Det er en vanlig å argumentere mot påstanden av verdens etterspørsel etter olje vil synke i nær fremtid i takt med innføringen av elektriske biler med å vise til at verden vil trenge olje i alle overskuelig fremtid fordi samferdsel er mye mer enn bare personbiler.
Nå er de første elektriske båtene satt i drift.
Det er i dag en rekke elektriske busser og lastebiler som er under utprøving eller i ordinær drift. Tesla lanserte nylig den første elektriske langtransporttrekkvognen.
Nå ser det ut til at enda et område av samferdselen oljetilhengerne klamrer seg til står for fall. De følte seg sikker på at flytransport kan ikke elektrifiseres, der er det bare flybensin som duger som drivstoff. Mon det. I dag ble det første elektriske flyet kjøpt.
Dette er selvsagt på ingen måte et langdistanse rutefly. Det er et lite tomanns småfly med en begrenset rekkevidde på bare 130 km. Men det er allikevel betydningsfullt fordi dette er en sped begynnelse som viser at også flytransport kan elektrifiseres. Dette flyet kan sammenlignes med de puslete elbilene som kom på 1990-tallet. De satte imidlertid i gang en teknologisk utvikling som har ført oss til startstreken for en revolusjon innen personbilmarkedet.
Avinor som kjøper dette flyet regner med at i løpet av neste tiår kommer de første elektriske ruteflyene i trafikk på kortdistanserutene. Oljeindustriens fremtidsutsikter blir blekere og blekere.