Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Senterpartiet på jordet

NYTT TEMA
Fico
FicoInnlegg: 21655
06.12.17 22:04

I finansdebatten for å vedta statsbudsjettet for noen dager siden, ble regjeringen nærmest hudflettet av senterpartiet for ikke  å være villige til å sette av omkring 2,5 milliarder kr. til elektrifisering av Meråkerbanen på norsk side nærmere bestemt mellom Trondheim og Sverige.  

Men regjeringen har vel gjort rett, elektrisitet, master og kjøreledninger blir vel etter hvert et skikkelig sammensurium, mot hva vi kan oppnå i  tiden fremover ved å mate elektriske motorer fra brenselsseller drevet med hydrogen for fremdrift av elektriske tog.

Vi er nå inne i en fase mellom tradisjonell ladning av batterier for batteridrift, nå må vi snart finne ut om drift med og produksjon av hydrogen kan bli veien  fremover i tiden som kommer.

The world's first hydrogen-powered passenger train is coming to Germany

This week, French transit company Alstom unveiled the world’s first hydrogen-powered passenger train, which will begin making trips in Germany at the end of the 2017. The news was first reported by German newspaper Die Welt.

The super-quiet Coradia iLint passenger train is powered by hydrogen fuel cells, which emit only steam and condensed water. A hydrogen fuel tank stored on the roof of the train powers the fuel cells to produce electrical energy. Alstom said it hopes its hydrogen-fueled trains can replace Europe’s many diesel-burning ones, which are still in wide use despite numerous electrification projects across the continent.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8027
07.12.17 10:45
Fico: Vi er nå inne i en fase mellom tradisjonell ladning av batterier for batteridrift, nå må vi snart finne ut om drift med og produksjon av hydrogen kan bli veien fremover i tiden som kommer.

Spennende prosjekt. Jeg er ikke overbevist om at det i lengden er mer lønnsomt å bruke hydrogendrevne togsett fremfor å sette opp en strømledning. Jeg tror at dette prosjektet er drevet frem av kortsiktige økonomiske analyser. Men jeg er overbevist om at hydrogenbrenselceller kombinert med elmotor vil være en viktig nisje i transportsektoren i det kommende post-oljesamfunnet såfremt ikke vi får vesentlig bedre batterier.

Denne løsningens store fordel er at den muliggjør å ta med seg store energimengder - i samme størrelse som man kan med en diesel eller oljetank. Denne løsning er derfor velegnet for skipstransport, og kanskje flytransport. Og hvis det ikke kommer vesentlig bedre batterier også på langtransport på vei.   

Men denne løsningen er vesentlig dyrere i drift enn kombinasjonen batteri og elmotor fordi energiforbruket per kjørt distanse blir ca. tre ganger høyere. Jeg har derfor ingen tro på at hydrogen blir løsningen for personbiler og andre nisjer som ikke krever mer energi enn det lar seg gjøre å pakke inn i dagens batterier.

Batteriløsningen er den mest praktiske for brukeren og den mest økonomiske av disse to. Hvor stor plass det blir til hydrogenalternativet vil derfor bestemmes av hvor stor energitetthet vil batteriene klare å oppnå.

Får man batterier som pakker energi like tett per kg som en hydrogentank, tror jeg at batteriet vil dekke hele transportbehovet i post-oljesamfunnet.

(Innlegget ble redigert 07.12.17 10:46)

Fico
FicoInnlegg: 21655
07.12.17 17:02
trondhjem: Får man batterier som pakker energi like tett per kg som en hydrogentank, tror jeg at batteriet vil dekke hele transportbehovet i post-oljesamfunnet.

Da vil jeg tro at uklare spørsmål knyttet til transportsektoren vedrørende utnyttelse av hydrogen, i stor grad vil kunne avklares i løpet av rimelig tid.

Vi ser det samme innen lastebiler/trailertrafikk her i landet, hvorved  produsenter av trailere og eier av biler endog samarbeider om tilrettelegging, ved at sistnevnte vil produsere sin egne hydrogen  for drift av hele flåten, uten at jeg kjenner til det i detalj, men at det så langt høres besnærende ut. 

Med hydrogen kan en jo gå mer rett på sak, uten å gå vegen gjennom en stikk-kontakt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg