Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Iskaldt i Arktis

NYTT TEMA
vangen06
vangen06Innlegg: 9023
12.01.12 14:31

VG kan i dag fortelle om voldsom kulde og store ismengder i Arktis. Kulda har satt inn tidligere enn vanlig, og byen Nome i Alaska er helt isolert av den tykke isen. Det er satt inn internasjonale redningsoperasjoner med enorme isbrytere for å komme byen til unnsetning med oljeforsyninger.

Hm. Dette er da merkelig.

Har ikke mediene fortalt oss gang på gang at det nærmest er isfritt og sommerlig der oppe da, som følge av "menneskeskapt global oppvarming"? 

Har ikke Børge Ousland vært på seiltur og levert sine sponsorer nettopp det de ønsket å få servert, nemlig en "reportasje" om at det nå er krise med et bortimot isfritt Arktis?

Så ser vi altså realitetene i denne saken fra Nome.

dumskalle
dumskalleInnlegg: 12159
12.01.12 14:40
vangen06: VG kan i dag fortelle om voldsom kulde og store ismengder i Arktis. Kulda har satt inn tidligere enn vanlig, og byen Nome i Alaska er helt isolert av den tykke isen. Det er satt inn internasjonale redningsoperasjoner med enorme isbrytere for å komme byen til unnsetning med oljeforsyninger. Hm. Dette er da merkelig. Har ikke mediene fortalt oss gang på gang at det nærmest er isfritt og sommerlig der oppe da, som følge av "menneskeskapt global oppvarming"? Har ikke Børge Ousland vært på seiltur og levert sine sponsorer nettopp det de ønsket å få servert, nemlig en "reportasje" om at det nå er krise med et bortimot isfritt Arktis? Så ser vi altså realitetene i denne saken fra Nome.

Arktis = Nome.

Da vet verden det.

Takk.

Bortsett fra det, har du ikke fått med deg at det kan være kaldt om vinteren? F.eks. de to foregående vintrene var jo kalde hos oss.

I tilfelle du hadde glemt det.

vangen06
vangen06Innlegg: 9023
12.01.12 14:45
dumskalle: Bortsett fra det, har du ikke fått med deg at det kan være kaldt om vinteren? F.eks. de to foregående vintrene var jo kalde hos oss.
I tilfelle du hadde glemt det.

ok. Ja.  Men dette stemmer da likevel svært dårlig med de beretninger/utlegninger vi har fått om "et varmere Arktis", "isen forsvinner" osv. eller hva synes du?

Didjeridust
DidjeridustInnlegg: 51
12.01.12 14:47
vangen06: ok. Ja. Men dette stemmer da likevel svært dårlig med de beretninger/utlegninger vi har fått om "et varmere Arktis", "isen forsvinner" osv. eller hva synes du?

Eg trur ikkje du med rette vil kunna hevda at nokon har sagt at isen skal forsvinna og det skal verta sumarleg der oppe på vinterstid. Eg er redd me mest må kunna konkludera med at du driv og fantaserar ikkje så reint lite.

(Innlegget ble redigert 12.01.12 14:49)

dumskalle
dumskalleInnlegg: 12159
12.01.12 14:51
vangen06: ok. Ja. Men dette stemmer da likevel svært dårlig med de beretninger/utlegninger vi har fått om "et varmere Arktis", "isen forsvinner" osv. eller hva synes du?

Så du har fått vite at isen forvinner i Arktis om vinteren i 2012..

Kanskje du skal fortelle oss andre hvorfra du har den kunnskapen?

Skulle vel ikke på ekte klimasurrealisters vis være hentet fra egen drømme- eller fantasiverden?

klimasirkus
klimasirkusInnlegg: 4802
12.01.12 15:08

Nome er innlemmet i isen hvert år - vanligvis får de forsyninger for vinteren sent på høsten før isen legger seg. I år oppstod det forsinkelse i leveransen grunnet storm, og isen la seg før forsyningene kom fram - derfor denne noe uvanlige situasjonen.

Ellers har det vært uvanlig varmt i Canada, slik at de vanlige isveiene så langt ikke har vært i drift, noe som fører til forsyningsproblemer for flere byer.

- Northern Manitoba residents are desperately hoping for some cold weather, because milder than normal temperatures are leaving the opening of northern ice roads in doubt.

klimasirkus
12.01.12 15:10

Yr melder at det er uvanlig lite is i Arktis i år.

- Uvanlig lite havis i Arktis

Erkenbrann
ErkenbrannInnlegg: 2522
12.01.12 15:40
vangen06: VG kan i dag fortelle om voldsom kulde og store ismengder i Arktis. Kulda har satt inn tidligere enn vanlig, og byen Nome i Alaska er helt isolert av den tykke isen.

Jeg har ikke lest artikkelen, men er det i Arktis generelt eller i Nome spesielt det er uvanlig mye is? Det er litt vesentlig...

Videre, så er isen flyktig, og avhenger i veldig stor grad av styrke og retning på vinden. Vind kan flytte store mengder is på kort tid. Har det vært mye pålandsvind rundt Nome i det siste? Og hvordan ser isvolumet for Arktis som helhet ut - er Nome representativt for hele eller bare deler av Arktis, eller bare helt lokalt?

De to siste år har Nord-Europa har usedvanlig kalde vintre, pga. kald luft fra Arktis som har kommet sørover. I år er det relativt varmt i våre områder, som grenser til Arktis på samme måte som Nome grenser til Arktis. Kan det tenkes at kaldluftsutbruddet har kommet der istedetfor her i år? Og at det derfor, nordlige hemisfære sett under ett, ikke er så stor forskjell fra tidligere år likevel?

Bare et par momenter til opplysning før man trekker for bombastiske konklusjoner :-)

ConTrari
ConTrariInnlegg: 5171
12.01.12 15:55

Klimasirkus ser ut til å tro at sommerisen er helt borte i Arktis om tre år:

"Jeg tror en utflating av minimum isvolumet i Arktis kan inntreffe omkring 2015 - noe senere for øvrige måneder.

En utflating i den forstand at isvolumet ikke kan synke under null."

SjatH
SjatHInnlegg: 681
klimasirkus
12.01.12 21:43
ConTrari: Klimasirkus ser ut til å tro at sommerisen er helt borte i Arktis om tre år:

Du har kanskje noen andre forslag?

Litt problematisk å se at isen i Arktis forsvinner så raskt kanskje?

Forstår det godt jeg, det stemmer jo dårlig med det klimasurrealistiske verdensbildet.

ConTrari
12.01.12 22:04
klimasirkus: Du har kanskje noen andre forslag? Litt problematisk å se at isen i Arktis forsvinner så raskt kanskje? Forstår det godt jeg, det stemmer jo dårlig med det klimasurrealistiske verdensbildet.

Din påstand er altså at all sommeris i Arktis er forsvunnet i 2015?

klimasirkus
12.01.12 22:06
ConTrari: Din påstand er altså at all sommeris i Arktis er forsvunnet i 2015?

Kanskje det, jeg blir ikke skuffet om det blir noen år senere.

Hva er ditt forslag?

ConTrari
12.01.12 22:10
klimasirkus: Kanskje det, jeg blir ikke skuffet om det blir noen år senere. Hva er ditt forslag?

Kanskje? Har du ikke skrevet:

"Jeg tror en utflating av minimum isvolumet i Arktis kan inntreffe omkring 2015 - noe senere for øvrige måneder.

En utflating i den forstand at isvolumet ikke kan synke under null."

Det skal bli morsomt å se om din prediksjon stemmer.

klimasirkus
12.01.12 22:17
ConTrari: Det skal bli morsomt å se om din prediksjon stemmer.

Hvor lenge vil isen vare i ConTraris fantasiunivers?

ConTrari
12.01.12 22:27
klimasirkus: Hvor lenge vil isen vare i ConTraris fantasiunivers?

I motsetning til sirkuset, har jeg ingen bastante meninger om hvor lenge isen varer, og har ikke uttalt meg om dette.

Så du får bare sprelle på kroken inntil 2015, så får vi se om du har rett eller ei. Du gir inntrykk av å være noe ukomfortabel med ditt utsagn allerede ;.)

klimasirkus
12.01.12 22:30
ConTrari: I motsetning til sirkuset, har jeg ingen bastante meninger om hvor lenge isen varer, og har ikke uttalt meg om dette.

Naturligvis har du ikke det, du er jo stort sett uinteressert i både kunnskap og observasjoner, noen egen forståelse av noe av det som debatteres har du aldri hatt, og slik kommer det nok til å fortsette.

ConTrari
12.01.12 22:33
klimasirkus: Naturligvis har du ikke det, du er jo stort sett uinteressert i både kunnskap og observasjoner, noen egen forståelse av noe av det som debatteres har du aldri hatt, og slik kommer det nok til å fortsette.

Haha. "Stort sett" Det var da generøst.

Så venter vi i spenning på om den store klimaprofet klimasirkus får rett i sin spådom om null sommeris i Arktis i 2015.

Du har vel ikke glemt det allerede?

Reparatøren
ReparatørenInnlegg: 4067
12.01.12 22:39

Nå har jo IPCC sluttet å snakke om klima også, bare ekstremvær. Det har jo det alltid vært på vinter,og høst. Klimaet har også alltid vært der, av skiftende karakter. Slik så er det ikke det som er problemet, problemet er at et CO2 konsensus nå sakte smuldrer mellom fingrene deres, som tørr sand. Det er verre en at isen vokser. Blir der skjøyte is tror du ConTrari? He He, skikkelig stål is gutt. Seile avgårde som Snopy!

http://www.youtube.com/watch?v=gFzpEp1tKgk

(Innlegget ble redigert 12.01.12 22:48)

klimasirkus
12.01.12 22:45
ConTrari: Haha. "Stort sett" Det var da generøst.

Ja, det var muligens litt moderet - du har aldri interessert deg for observasjoner og forskningsresultater så vidt jeg har fått med meg.

ConTrari
12.01.12 22:54
klimasirkus: Ja, det var muligens litt moderet - du har aldri interessert deg for observasjoner og forskningsresultater så vidt jeg har fått med meg.

Det du får med deg er vel ikke mye?

klimasirkus
12.01.12 22:56
ConTrari: Det du får med deg er vel ikke mye?

Jeg har fått med meg at du sliter med å ta stilling til forskning og observasjoner - noe annet jeg burde vite mener du?

ConTrari
12.01.12 22:58
klimasirkus: Jeg har fått med meg at du sliter med å ta stilling til forskning og observasjoner - noe annet jeg burde vite mener du?

Som sagt; du får ikke med deg mye, når du ikke engang har oppfattet at jeg er kritisk til alarmistisk klima"forskning".

Men jeg hadde ikke store forventninger i utgangspunktet heller.

klimasirkus
12.01.12 23:02
ConTrari: Som sagt; du får ikke med deg mye, når du ikke engang har oppfattet at jeg er kritisk til alarmistisk klima"forskning".

Hvilken alarmistisk klimaforskning?

Du kan sikkert vise til en rapport som du mener er et eksempel på dette?

(her faller ConTrari ut av diskusjonen ettersom han ikke har peiling på hva som publiseres av forskning - neste innlegg blir en ny avsporing)

ConTrari
12.01.12 23:03
klimasirkus: Hvilken alarmistisk klimaforskning? Du kan sikkert vise til en rapport som du mener er et eksempel på dette? (her faller ConTrari ut av diskusjonen ettersom han ikke har peiling på hva som publiseres av forskning - neste innlegg blir en ny avsporing)

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/rapid-change-feature.html

:-)

klimasirkus
12.01.12 23:08
ConTrari: http://www.nasa.gov/topics/earth/features/rapid-change-feature.html

På hvilken måte er dette alarmistisk?

Du liker kanskje ikke forskning som er basert på empiri?

Er modeller bedre kanskje?

modo
modoInnlegg: 3841
12.01.12 23:09
vangen06: Har ikke Børge Ousland vært på seiltur og levert sine sponsorer nettopp det de ønsket å få servert, nemlig en "reportasje" om at det nå er krise med et bortimot isfritt Arktis

Så nettopp en episode av turen som gikk i Nansen og Johannsens fotspor på SVT, og der stod Gas de France på lua hans. Er det disse som ønsker dette?

ConTrari
12.01.12 23:17
klimasirkus: På hvilken måte er dette alarmistisk? Du liker kanskje ikke forskning som er basert på empiri? Er modeller bedre kanskje?

Neimen, hvor ble det av:

"(her faller ConTrari ut av diskusjonen ettersom han ikke har peiling på hva som publiseres av forskning - neste innlegg blir en ny avsporing)"

På ditt debattnivå er nok gullfiskhukommelse en ren velsignelse ;-)

klimasirkus
12.01.12 23:29
ConTrari: På ditt debattnivå er nok gullfiskhukommelse en ren velsignelse ;-)

At du ikke klarer å kommentere forskningen ser vi jo tydelig.

Du har fallt ut av debatten, og det har jeg allerede forutsett.

ConTrari
12.01.12 23:47
klimasirkus: At du ikke klarer å kommentere forskningen ser vi jo tydelig. Du har fallt ut av debatten, og det har jeg allerede forutsett.

Hvem er det som faller ut?

Du skrev:

"(her faller ConTrari ut av diskusjonen ettersom han ikke har peiling på hva som publiseres av forskning - neste innlegg blir en ny avsporing)"

Ehh...står du fast ved utsagnet om at jeg ikke har peiling på hva som publiseres? Du kjører deg virkelig fast nå :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg