Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fremtidens Miami?

NYTT TEMA
staticapnea
staticapneaInnlegg: 288
08.07.13 12:13

Et godt innlegg av Jeff Goodell i Rolling Stone Magazine som summerer på en veldig konsis måte hvordan fremtidsutsikten for Miami og andre lavliggende områder av landjorden kommer til å bli tatt i betraktning fremtidens økende havnivåstigning:

Why the city of Miami is doomed to drown

Jeg hadde holdt meg unna eiendomsinvesteringer i Miami for å si det slik...

Whit
WhitInnlegg: 11471
08.07.13 22:40

Det har ligget i kortene lenge at store deler av Florida ikke er de beste omrpdene for å investere i strandeiendommer.

Jeg lurer på om noen av forumets skarpskodde skeptikere, de som er overbevist om at de forstår prosessene klimasystemet er inne i bedre enn klimaforskerne, kommer til å sette penger bak ordene.

Det er jo bare å begynne å kjøpe strandeiendommer.

Det vil jo snart bli kaldere, og det er de helt overbevist om. For en investeringsmulighet ;)

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5924
08.07.13 23:30

"With sea levels more than a foot higher than they'd been at the dawn of the century, South Florida was wet, vulnerable and bankrupt."

Med inneværende trend vil havet stige 23 cm i Miami de neste 100 årene, mindre enn en fot (ca. 30,5 cm). De neste 17 årene fram til 2030, som er året for science fiction-fortellingen i Rolling Stone, skulle dette tilsi en 4-5 cm, eller 7 cm siden årtusenskiftet.

Men bevares, science fiction er gøy, vi har jo slikt i Bergen også.

(Innlegget ble redigert 08.07.13 23:30)

Smartskalle
SmartskalleInnlegg: 925
08.07.13 23:33
staticapnea: Jeg hadde holdt meg unna eiendomsinvesteringer i Miami for å si det slik...

Det ser ut til at Floridas innbyggere kan sove rolig om natten i mange år ennå. Som med alle klimaskremsler så har heller ikke ditt innlegg noe med vitenskap å gjøre.

Havnivået rundt Florida er meget stabilt, faktisk litt synkende.

http://stevengoddard.wordpress.com/2012/12/08/sea-level-declining-in-florida-for-15-years/

Hva med å sjekke fakta neste gang?

(Innlegget ble redigert 08.07.13 23:36)

Whit
08.07.13 23:50
Smartskalle: Det ser ut til at Floridas innbyggere kan sove rolig om natten i mange år ennå.

Når du sier mange så får jeg av en eller annen grunn assosiasjoner til tallet tre.

Men nok om det. Hadde du lest saken hadde du kanskje fått med deg dette:

Sea-level rise is not a hypothetical disaster. It is a physical fact of life on a warming planet, the basic dynamics of which even a child can understand: Heat melts ice. Since the 1920s, the global average sea level has risen about nine inches, mostly from the thermal expansion of the ocean water. But thanks to our 200-year-long fossil-fuel binge, the great ice sheets in Greenland and Antarctica are starting to melt rapidly now, causing the rate of sea-level rise to grow exponentially.

For øvrig skulle jeg ønske jeg hadde flere tomler. Et innlegg fra deg med ordet fakta og Steven Goddard rett etter hverandre er noe av det morsomste jeg har lest på en stund :)

PS: Jeg tror jeg nettopp har skjønt hvorfor smartskallen er så fortjust i Steven Goddard. Blogginnlegg på maks fire linjer! Tenk om han hadde hatt flere fargerike tegninger også.

(Innlegget ble redigert 09.07.13 00:00)

Whit
09.07.13 00:12
Smartskalle: Hva med å sjekke fakta neste gang?

Jepp. Og det gjør vi hos Steven goddard. Mannen som ikke ser forskjell på skyer og is.

Får du betalt for å spille lettlurt? Hvis du gjør det gratis er du lettlurt.

Smartskalle
09.07.13 00:13
Whit: Et innlegg fra deg med ordet fakta og Steven Goddard rett etter hverandre er noe av det morsomste jeg har lest på en stund :)

Jeg kjenner ikke fyren, men grafene hans fra Universitetet i Colorado er troverdige nok. Han linker også til originaldataene.

Hvilken graf får du fra havnivået rundt Florida?

http://sealevel.colorado.edu/content/interactive-sea-level-time-series-wizard

Whit
09.07.13 00:24
Smartskalle: Jeg kjenner ikke fyren, men grafene hans fra Universitetet i Colorado er troverdige nok. Han linker også til originaldataene.

Huffda. Du fikk ikke med deg the basic dynamics that even a child could understand for å si det med saken i Rolling Stone.

Du kan slå opp ordet aksellerende hvis du vil gjøre noe med problemet ditt.

Karbonbasert_livsform
09.07.13 00:42
Whit: slå opp ordet aksellerende

Hvor finner jeg data der havnivåstigningen er angitt i mm/s^2?

la1goa
la1goaInnlegg: 11808
09.07.13 00:47
Whit: Jeg lurer på om noen av forumets skarpskodde skeptikere, de som er overbevist om at de forstår prosessene klimasystemet er inne i bedre enn klimaforskerne, kommer til å sette penger bak ordene.
Det er jo bare å begynne å kjøpe strandeiendommer.
Det vil jo snart bli kaldere, og det er de helt overbevist om. For en investeringsmulighet ;)

Ja. Jeg har vurdert litt av hvert. Har is i magen vet du. Etter regn kommer sol. Det tar litt tid før havet stiger nok til å drukne to millioner grunker i Florida. Samtidig som prisnivået kommer til å gå at dundas i Oslo, så investeringen er nok best der du ser varmen.

Goddard
GoddardInnlegg: 7712
09.07.13 00:51
Smartskalle: Jeg kjenner ikke fyren, men grafene hans fra Universitetet i Colorado er troverdige nok. Han linker også til originaldataene.

Vi har jo vannstanstandsobservasjonene – de viser i grunnen noe helt annet:

http://www.psmsl.org/data/obtaining/rlr.annual.plots/1858_high.png

kilde

Whit
09.07.13 00:52
Karbonbasert_livsform: Hvor finner jeg data der havnivåstigningen er angitt i mm/s^2?

Aner ikke, og jeg gidder ikke finne stråmennene dine for deg.

Hvis du vil se havstigningen siden 1994 så ser du den her. Så kan du sjekke hva havstigningen var tidligere. Har det aksellerert Karbo? Det er jo et forferdelig skummelt spørsmål selvfølgelig. Du kommer neppe til å svare direkte på det. Det er ikke "skeptisk".

Det er selvfølgelig en fordel å ha skjønt the basic dynamics that even a child could understand ...

Smartskalle
09.07.13 00:59
Whit: Huffda. Du fikk ikke med deg the basic dynamics that even a child could understand for å si det med saken i Rolling Stone.

Hva med fakta? Er dette et fremmedord for warmister?

Havnivået rundt Florida er svakt synkende i følge Universitet i Colorado.

Hva Rolling Stones, Beatles, Kiss og andre mener eller tror, er meg revnende likegyldig.

Vitenskap min venn, handler ikke om tro eller ukvalifiserte meninger.

Kom med bevisene!

Vanskelig?

Grønlandsisen smelter ikke som spådd, Antarktis smelter ikke som spådd og klodens langsiktige temperaturtrend er synkende.

Den påståtte oppvarmingen av dyphavet gjør neppe noen skade der den er. Den smelter i alle fall ikke innlandsis!

Hvor er varmen?

På baksiden av månen? Det blir vel det neste......

Pseudovitenskap er litt facinerende på sin sære og spesielle måte.

http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2013/04/josh162.jpg?w=640

BorisA
BorisAInnlegg: 2686
09.07.13 00:59

Jeg ER faktisk i Florida for tiden og besøkte Miami /Miami Beach for noen dager side. Jeg følte ikke at Floridas innbyggere er grepet av havstigningspanikk, og Miamiområdet er vel et av de hurtigst voksende storbyområder i USA.

Karbonbasert_livsform
09.07.13 01:03
Whit: Har det aksellerert Karbo?

Ikke for Florida, ifølge NOAA.

"Basic dynamics" i rock and roll er for øvrig bass og trommer. Legg til en vrælende vokalist og en hylende el-gitar...

men dataene er nok mer "consistent" med en lavmælt visesanger.

PS Whit, hvis akselerasjon er en stråmann var det nok du som brakte den inn, med mindre det var noe annet du prøvde å beskrive med uttrykket "aksellerende".

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:06)

Whit
09.07.13 01:07
Smartskalle: Hva Rolling Stones, Beatles, Kiss og andre mener eller tror, er meg revnende likegyldig.

Du er like presis nå som du pleier. Magasinet heter Rolling Stone. 

Dette var betegnende for resten av presisjonsnivået ditt.

Havet stiger nå med 3,2 mm +/-0,4 mm ifølge din kilde University of Colorado. Dette er en økning fra tidligere. Dette forventer blant annet forskere på det samme universitetet at vil stige ytterligere.

Men smartskallen fant en firelinjers post hos mannen som ikke ser forskjell på skyer og is. Da velger smartskallen selvføglelig firelinjers versjonen av virkeligheten. For det er skikkelig "skeptisk".

Vi gjentar, the basic dynamics that even a child could understand ...

Men du har rett i at hverken Grønlandsisen eller iskappen i Vest-Antarktis smelter som forventet. De smelter raskere. Selv blind høne kan finne korn, som de sier :)

Whit
09.07.13 01:08
Karbonbasert_livsform: Ikke for Florida, ifølge NOAA.

Men for havet i snitt? Er det så skummelt å svare på?

Tror du tempoet Florida hever seg med vil aksellerere?

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:16)

Karbonbasert_livsform
09.07.13 01:11
BorisA: Jeg følte ikke at Floridas innbyggere er grepet av havstigningspanikk

Hollywood produserer katastrofefilmer på løpende bånd. Men alle skjønner visst ikke forskjellen på "sci" og "fi".

Benytter anledningen til å ønske Boris en herlig ferie, komplett med tropevarme og paraplyer (parasoller?) på drinken!

Karbonbasert_livsform
09.07.13 01:13
Whit: Men for havet i snitt?

Whit, havet stiger da ikke like mye over alt. Noen steder faller det faktisk. Dette trodde jeg da du visste? Stedet som diskuteres er Miami.

Og PS: Rolling Stone-novellen har som utgangspunkt at havet har steget mer enn en fot (mer enn 30,5 cm) fra århundreskiftet til 2030. Kjenner du til noen fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur og/eller målinger som kan støtte opp under denne prognosen?

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:15)

BorisA
BorisAInnlegg: 2686
09.07.13 01:17

Karbo: Takk for hyggelig ferieønske.

NB! jeg har IKKE registrert noen havstigning de 14 dagene jeg har vært her.

Whit
09.07.13 01:18
Karbonbasert_livsform: Whit, havet stiger da ikke like mye over alt. Noen steder faller det faktisk. Dette trodde jeg da du visste? Stedet som diskuteres er Miami.

Det vet jeg. Du unngikk svært uelegant spørsmålet om du trodde Florida aksellererte oppover, eller om havet vil aksellere nedover rundt Florida etter hvert som isen - som allerede smelter raskere og raskere og raskere enn beregnet av "alarmistene" i IPCC - reduseres.

Jeg får gjenta et lengre utdrag fra saken i RS:

Sea-level rise is not a hypothetical disaster. It is a physical fact of life on a warming planet, the basic dynamics of which even a child can understand: Heat melts ice. Since the 1920s, the global average sea level has risen about nine inches, mostly from the thermal expansion of the ocean water. But thanks to our 200-year-long fossil-fuel binge, the great ice sheets in Greenland and Antarctica are starting to melt rapidly now, causing the rate of sea-level rise to grow exponentially. The latest research, including an assessment by the National Oceanic and Atmospheric Administration, suggests that sea level could rise more than six feet by the end of the century. James Hansen, the godfather of global-warming science, has argued that it could increase as high as 16 feet by then – and Wanless believes that it could continue rising a foot each decade after that. "With six feet of sea-level rise, South Florida is toast," says Tom Gustafson, a former Florida speaker of the House and a climate-change-policy advocate. Even if we cut carbon pollution overnight, it won't save us. Ohio State glaciologist Jason Box has said he believes we already have 70 feet of sea-level rise baked into the system.

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:22)

Whit
09.07.13 01:21
Karbonbasert_livsform: Og PS: Rolling Stone-novellen har som utgangspunkt at havet har steget mer enn en fot (mer enn 30,5 cm) fra århundreskiftet til 2030. Kjenner du til noen fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur og/eller målinger som kan støtte opp under denne prognosen?

Nei, jeg vet ikke hvor han har det tallet fra og det er en svakhet ved saken. Men det endrer ikke på hovedpoenget. Florida er i en usedvanlig lite misunnelsesverdig situasjon.

Karbonbasert_livsform
09.07.13 01:26
Whit: Nei, jeg vet ikke hvor han har det tallet fra og det er en svakhet ved saken. Men det endrer ikke på hovedpoenget.

Å, disse forbannede dataene altså. De er og blir en svakhet ved "Saken", som du sier.

Men da er vi jo enige. Godnatt. :-)

Smartskalle
09.07.13 01:32
Whit: Men du har rett i at hverken Grønlandsisen eller iskappen i Vest-Antarktis smelter som forventet. De smelter raskere. Selv blind høne kan finne korn, som de sier :)

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:39)

Whit
09.07.13 01:34
Karbonbasert_livsform: Å, disse forbannede dataene altså. De er og blir en svakhet ved "Saken", som du sier. Men da er vi jo enige.

Er vi enige i at det kan virke lettere å angripe en detalj i en magasinsak, enn å forholde seg til forskningen som helhet?

I dette tilfellet er det lettere å kritisere innledningen, enn uttalelsene fra forskerne, og hvilke konsekvenser det vil få for Miami hvis de får rett.

En gang for lengen, lenge siden lærte jeg at man alltid skulle angripe det sterkeste argumentet i en redelig debatt. Det var sikkert bare tull ...

Whit
09.07.13 01:36
Smartskalle: Hmmm... Finally, some not-terrible climate news: Greenland not melting any faster http://grist.org/climate-energy/finally-some-not-terrible-climate-news-greenland-not-melting-any-faster/

Fra saken din: “The last 10 years it’s losing mass twice as fast as the 10 years before. But in the next 10 years it’s not going to be four times more.”

Så denne rapporten tyder på at aksellerasjonen kan gå langsommere. Allikevel smelter grønlandsisen raskere enn tidligere antatt.

"Box, who helped make the documentary Chasing Ice, said he isn’t surprised to find that disintegrating glaciers are less important in the overall scope of Greenland’s melt problem than runoff from the ice sheet surface.

Ice loss from melting and subsequent meltwater runoff has been the dominant loss factor in recent years,” he wrote in an email. “Runoff will grow with warming as glaciers retreat out of the warming sea.” Indeed, another study confirming surface melt as the primary source of Greenland’s woes is currently in peer review, he said."

Sånn går det når du ikke leser kildene dine. Skal vi anta at resten er like upresist og ta kvelden? Siden du følger på med selveste Alex jones og gammel forskning er det sannsynligvis best.

(Innlegget ble redigert 09.07.13 01:41)

Goddard
09.07.13 01:42
Smartskalle: Hmmm... Finally, some not-terrible climate news: Greenland not melting any faster http://grist.org/climate-energy/finally-some-not-terrible-climate-news-greenland-not-melting-any-faster/

I 2012 var istapet fra Grønland omkring 700 Gt noe forteller at istapet er økende med en doblingsrate på omkring 10 år i følge Jason Box som er ekspert på issmelting fra Grønland.

Vi får se hva dataene viser, men så langt viser ikke dataene noen positiv utvikling – dataene viser at istapet fra Grønland er eksponensielt økende.

Smartskalle
09.07.13 01:43
Whit: Men du har rett i at hverken Grønlandsisen eller iskappen i Vest-Antarktis smelter som forventet. De smelter raskere.

Din påstand er tilbakevist av vitenskap.

Dårlig taper?

Smartskalle
09.07.13 01:49
Whit: Så denne rapporten tyder på at aksellerasjonen kan gå langsommere. Allikevel smelter grønlandsisen raskere enn tidligere antatt.

Nei.

Det finnes ikke lenger noen aksellerasjon. Smeltingen har avtatt. Den retarderer.

Dette er i tråd med at klodens temperaturtrend har snudd.

http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:2002/plot/rss/from:2002/trend

På Grønland er det også midtsommer, men -12 grader.

http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=summit+greenland

Goddard
09.07.13 01:54
Smartskalle: Din påstand er tilbakevist av vitenskap.

Dessverre så er det ikke tilbakevist av dem som er eksperter på området.

Istapet fra både Grønland og Antarktis øker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg