Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Isbjørn i Canada

NYTT TEMA
ivarson
ivarsonInnlegg: 415
10.12.17 14:37

Ser i nyheter på TV at Isbjørner på grunn av problemer med å få tak i mat, dør av sult. Isen forsvinner på grunn av at gjennomsnitts temperaturen stadig blir høyere. Andre dyrearter som også er avhengig av perioder med is blir borte etter hvert. Tror verden burde redusert på antall Isbjørner, istedet for å se på at de dør av sultl 

Det som det ikke er snakk om er de store tankskipene og container skipene som bruker opp til 200 tonn drivstoff daglig.

Et skip kan slippe ut mer svovel mer enn 50 million biler.

Det dreier seg om ca. 60.000 båter i drift daglig Vi hører lite om disse tingene. 

fargerik
fargerikInnlegg: 50962
10.12.17 14:45
ivarson: Tror verden burde redusert på antall Isbjørner, istedet for å se på at de dør av sultl

Hvorfor det?

Det er da helt naturlig at dyr forsvinner når leveområdene forandres.

Jeg syns ikke de trenger hjelp med å dø ut i visse områder når det går av seg selv.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5080
10.12.17 15:09
ivarson: Ser i nyheter på TV at Isbjørner på grunn av problemer med å få tak i mat, dør av sult. Isen forsvinner på grunn av at gjennomsnitts temperaturen stadig blir høyere.

Dersom det er denne løgnaktige historien du sikter til så kan du ta det helt med ro ivarson.

Slike historier dukker opp med jevne mellomrom, noe du også ser litt nede i artikkelen.

At enkelte isbjørn faktisk er syke og dør er helt naturlig.
Selve isbjørnbestanden er det ikke noe i veien med; antallet isbjørn er tredoblet de siste tiåra.
Isen feiler heller ingenting.
På våren i år lå sjøisen i Canada lenger enn den pleier, og nå i høst er tilfrysingen helt i rute, og vel så det.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1109
10.12.17 18:32
xpoolman: Isen feiler heller ingenting.

Neida, ingen tegn til neagtiv utvikling her nei.....

http://ocean.dmi.dk/arctic/plots/icecover/osisaf_nh_iceextent_seasonal_en.png

Blir du aldri lei av å fremstille deg selv som en idiot?

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3492
10.12.17 19:13
ramses2k: Neida, ingen tegn til neagtiv utvikling her nei.....

Hvorfor er det nødvendigvis negativt med mindre is i Arktis?

(Innlegget ble redigert 10.12.17 19:14)

xpoolman
10.12.17 19:36
ramses2k: Neida, ingen tegn til neagtiv utvikling her nei.....

Hvor mye reduksjon er det de siste 10 åra da ramses ?

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 4147
10.12.17 21:56
ivarson: Et skip kan slippe ut mer svovel mer enn 50 million biler.

Og hvor mye svovel tror du en vulkan kan slippe ut ? Hva med store deler av Island som konstant spyr ut svovel ?

Over 90% av alle arter som har levd på jorden gjennom historien er dødd ut, jeg nekter å tro at vi har drept dem alle. Moder jord er i stadige endringer og kommer til å fortsette med det lenge etter at vi har dødd ut.

(Innlegget ble redigert 10.12.17 22:02)

perchri
perchriInnlegg: 7981
11.12.17 08:50
fargerik: Det er da helt naturlig at dyr forsvinner når leveområdene forandres.

Vi forsvinner snart også, ser du. Vårt leveområde forsøpples fortere en vi klarer å forstå det....

perchri
04.01.18 18:37
ivarson: Et skip kan slippe ut mer svovel mer enn 50 million biler. Det dreier seg om ca. 60.000 båter i drift daglig Vi hører lite om disse tingene.

..samtidig er til enhver tid ca 50-60 000 fly i lufta døgnet rundt, og gud skal vite hvor mange kullkraftverk som er i drift. Nei, vi får ha det morro så lenge det går, ser det ut som.

silas
silasInnlegg: 19118
04.01.18 21:41
xpoolman: Dersom det er denne løgnaktige historien du sikter til så kan du ta det helt med ro ivarson.

"- Vi sto der og gråt. Tårene trillet ned kinnene våre mens vi filmet"

Ingen kommentar

perchri
26.01.18 19:57
ivarson: Ser i nyheter på TV at Isbjørner på grunn av problemer med å få tak i mat,

...i Canada? Sikker på at det ikke var de bjørnene som slo inn døra på et kornlager, og veltet seg i mjøl?  De ble iaktat som isbjørner........

xpoolman
02.02.18 18:23

ABC-nyheter har i dag en til de grader alarmerende historie om hvor ille det står til med isbjørnene utenfor Alaska.

Her har de utstyrt et titalls isbjørner med kamera for å dokumentere et alarmerende varsel om en jordklode i ubalanse. – Isbjørnene er i ferd med å bli utryddet. Og det står selvfølgelig langt verre til enn vi fryktet !

I henhold til dette eventyret holder samtlige isbjørner i Arktis på å sulte i hjel, og isbjørnen vil muligens være utryddet allerede i 2050.

At det går an sier bare jeg.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/02/02/195368621/isbjorner-kommer-til-do-av-sult

(Innlegget ble redigert 02.02.18 18:24)

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
02.02.18 21:24

I klimaland der kan alt gå an

der er de like tøysete og rare alle mann

la1goa
la1goaInnlegg: 11620
02.02.18 22:59
xpoolman: er har de utstyrt et titalls isbjørner med kamera for å dokumentere et alarmerende varsel om en jordklode i ubalanse. – Isbjørnene er i ferd med å bli utryddet. Og det står selvfølgelig langt verre til enn vi fryktet !

Må undres på om disse klima/miljøidiotene har hodet i rompa på noe udefinert. Når det skrikes og bæres om helsa til 25-30000 isbjørn og har fullstendig glemt hvordan det står til vår egen art i skogen på knappe 30 dyr, så kan man bare undres på om skonummeret er større enn IQ deres.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6230
06.02.18 17:05
ivarson: Ser i nyheter på TV at Isbjørner på grunn av problemer med å få tak i mat, dør av sult. Isen forsvinner på grunn av at gjennomsnitts temperaturen stadig blir høyere. Andre dyrearter som også er avhengig av perioder med is blir borte etter hvert. Tror verden burde redusert på antall Isbjørner, istedet for å se på at de dør av sultl

Her var det mye is i rubben (pun intended).

Er det en nyhet at isbjørner som ikke får tak i mat dør av sult? Hvordan tenker du at disse isbjørnene dør? Kanskje de tar en overdose sovetabletter? Henger seg fra et tre? Kaster seg forran sleden til julenissen når han suser forbi?

Og mener du virkelig at vi burde fly opp i Arktis for å avlive isbjørner slik at de ikke skal dø av sult???? Hva med all CO2 som slippes ut av flyene? Vil ikke det føre til at det blir enda mindre is, og så må du avlive enda flere isbjørner og så slippes det ut enda mere CO2, og så......??????? Men du mente selvfølgelig at noen skal ro opp til Arktis og skyte isbjørn (mens de holder pusten selvfølgelig)?

Jeg anbefaler at du fortsetter å se på Disneyfilmer, og forsøker å holde deg så mye som mulig vekke fra den virkelige verden. Det vil tjene både deg og den virkelige verden.

frankolainen
06.02.18 17:10
la1goa: Må undres på om disse klima/miljøidiotene har hodet i rompa på noe udefinert. Når det skrikes og bæres om helsa til 25-30000 isbjørn og har fullstendig glemt hvordan det står til vår egen art i skogen på knappe 30 dyr, så kan man bare undres på om skonummeret er større enn IQ deres.

Det faktum at isbjørnen som art har overlevd i tidligere perioder hvor arktis har vært isfritt ser heller ikke ut til å bekymre disse idiotene nevneverdig.

Men isbjørner på små smeltende isflak selger, og pene vestkantfrøkner kan øse pappas penger til miljøterroristorganisasjoner som WWF og så kan de føle at "de gjør noe"

Fico
FicoInnlegg: 21952
28.02.18 11:08
ivarson: Det dreier seg om ca. 60.000 båter i drift daglig Vi hører lite om disse tingene.

I mange år har vi aldri hørt særlig mye om hvordan cruise-trafikken i norske farvann forurenser på flere måter.

I Østersjøen driter cruiceskipene bokstavlig talt i regler og bestemmelser, og tømmer avfall hvor det er billigst for rederiet?

Skal vi komme uvesenet til livs, må vi kanskje ha folk ombord i skipene når de befinner seg i norske farvann, og som kan påse at regler og bestemmelser om dette følges opp?  

frankolainen
28.02.18 12:55
ivarson: Vi hører lite om disse tingene

Det vi hører lite om er når verden IKKE går til helvete. Mye bedre butikk å selge Dommedagsprofetier?

Har dere lest noe i media om "State of the Polar Bear report 2017"?

Hvorfor det tror dere?

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8205
28.02.18 14:26
frankolainen: Hvorfor det tror dere?

Jeg tror det er fordi denne "forskningsrapporten" er utgitt av en frimarkedstenketank som jobber for at det fortsatt skal være fritt frem å bruke atmosfæren som søppeldynge for forbrenningsgasser etter eget forgodtbefinnende.

Folk med sunn skepsis skjønner at slik informasjon bør tilnærmes med forsiktighet. Og i særdeleshet når rapporten uttaler at et av dens formål er å være mer kritisk overfor en skjevhet i forskningslitteraturen:

"This State of the Polar Bear Report is intended to provide the kind of content once available in those PBSG meeting reports, albeit with more critical commentary regarding some of the inconsistencies and sources of bias present in the corpus of reports and papers."

Da bør det ringe en alarmbjelle om at her er det ikke objektiv saklig informasjon som gis men et partsinnlegg for å påvirke en samfunnsdebatt.

(Innlegget ble redigert 28.02.18 14:28)

Trenberth
28.02.18 14:33
frankolainen: Hvorfor det tror dere?

Det selger ikke rett og slett.

Mediet er uinteressant. Susan har jo mange publikasjoner. Avisene skriver ikke om disse heller.

trondhjem
28.02.18 15:36
Trenberth: Mediet er uinteressant

Det har du veldig rett i. GPWFs publikasjoner leses kun av klimaskeptikere.

xpoolman
28.02.18 18:03
trondhjem: Jeg tror det er fordi denne "forskningsrapporten"

Mener du da at innholdet er feil Trondhjem ?
Hva er det i såfall som er feil ?

xpoolman
28.02.18 18:05
trondhjem: Da bør det ringe en alarmbjelle om at her er det ikke objektiv saklig informasjon som gis men et partsinnlegg for å påvirke en samfunnsdebatt.

Men alt av dommedagsprofeti som øses ut av MSM er selvfølgelig "saklig objektiv informasjon".

Jammen sa jeg smør.

Trenberth
01.03.18 09:24
trondhjem: Det har du veldig rett i. GPWFs publikasjoner leses kun av klimaskeptikere.

GPWF sin publikasjon gjengir kun det som Susan tidligere har publisert i vitenskapelige tidsskrift.

I mangel på argumentasjon for innholdet, har du ikke annet å kritisere enn mediet som om det skal være ett gyldig argument.

Vitenskapsfolk leser vitenskapelige tidsskrift som Susan publiserer i.

(Innlegget ble redigert 01.03.18 09:26)

trondhjem
02.03.18 09:05
Trenberth: GPWF sin publikasjon gjengir kun det som Susan tidligere har publisert i vitenskapelige tidsskrift.

I så fall foreslår jeg at du lenker opp primærkilden, dvs. Susans vitenskapelige artikler.

Da slipper du spekulasjoner og tvil om denne sekundærkilden fra en politisk tenketank gir en korrekt gjengivelse av forskningsstatusen eller om det er et politisk motivert debattinnlegg i en pågående samfunnsdebatt.

Jeg gidder ikke bruke tid på sjekke ut hvilke opplysninger og påstander i dette GPWF-heftet som er faglig holdbare og hvilke som ikke er det. Så jeg har ikke lest heftet, kommentert dets innhold eller avvist noe som helst.

Jeg har kun påpekt at det er grunn til skepsis her fordi dette heftet er utgitt av en tenketank som jobber for å påvirke samfunnet i en politisk retning som mange frykter vil ha sterkt negative konsekvenser for isbjørnens levevilkår. At de "friskmelder" isbjørnpopulasjonen kan derfor lett forstås som et ledd i deres politisk motiverte påvirkningskampanje overfor samfunnet.

frankolainen
02.03.18 09:35
trondhjem: Da slipper du spekulasjoner og tvil om denne sekundærkilden fra en politisk tenketank gir en korrekt gjengivelse av forskningsstatusen eller om det er et politisk motivert debattinnlegg i en pågående samfunnsdebatt.

Du mener selvfølgelig: Da slipper vi DINE spekulasjoner og DINE grunnløse angrep på bakgrunn av DIN ideologi?

Jeg foreslår at du åpner sinnet ditt en smule og forsøker å lese kilder andre enn de som er godkjent av Klimakirken.

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1429
02.03.18 10:14
trondhjem: tenketank som jobber for å påvirke samfunnet i en politisk retning

"Summary for policy makers".

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1681
02.03.18 12:33
ramses2k: Blir du aldri lei av å fremstille deg selv som en idiot?

Bedre å fremstille seg som en idiot enn å være det (og faktisk ikke være klar over det selv)

Trenberth
02.03.18 14:27
trondhjem: I så fall foreslår jeg at du lenker opp primærkilden, dvs. Susans vitenskapelige artikler.

Du finner er oversikt her

trondhjem
02.03.18 16:13
Trenberth: Du finner er oversikt her

Takk. Listen er meget informativ. Ikke EN ENESTE av hennes vitenskapelige artikler hun lenker opp gjelder studier av isbjørn og deres utbredelse, verken i nåtid eller i fortid. Det forteller mye om hvilken faglig standard GPWF legger til grunn for sine eksperter - eller skal vi si manglende faglig standard. 

Tenketanken omtaler henne som (se forordet til Matt Ridley): "Dr Susan Crockford is an evolutionary biologist and an expert on polar bear evolution."

Sannheten er at Dr. Susan Crockford er en ekspert uten fordypning i eget ekspertfagområde. Allikevel bruker  WUWT, Heartland Institute, Climate Depot, GPWF, våre hjemlige Klimarealistene og mange, mange andre klimaskeptiske blogger denne biologens ikke-fagfellevurderte utsagn og artikler som den eneste troverdige kilde til kunnskap om isbjørner og deres evne til å klare seg i en varmere verden. 

Hvorfor i all verden vil du at jeg skal høre på hva hun har å si og overhøre det mange forskere som HAR FORSKET på dette dyret og dets levekår sier? Amerikanske miljømyndigheter har satt bjørnen på rødlista - se side 20.

Og det holder ikke svare med at jeg ikke har satt meg inn i hennes argument og kan svare saklig. Jeg vil vite hvorfor synes du at jeg bør stole mer på hva Dr Susan Crockford forteller om isbjørnens fremtid i en verden som varmes opp enn hva f.eks. amerikanske miljømyndigheter og mange andre fagmiljøer hevder?

Jeg tror svaret er så enkelt som at hun snakker klimaforskerne imot - hun sier hva du ønsker å høre i blogger du søker informasjon. Tilfeldig? - Neppe.

(Innlegget ble redigert 02.03.18 16:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg