Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenden snur: Hvorfor?

NYTT TEMA
SIG100
SIG100Innlegg: 12198
18.09.19 12:30
xpoolman: La oss se hva som skjer før vi konkluderer.

ja, det har jo vært filosofien i fornekterkretser de siste 30 år. I mellomtiden har forskningen på dette forlengst passert det nivået der man er i tvil om hva som skjer, årsakene til det og hva som vil skje framover, temperaturen økt og økt og tegnene på oppvarmingen blir tydelige for de som vil se.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10087
18.09.19 13:57
SIG100: I mellomtiden har forskningen på dette forlengst passert det nivået der man er i tvil om hva som skjer, årsakene til det og hva som vil skje framover, temperaturen økt og økt og tegnene på oppvarmingen blir tydelige for de som vil se.

Og like lenge har de aller fleste såkalte klimaskeptikere stått på akkurat samme standpunkt som de hadde den gangen.

Et eksempel på dette fra debatten på VGD var fokuset for noen år siden på "pausen". En 10-15 år lang utflating i den globale overflatetemperaturen som startet rundt årtusenskiftet. Den ble tolket skråsikkert av mange av VGDs klimaskeptikere som at nå hadde den globale oppvarmingen stanset opp. Det var ingen tvil om det.

Mange av dem var også overbeviste om at denne pausen varslet et tiår med fallende temperaturer og begrunnet det med at dette passer inn i 60-årssyklusen til den nordatlantiske oscillasjonen. Den ga i følge dem et varmt 1930-tall, et kaldt 1960-tall, et varmt 1990-tall og nå var vi på vei mot et kaldt 2020-tall. Her var forklaringen på at temperaturen steg noe på 1990-tallet, det har ikke noe med klimagassutslipp å gjøre sa de skråsikkert.

Jeg og andre forsøkte å mane til forsiktighet fordi det er ingen grunn til at den globale oppvarmingen skulle stoppe opp, tvert om. Klimagasspådrivet er ikke noe mindre. Vi hevdet at kurven over overflatetemperaturen vil begynne å stige igjen, dette var bare værmessige tilfeldigheter/en effekt av ENSO-syklusen. Det falt selvsagt på stengrunn.

Vi viste dessuten til at målinger av havets varmeinnhold ikke flatet ut i denne perioden og påpekte at dette betydde det var ingen pause fordi godt over 90 % av varmen fra den globale oppvarmingen tas opp av havet. Det var som å skvette vann på gåsa. De fleste av skeptikerene bare ignorerte denne informasjonen og stod på sitt, noen av dem kontret med å stemple disse målingene som juks eller hevdet at det var ikke mulig å måle havets temperatur nøyaktig nok til å beregne varmeinnholdet.

Da skulle man kanskje tro at når overflatetemperaturen i perioden 2014 til 2017 satte ny varmerekord tre år på rad, noe som veldig lite sannsynlig er et tilfeldig værutslag, så ville disse skeptikerene endre oppfatning og innrømme at de tok feil.

Men neida, xpoolman er fortsatt like overbevist om at nå kommer temperaturen til å falle fremover mens de fleste av de andre har bare sluttet å bruke pausen som begrunnelse og opprettholder sitt standpunkt om at klimagassutslippene har lite eller ingenting å gjøre med den globale oppvarmingen. Den er en naturlig klimaendring som snart vil snu. Det er ren og skjær alarmisme å hevde at den globale oppvarmingen kommer til å bli farlig sterk om vi ikke kutte klimagasutslippene i tide. 

Om vi så får nye varmerekorder på løpende bånd fremover i mange år, kommer det ikke til å endre en tøddel på xpoolman og de andre skeptikerne på VGDs hellige overbevisning om at klimadebatten er tuftet på et poltiisk bestemt og falskt kriterium om at CO2-utslippene lager en global oppvarming. Den kommer de til å ha til de trekker sitt siste pust samme hva naturen måtte ha å by på fremover.

(Innlegget ble redigert 18.09.19 13:59)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6819
18.09.19 14:01
SIG100: I mellomtiden har forskningen på dette forlengst passert det nivået der man er i tvil om hva som skjer, årsakene til det og hva som vil skje framover,

Ja det er jo der vi ikke er enige da :-)

Men dersom den nåværende trenden snur og temperaturen begynner å stige igjen, havisen i Arktis (og Antarktis) minker igjen og havnivåstigningen akselererer så skal jeg revurdere min oppfatning, igjen. 
(Ja jeg var også overbevist om at vi sto for den globale oppvarminga selv, helt til jeg så at terrenget ikke stemmer med kartet, en gang i 2007 eller 2008...)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8099
18.09.19 15:41
ramses2k: Jeg er mer spent på hva du finner på for slag unnskyldninger om 5 -10 år når det viser seg at  temperaturøkningen fortsetter som den har gjort.

Unnskyldninger? Jeg kan ikke se at vi Fornektere har noe som helst å unnskylde. Temperaturen på jorden har steget jevnt siden utgangen av den lille istiden, og det kommer den nok til å fortsette med på kort sikt. Jeg vet at du ikke er enig i dette, men den varmeperioden vi er inne i er en gave til menneskeheten. Og som i tidligere varmeperioder så gir dem liv, vekst og fremgang. 

frankolainen
18.09.19 15:44
trondhjem: Et eksempel på dette fra debatten på VGD var fokuset for noen år siden på "pausen". En 10-15 år lang utflating i den globale overflatetemperaturen

En utflating som du lenge nektet for eksisterte. Men nå eksisterer altså "Pausen"? Eller misforstår jeg deg igjen? 

Hvor mange studier var det som ble gjennomført for å motbevise "Pausens" eksistens? Var det ikke rundt 200?

trondhjem
19.09.19 08:07
frankolainen: En utflating som du lenge nektet for eksisterte. Men nå eksisterer altså "Pausen"? Eller misforstår jeg deg igjen?

Ja det gjør du.

Jeg har aldri nektet for at det er noen "flate år" etter årtusenkiftet i kurven for den globale overflatetemperaturen. Jeg godtar alltid måledata eller observasjoner som kommer fra seriøse verifiserbare kilder.  

Det jeg har nektet for og fortsatt står på er at denne flate perioden betyr at den globale oppvarmingen tok seg en pause. Denne utflating vi ser i kurven over overflatemperaturen er en artifakt som skyldes tilfeldige variasjoner i været, nærmere bestemt ENSO-syklusen.

De som tok denne utflating som tegn på stans i den globale oppvarmingen mistolket et værrelatert temperatursignal for å være en klimaendring. Det advarte jeg imot å gjøre den gangen, og senere utvikling har gitt meg rett i det.

frankolainen
19.09.19 08:13
trondhjem: Denne utflating vi ser i kurven over overflatemperaturen er en artifakt som skyldes tilfeldige variasjoner i været, nærmere bestemt ENSO-syklusen.

Etterpåklokskap! 

INGEN av klimamodellene som er selve grunnlaget for panikken og hysteriet du argumenterer så varmt for (pun intended) evnet forutse denne typen utflating. INGEN! 

20 år uten noen særlig oppvarming samtidig som CO2-utslippene nådde rekordnivå. Tenk litt over det folkens. 

trondhjem
19.09.19 08:16
frankolainen: Hvor mange studier var det som ble gjennomført for å motbevise "Pausens" eksistens?

Ingen. I hvert fall har ikke jeg sett noen.  Det kom derimot mange studier som forsøkte å få svar på hvorfor ser vi denne utflating.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4247
19.09.19 08:31
trondhjem: Ingen. I hvert fall har ikke jeg sett noen.  Det kom derimot mange studier som forsøkte å få svar på hvorfor ser vi denne utflating.

Det er nok riktig.

Men det var mange fantastiske "unnskyldninger", som at varmen hadde sneket seg forbi både satelitter og værstasjoner, og gjemt seg i dyphavet.

"It`s av travesty" etc.....

Det er også riktig at "pausen" ble opphevet av Karl&Co etter justeringer der det ikke måles, og Argo data ble byttet ut med målinger fra bøtter.

Solid arbeide vil jeg si :)

Det nærmer seg COP. Jeg sitter bare og venter på katastrofe rapportene, der data som var pålitelig igår, er endret og er ihvertfall pålitelige nå :)

(Innlegget ble redigert 19.09.19 08:35)

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1254
19.09.19 16:51
Trenberth: Men det var mange fantastiske "unnskyldninger", som at varmen hadde sneket seg forbi både satelitter og værstasjoner, og gjemt seg i dyphavet. "It`s av travesty" etc..... Det er også riktig at "pausen" ble opphevet av Karl&Co etter justeringer der det ikke måles, og Argo data ble byttet ut med målinger fra bøtter. Solid arbeide vil jeg si :) Det nærmer seg COP. Jeg sitter bare og venter på katastrofe rapportene, der data som var pålitelig igår, er endret og er ihvertfall pålitelige nå :)

Du startet nylig en tråd med temaet "Hvorfor lyve, eller vet de ikke bedre?". hva er vel da mer naturlig enn å spørre deg, vet du ikke bedre?

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4247
26.09.19 18:40
ramses2k: Du startet nylig en tråd med temaet "Hvorfor lyve, eller vet de ikke bedre?". hva er vel da mer naturlig enn å spørre deg, vet du ikke bedre?

Vel Ramsnes. Lan Marie Berg hun lyver hun, både om luftkvalitet og billett priser. 

Jatilbilen fikk jo i måledata som beviste at hun enten lyver eller aner ikke hva hun snakker om.

I August var hun med på å vedta ett budsjett, der kollektivprisene i Oslo vil stige. I September lover hun velgerne sine at det vil bli billigere.

Så hun lyver.

Når det gjelder Karl&Co så er jo dette vitenskap med svært liten verdi. Å justere gode måledata for å passe til dårlige måledata sier jo alt om kvaliteten.

Mere her:

https://judithcurry.com/2015/06/04/has-noaa-busted-the-pause-in-global-warming/

God lesning Ramsnes :)

(Innlegget ble redigert 26.09.19 18:41)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 238
27.09.19 13:14

Det er stor usikkerhet på begge sider synes jeg.og alle mennesker er ikke like og tenker likt selv om vi alle har de samme rettigheter. Men viktig å hjelpe dem som trenger det synes jeg og som er rammet av klima nå.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 238
05.10.19 17:54

Vi blir ikke " oljefrie" på det første tror jeg. Alt er nok ikke så lett. Kanskje derfor forskjellige data er. Norske eksperter vurderer vel det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg