Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Havets skumle hevn!

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2679
22.10.16 09:53

Fordi menneskene ikke følger klimagudenes påbud, svarer havet med hevn!

I alle fall om man skal tro Aftenpostens Ole Mathiesmoen i hans siste mesterverk
"Havets skumle hevn" (det skulle kanskje heller stått:"Hardy-guttene løser mysteriet med havets skumle hevn"):
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Havets-skumle-hevn-607214b.html

UTDRAG:
For fire uker siden fikk vi en ny gutt. Han skal vokse opp på en klode som blir både trangere og varmere.Hetebølger også i havet.

I mange hav er det blitt mye varmere enn én grad. Rundt Nordpolen var det hetebølge på sensommeren – fire grader varmere enn normalt. I Australia er Great Barrier Reef påført omfattende blekeskader etter ekstreme sjøtemperaturer.
UTDRAG SLUTT

(Innlegget ble redigert 22.10.16 09:58)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4565
22.10.16 10:17

Jeg syns han bare blir mer og mer dramatisk. Mye pathos, selv om dette skal være en kronikk. Men dette er vel hans personlige korstog gjennom mange år; jeg har også lest den boken han gav ut for en ti år siden. Artig at Aftenposten har en tag som heter "Oles Klode"; hvor han kan holde på med sitt.

Jeg burde selvølgelig vurdert innholdet av hans kommentar og hva jeg synes om det, men man orker bare ikke ta tak i dette her. Overbefolkning legger press på miljøet, det hadde vært et sted å starte, men jeg tror at det er gjennom kamp mot fattigdom at vi kan få ned befolkningsveksten.

(Innlegget ble redigert 22.10.16 10:24)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
23.10.16 10:26

Plastproblemet bør det absolutt gripes fatt i.  Det er ikke utenkelig at dette vil skape store problemer for havet, på sikt.  

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5914
23.10.16 22:21
BorisA: Fordi menneskene ikke følger klimagudenes påbud, svarer havet med hevn!

Det er mye besjeling i omtaler av klima og natur. Andre eksempler er for eksempel om isen i Arktis kan "friskmeldes" eller ikke, som om den var et barn som ligger til sengs med influensa.

Man kan lure på om dette bare er rent litterære/språklige virkemidler, eller om det er et uttrykk for noe mer dyptliggende, slik som visse økologiske forestillinger om Gaia, eller selve Jorden som en organisme.

Uansett er det noe her som minner om det som før ble kalt "primitive" religioner, men som har det til felles med andre religioner at du blir straffet hvis du ikke adlyder Reglene. Og reglene tilkommer det ikke en hvilken som helst kjetter å tolke, må vite, men det opplyste presteskapet, for bare de forvalter Sannheten.

Ikke at jeg tenker at Mathismoen er en slik prest, han minner mer om en som reiser seg og "vitner" på et vekkelsesmøte. :-)

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
24.10.16 07:34

Interessant å lese kommentarene til Mathiesmoens klimaeventyr, knapt en eneste en støtter han. Det er også stadig flere som undrer seg på hvorfor i all verden Aftenposten lar han holde på sånn som han gjør, ikke bare en gang eller to, men år etter år.

Men det er nok ikke noe glipp av avisen dette, men antakeligvis en bevisst strategi, for han er ikke avisens eneste klimaalarmistjournalist, de har også en som puster O.M i nakken, og det er Arild Færaas. Disse to "skarpskodde" herrer er det altså Aftenposten mener er best skikket til å opplyse leserne om klima.

Arrcab
ArrcabInnlegg: 6213
27.10.16 10:46
BorisA: For fire uker siden fikk vi en ny gutt. Han skal vokse opp på en klode som blir både trangere og varmere.

Det største problemet for denne gutten, og kommende generasjoner, er en selvpåført angst for noe som kan skje om hundre år.
Vi lever alle på en klode som alltid, og av ulike årsaker, hele tiden har vært i forandring. Til dels voldsomme forandringer.
Jeg håper virkelig, at andre og mer påtrengende farligheter, vil ta oppmerksomheten bort fra "klodens undergang", ellers er jeg redd redselen i seg selv blir årsak til undergangen.
Fortsatt stiger landet i sør Norge med flere millimeter i året, etter siste kalde katastrofe for et 20-talls tusen år siden. 

(Innlegget ble redigert 27.10.16 10:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg