Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uff, grensen på galskap er nådd.

NYTT TEMA
InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
01.12.17 03:20

VG nå:

Jakt på global CO₂-kontroll: Kan løsningen være her – på et tak i Sveits?

På et tak i den vesle byen Hinwil utenfor Zürich i Sveits står det 18 kraftige vifter og blåser CO₂-fri luft utover et jorde. CO₂-en som var i luften, er fanget opp av store filtre inne i viftene. 

Trenger jeg kommentere dette? Eller er det bare jeg som ser den totale galskap i dette?

fargerik
fargerikInnlegg: 50962
01.12.17 04:57
InternalExile: VG nå: Jakt på global CO₂-kontroll: Kan løsningen være her – på et tak i Sveits? På et tak i den vesle byen Hinwil utenfor Zürich i Sveits står det 18 kraftige vifter og blåser CO₂-fri luft utover et jorde. CO₂-en som var i luften, er fanget opp av store filtre inne i viftene. Trenger jeg kommentere dette? Eller er det bare jeg som ser den totale galskap i dette?

Det virket da som en latterlig enkel måte å produsere CO2 til drivhus på?

Når plantene inne i veksthusene bruker opp CO2 der inne og trenger tilsetting, hvorfor ikke bare ta det rett ut av lufta?

Hadde du fylt opp et tett drivhus med mennesker, måtte du tilsatt oksygen...

Tviler på at det har noen global effekt, men for agurkdyrkeren er det nok bra.

(Innlegget ble redigert 01.12.17 04:59)

ostgote
ostgoteInnlegg: 4139
01.12.17 05:33

Noen har forvekslet ordet "global" med "lokal".

fargerik
01.12.17 07:10
ostgote: Noen har forvekslet ordet "global" med "lokal".

Ikke egentlig. I artikkelen står det da at det som blir tatt ut av lufta og solgt til drivhusbruk til slutt vil følge det vanlige kretsløpet og ende opp tilbake i atmosfæren.

For meg virker det først og fremst som et interessant eksperiment, selv om det i dette tilfellet ville være billigere for agurkprodusenten å kjøpe CO2 andre steder og få det tilkjørt med bil.

Global effekt kan vi bare snakke om (kanskje) dersom det blir tusener på tusener av mega-storskala installasjoner som trykker fangsten dypt ned i grunnen slik at det blir bundet der. Og det er nok en utopi.

Jeg fant ikke noe i artikkelen om hvor de får strømmen fra. Får de strøm fra et kullkraftverk blir det litt kleint, men bruker de vind- eller solenergi gir det litt mening.

(Innlegget ble redigert 01.12.17 07:22)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5080
01.12.17 09:28
fargerik: Jeg fant ikke noe i artikkelen om hvor de får strømmen fra.

Det er jo meget sannsynlig at søppelforbrenningsanlegget viftene står oppe på produserer strømmen.

fargerik
01.12.17 09:31
xpoolman: Det er jo meget sannsynlig at søppelforbrenningsanlegget viftene står oppe på produserer strømmen.

Det ville jo i så fall være veldig smart. Her i distriktet bruker de gassen som drivstoff til bussene. Fra kloakken. Bedre enn diesel.

Men et søppeldeponi produserer vel også gass.

(Innlegget ble redigert 01.12.17 09:35)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5080
01.12.17 11:15
fargerik: Men et søppeldeponi produserer vel også gass.

Absolutt.

I Stavanger får en bonde gass fra et tidligere kommunalt søppeldeponi på gården hans.

Søppelgass kan også føre til problemer. Mer problemer.

fargerik
01.12.17 11:33
xpoolman: Absolutt. I Stavanger får en bonde gass fra et tidligere kommunalt søppeldeponi på gården hans. Søppelgass kan også føre til problemer. Mer problemer.

Smart å brenne metan i stedet for å slippe den ut. Det er jo en mye mer potent klimagass enn den CO2 som slippes ut når man brenner den.

(Innlegget ble redigert 01.12.17 11:35)

Arrcab
ArrcabInnlegg: 6195
01.12.17 23:16
InternalExile: Trenger jeg kommentere dette? Eller er det bare jeg som ser den totale galskap i dette?

Dette er ikke galskap, det er totalt mangel på elementære praktiske kunnskaper, noe som rir de fleste redaksjoner.
"Det gjelder å holde på fisen, det er jo metan."

(Innlegget ble redigert 01.12.17 23:17)

fargerik
02.12.17 06:34
Arrcab: "Det gjelder å holde på fisen, det er jo metan."

Vi bør tenne på fisen, ikke slippe den fri :-)

MacanT
MacanTInnlegg: 10392
03.12.17 13:12
fargerik: Vi bør tenne på fisen, ikke slippe den fri :-)

(Innlegget ble redigert 03.12.17 13:12)

la1goa
la1goaInnlegg: 11618
03.12.17 21:11
fargerik: Vi bør tenne på fisen, ikke slippe den fri :-)

Håper ikke at du er en av de som tror alt for mye på alternative teorier siden du setter smiletegn etter setningen. Vel det er alltids noen som seriøst diskuterer denne muligheten.

otliman
otlimanInnlegg: 3692
03.12.17 22:18

Dette er vel greit?  Det viktigste er at månelandinger og deponering under havbunnen forkastes,

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg