Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest miljøvennnlige oppvarming?

NYTT TEMA
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
04.01.09 21:34

Joda skal vel innrømme det. Prøver å være noenlunde miljøvennlig jeg også, men av og til skorter det nok litt på kunnskapene kan du si. Kildesorterer, har kompostkasse, prøver å sykle, gå eller ta bussen til jobb de vaktene det passer med rutetidene (desverre ikke så ofte).

Men lurer på en ting. Hva er mest miljøvennlig oppvarming av huset? Vedfyring eller strøm? Har en rentbrennende ovn og ettersom jeg har tilgang på gratis ved alt det jeg behøver blir nok denne mye brukt? Men ville det vært mer miljøvennlig å bruke mer strøm i oppvarmingen av huset?

ZBet
ZBetInnlegg: 295
05.01.09 01:13

Jeg vil påstå at vedfyring er mest miljøvennlig. Vedfyring er energieffektivt, og gir null netto CO2-utslipp så lenge hogsten ikke overgår tilveksten.

Riktignok kommer mesteparten av strømmen i Norge fra miljøvennlig vannkraft, men den strømmen nordmenn ikke bruker blir eksportert til Europa og erstatter forurensende energikilder. Dvs. jo mindre strøm nordmenn bruker, jo bedre for miljøet.

Du kan fyre med ved så mye du vil med god samvittighet.

knutset
knutsetInnlegg: 4876
05.01.09 01:51
ZBet: Du kan fyre med ved så mye du vil med god samvittighet.

Slik ser det ikke ut der jeg bor, når alle fyrer opp i stille vær, ja det er det direkte ubehagelig å gå ute. Selv har jeg hatt ca 2 favner med ved, brukt ca 1 favn på 5 år.

Du mener at hvis jeg hadde fyrt opp disse 2 favnene med ved på et år så ville det vært enda bedre miljø, men her tar du helt feil. For 5 år siden installerte jeg varmepumpe, og har da redusert strømforbruket litt i tillegg til at jeg slipper å fyre opp 2 favner hvært år.

(Innlegget ble redigert 05.01.09 01:52)

blackline
blacklineInnlegg: 16852
05.01.09 09:29
ZBet: Riktignok kommer mesteparten av strømmen i Norge fra miljøvennlig vannkraft, men den strømmen nordmenn ikke bruker blir eksportert til Europa og erstatter forurensende energikilder. Dvs. jo mindre strøm nordmenn bruker, jo bedre for miljøet.

Ja denne kan vi vel egentlig trekke lenger.

Norske mennesker kan sitte inne og fryse i døde, da får vi fjernet noen millioner høyt belastende mennesker for kloden vår, samtidig som vi hjelper kloden vår med at våre skoger vil vokse fritt og absorbere mer CO2, samtidig som vi selvfølgelig elper på problemet med overbefolkning. Hver av oss tilsvarer nok 10 fattige afrikanere.

Poenget er med andre ord at vi som må leve med regn og drittvær 200 dager i året, Vi skal måtte gi bort det eneste bra som alt dette regnet faktisk gir tilbake.Enda det faktisk er vi som har betalt anleggene denne strømmen er produsert på.Det er vi og våre mødre og fedre som har bygget dem.Det er vi som vedlikeolder dem.Nå bukker vår industri under i et stadigt høyere tempå på grunn av at den rimelige elkrafta (som i Norge koster i snitt 8 øre pr kw å produsere) skal prises opp på et nivå der norsk industri ikke lenger er konkuransedyktige. Og vi private skal betale 1kr+ for denne varen.Fordi det er det den koster på kontinentet der den koster 50øre + å produsere fra fosile brensler.

blackline
blacklineInnlegg: 16852
05.01.09 09:57
ZBet: Jeg vil påstå at vedfyring er mest miljøvennlig. Vedfyring er energieffektivt, og gir null netto CO2-utslipp så lenge hogsten ikke overgår tilveksten.

Men har du ikke da glemt at når du hogger like mye som tilveksten så sørger du samtidig for at våre skoger ikke ar noen mulighet for å lagre fosil CO2. Du hindrer den jo i det. Våre skoger blir jo i praksis som et rør det går like mye ut som inn.Bruker vi elektrisk energi vi jo produserer av miljøvennlig vannkraft,kombinert med en varmepumpe så sørger vi for at Norge vil produsere mindre CO2 som nasjon. Og det er ingen forskjell for naturen om denne kommer fra fosilt brensel eller fra ved. Den eneste forskjellen er vårt skriftlige regnskap. Hvilken post vi setter den på. Og er det en ting dere etterhvert bør få med dere i disse finanskrisetider er hvilket resultat "kreativt regnskap" har en tendens til å føre oss over tid.

Har ingenting  mot vedfyring jeg, men vi bør vel vente med å høste treet for den produktive fasen til dette er over. Og kan vi bygge et Hus av det eller noe annet som varer, så utsetter vi denne tilbakeføringen av co2 i hundre år til.

La oss få bruke den strømmen vi produsere til varme og verdiskapning i Norge. Vi kan eksportere den vi har til overs. Ikke eksortere alt hva remmer og tøy kan holde. Tappe ned våre magasiner og ødelegge vår egen forsyningsikkerhet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg