Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Merkelig vær for tiden

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
07.11.16 19:45

Store mengder regn på Svalbard akkurat nå.  Evakueringer og stengning av veier.  Man kan jo ikke annet enn undres over hvordan det kan ha seg at Svalbard får mer og mer mildvær, mens vi her i fastlands-Norge ikke har så mye endring i vinterværet.  Denne høsten har det sogar vært skikkelig kaldt

Det har siste årene også regnet og vært svært mildt på Svalbard midtvinters.  https://www.nrk.no/troms/nytt-snoskred-pa-svalbard-1.7974624

Så kan man jo undres over hva som gjør denne utviklingen.  Selv har jeg teoretisert at det er endringer i værsystemene.  Jeg vet ikke om klimaforskere og meteorologer har samme teori, men jeg mener å huske at det er nevnt.

Synspunkter?

Wizzard
WizzardInnlegg: 19995
07.11.16 23:18

Ingen tvil om at vi går mot klima forandringer, og at klima krisen er mye nærmere enn man tror. National geographic slapp nettopp en dokumentar ut med Leonardo DiCaprio:

https://www.youtube.com/watch?v=90CkXVF-Q8M

Anbefaler alle å se den. Det er bra at så kjente profiler står frem og jobber for saken slik at dette ikke blir feid under teppet og glemt. 

(Innlegget ble redigert 07.11.16 23:19)

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
08.11.16 06:49

DiCaprio er en glimrende skuespiller, and thats it.

Utover det burde han ikke ha noen som helst påvirkning m.h.t hva folk skal mene om klima eller noen som helst annet.

Det er i alle fall helt tydelig at han har gått rett på limpinnen og slukt rått klimakatastrofespådommene til de aller mest spekulative og useriøse "klimaforskerne".

arnekk
arnekkInnlegg: 4051
08.11.16 08:37

I klimadiskusjonen er de ekstreme temperaturene vi har i innlandet en ikkesak i klimadebatten. Da kaster man seg heller over været i Longyearbyen som opplever ekstremvær med plussgrader. At disse to værhendelsenene har sammenheng er ingen som spekulerer på. 

Vi som ser litt på andre ting enn underholdningskanalene på TV ser tydelig at man nærmer seg COP møtene. Slik er det hvert år på denne tiden. Oppsamlede AGW rapporter florer på denne tiden av året ikke bare norske.

Langveg
LangvegInnlegg: 12703
08.11.16 09:07

Dette er ein avleiingstråd. Ein skal gløyma det kalde veret på fastlandet. Elles er dette å seia om Svalbard: Middeltemperaturen for varmeste sommermåned viser en jevn fordeling med fra 3 til 6 °C, litt varmere i dalstrøkene på Spitsbergen, litt kaldere lengst øst. Juli er varmeste måned i skjermede fjordstrøk, ellers august. Høyeste målte maksimum er over 15 °C; både på Bjørnøya og Svalbard lufthavn har man målt over 20 °C. Det har vært målt varmegrader i alle årets måneder, det har også vært målt kuldegrader i alle, bortsett fra i juli i fjordstrøkene. (Store Norske leksikon)

Veret er først og fremst avhengig av vindretninga - og ho vert ikkje bestemt av CO2.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6240
08.11.16 09:42
Wizzard: Anbefaler alle å se den. Det er bra at så kjente profiler står frem og jobber for saken slik at dette ikke blir feid under teppet og glemt.

Mener du i fullt alvor at jetsettere som DiCaprio, der han flyr verden over i privatjetten sin og prediker et evangelium som han selv ikke lever etter er noe av et forbilde? Folk flest skal utøve måtehold mens han og Gunhild kan fleske seg på yachten sin utenfor Maldivene?

Du likte sikkert filmen til Milliardæren Al Gore også?

frankolainen
08.11.16 09:52
Langveg: Veret er først og fremst avhengig av vindretninga

“Every wind has its weather.” Sir Francis Bacon

Vindretning har som kjent stor virkning på været. Vinder er, meg bekjent, nok en av parametrene som hokus-pokus modellene til Klimakirken knapt tar hensyn til. Men jeg vil ikke bli overasket om noen kommer med en en forskningsrapport som sier at CO2 styrer vinden også.

TomPadang
08.11.16 10:41
Langveg: Dette er ein avleiingstråd. Ein skal gløyma det kalde veret på fastlandet. Elles er dette å seia om Svalbard: Middeltemperaturen for varmeste sommermåned viser en jevn fordeling med fra 3 til 6 °C, litt varmere i dalstrøkene på Spitsbergen, litt kaldere lengst øst. Juli er varmeste måned i skjermede fjordstrøk, ellers august. Høyeste målte maksimum er over 15 °C; både på Bjørnøya og Svalbard lufthavn har man målt over 20 °C. Det har vært målt varmegrader i alle årets måneder, det har også vært målt kuldegrader i alle, bortsett fra i juli i fjordstrøkene. (Store Norske leksikon) Veret er først og fremst avhengig av vindretninga - og ho vert ikkje bestemt av CO2.

Avledningstråd?  Tøv!  Hva er det det skal avledes fra?

Det er heller ikke ment som en "klimatråd", men refleksjon over hvorfor værsystemene er blitt som de er.  For at de er endret er det vel ikke så mye tvil om?

Det er jo de innbitte klimamotstanderne som drar frem "klima" i ett og alt - akkurat som klimafantastene gjør det samme.

Og så denne evindelige CO2'en.  Denne gassen utgjør 0.04% av atmosfæren.  Det er da merkelig his alt skulle stå å falle på om det er 0,4 eller 0,45%. 

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1429
08.11.16 11:08
Wizzard: saken slik at dette ikke blir feid under teppet og glemt.

Værproblemer havner i glemmeboken når de glemte emners mor, fosformangelen settes i sving en gang mellom 2035-2075.

Et el-bil batteri inneholder ca 60 kg fosfor. Så klimatiltak vil fremskynde krisen ytterligere. Og det hjelper ikke at man blir over 200,000 flere individer hver eneste dag.

Klimaproblemer er ikke vår tids største utfordring på langt nær, men det er blitt en global handelsvare og industri, og derfor maler de videre på med skremselspropagandaen sin. 

Langveg
LangvegInnlegg: 12703
08.11.16 11:15
TomPadang: For at de er endret er det vel ikke så mye tvil om?

Det stiller eg eit stort spørsmål ved. Og om det var så, kva skulle så det koma av? No får du svara ærelg og koma fram med dei alarmistskapte teoriane dine.

(Innlegget ble redigert 08.11.16 11:16)

frankolainen
08.11.16 13:00
TomPadang: For at de er endret er det vel ikke så mye tvil om?

Kan du vise til en periode i jordens historie der det forble uendret?

TomPadang
08.11.16 16:32
Langveg: Det stiller eg eit stort spørsmål ved. Og om det var så, kva skulle så det koma av? No får du svara ærelg og koma fram med dei alarmistskapte teoriane dine

Nå har jeg ingen alarmistteorier, og jeg deltar ikke i CO2-hypen eller "våtere og villere".  Men det som ER uomtvistelig, er at klimaet har endret seg til alle tider og det gjør det nå også.  DET er ingen teori.  Det som er utvilsomt at det endrer seg i varmere retning i vår samtid.  

Du klarer åpenbart ikke få med deg hva de enkelte mener.  

Hvorfor værsystemene endrer seg vet jeg ikke.  Så vidt vites gjør ingen andre det heller.  

TomPadang
08.11.16 16:34
frankolainen: Kan du vise til en periode i jordens historie der det forble uendret?

Goddagmannøkseskaft fra deg som vanlig.  Det er jo nettopp det jeg påpeker - at de endrer seg.  

frankolainen
09.11.16 08:26
TomPadang: Goddagmannøkseskaft fra deg som vanlig. Det er jo nettopp det jeg påpeker - at de endrer seg.

Hvis du har tatt inn over deg at klima ALLTID er og ALLTID har vært i endring. Hvorfor starter du en tråd der du virker svært så forbauset over -  -   -   -   -   -  -  -  - wait for it - -- - -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -- --  --  -   -    -   - --  - --   --   -  - -  - at klimaet endrer seg... 

TomPadang
09.11.16 10:11
frankolainen: Hvis du har tatt inn over deg at klima ALLTID er og ALLTID har vært i endring. Hvorfor starter du en tråd der du virker svært så forbauset over -  -   -   -   -   -  -  -  - wait for it - -- - -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -- --  --  -   -    -   - --  - --   --   -  - -  - at klimaet endrer seg...

Hvor i startinnlegget har jeg nevnt at klimaet ikke endrer seg?  Nå må du ikke dumme deg ut mer enn vanlig.

Les ellers mitt innlegg 08.11.16 16:32 som du heller ikke har fått med deg.  

Arrcab
ArrcabInnlegg: 6210
09.11.16 10:36
TomPadang: Store mengder regn på Svalbard akkurat nå. Evakueringer og stengning av veier. Man kan jo ikke annet enn undres over hvordan det kan ha seg at Svalbard får mer og mer mildvær, mens vi her i fastlands-Norge ikke har så mye endring i vinterværet. Denne høsten har det sogar vært skikkelig kaldt

Det "merkelige" denne gang, er at et solid høytrykk har lagt seg over nordvest Russland, og sperrer effektivt for lavtrykkene fra Atlanteren.
Resultatet er kaldt og tørt vær over hele Skandinavia,
og bl.a. Svalbard får det høstregnet som skulle redde vinterens strømpriser her hjemme.
Dette er ikke merkelig, det er bare uflaks!

frankolainen
09.11.16 10:48
Arrcab: Dette er ikke merkelig, det er bare uflaks!

Det er ikke merkelig, det er bare vær.

frankolainen
09.11.16 11:07
TomPadang: Selv har jeg teoretisert at det er endringer i værsystemene. Jeg vet ikke om klimaforskere og meteorologer har samme teori, men jeg mener å huske at det er nevnt.

Hjelpe meg Padang.

Endring i værsystemer = endring av vær over tid = klimaendringer.

Og hva var det vi sa om klima? Jo nettopp det at klima alltid har endret seg og alltid vil komme til å endre seg.

Enig så langt? Skal vi diskutere om paven er katolikk eller om vann er vått nå?

TomPadang
09.11.16 17:02
frankolainen: Hjelpe meg Padang.

Beklager.  Jeg er ingen gud som kan gjøre undere...

Ja, klimaet har endret seg fra jordens tilblivelse og til nå.  Noe mer du lurte på?

(Innlegget ble redigert 09.11.16 17:03)

frankolainen
09.11.16 19:20
TomPadang: Ja, klimaet har endret seg fra jordens tilblivelse og til nå. Noe mer du lurte på?

Jepp. Jeg lurer på hvordan noen kan la seg lure til å tro at enhver endring i været kan tilskrives mennesklig utslipp av CO2, for så å godta skattelegging av denne sporgassen som er essensiell for alt liv på planeten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg