Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Katastrofe for klimakatastrofene?

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2858
05.09.13 06:48

Goddard starter som kjent katastrofetråder omtrent daglig (fin hobby).

Men som Karbonbasert_Livs nystartede tråd "Klimakatastofer i går" viser, er det et imponerende antall lavkarbon katastrofer historisk sett, ja inntrykket jeg sitter igjen med, er at det går NEDOVER med klimakatastofene. Det ser rett og slett stygt ut for klimakatastofenes utvikling!

Er det en klimakatastrofefri verden vi har tenkt å overlate våre barnebarn?

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4646
05.09.13 09:22
BorisA: er at det går NEDOVER med klimakatastofene

Ja, det er jo riktig det :)

Klimakatastrofene vil nok gjemme seg de også, sikkert i havet sammen med den manglende oppvarmingen, eller kanskje sammen med 50 millioner klimaflyktninger som ingen finner.

(Innlegget ble redigert 05.09.13 09:26)

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 6040
07.09.13 18:07
BorisA: Klimakatastofer

Klimakatastrofe i Australia: Brakseier til klimaskeptiker og karbonskattdödare Tony Abott.

Men verden går neppe nedenom og hjem, Australia er jo "down under" allerede. :-)

Whit
WhitInnlegg: 11471
07.09.13 18:23
BorisA: Men som Karbonbasert_Livs nystartede tråd "Klimakatastofer i går" viser, er det et imponerende antall lavkarbon katastrofer historisk sett, ja inntrykket jeg sitter igjen med, er at det går NEDOVER med klimakatastofene. Det ser rett og slett stygt ut for klimakatastofenes utvikling!

Mhm.

Dere hevder dette, men dere begrunner det ikke. Når vi viser til en kilde, f. eks Munich Re, avfeier dere den. Når vi viser til en annen kilde, f. eks WMO, later dere som henvisningen aldri har funnet sted. 

og når vi viser til kilder dere av og til bruker selv, f. eks SREX, så ignorerer det faktum at de peker på en rekke observasjoner av klimaekstremer som har økt.

Men du kan selvfølgelig komme med din dokumentasjon på at klimarelaterte ekstremer ikke har økt. Det hadde vært en forfriskende avveksling fra det sedvanlige røret og ubegrunnete påstandene dere vanligvis tyr til.

(Innlegget ble redigert 07.09.13 18:23)

Hutrefulken
HutrefulkenInnlegg: 7596
07.09.13 19:57

Seriøst, følger dere ikke med i avisene for tiden? 

Smartskalle
SmartskalleInnlegg: 925
07.09.13 21:34
Hutrefulken: Seriøst, følger dere ikke med i avisene for tiden?

Følger du ikke med på forskningsfronten for tiden?

- It is misleading, and just plain incorrect, to claim that disasters associated with hurricanes, tornadoes, floods or droughts have increased on climate timescales either in the United States or globally.1 It is further incorrect to associate the increasing costs of disasters with the emission of greenhouse gases.

- Globally, weather-related losses ($) have not increased since 1990 as a proportion of GDP (they have actually decreased by about 25%) and insured catastrophe losses have not increased as a proportion of GDP since 1960.

- Hurricanes have not increased in the US in frequency, intensity or normalized damage since at least 1900. The same holds for tropical cyclones globally since at least 1970 (when data allows for a global perspective).

- Floods have not increased in the US in frequency or intensity since at least 1950. Flood losses as a percentage of US GDP have dropped by about 75% since 1940.

- Tornadoes have not increased in frequency, intensity or normalized damage since 1950, and there is some evidence to suggest that they have actually declined.

- Drought has “for the most part, become shorter, less frequent, and cover a smaller portion of the U. S. over the last century.” Globally, “there has been little change in drought over the past 60 years.”

www.epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Files.View&FileStore_id=a6df9665-e8c8-4b0f-a550-07669df48b15

Rapporten over er lett å forstå selv for en warmist, da den er full av illustrerende grafer.

En oppfølging finnes her, hvoretter det blir helt stille på fanatikerene. INGEN av dem har noen argumenter å vise til.

Konklusjon: Alarmismen om "flere klimakatastrofer" har ikke hold i vitenskaplige observasjoner.

Hutrefulken
07.09.13 23:12
Smartskalle: Globally, “there has been little change in drought over the past 60 years.”

Du kan ikke være seriøs

Karbonbasert_livsform
07.09.13 23:21
Hutrefulken: Du kan ikke være seriøs

Hutre da, mener du at Pielke ikke er seriøs?

Dette er forresten i tråd med SREX-rapportens funn: Det har vært økning i tørke noen steder, men reduksjon andre steder, som i Nord-Amerika.

Men nå kirsebærplukker jeg sikkert igjen... :-)

Hutrefulken
08.09.13 17:01
Karbonbasert_livsform: Hutre da, mener du at Pielke ikke er seriøs?

Vel, han prøver å hevde at det er ingen sammenheng mellom global oppvarming og tørke i verden. 

Dette kaller man å lyve med statistikk. 

Tenk deg om i to sekunder, så vil du forstå hvorfor.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 11803
08.09.13 17:08
Hutrefulken: Vel, han prøver å hevde at det er ingen sammenheng mellom global oppvarming og tørke i verden.

Hvordan kan manglende global oppvarming ha sammenheng med tørke i verden? Er det ingen tørke heller?

Hutrefulken
08.09.13 17:15
Amatør_1: Hvordan kan manglende global oppvarming ha sammenheng med tørke i verden? Er det ingen tørke heller?

Desverre er jeg ikke like flink som deg til å bare finne på ting.

Hutrefulken
08.09.13 17:31
Amatør_1: Hvordan kan manglende global oppvarming ha sammenheng med tørke i verden?

Forøvrig kan det være en viss sammenheng mellom respekten man blir behandlet med, og hvor seriøst man oppfører seg i viktige debatter.

Hutrefulken
08.09.13 17:32
Hutrefulken: Vel, han prøver å hevde at det er ingen sammenheng mellom global oppvarming og tørke i verden.  Dette kaller man å lyve med statistikk.  Tenk deg om i to sekunder, så vil du forstå hvorfor.

En nyttig analogi er at hvis jeg putter beina mine i fryseren, og hodet i grillen, så kan det vises statistisk at gjennomsnittlig så er det ingen endring i temperatur. Eller "ingen målbar endring" som smartskalle ville kalt det.

la1goa
la1goaInnlegg: 14030
08.09.13 18:14
Hutrefulken: En nyttig analogi er at hvis jeg putter beina mine i fryseren, og hodet i grillen, så kan det vises statistisk at gjennomsnittlig så er det ingen endring i temperatur

Men det blir resultatet når uhemmet utbygging av vindkraft er en realitet. Temperaturen bruker lengre tid på å flytte seg fra sted til sted.

Amatør_1
08.09.13 22:55
Hutrefulken: Forøvrig kan det være en viss sammenheng mellom respekten man blir behandlet med, og hvor seriøst man oppfører seg i viktige debatter.

Og det skal du og dine belære oss med? Jo takk.

Men du har jo et poeng, du møter deg selv i døra.

Amatør_1
08.09.13 23:02
Hutrefulken: Desverre er jeg ikke like flink som deg til å bare finne på ting.

Du har et pussig forhold til respekt. Du finner på å si at "Desverre er jeg ikke like flink som deg til å bare finne på ting" når du blir bedt om å underbygge påstander grepet fullstendig ut av løse luften.

Du er hverken overbevisende eller særlig respektfull. Men jeg har ikke vist deg manglende respekt heller, jeg bare stiller spørsmål du ikke kan svare på, hvorpå du begynner å snakke om "respekt". Kanhende er du lært opp til at ditt ord er en slags lov, men det er faktisk ikke slik vitenskapen fungerer. Vitenskapen er og har alltid vært en akademisk slagmark, og slik må det være.

Hutrefulken
08.09.13 23:08
Amatør_1: Du har et pussig forhold til respekt. Du finner på å si at "Desverre er jeg ikke like flink som deg til å bare finne på ting" når du blir bedt om å underbygge påstander grepet fullstendig ut av løse luften.

Teorien om drivhuseffekten er fullstendig grepet ut av luften? 

Jo, ja, hvis du sier det så.

Hutrefulken
08.09.13 23:09
Amatør_1: Og det skal du og dine belære oss med? Jo takk.

Jeg svarer med det jeg får. 

Karbonbasert_livsform
08.09.13 23:31
Hutrefulken: Vel, han prøver å hevde at det er ingen sammenheng mellom global oppvarming og tørke i verden.
Dette kaller man å lyve med statistikk.

Hei Hutre, SREX-rapporten sier

"There is medium confidence that some regions of the world have experienced more intense and longer droughts, in particular in southern Europe and West Africa, but in some regions droughts have become less frequent, less intense, or shorter, for example, in central North America and northwestern Australia."

Noen steder mer, noen steder mindre, altså. Mener du dette viser sammenhengen mellom global oppvarming og tørke, eller mener du at Klimapanelet "lyver med statistikk"?

Hutrefulken
08.09.13 23:46
Karbonbasert_livsform: "There is medium confidence that some regions of the world have experienced more intense and longer droughts,

exactly. 

Det er ikke slik at selv om andre steder får færre hetebølger, så har dette ingen betydning. 

Jeg skal love deg at de som bor i de områdene som får sterkere hetebølger merker dette svært godt. 

Hutrefulken
08.09.13 23:47
Karbonbasert_livsform: Noen steder mer, noen steder mindre, altså. Mener du dette viser sammenhengen mellom global oppvarming og tørke, eller mener du at Klimapanelet "lyver med statistikk"?

Nei, jeg mener Pielke lyver med statistikk. Han gjør nettopp den logiske feilen jeg prøvde å illustrere med analogien min:

hvis jeg putter beina mine i fryseren, og hodet i grillen, så kan det vises statistisk at gjennomsnittlig så er det ingen endring i temperatur. 

Ps. Dette er gitt at dere gjengir det han sier på en god måte. 

(Innlegget ble redigert 08.09.13 23:47)

Karbonbasert_livsform
09.09.13 00:10
Hutrefulken: hvis jeg putter beina mine i fryseren, og hodet i grillen, så kan det vises statistisk at gjennomsnittlig så er det ingen endring i temperatur.

Hm. Men hva med "global gjennomsnittstemperatur" - er det også å "lyve med statistikk"? Akkurat som med tørke, er det jo åpenbart at temperaturene ikke stiger like mye - eller stiger i det hele tatt - alle steder?

Er det i det hele tatt noen vits i å snakke om noe "globalt", når verdens regioner utvikler seg i stikk motsatt retning? Eller når man har ett klima i Sibir (fryseren) og et helt annet klima i Australia (grillen)?

Her er du gjerne inne på noe grunnleggende, Hutre...

Smartskalle
SmartskalleInnlegg: 925
09.09.13 00:20
Hutrefulken: Ps. Dette er gitt at dere gjengir det han sier på en god måte.

Les heller rapporten som jeg linker til over. Pielke oppgir sine kilder der han benytter IPCC, Munich Re og NOAA.

Dessuten er han en warmist som også sier følgende:

- Humans influence the climate system in profound ways, including through the emission of carbon dioxide via the combustion of fossil fuels.
- Researchers have detected and (in some cases) attributed a human influence in other measures of climate extremes beyond those discussed in this testimony, including surface temperatures and precipitation.
- The inability to detect and attribute changes in hurricanes, floods, tornadoes and drought does not mean that human-caused climate change is not real or of concern.
- It does mean however that some activists, politicians, journalists, corporate and government agency representatives and even scientists who should know better have made claims that are unsupportable based on evidence and research.
- Such false claims could undermine the credibility of arguments for action on climate change, and to the extent that such false claims confuse those who make decisions related to extreme events, they could lead to poor decision making.
- A considerable body of research projects that various extremes may become more frequent and/or intense in the future as a direct consequence of the human emission of carbon dioxide.
- Our research, and that of others, suggests that assuming that these projections are accurate, it will be many decades, perhaps longer, before the signal of human-caused climate change can be detected in the statistics of hurricanes (and to the extent that statistical properties are similar, in floods, tornadoes, drought)

--------------------

Kan du peke på hvilke av kildene Pielke viser til som "lyver" med sine angivelige observasjoner?

Hutrefulken
09.09.13 00:22
Karbonbasert_livsform: Hm. Men hva med "global gjennomsnittstemperatur" - er det også å "lyve med statistikk"? Akkurat som med tørke, er det jo åpenbart at temperaturene ikke stiger like mye - eller stiger i det hele tatt - alle steder? Er det i det hele tatt noen vits i å snakke om noe "globalt", når verdens regioner utvikler seg i stikk motsatt retning? Eller når man har ett klima i Sibir (fryseren) og et helt annet klima i Australia (grillen)? Her er du gjerne inne på noe grunnleggende, Hutre...

I et håp om at du faktisk er seriøs:

Man skal være forsiktig med å bruke globale klimaendringer til å predikere lokale klimaendringer. Dette kan ofte være misvisende, som du korrekt peker på. Men det betyr ikke at det ikke kan gjøres. 

Forøvrig så merker jeg meg at du snur fokuset vekk fra Pielke. Betyr det at du aksepterer kritikken min?

Hutrefulken
09.09.13 00:33

Jeg la forresten merke til en goddag man økseskaft her. 

Jeg snakker om hetebølger. Pielke snakker om tørke. Dette er epler og pærer. Tørke har nok en mer kompleks respons til temperatur enn hetebølger. I såfall så trekker jeg kritikken i mot Pielke siden han personlig ikke gjorde feilen jeg pekte på. Det skal likevel sies at jeg mener kritikken min på generell basis er gyldig, og jeg lar det stå. 

Karbonbasert_livsform
09.09.13 00:40
Hutrefulken: Forøvrig så merker jeg meg at du snur fokuset vekk fra Pielke. Betyr det at du aksepterer kritikken min?

Sant å si forstår jeg ikke helt hva kritikken din går ut på. Hvis du mener han "lyver med statistikk", må du nesten være mer spesifikk.

Det virker mer som om du ikke liker resultatene.

(Innlegget ble redigert 09.09.13 00:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg