med klimaforskerne, de respekterer ikke forskningens tradisjonelle etos, der vi kan stole på forskere og forskningen.  Jeg er veldig i vil om dette gjelder forskerne ved Cicero. Det virker som de har gitt seg over til tesen om at verden produsefrer masse CO2, CO2 gjør verden varmere, ergo verden blir varmere. Sant eller usant telletr ikke, det enste som gjelder er at så lenge CO2utslippet øker, så øker verdens undergang. ERnhvwer som tviler på dette er ekskludert av Helvetes arvinger, mureriet.

Serutover
SerutoverInnlegg: 6073
18.10.19 08:35

De sliter i midtøsten. Det er så uendelig lett å sitte her oppe i det kjølige nord og innbille seg at alt er i orden.

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 2084
18.10.19 10:00
Serutover: De sliter i midtøsten. Det er så uendelig lett å sitte her oppe i det kjølige nord og innbille seg at alt er i orden.

"Now so hot"? Finner lite alarmerende rundt temperaturene der nede. Det artikkelen formidler er at de nå har satt i gang utendørs aircondition som igjen gir klimagassutslipp. Det er ikke pga en voldsom temperaturøkning, men fordi de har penger og kan. Det har alltid vært varmt der nede. Må ikke la avisoverskrifter styre angsten.

Serutover
SerutoverInnlegg: 6073
18.10.19 10:32
Heia_heia: "Now so hot"? Finner lite alarmerende rundt temperaturene der nede. Det artikkelen formidler er at de nå har satt i gang utendørs aircondition som igjen gir klimagassutslipp. Det er ikke pga en voldsom temperaturøkning, men fordi de har penger og kan. Det har alltid vært varmt der nede. Må ikke la avisoverskrifter styre angsten.

Jeg har ikke angst. Slutt med tulleargumentasjonen. I artikkelen snakker de om en økning allerede på 2 grader i Qatar. Det er mye når det allerede er på kanten av hva mennesker tåler, og mer er på vei. Hvis du noensinne har vært ute i 40 grader med 100% luftfuktighet, så vet du hva jeg snakker om.

Sulfat
SulfatInnlegg: 13735
18.10.19 10:54
Heia_heia: Finner lite alarmerende rundt temperaturene der nede.

Nå viser jo tallene du linker til at snitttemperaturen har økt markant i perioden 2008-2015, i forhold til 1962-1992.

Snitt Max, fra 41,5 til 42,9 (opp 1,4 grader)
Snitt min, fra 29,1 til 32,6 (opp 3,5 grader)

Hvor mye som skyldes klimaoppvarming, og hvor mye som skylde andre faktorer er vanskelig å si, men du motbeviste ikke akkurat serutover sine påstander med disse linkene. Vil heller si du styrket dem.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16415
18.10.19 10:57

Dere må se på hele bildet surrehuer. 

Perspective use it or lose it. 

Sulfat
SulfatInnlegg: 13735
18.10.19 11:59
CapoConsigliere: Dere må se på hele bildet surrehuer. 
Perspective use it or lose it.

Hva mener du, surrehue?

Jeg har ikke noe større bilde enn 62-92 og 2008-2015, som er tallene som ble linket til. Og som jeg skriver, vet jeg ikke hva som ligger bak økningen. Noe kan være økte bygningsmasser, mer asfalt etc. som gir økte lokale temperaturer. Noe kan skyldes tilfeldige årlige variasjoner (vær), når tallmaterialet er så lite. Noe kan skyldes klimaoppvarming. Mange faktorer som kan spille inn.

Poenget var at serutover hevdet det var blitt varmere i midtøsten, noe Heia_heia prøvde å motbevise ved å linke til tall som viser en markant økning i temperaturen for stedet han linket til.

Så hvorfor du kaller meg surrehue skjønner jeg ikke.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36732
18.10.19 12:07

Serutover: Men hvorfor skal vi her oppe i det kalde nord som ikke merker noe til klimaendringer være foregangsfigurer?

Burde ikke de som er hardest rammet være de som tok tydeligst grep? 

Heia_heia
20.10.19 17:12
Sulfat: noe Heia_heia prøvde å motbevise ved å linke til tall som viser en markant økning i temperaturen for stedet han linket til.

Nei jeg forsøkte ikke å motbevise temperaturøkning. Jeg sa at jeg finner tallene lite alarmerende. Som du ser så varierer toppene fra 39 til 47 grader og det er stort sett alltid varmt der nede. Dette er forøvrig fra en flyplass. Og jeg sier at det ikke er pga økte temperaturer at dette settes opp, men at de snart skal ha VM og forsøker å legge til rette for sarte gjester. Det var nok et dårlig eksempel fra min side, men det var det eneste jeg fant.

Heia_heia
20.10.19 17:14
PapaSmurf: Serutover: Men hvorfor skal vi her oppe i det kalde nord som ikke merker noe til klimaendringer være foregangsfigurer?
Burde ikke de som er hardest rammet være de som tok tydeligst grep?

Hvorfor skal vi rasere vår desidert største inntektskilde og sette vår fremtid på spill for en livgivende gass naturen gjerne vil ha mer av?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
20.10.19 19:29
PapaSmurf: Men hvorfor skal vi her oppe i det kalde nord som ikke merker noe til klimaendringer være foregangsfigurer?

Nå er det jo til det kjedsommelige påstått at det er i de arktiske strøk det er størst effekt av klimaendringene.
I nærheten av ekvator har det omtrent ikke vært noen temperaturstigning....
The Arctic is warming at a rate of almost twice the global average.

Så her er det opplagt noe som skurrer.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8424
21.10.19 08:12
PapaSmurf: Men hvorfor skal vi her oppe i det kalde nord som ikke merker noe til klimaendringer være foregangsfigurer?

Det er ingen mennesker som merker noe til disse påståtte klimaendringene. Temperaturen har økt i overkant av en grad på 150 år. 

Ingen kan merke om det er en tidels grad varmere i dag sammenlignet med samme dag for 15 år siden, det er bare sunn fornuft. Og som xpoolman skriver, det er i de arktiske regionene at den KAAATASTROFAAAALE oppvarmingen skal være størst. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36732
21.10.19 09:45
frankolainen: Og som xpoolman skriver, det er i de arktiske regionene at den KAAATASTROFAAAALE oppvarmingen skal være størst.

Lite katastrofetilstander her jeg bor i allefall.

Mulig det er armageddon nord for polarsirkelen. Men jeg var på Svalbard i fjor, og det virket relativt lugnt der au.

Klikk for å gå tilbake til toppen