Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Husfarger også klimarelatert!

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 9715
01.01.18 12:48

For en tid tilbake leste jeg en artikkel om et tema som nok er relativt lite kjent, men som f.eks. norske arkitekter (og bygg"herrer" - et lovlig uttrykk lenger egentlig? --) da med fordel burde merke seg, så teoretisk opptatt som mange innflytelsesrike miljøer nå liksom skal være mht. klima osv.  Det dreide seg om husfarger og hvor det ble anbefalt mer bruk av lyse farger på bygninger i stedet for mørke.  Dette fordi mørke farger da visstnok har den egenskapen at de "tar opp" solvarme i seg, i stedet for f.eks. hvite eller "nesten-hvite" husfasader som reflekterer strålene.  Nå er det jo av én eller annen merkelig grunn og "tradisjon" slik at der kommunale myndigheter er inne i bildet mht. å bestemme fargevalg, det være seg vedr. nybygg, restaureringer eller ny farge osv., så er det gjerne  fargevalg som tydeligvis helst skal være dystre og mørke (how come?...), og i tillegg gjerne farger som slett ikke av "vanlige folk" er regnet for å passe sammen. 

Kommunefolk later til å elske svarte/mørke bygninger gjerne med oker eller spygrønne/kattskitfargede vinduskarmer/detaljer, eller bygningsflater med gusjegrønt/irrgrønt o.l.

Og arkitektene synes visst at desto mer oppsiktsvekkende stygge bygg de kan etterlate seg, desto med "blest" får de vel om seg, later de til å tro..., men det offentlige rom lider jo under deres markeringsbehov/selvhevdelsestrang.  

Men mht. klima, så har jeg stor tro på at artikkelen om mørke husfasader kan ha noe for seg.

(Innlegget ble redigert 01.01.18 12:57)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4955
01.01.18 13:32

En fordel med mørke farger på bygninger kontra lyse er jo at de mørke skaper mer varme. Dette har jo størst fordeler på trehus, da disse mørke husa tørker mye fortere mellom regnskylla og dermed ikke råtner så fort.

Men om lyse eller mørke bygninger har noe særlig effekt på klimaet tviler jeg på. I alle fall ikke i global sammenheng. I urbane områder kan det gjerne utgjøre en tidels grad eller to, vi har jo uttrykket "urban Island effekt", men her tror jeg asfalt og taktekking har større effekt enn fargen på fasader.

(Innlegget ble redigert 01.01.18 13:41)

SIG100
SIG100Innlegg: 11600
01.01.18 14:56
xpoolman: En fordel med mørke farger på bygninger kontra lyse er jo at de mørke skaper mer varme. Dette har jo størst fordeler på trehus, da disse mørke husa tørker mye fortere mellom regnskylla og dermed ikke råtner så fort.

Det kan være både en fordel og en ulempe med at mørke hus tar opp (og avgir) varme fortere.

Problemet er at en mørk vegg får store temperatursvingninger. Det kan medføre både uttørring og sprekkdannelser og vil medføre økt vedlikeholdsbehov.

Generelt anbefales mørkere farger i fuktig klima og råteutsatte områder. I tørrere områder så anbefales lysere farger, selv om det krever oftere vask for hindre soppdannelse.

Ideelt skulle man skilt mellom vegger mot sør og nord, men de færreste ønsker et hus i flere farger.

nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 9715
02.01.18 10:04
xpoolman: En fordel med mørke farger på bygninger kontra lyse er jo at de mørke skaper mer varme. Dette har jo størst fordeler på trehus, da disse mørke husa tørker mye fortere mellom regnskylla og dermed ikke råtner så fort.

Har ikke inntrykk av at de hvitmalte (trivelige og "bejublede") husene fra både 1700 og 1800-tallet på Sørlandet ikke har vært holdbare jeg men...  Ei heller at de hvite, veldig gamle små husene man finner f.eks. i Bergen, selve fuktighetens høyborg her på berget, (- og Stavanger er vel ikke akkurat noe ørkenlandskap når det kommer til nedbørsmengder den plassen heller...), at disse har gått i forråtnelse pga. sin farge...

(Derimot har jeg vært på friluftsmuseer der mørke laftede bygg fra 1800-tallet har måttet få deler av veggen restaurert.  Pga. råteskader...).   Så bildet er nok noe sammensatt. 

Men at svart/mørkt er tristhetens  farge er det vel generelt kanskje ikke noen uenighet om, eller?  Dystert skal det helst være, for å være "moderne". 

En stor takk til bygningsmyndighetene på slik som Sørlandet der de iallfall prøver å ta vare på idyll og "ikke-dystre" husfarger.  Tristhet er det nok av fra før i samfunnet, og norske arkitekter har vel knapt stått for et større byggverk de siste 60 årene som kan kalles "trivelig"...  (Men de er eksperter på mørke bokser).

riksen77
riksen77Innlegg: 5317
06.01.18 08:03

Et bygg som tar til seg solvarme trenger mer kjøling, og tar det ikke til seg solvarme trenger det mer varme. Men det er stort sett kjøling som bruker mest energi. I en enebolig blir det jo ikke så stor forskjell. Bygges det 50.000 kvm kontorer så blir det fort mye energi til kjøling.

Nå har også det vi I alle år har kalt Solavskjerming, såkalte skreen, byttet navn til klimaavskjeriming, det brukes til å stenge varmen fra sola ute.

Jeg jobber i byggebransjen s

Og synes det er veldig mye fokus på energisparende tiltak, utvendig farge er ikke det første det snakkes om, men det har vært tema i det siste, ihvertfall I den kommunen vi jobber skal nye bygg I byområder være hovedsakelig lyse. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg