Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Russerne ikke redde for klimaendringer

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2679
22.09.16 06:51

I en artikkel i Aftenposten i dag som handler om hva russerne er mest bekymret for er ikke klima på listen i det hele tatt. Med litt velvilje kan vi si at det er en del av bekymring nr 14, forurensing av miljøet:
http://www.aftenposten.no/verden/Russere-er-mindre-redde-enn-oss-for-kald-krig-De-frykter-helt-andre-ting-605026b.html 

Utdrag:
Hva er russere mest bekymret for?

Økte priser 72
Blir fattig 47
Miste jobben 47
Korrupsjon 31
Krisen i økonomien 31
Økte spenninger mellom fattig og rik 26
Dårligere helsevesen 22
Moralsk krise i samfunnet 16
Mindre tilgang til utdannelse 16
Fall i rubelens verdi 15
Økt narkotikamisbruk 14
Økt innvandring 11
Ukraina-krigen 11
Forurensning av miljøet 11
Terror der du bor 8
Vestlige sanksjoner 7
UTDRAG SLUTT

(Innlegget ble redigert 22.09.16 06:57)

BorisA
22.09.16 07:05

Og ikke nok med det, amerikanerne virker heller ikke spesielt opptatt av klima.

Under en "skype-sending" på TV2-nyhetene i dag tidlig spurte programlederen TV2-reporteren om hvor viktig klimaspørsmålet var i de amerikanske valgkampen.

USA-reporteren kunne tørt slå fast at det hadde vært langt nede på listen over viktige temaer. De kom jo også inn på at klimaforskerne var bekymret for at USA ville skrote Paris-avtalen dersom Trumph ble president. USA-reporteren (Flåten?) slo også fast at der var Trumph på linje med de fleste republikanerne.

PS! Jeg har faktisk litt sans for TV2-s USA-reporter. Han er veldig saklig og lar seg ikke rive med av studioreporternes følelsesladede og tendensiøse spørsmål.

(Innlegget ble redigert 22.09.16 07:07)

Chivas
ChivasInnlegg: 2195
22.09.16 08:12

Kanskje de har tatt seg en realitetsorientering?

Nordmenn påvirkes (les: lar seg lure) temmelig lett av massesuggesjon, så at det er forskjell på lille oss og den store verden er vel kanskje ikke så rart.

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1681
22.09.16 08:13

Problemet er ikke noe som opptar folk flest veldig mye her hjemme heller. Det fins selvsagt aktivister og alarmister i alle land, samt en del andre grupper som har særinteresser i å skape redsel og frykt, av økonomiske, politiske eller maktvinnende grunner.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34298
22.09.16 08:19
BorisA: I en artikkel i Aftenposten i dag som handler om hva russerne er mest bekymret for er ikke klima på listen i det hele tatt. Med litt velvilje kan vi si at det er en del av bekymring nr 14, forurensing av miljøet:
http://www.aftenposten.no/verden/Russere-er-mindre-redde-enn-oss-for-kald-krig-De-frykter-helt-andre-ting-605026b.html

Med tanke på hvem som styrer landet, de økonomiske problemene de har og ikke minst de sosiale problemene mye pga det absurde alkoholkonsumet, så er det ikke så rart at de er mer bekymret for andre ting enn klimaendringer......

arnekk
arnekkInnlegg: 4051
22.09.16 08:45

Hvis Trumf vinner i USA kommer mye til å endre seg. Han har i alle fall et meget avslappet forhold til "klima".

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6230
22.09.16 08:49
BorisA: Forurensning av miljøet 11

Merk: Ikke Klima - Forurensing.

Jeg tipper "menneskeskapte klimaendringer kommer lengre ned på listen, om i det hele tatt det blir nevnt. Og riktig, god gammeldags forurensing, er fortsatt et reellt problem i Rusland. Katastrofal Menneskeskapt Global Oppvarming - not so much.

(Innlegget ble redigert 22.09.16 08:49)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6874
22.09.16 23:22

Hillary sluttet nesten å snakke om klima etter at Sanders var feiet av banen. Det hele er ren opportunisme.

Problemet er at selv om folk ikke er bekymret om klima, så vil aktivister innføre ekstrem politikk med klima som begrunnelse uansett.

At "problemet" er ikke-eksisterende i Russland har vi visst lenge, det er i vesten dette blir brukt for alt det er verd.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5913
23.09.16 00:02
Amatør_1: At "problemet" er ikke-eksisterende i Russland har vi visst lenge, det er i vesten dette blir brukt for alt det er verd.

Mange russiske forskere har visst andre synspunkter på klima etc. enn de vestlige ortodokse, som har jobbet hardt og målrettet for å innføre dogmet om at "debatten er over". Og de har jo i stor grad lyktes - å tvile på "klimakrisen" er nå et veletablert tabu i vårt angivelig sekulære samfunn.

FN har jo også sin meningsmåling om hva som er viktig for folk i verden. Der er klimaendringer med - og ligger sist.

Jeg har lenge ment at alt dette klimaet vi utsettes for kommer ovenfra, altså ikke fra CO2-et i himmelen, men fra de kaklende klassene som av og til kalles "eliten", godt hjulpet av hyperaktive aktivister på jakt etter en sak som kan gjøre både aktivismen og dem relevante.

Vanlige folk er bekymret over ting som innvandring, narko & kriminalitet, arbeid, sosial situasjon, utdanning, helse osv. osv. Elitenes svar å stifte bøttevis med institusjoner og organisasjoner som skal ta seg av påståtte "globale utfordringer", "klimakrisen" osv. Deretter blir de både forbløffet og indignert over at noen kan finne på å stemme mot dem, slik som i Brexit. Eller at det fortsatt finnes klimaskeptikere i Norge, eller at en god del rett og slett gir seg en god F i alt gnålet og fortsetter å pusle med sitt.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
23.09.16 10:00

Russere flest er ikke særlig opplyste, og etter at Putin har strammet inn på frie medier, så kommer jo bare propaganda igjennom.

Vi i Vesten må ikke tro at russere er i nærheten av vårt tenkesett.  Vi har hatt fri presse i alle år, mens russerne hadde vel noen få "friår" mellom Jeltsin og Putin.

swixfantomet
23.09.16 19:41
TomPadang: Russere flest er ikke særlig opplyste,

Dette var en særdeles nedlatende kommentar.

Karbonbasert_livsform
23.09.16 21:20
TomPadang: Russere flest er ikke særlig opplyste

Nå kan det jo tenkes at russere som betrakter det vestlige klimahysteriet, tenker noe lignende om oss.

Amatør_1
23.09.16 21:27
TomPadang: Russere flest er ikke særlig opplyste, og etter at Putin har strammet inn på frie medier, så kommer jo bare propaganda igjennom. Vi i Vesten må ikke tro at russere er i nærheten av vårt tenkesett. Vi har hatt fri presse i alle år, mens russerne hadde vel noen få "friår" mellom Jeltsin og Putin.

Det fine med dette innlegget er at det demonstrerer hvem som ikke er "særlig opplyste". Boris Jeltsin gikk av 31 Desember 1999, mens Putin var fungerende president fra samme dag, og ble valgt 7 Mai 2000.

Så det kan nok hende at russerne ikke er i nærheten av ditt tenkesett.

Amatør_1
23.09.16 21:34
Karbonbasert_livsform: Mange russiske forskere har visst andre synspunkter på klima etc. enn de vestlige ortodokse, som har jobbet hardt og målrettet for å innføre dogmet om at "debatten er over". Og de har jo i stor grad lyktes - å tvile på "klimakrisen" er nå et veletablert tabu i vårt angivelig sekulære samfunn.

Det demonstrerer at vårt samfunn har degenerert til å bli preget av en mengde ideologiske tabuer, og er ikke noe liberalt samfunn i ordets rette forstand.

Klimatabuet har blitt banket inn, men den forståelsen som russerne har vist vil uten tvil etablere seg hos oss over tid, slik Langmuir beskrev det i sitt foredrag om patologisk vitenskap:

"Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion"

Amatør_1
23.09.16 21:37
Karbonbasert_livsform: Jeg har lenge ment at alt dette klimaet vi utsettes for kommer ovenfra, altså ikke fra CO2-et i himmelen, men fra de kaklende klassene som av og til kalles "eliten", godt hjulpet av hyperaktive aktivister på jakt etter en sak som kan gjøre både aktivismen og dem relevante.

Dette er utvilsomt korrekt, jeg har ment det samme siden noen måneder etter at jeg begynte å undersøke fakta om klimadebatten.

"De kaklende klassene" er en treffende betegnelse.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1109
24.09.16 11:41
swixfantomet: Dette var en særdeles nedlatende kommentar.

Det er bra vi har Karbo og Amatøren da som kan sette skapet på plass og fortelle oss om de kklende klassene...

ramses2k
24.09.16 11:43
Amatør_1: "Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion"

Hmm, 97% er fortsatt mer enn 50% der jeg kommer fra ihvertfall.

ramses2k
24.09.16 11:45
Amatør_1: Det demonstrerer at vårt samfunn har degenerert til å bli preget av en mengde ideologiske tabuer, og er ikke noe liberalt samfunn i ordets rette forstand.

Heldigvis har vi Putins Russland da til å lære oss stakkars undertrykte hvordan et fritt og liberalt demokrati egentlig skal fungere.

Karbonbasert_livsform
24.09.16 13:23
ramses2k: Hmm, 97% er fortsatt mer enn 50% der jeg kommer fra ihvertfall.

Hehe, 97% = Pravda.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3734
24.09.16 17:29
TomPadang: Russere flest er ikke særlig opplyste

Tøvete påstand. I forhold til å tro på hva mainstream media serverer dem er de russerne jeg kjenner langt mer kritisk bevisste enn hva gjerne er tilfelle her hjemme. 

De er flasket opp på "Pravda" sannheter og hadde for noen år tilbake et annet ord for aviser, det var "propaganda". 

Her hjemme går vi stort sett lydig og ukritisk i takt til alt det rare som serveres fra Marienlyst og forlagenes hageselskaper for den politisk korrekte "intelligensiaen".

blackline
blacklineInnlegg: 14739
25.09.16 08:49
TomPadang: Russere flest er ikke særlig opplyste, og etter at Putin har strammet inn på frie medier, så kommer jo bare propaganda igjennom. Vi i Vesten må ikke tro at russere er i nærheten av vårt tenkesett. Vi har hatt fri presse i alle år, mens russerne hadde vel noen få "friår" mellom Jeltsin og Putin

Du har ikke møtt så mange av dem tydeligvis. 

Men du har rett i en ting. De har vært utsatt for mye propaganda.

Forskjellen mellom dem og og oss er vel at Russerne selv vet godt de er utsatt for propaganda 24/7. Så langt har ikke jeg møtt en som ikke er fullstendig klar over dette.

Hos oss har de fleste tankegodset( jeg siterer din kommentar" Vi har hatt fri presse i alle år") Intet er vel mer feil enn akkurat det.

Og jeg vil vel si at det gjør noe med hvem som er opplyste og hvem som ikke er det kommentaren din.

Og dette gjelder vel generelt og på ingen måte bare emnet klima.

(Innlegget ble redigert 25.09.16 08:50)

BorisA
25.09.16 10:17

Vel talt Blackline :)

(Innlegget ble redigert 25.09.16 10:18)

ramses2k
25.09.16 11:01
blackline: Hos oss har de fleste tankegodset( jeg siterer din kommentar" Vi har hatt fri presse i alle år") Intet er vel mer feil enn akkurat det.

Tja, er vel ikke alle som er enig med deg er:

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/norway

(Innlegget ble redigert 25.09.16 11:01)

blackline
blacklineInnlegg: 14739
25.09.16 16:35
ramses2k: Tja, er vel ikke alle som er enig med deg er:

Det ville vel vært kjedelig hvis alle var enig med meg. Hva skulle vi da med diskusjonsforum.

Og hva Freedomhouse velger å skrive spiller da heller ingen rolle i den sammenheng. Det forutsetter nemlig at norsk presse helt upresset velger å skrive det som best kan karakteriseres som løgner eller en sterkt forvridd virkelighet.

swixfantomet
04.11.16 22:13
ramses2k: som kan sette skapet på plass og fortelle oss om de kklende klassene...

Beklager, men dette forso jeg ikke, hva er "kklende"? Trykkfeil?

TomPadang
05.11.16 10:46
blackline: Du har ikke møtt så mange av dem tydeligvis.  Men du har rett i en ting. De har vært utsatt for mye propaganda. Forskjellen mellom dem og og oss er vel at Russerne selv vet godt de er utsatt for propaganda 24/7. Så langt har ikke jeg møtt en som ikke er fullstendig klar over dette. Hos oss har de fleste tankegodset( jeg siterer din kommentar" Vi har hatt fri presse i alle år") Intet er vel mer feil enn akkurat det.

Jo, det har jeg faktisk.  Jeg har en god del å gjøre med et par stykker, som har flyttet til Norge.  For øvrig er jeg rimelig godt orientert om sakene fra mine år i FOE.

Joda, russere vet at det er en del propaganda.  Men som du kanskje vet - dersom man maler og maler på noe i årevis, skjer det med tiden en påvirkning.  Hadde ingen "kjøpt" sakene, hadde ikke Putin hatt slik oppslutning.  

Russere flest har ikke tilgang til den informasjon som vi i Vesten har, delvis pga sensur, delvis pga. dårlig nettilgang/mediatilgang.

Så jeg tror nok ikke vi skal bruke det russiske samfunnet som målestokk på det som angår å være ferskt orientert om saker og ting, herunder klimaproblematikk.

Páločka 

BorisA
05.11.16 12:07
BorisA: I en artikkel i Aftenposten i dag som handler om hva russerne er mest bekymret for er ikke klima på listen i det hele tatt. Med litt velvilje kan vi si at det er en del av bekymring nr 14, forurensing av miljøet:

Nei, russerne ER ikke redde for menneskeskapte klimaendringer, og NRK/YR virker lettere sjokkskadde og er rystet i sine grunnvoller.

Det er direktøren for den største russiske nasjonalparken, Kirillov, som stanhaftig argumenterer mot klimahypokonderne:
http://www.yr.no/magasin/den-store-russiske-klimanekten-1.13135357

NRK/YR er nesten på gråten når de skriver:
"Ville vakt oppsikt i Norge. To dager tidligere har en av forskerne ved nasjonalparken, Viktor Kuznetsov, fortalt det samme som direktøren. Oppvarmingen av Arktis er bare forbigående.– Det er solen, ikke menneskene som styrer klimaet på jorda. Alt er helt naturlig. Snart kommer en ny istid, sier forskeren og sikter til teorier om at sola snart kan gå inn i en periode med lav aktivitet og derfor kjøle ned kloden. Mange av journalistene vet at dette er i strid med rådende klimaforskning, som viser at solens nedkjølende effekt i beste fall vil være minimal.Jeg kjenner det boble i nysgjerrigheten. Klimaskepsis finnes i alle land og Norge er intet unntak, – men i Norge ville sannsynligvis slike uttalelser fra offentlige myndighetspersoner vakt oppsikt.Skråsikkerheten til den russiske direktøren og hans forsker overrasker. Er det slik russere flest tenker om klima?"UTDRAG SLUTT

YR skriver: I Norge ville slike uttalelser fra offentlige myndighetspersoner vakt oppsikt". Det riktige ville være å si at slike utalelser fra offentlige myndighetspersoner ikke ville vært tillat i Norge. Takhøyden for ytringer om klima i Russland er høyere enn i Norge. Norge har blitt det nys Sovjet. Tenk på det!

(Innlegget ble redigert 05.11.16 12:16)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 795
05.11.16 13:49
BorisA: Norge har blitt det nys Sovjet.

Enig.

Det er politisk vedtatt at det skal bli varmere, CO2 får skylden.

I Danmark fins det en forsker som heter Hendrik Svensmark, han hevder at solen og supernova-er styrer mye av klima.

Russerne er dyktige forskere som forstår den politisk vedtatte varmen her i vest. (Den grønne bølgen i vest har blitt industri.) 

Skal bli spennende å se om varmen eller kulda vinner. Tror selv mer på russiske forskere, enn de som styres av politikere her i vest.

Trond Vaatsveen

TomPadang
05.11.16 20:08
TrondVaatsveen: Russerne er dyktige forskere som forstår den politisk vedtatte varmen her i vest. (Den grønne bølgen i vest har blitt industri.)

Det er vel få land i verden der forskning er mer politisk påvirket enn i Russland.  Vi ser jo at Putin orkestrerer det meste alt fra doping i sport til hva media kan sende/trykke og ikke sende/trykke.   Tror noen at forskningen får mene det den vil?

Ingen forskere som vil beholde jobben der borte, tør avvike særlig fra det som er forskningsdoktrine.

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 795
06.11.16 06:49
TomPadang: Ingen forskere som vil beholde jobben der borte, tør avvike særlig fra det som er forskningsdoktrine.

Det er nok slik her i vesten også. Man må levere det staten trenger.

Mvh. Trond Vaatsveen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg