Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høytrykket er tilbake

NYTT TEMA
arnekk
arnekkInnlegg: 4051
18.10.16 19:48

Gledelige nyheter for alle: det fine været vil komme tilbake og meteorologen Wahl sier at dette høytrykket er norsk rekord og det har aldri holdt ut så lenge på denne årstiden. Dette må være dårlig nytt for klimaforskerne som forventer regn og atter regn på denne tiden av året. Men de trøster seg at dette er "naturlige variasjoner" og ikke AGW. Men vi som har fulgt med i klimadiskusjonen over lang tid har et inntrykk av alle uvanlige drittvær er AGW. Opplest og vedtatt. Men jeg venter ennå på at det gode været skal vær AGW. Eller...? Det har jo vært varmt og herlig vær.

SIRJ4MES
SIRJ4MESInnlegg: 70
19.10.16 22:18

Noe er på gang. Har hatt en utrolig spesiell værtype her i trøndelag og landet forøvrig. Sol sol og fint vær i ukesvis. Ser ikke ut til å ta slutt.

http://www.tv2.no/a/8655980/

Hva er det som skjer?

Meteorologene aner ikke hva det er som har fått QBO til å gå i lås.

– Det har aldri skjedd før og er så spesielt at lærebøkene i meteorologi må skrives om, forteller Korneliussen.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
19.10.16 23:02

Det er nok ganske åpenbart at værsystemene er i endring på våre breddegrader.  Hvorfor - det er vel neppe avklart.

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11075
19.10.16 23:14
TomPadang: Det er nok ganske åpenbart at værsystemene er i endring på våre breddegrader.  Hvorfor - det er vel neppe avklart.

Har det noensinne eksistert værsystemer som ikke er i endring?

Dét er nærmest som om man venter på hva klokkens hele timetall skal slå etter 23.02

TomPadang
21.10.16 17:55

Jeg burde vel skrevet mer presist.  Det rette har kanskje vært å skrive avvik fra værsystemer som har eksistert siste 50 år.  En meteorolog sa i radio at slikt høytrykk har vi ikke hatt på 50 år.

Arrcab
ArrcabInnlegg: 6215
21.10.16 23:45

Nå er det en syklus på 50-60 år som skal være brutt, pendelen har  fått ett annet taktslag, og sjølsagt er det igjen klima, og "fare for forandringer".
60 år, hva er det for statistikk, i et "vær og klima" som har eksistert med stadige variasjoner i millioner av år.
Finvær og høytrykk i en lang periode på feil sted, kanskje er det en syklusen 60 år, kanskje har ikke ekspertene peiling på hvilke parametere som styrer klima, og er det hele et tilfeldig kaos vi ikke evner å forså.
Det skulle bli våtere og vildere, men på grunn av våre aktiviteter som mennesker, er det nå fare for høytrykk og tørke.    

(Innlegget ble redigert 21.10.16 23:46)

TomPadang
23.10.16 10:19

Å koble slike vær-endringer til klimaendring, synes jeg som sagt man skal være tilbakeholden med.  Det er jo ellers neppe unaturlig at det blir endringer i værsystemer, når klimaet endrer seg litt.  

En mild og tørr høst er helt greit, spør man meg.  Vinteren kan godt følge den oppskriften.  

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 795
31.10.16 16:14

Få solflekker på solen (CME) kan være årsaken til høytrykket.

Mvh. Trond Vaatsveen

milfern
milfernInnlegg: 66841
31.10.16 18:30
TomPadang: En meteorolog sa i radio at slikt høytrykk har vi ikke hatt på 50 år.

Men vi hadde slike høgtrykk for 50 år sida og. Er det eit problem?

TomPadang
31.10.16 18:32
milfern: Men vi hadde slike høgtrykk for 50 år sida og. Er det eit problem?

Hvor har jeg skrevet det var et problem?  Det var jo nettopp jeg som viste til at vi hadde noe lignende for 50 år siden.

milfern
milfernInnlegg: 66841
31.10.16 18:34
TomPadang: Hvor har jeg skrevet det var et problem?  Det var jo nettopp jeg som viste til at vi hadde noe lignende for 50 år siden.

Fair enough ;-)

Arrcab
ArrcabInnlegg: 6215
31.10.16 23:10
TomPadang: Å koble slike vær-endringer til klimaendring, synes jeg som sagt man skal være tilbakeholden med. Det er jo ellers neppe unaturlig at det blir endringer i værsystemer, når klimaet endrer seg litt.

Meteorolog Jostein Mamen, prøver gjennom spaltene i Yr, å gi en forklaring på det usedvanlige kraftige og vedvarende høytrykket i oktober.
Det gjør han ganske grundig, og nevner fire ulike og sammenfallende årsaker til fenomenet
Det som virkelig er interessant med hele oppslaget, er at miljø og klima ikke nevnt med ett ord.
Regner med at han får fy-fy og klaps på lankene fra klimafolket, for sine synder.   

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
01.11.16 06:35

Regner i alle fall med at forboldet hans til Benestad er noe anstrengt for tiden. 

arnekk
arnekkInnlegg: 4051
01.11.16 09:19

For omlag 15-20 år siden hadde vi en situasjon som ligner denne vi har hatt. Forskjellen er at energiverkene tømte vannmagasinene i påvente på høstregnet. Som ikke kom. Vi opplevde spottpriser på nærmere 100 kr/kWh noe som skyldes at man stolte på værmullaene som mente at det var liten eller ingen fare for tørr høst. Etter dette ble der bygget et gasskraftverk som backup som aldri kom i drift. Det er vel revet nå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg