Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The big green bang

NYTT TEMA
trondhjem
trondhjemInnlegg: 8208
24.05.17 11:07

The Financial Times kom 18. mai med en meget interessant artikkel om det grønne skiftet.

Kort fortalt er innholdet i artikkelen at hastigheten og omfanget som fornybar energi penetrerer energimarkedene og elektriske biler penetrerer bilmarkedet så rask og gjennomgripende at de tradisjonelle aktørene i disse markedene står overfor valget å enten bli med i det grønne skiftet eller gå over i historien. Det er ikke lengre mulig for f.eks. kullkraftverksindustrien å forsvare sine markedsandeler. De vil bli tatt over at fornybare energiselskaper.

Det er i seg selv interessant at det er Financial Times som skriver dette fordi avisen er en erkekonservativ næringslivsavis som leses av og som har stor troverdighet hos beslutningstakere i næringslivet. Det normale innholdet i slike næringslivsaviser har lenge vært at den fornybare energien er for liten til å kunne true fossilenergiens markedsutsikter på mange år. Mantraet er at verden vil etterspørre nesten like mye fossil energi i 2050 som den gjør i dag. Det samme gjelder elbilen. Salget er bare noen få promille i global målestokk slik at det vil ta mange år før bensin/dieselbilens markedsandeler blir truet. Denne Financial Times artikkel blir derfor som om paven selv skulle tale Roma midt i mot. Her er et eksempler i artikkelen på hva som skjer i næringslivet for tiden:

Et engelsk selskap, Torotrak, har brukt seks år på å utvikle en bedre turbolader som kan gjøre bensinmotorer vesentlig mer drivstoffgjerrige uten å redusere motorenes ytelse. De hadde kontakt med og interesse fra bilgiganter som General Motors, Toyota og Volkswagen og rundt ti andre bilfabrikanter for denne turboladeren - helt til i januar i år. Da forsvant bilfabrikantenes interesse for en ny og bedre bensinmotorteknologi som dugg for sola, og begrunnet dette med at de satser for fullt på å utvikle elektriske biler. Prosjektet ble derfor nedlagt og sjefen for Torotrak, Mr. Robson uttalte:

"This is a colossal structural shift and it's come at a pace that has never occured in people's  careers before in this industry".

 

Og dette er ikke det eneste eksemplet på at bilbransjen skifter fokus. På mandag ble toppsjefen i Ford Motor Company sparket bla. fordi han ikke hadde nok fokus på å utvikle selskapets elbilteknologi.

Volvos toppsjef har nylig annonsert at selskapet ikke lengre vil utvikle nye dieselmotorer. De skal i stedet fokusere på hybridteknologi og elektrisk drift.

Mercedes har besluttet å investere ca. 100 milliarder kroner for å utvikle 10 elektriske bilmodeller, opprinnelig planlagt lansert på markedet innen 2025. De har nylig annonsert at de fremskynder lanseringen til 2022 for å møte konkurransen i markedet.

Volkswagen har et tilsvarende ambisiøst program for å utvikle nye elbilmodeller. Selskapet vurderer også å stanse utvikling av nye dieselmotorer, og det deltar sammen med Mercedes og andre fabrikanter i å bygge ut et superladernettverk i Europa slik at man kan bruke de nye modellene på langdistanse.

Bilbransjen gjennomgår en elektrifiseringsrevolusjon og den går mye raskere enn selv hva elbiloptimister som meg turte å håpe på. De som tror at elektrifiseringen av bilparken ligger langt inn i fremtiden fordi elbilsaget i dag er bare promiller av totalen vil bli overrasket. Bilbransjen jobber steinhardt for at det blir bare elbiler å få kjøpt i fremtiden. MDGs forslag om å forby salget av fossilbiler fra 2025 ser ut til å bli overflødig - dette vil bransjen selv sørge for.  

 

Artikkelen i The Financial Times omtaler også at noe tilsvarende skjer i elkraftbransjen. Også der snus markedet opp ned i et rasende tempo. Men det tema får vi ta i en annen tråd. 

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
24.05.17 12:10

Jeg varmer opp til et nytt bønnemøte. Hvilken vei vender jeg meg? Mot mekka?

fargerik
fargerikInnlegg: 50966
24.05.17 17:58
trondhjem: The Financial Times kom 18. mai med en meget interessant artikkel om det grønne skiftet. Kort fortalt er innholdet i artikkelen at hastigheten og omfanget som fornybar energi penetrerer energimarkedene og elektriske biler penetrerer bilmarkedet så rask og gjennomgripende at de tradisjonelle aktørene i disse markedene står overfor valget å enten bli med i det grønne skiftet eller gå over i historien. Det er ikke lengre mulig for f.eks. kullkraftverksindustrien å forsvare sine markedsandeler. De vil bli tatt over at fornybare energiselskaper. Det er i seg selv interessant at det er Financial Times som skriver dette fordi avisen er en erkekonservativ næringslivsavis som leses av og som har stor troverdighet hos beslutningstakere i næringslivet. Det normale innholdet i slike næringslivsaviser har lenge vært at den fornybare energien er for liten til å kunne true fossilenergiens markedsutsikter på mange år. Mantraet er at verden vil etterspørre nesten like mye fossil energi i 2050 som den gjør i dag. Det samme gjelder elbilen. Salget er bare noen få promille i global målestokk slik at det vil ta mange år før bensin/dieselbilens markedsandeler blir truet. Denne Financial Times artikkel blir derfor som om paven selv skulle tale Roma midt i mot. Her er et eksempler i artikkelen på hva som skjer i næringslivet for tiden: Et engelsk selskap, Torotrak, har brukt seks år på å utvikle en bedre turbolader som kan gjøre bensinmotorer vesentlig mer drivstoffgjerrige uten å redusere motorenes ytelse. De hadde kontakt med og interesse fra bilgiganter som General Motors, Toyota og Volkswagen og rundt ti andre bilfabrikanter for denne turboladeren - helt til i januar i år. Da forsvant bilfabrikantenes interesse for en ny og bedre bensinmotorteknologi som dugg for sola, og begrunnet dette med at de satser for fullt på å utvikle elektriske biler. Prosjektet ble derfor nedlagt og sjefen for Torotrak, Mr. Robson uttalte: "This is a colossal structural shift and it's come at a pace that has never occured in people's careers before in this industry". Og dette er ikke det eneste eksemplet på at bilbransjen skifter fokus. På mandag ble toppsjefen i Ford Motor Company sparket bla. fordi han ikke hadde nok fokus på å utvikle selskapets elbilteknologi. Volvos toppsjef har nylig annonsert at selskapet ikke lengre vil utvikle nye dieselmotorer. De skal i stedet fokusere på hybridteknologi og elektrisk drift. Mercedes har besluttet å investere ca. 100 milliarder kroner for å utvikle 10 elektriske bilmodeller, opprinnelig planlagt lansert på markedet innen 2025. De har nylig annonsert at de fremskynder lanseringen til 2022 for å møte konkurransen i markedet. Volkswagen har et tilsvarende ambisiøst program for å utvikle nye elbilmodeller. Selskapet vurderer også å stanse utvikling av nye dieselmotorer, og det deltar sammen med Mercedes og andre fabrikanter i å bygge ut et superladernettverk i Europa slik at man kan bruke de nye modellene på langdistanse. Bilbransjen gjennomgår en elektrifiseringsrevolusjon og den går mye raskere enn selv hva elbiloptimister som meg turte å håpe på. De som tror at elektrifiseringen av bilparken ligger langt inn i fremtiden fordi elbilsaget i dag er bare promiller av totalen vil bli overrasket. Bilbransjen jobber steinhardt for at det blir bare elbiler å få kjøpt i fremtiden. MDGs forslag om å forby salget av fossilbiler fra 2025 ser ut til å bli overflødig - dette vil bransjen selv sørge for. Artikkelen i The Financial Times omtaler også at noe tilsvarende skjer i elkraftbransjen. Også der snus markedet opp ned i et rasende tempo. Men det tema får vi ta i en annen tråd.

Selvfølgelig vil vinnerne i fremtidens næringsliv, altså i veldig nær fremtid, være de land og de aktørene i næringslivet være de som kjenner sin besøkelsestid og satser på det grønne skiftet.

Klokketro på fossilindustrien og vegring mot å konkurrere om innovativ grønn teknologi vil være ganske dumt, enkelt sagt.

silas
silasInnlegg: 19118
24.05.17 18:16
fargerik: Selvfølgelig vil vinnerne i fremtidens næringsliv, altså i veldig nær fremtid,

Norge har vært vinner i dette gamet i svært langt tid. Vannkraften er utrolig viktig for Norge og kommer til å være viktig i all tid.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
24.05.17 19:29
trondhjem: elektriske biler penetrerer bilmarkedet så rask og gjennomgripende at de tradisjonelle aktørene i disse markedene står overfor valget å enten bli med i det grønne skiftet eller gå over i historien.

Penetrerer ? Med ca 1-2 promille markedsandel, som øker med ca 0,3 promille pr år.

Hallo ?

Dette kan knapt anses som noen trussel.

 

(Innlegget ble redigert 24.05.17 19:31)

fargerik
fargerikInnlegg: 50966
25.05.17 06:40
silas: Norge har vært vinner i dette gamet i svært langt tid. Vannkraften er utrolig viktig for Norge og kommer til å være viktig i all tid.

Hadde de funnet olje før de oppfant vannkraft, ville oljelobbyen sørget for at hvert jævla vassdrag i landet hadde blitt totalfredet til evig tid.

abelao
abelaoInnlegg: 3081
25.05.17 11:33
trondhjem: The Financial Times kom 18. mai med en meget interessant artikkel om det grønne skiftet.

Heisann

Den artikkelen er jeg veldig interessert i, men jeg abonnerer ikke på FT. Det blir litt for dyrt. Har du anledning til å sende den på pdf til denne karen her?

 

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8208
26.05.17 08:36
abelao: Den artikkelen er jeg veldig interessert i, men jeg abonnerer ikke på FT. Det blir litt for dyrt. Har du anledning til å sende den på pdf til denne karen her?

Dessverre. Jeg har ikke abonnement på avisen. Artikkelen lå åpent ute da jeg leste den og skrev åpningsinnlegget.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8208
26.05.17 09:22
fargerik: Selvfølgelig vil vinnerne i fremtidens næringsliv, altså i veldig nær fremtid, være de land og de aktørene i næringslivet være de som kjenner sin besøkelsestid og satser på det grønne skiftet.

Her kommer mer godt nytt.

India er en av verdens mest folkerike stater med hundretalls millioner er fattige - i ordets absolutte betydning. Landet vil trenge mye energi for å skape en økonomi som kan løfte disse menneskenes hverdag til et materielt anstendig nivå.

India har til nå valgt en tilsvarende løsning som Kina gjorde da de skulle skaffe elektrisk energi til å skape økonomisk vekst: De har massivt bygget ut kullkraftverk de senere årene. India lå an til å ta over stafettpinnen fra Kina etter at det landet sluttet å satse på kull.

Men heldigvis har det sterke prisfallet på solkraft fått store konsekvenser for indisk kull- og kullkraftindustri. Det leveres i dag anbud om å levere solcellekraft til 32 øre/kWh. Gjennomsnittsprisen som indiske kullkraftverk kan levere er 42 øre/kWh, eller omtrent 25 % høyere. Det er kun et fåtall av landets kullkraftverk som klarer å konkurrere med sol.

Effekten av dette melder seg umiddelbart. Landets myndigheter har nettopp annonsert at de avlyser den planlagte byggingen av kullkraftverk på til sammen nesten 14 GW. 

Det er fortsatt veldig mange kullkraftverk på tegnebrettet i landet (til sammen rundt 300 GW). Mange av dem kommer nok til å bli bygd, men jeg ville ikke satt pengene mine på at kullet har en lys fremtid i India. De fornybare energiene kommer bare til å bli billigere og bedre fremover. 

Situasjonen verdens kullindustri står overfor i dag er følgende:

I USA er kullkraften på raskt retur grunnet billigere skifergass og fornybar energi.

I Europa er kullkraften på retur grunnet billigere fornybar kraft og politisk vilje til å løse klimaproblemet.

I Kina er kullkraften på retur grunnet billigere fornybar kraft og et svært stort behov for å rense opp lokal luftforurensing.

Nå kom nyheten om at det siste store markedet for kull, India, også har begynt å se bortenfor tradisjonell kullfyrt varmekraft.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 09:27)

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 12:05
la1goa: Jeg varmer opp til et nytt bønnemøte. Hvilken vei vender jeg meg? Mot mekka?

Hvordan vet du hvilken vei Mekka er med hodet dypt nedgravd i sanden?

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
26.05.17 12:06
trondhjem: Men heldigvis har det sterke prisfallet på solkraft fått store konsekvenser for indisk kull- og kullkraftindustri. Det leveres i dag anbud om å levere solcellekraft til 32 øre/kWh. Gjennomsnittsprisen som indiske kullkraftverk kan levere er 42 øre/kWh, eller omtrent 25 % høyere. Det er kun et fåtall av landets kullkraftverk som klarer å konkurrere med sol.

Vi vender oss til mekka og ber til guden om at han må levere like mye sol effekt pr kvadratmeter over hele kloden som det ekvatorlandene får.

(selv om en svært uønsket bieffekt om denne bønnen skulle oppfylles er at ønsket temperaturen stiger)

Amen.

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
26.05.17 12:08
SIG100: Hvordan vet du hvilken vei Mekka er med hodet dypt nedgravd i sanden?

Det er det dere i presteskapet skal fortelle oss. Noen tjenester må man kunne forlange etter at kollekten er samlet inn.

Amen.

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 12:09
abelao: Heisann Den artikkelen er jeg veldig interessert i, men jeg abonnerer ikke på FT. Det blir litt for dyrt. Har du anledning til å sende den på pdf til denne karen her?
SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 12:31
Trenberth: Penetrerer ? Med ca 1-2 promille markedsandel, som øker med ca 0,3 promille pr år. Hallo ? Dette kan knapt anses som noen trussel.

Som vanlig er du dårlig oppdatert på fakta.Det er fem år siden markesandelen var 2 promille. I øyeblikket er den rett under en prosent, med en vekstrate på 50% årlig.

Det er selvsagt foreløpig ikke akkurat dominerende, men det er først de siste årene at bilene har fått rekkevidde og infrastruktur som gjør El/Hybrid til et fullgodt alternativ som eneste bil i familien.

I tillegg ser flere og flere land at virkemidlene vi har brukt i Norge virker (vi har en El/Hybrid-andel på 25%).

Om veksten på 50% årlig fortsetter, vil andelen passere 10% i løpet av 5 år. Det er ingenting som ikke tyder på at dette vil skje - produsentene tar tydeligvis "trusselen" på alvor siden det knapt finnes en produsent som ikke inkluder El/Hybrid-alternativer i lanseringene av nye modeller..

(Innlegget ble redigert 26.05.17 12:32)

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
26.05.17 12:58
SIG100: Om veksten på 50% årlig fortsetter, vil andelen passere 10% i løpet av 5 år. Det er ingenting som ikke tyder på at dette vil skje

Halleluja!!!

La oss vende oss til mekka og be for at ingenting forstyrrer vekstraten. Da er vi kvitt alle fossilbiler 10 år fra nå.

Amen.

abelao
abelaoInnlegg: 3081
26.05.17 13:11
SIG100: Den kan leses her.

Takk. :-)

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 13:42
SIG100: Som vanlig er du dårlig oppdatert på fakta.Det er fem år siden markesandelen var 2 promille. I øyeblikket er den rett under en prosent, med en vekstrate på 50% årlig.

Tja si det. Fakta er at det er i overkant av en milliard biler på kloden. Som din artikkel viser antok de at samlet vill de passere 2 millioner el/hybrider i desember 2016.

Det blir 2 promille det.

For å sette det i perspektiv, så produseres det 70 millioner fossilbiler hvert år.

Det din artikkel beskriver er årlig salg hvor EL/hybrider utgjør 0,86% av alt salg av nye biler. Veksten er fallende.

Hvordan denne lave veksten skal medføre at det er 100millioner slike biler på veien om fem år er en gåte.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 13:44)

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 14:06
Trenberth: Hvordan denne lave veksten skal medføre at det er 100millioner slike biler på veien om fem år er en gåte.

Så er det da heller ingen som har påstått det.

Men det trondjem kommenterte var at produsentene måtte innstille seg på det grønne skiftet om de ønsket å overleve. Produsentene kan ikke leve de bilene som er på markedet (med unntak av litt delesalg i noen år) - men av nysalg.

Derfor er det interessante salget - og ikke bilene som er solgt.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 14:41
SIG100: Derfor er det interessante salget - og ikke bilene som er solgt.

Det er jeg ikke uenig i, men det var ikke det jeg refererte til.

Det er en betydelig overdrivelse at man "penetrerer" markedet med 0,86% av nybilsalget.  Dette er mindre enn veksten i salget av fossilbiler. Det er knapt merkbart, samtidig er det en synkende vekst i elbilsalget.

 

Mye av 0,86% er hybrider, som knapt har noen miljøgevinst. Disse bilene vil være helt avhengig av fossilt drivstoff fremover.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 14:45)

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
26.05.17 14:44
Trenberth: Det er en betydelig overdrivelse at man "penetrerer" markedet med 0,86% av nybilsalget.  Dette er mindre enn veksten i salget av fossilbiler. Det er knapt merkbart, samtidig er det en synkende vekst i elbilsalget.

Problemet er at råtallene ikke er justert. Men det kommer seg sikkert.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 14:51
SIG100: Men det trondjem kommenterte var at produsentene måtte innstille seg på det grønne skiftet om de ønsket å overleve. Produsentene kan ikke leve de bilene som er på markedet (med unntak av litt delesalg i noen år) - men av nysalg.

Veksten i fossilbilsalget er langt høyere pr år enn den andel elbilsalget utgjør.  Dette vil ikke bli noe problem for produsentene fremover i mange mange år.

Veksten fremover vil ligge i hybrider, hvis det blir økonomisk gunstig å kjøpe de slik det er i Norge. Det er kun økonomi som avgjør om etterspørselen i markedet vil øke. Akkurat slik det er i Norge i dag.

Hybrider vil knapt merkes i miljøregnskapet, så det er betimelig å spørre hva egentlig vitsen er ?

(Innlegget ble redigert 26.05.17 14:53)

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 14:58
la1goa: Problemet er at råtallene ikke er justert. Men det kommer seg sikkert.

Undres på om jeg lever så lenge at jeg opplever annet en meningsløst pjatt fra klimafornekterne.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 15:01
fargerik: Selvfølgelig vil vinnerne i fremtidens næringsliv, altså i veldig nær fremtid, være de land og de aktørene i næringslivet være de som kjenner sin besøkelsestid og satser på det grønne skiftet.
Klokketro på fossilindustrien og vegring mot å konkurrere om innovativ grønn teknologi vil være ganske dumt, enkelt sagt.

Næringslivet er dønn avhengig av hva markedet etterspør. Skal aktørene overleve må de lage produkter som markedet etterspør, og som derav selger. Dette vil helt og holdent styre produktutviklingen.

At sjefen i Volvo nå sier at de ikke vil utvikle nye dieselmotorer, kan fort endre seg hvis salget av elbiler ikke blir som forventet. De skal jo tross alt tjene penger.

Forbrukerne gir seg katta i om det er grønt eller en annen farge. Undersøkelser i Norge viser at nesten alle som kjøper elbil eller hybrider, gjør det pga økonomi.

Skal de lykkes med grønne ting, må de bli billigere og bedre enn ting med andre farger.

Så enkelt, men likevel så vanskelig er det.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 15:05)

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
26.05.17 15:07
Trenberth: Veksten i fossilbilsalget er langt høyere pr år enn den andel elbilsalget utgjør.  Dette vil ikke bli noe problem for produsentene fremover i mange mange år. Veksten fremover vil ligge i hybrider, hvis det blir økonomisk gunstig å kjøpe de slik det er i Norge. Det er kun økonomi som avgjør om etterspørselen i markedet vil øke. Akkurat slik det er i Norge i dag. Hybrider vil knapt merkes i miljøregnskapet, så det er betimelig å spørre hva egentlig vitsen er ?

Selvfølgelig handler mye om økonomi.

Men kan man i Norge få en andel på 25%, så kan det skje i andre land også.

Og som sagt - med unntak av Tesla (som i utgangspunktet er en bil priset langt over markedet for folk flest), så er det kun nylig det har kommet gode alternativ som kan brukes som primærbil.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 15:15
SIG100: Selvfølgelig handler mye om økonomi.
Men kan man i Norge få en andel på 25%, så kan det skje i andre land også.

Årsaken til at det er økonomisk gunstig i Norge er politikk. Ikke at produsentene har skapt fordelaktige produkter som markedet etterspør. Økonomien oppveier ulempene med dagens rene el biler.

De aktørene som klarer å skape produkter som etterspørres i markedet vil overleve. De aktørene som "lener" seg på politikernes velvilje løper en betydelig risiko og vil være i "fritt fall" hvis denne politikken endres.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 15:16)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8208
26.05.17 15:23
SIG100: Selvfølgelig handler mye om økonomi.
Men kan man i Norge få en andel på 25%, så kan det skje i andre land også.

Det mange nekter å erkjenne er at når subsidier/klimapolitikk tvinger bilbransjen til å satse på elbiler, så slår Moores lov inn, nærmere bestemt at den teknologiske utviklingen vil gradvis gjøre elbilene bedre og billigere. De blir stadig mer konkurransedyktige.    

Den holdningsendring og fokus på elbiler vi ser i bilbransjen for tiden er en konsekvens av at denne prosessen er nå kommet så langt at det ikke lengre er klimapolitikere/myndigheter som setter premissene for utviklingen av slike biler. Nå tar markedskreftene over og det blir derfor et være eller ikke-være for bilfabrikantene om de klarer å henge med på denne utviklingen. Dette er en begrunnelse styret i Ford Motor Company oppgir for å bytte ut toppsjefen i selskapet - han fulgte ikke godt nok med i timen.

Dette fokusskifte i bilbransjen betyr at vi forbrukere kommer i løpet av få år til å kunne velge mellom et vell av gode elbiler som har en brøkdel av driftskostnadene som dagens fossilbiler har - og som har mye lengre rekkevidde og koster vesentlig mindre enn dagens elbiler.

Derfor spiller det absolutt ingen rolle hva salgstallene har vært frem til i dag. Hensynet til egen lommebok vil da sørge for at selv den mest ihuga klimafornekter kommer til å velge en elektrisk bil når vedkommendes fossilkjerre er moden for utskifting.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 15:27)

Nabo
NaboInnlegg: 13473
26.05.17 15:27
Trenberth: At sjefen i Volvo nå sier at de ikke vil utvikle nye dieselmotorer, kan fort endre seg hvis salget av elbiler ikke blir som forventet. De skal jo tross alt tjene penger.

Det er ikke bare i Volvo de tenker slik.

https://www.tu.no/artikler/bilindustrien-tror-dieselmotoren-er-dod/375994

Jeg for min del er sikker på at innen ti år er det slutt på å sette dieselmotorer inn i personbiler for Europa og USA.

Det betyr ikke slutten for forbrenningsmotoren, men diesel som drivstoff blir det nok slutt på.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 15:28
SIG100: Og som sagt - med unntak av Tesla (som i utgangspunktet er en bil priset langt over markedet for folk flest), så er det kun nylig det har kommet gode alternativ som kan brukes som primærbil.

Tesla tjener ikke penger og har aldri gjort det. Det er kun spørsmål om hvor lenge de kan holde på. Analytikere ser ikke enden på visa, slik at de kan tjene penger. Dette er fordi de lager produkter som ikke har stor nok etterspørsel i markedet.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 15:29
Nabo: Jeg for min del er sikker på at innen ti år er det slutt på å sette dieselmotorer inn i personbiler for Europa og USA.
Det betyr ikke slutten for forbrenningsmotoren, men diesel som drivstoff blir det nok slutt på.

Ja, det kan skje. Fremtiden vil fortelle oss.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3493
26.05.17 15:33
trondhjem: Dette fokusskifte i bilbransjen betyr at vi forbrukere kommer i løpet av få år til å kunne velge mellom et vell av gode elbiler som har en brøkdel av driftskostnadene som dagens fossilbiler har - og som har mye lengre rekkevidde og koster vesentlig mindre enn dagens elbiler.

Ja og da vil de få det til. Men i dag er vi ikke i nærheten av dette.

Først må de levere el biler med minst dobbel rekkevidde og langt lavere pris en fossile biler. Jeg tror det er langt frem før vi er der.

(Innlegget ble redigert 26.05.17 15:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg