Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snart miljøvennlig veibelysning?

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 9864
30.01.18 11:32

Merkelig at slik som Enova ikke går hardere ut mot all denne aldrende gatebelysningen som finnes.  Som kjent finnes det for lengst LED-belysning å få tak i også for alle offentlige veietater, altså både statlige, fylkeskommunale og kommunale.  Den gul-oransje  gamle veibelysningen (den er det fortsatt enormt mye av) - forresten  fargemessig en mellomting mellom "tomatsuppe og urin", som en sa en gang - denne lyskilden bruker for det første langt mere strøm enn LED, og for det andre kan den vel være rett og slett søvndyssende natterstid.  Kjørte forleden kveld gjennom en tunnel med slik belysning, det var rett og slett dunkel og dårlig lys på veien der. 

I Buskerud er det forresten installert lys på litt mindre trafikkerte veier og der lyset kommer på via detektorer først når det er bevegelse i veibanen av kjøretøy.  Smart i grunnen, energisparende også det så klart. 

(Kanskje noen slike lysarmaturer med fordel burde plasseres også enkelte steder i sideterrenget inn mot skog der det erfaringsmessig er spesielt mye elgtråkk?... Da ville vel bilistene få varsel om at noe kan være på gang mot veibane og bli ekstra aktpågivende i området).

Få ny belysning og la natt bli til "dag" langs veiene... 

Men velg ikke kaldt hvitt lys, (nærmest med blåskjær ofte), det finnes nemlig noe som heter varmhvitt og som er "triveligst", - og fullgodt selvfølgelig. Og pærene bør ikke være unødvendig kraftige, man kan allerede se eksempler på det,  - kan fort bli litt blendende i tilfelle man ser rett opp mot lyskilden.

(Innlegget ble redigert 30.01.18 11:42)

SIG100
SIG100Innlegg: 11702
30.01.18 12:58
nostalgikern: Merkelig at slik som Enova ikke går hardere ut mot all denne aldrende gatebelysningen som finnes.
nostalgikern
30.01.18 14:27
SIG100: Enova har støttet utskifting av vegbelysning fram til i fjor.

Hm.  Må innrømme at det visst jeg ikke gitt.  Men hva med den i teorien så miljø-fokuserte staten da?  Har vel gjerne en del kroner "på lager" den...  Europaveier og Riksveier har plenty av dunkel og energikrevende belysning fortsatt, (lysskjæret minner forresten  en god del om gasslyktene som var i bruk i byene på begynnelsen av forrige århundre).

(Innlegget ble redigert 30.01.18 14:29)

SIG100
30.01.18 14:33
nostalgikern: Hm.  Må innrømme at det visst jeg ikke gitt.  Men hva med den i teorien så miljø-fokuserte staten da?  Har vel gjerne en del kroner "på lager" den...  Europaveier og Riksveier har plenty av dunkel og energikrevende belysning fortsatt.

Statens verktøy i denne sammenhengen er Enova.

Selvfølgelig har ikke all belysning blitt skiftet ut. Det er to grunner til det - for det første så tar slikt tid og penger, for det andre så er det ikke nødvendigvis verken kostnadsmessig forsvarlig eller miljøvennlig å skifte ut nyere belysning som fungerer godt, spesielt der hvor den er lite i bruk.

Det blir altså en vurdering av kost/nytte der man naturlig nok tar det viktigste først (samt dersom man uansett skal oppgradere veistrekningen).

nostalgikern
30.01.18 14:43
SIG100: spesielt der hvor den er lite i bruk.

Kjenner ikke til at veibelysning er slått av noen steder i vinterhalvåret på kveld- og natt jeg.  Gjør du?...

SIG100
30.01.18 15:53
nostalgikern: Kjenner ikke til at veibelysning er slått av noen steder i vinterhalvåret på kveld- og natt jeg.  Gjør du?...

Det er et sparetiltak som har vært brukt flere steder. Det er dog ikke anbefalt sett fra et trafikksikkerhetssynspunkt, så det blir alltid en avveining her.

https://www.hemnes.kommune.no/index.php?id=5337617&cat=247990

http://www.blv.no/lodingen/tente-gatelys-ogsa-om-natten-1.2022321

Med "gammel" belysning så hadde man gjerne kun muligheten til å skru helt av eller helt på og de var gjerne dimensjonert ut i fra "worst case" forhold, dvs. de blir unødig lyssterke under vanlige forhold. Jeg har dog sett varianter hvor man slår av annenhver mast bortsett fra rundt fotgjengeroverganger og kryss.

Med moderne lys og lysstyring så har man flere alternativer - man kan dimme de ned i nettperioden med lite behov, justere effekten ut i fra vær og mørke eller avansert styring som skrur på lysene når trafikk passerer, sågar at de ulike punktene kan justeres individuelt.

https://www.nrk.no/sorlandet/na-skal-gatelysene-dimmes-om-natten-1.13137116

https://www.tu.no/artikler/vi-bruker-800-millioner-i-aret-pa-a-lyse-opp-veiene-slik-skal-stromregningen-tas-ned/223453

nostalgikern
30.01.18 16:40
SIG100: Det er et sparetiltak som har vært brukt flere steder. Det er dog ikke anbefalt sett fra et trafikksikkerhetssynspunkt, så det blir alltid en avveining her.

Å slå av lyset på natta fra og med november måned  virker jo rimelig spesielt (Hemnes, som du linker til). 

Men hvorfor i alle dager skrus ikke gatelysene av over alt i Norge i den aller lyseste perioden av året, f.eks. fra siste halvdel av mai en gang til første uka i august (mener å ha lagt merke til at det kunne gått greit), lyse kvelder og netter da.  Og om våren og tidlig høst står gatelysene gjerne på minst et par timer etter  at det egentlig er lyst nok på morgenen (sola sågar gjerne litt oppe på himmelen allerede), og på augustkvelder faktisk før solnedgang kommer gjerne gatelysene på, bare legg merke til det.  Jeg får det slett ikke til å stemme med all den teoretiske snusfornuften som gjerne råder fra offentlig hold med oppfordringer til private husholdninger om å spare strøm, sånn generelt osv. 

Det offentlige burde da for pokker gå foran med et godt eksempel om ikke annet...

nostalgikern
05.02.18 15:01
SIG100: Statens verktøy i denne sammenhengen er Enova. Selvfølgelig har ikke all belysning blitt skiftet ut. Det er to grunner til det - for det første så tar slikt tid og penger

Joda, jeg vet jo det, og Staten er ikke blakk den, og LED har vært på markedet i en god del år nå, så det argumentet ditt halter vel litt... 

Men er det noen som vet hvorfor gatebelysning gjerne står på et par timer etter at det er blitt lyst (nok) på morningen?  (Miljøvern meg her og miljøvern meg der, slik også det offentlige maser om). - Det er tross alt snart 50 år siden "teknikken" greide å landsatte folk på månen, så finnes det virkelig ikke mer fintfølende sensorer i 2018 og som kan spare inn strømforbruket?  (Man oppfordres sågar til å la vaskemaskin stå på om natta for å minske presset på strømforsyningsnettet på dagtid, - selv om denslags gjøren og laden vel innebærer betydelig brannfare, - samt støy, skulle man kunne anta,  for naboer der det bos tett, - leiligheter/rekkehus).

ostgote
ostgoteInnlegg: 4140
05.02.18 21:07
nostalgikern: Den gul-oransje  gamle veibelysningen

Lavtrykk- og høytrykk-natriumlamper har tidligere vært den mest energieffektive belysningen. Det er lavtrykk-natrium som har det gule lyset.
LED gir helt klart bedre lysvirkning og lysfarge. LED skal ha lengre levetid og derved lavere vedlikeholdskostnader, men er langt dyrere i innkjøp.
LED er likevel bare marginalt bedre med lavere effektforbruk. Så det er ikke så mye å vinne om man kun ser på strømforbruket. 

fargerik
fargerikInnlegg: 50984
06.02.18 04:54
ostgote: Lavtrykk- og høytrykk-natriumlamper har tidligere vært den mest energieffektive belysningen. Det er lavtrykk-natrium som har det gule lyset.
LED gir helt klart bedre lysvirkning og lysfarge. LED skal ha lengre levetid og derved lavere vedlikeholdskostnader, men er langt dyrere i innkjøp.
LED er likevel bare marginalt bedre med lavere effektforbruk. Så det er ikke så mye å vinne om man kun ser på strømforbruket.

Jeg hørte en gang at disse gule lampene bruker ca. 250 W.

Stemmer dette?

Hvor mye watt bruker en LED?

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8214
06.02.18 08:33
fargerik: Hvor mye watt bruker en LED?

LED-lys bruker rundt en tidel av strømmen en tilsvarende lyssterk glødelampe trekker. I tillegg har de en stor fordel i mye lengre levetid.

Det er m.a.o. mye å spare både på energikostnader og vedlikehold å gå over til LED-belysning, men de koster en del mer i innkjøp. 

nostalgikern
06.02.18 09:09
ostgote: LED er likevel bare marginalt bedre med lavere effektforbruk.

Skiftet til en LED-pære i en liten lampe som ikke hadde vært i bruk på en stund, - 2 watt stod det på pæra.  Ble overrasket over hvor godt lys den ga, - tror sikkert den tilsvarte lyset fra en 40 watts "gammeldags" pære, virket som det kunne være noe tilsvarende iallfall.  Strømsparing!

nostalgikern
06.02.18 10:37
trondhjem: Det er m.a.o. mye å spare både på energikostnader og vedlikehold å gå over til LED-belysning, men de koster en del mer i innkjøp.

Lite smarte de kommunene som ikke benyttet seg av Enova-tilskuddet til utskifting av gammel gatebelysning da, som en skrev om tidligere her.  Nå er det slutt på tilskuddet, men enormt mye "halloween-farget" vegbelysning gjenstår selvfølgelig.  Men med tid og stunder blir det vel adskillig mer "dagslys" også nattestid.  Kanskje.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6240
06.02.18 16:47
nostalgikern: Skiftet til en LED-pære i en liten lampe som ikke hadde vært i bruk på en stund, - 2 watt stod det på pæra. Ble overrasket over hvor godt lys den ga, - tror sikkert den tilsvarte lyset fra en 40 watts "gammeldags" pære, virket som det kunne være noe tilsvarende iallfall. Strømsparing!

Og når led-pæra "går" så må du ofte skifte ut hele lampa. Miljøvennlig totalt sett? Neppe. Billig er det heller ikke, bare prøv å bytte led-baklys på en nyere BMW.

Dere "grønne" er ofte de mest miljøfiendtlige jeg vet om. Skal vi kikke på miljøet rundt gruvene i Kina og Kongo som forer "de miljøvennlige" med sjeldne jordmetaller til fugleklaskere og tizzlabatterier? Sparepærer - hvor mye kvikksølv har havnet i miljøet som resulat av disse?

Og hjemme hos meg er det kaldt, slik at den varmen fra denne 40 Watts pæra er kjærkommen - året rundt.

nostalgikern
06.02.18 23:02
frankolainen: Sparepærer - hvor mye kvikksølv har havnet i miljøet som resulat av disse?

Men såkalte sparepærer var/er jo noe annet enn LED...

ostgote
07.02.18 21:27
nostalgikern: Ble overrasket over hvor godt lys den ga, - tror sikkert den tilsvarte lyset fra en 40 watts "gammeldags" pære, virket som det kunne være noe tilsvarende iallfall.  Strømsparing

Da sammenligner du med  vanlig wolfram glødetrådpære, som er noe helt annet enn lavtrykks-natriumpærene som var de mest energieffektive før LED lampen kom.
Jeg har f.eks. 3W LED lommelykt / hodelykt / sykkel-lykt. Før var det 4W halogen som også ga tilstrekkelig lys til sitt bruk. LED lyser klart bedre enn 4W halogen med sin 3W, men strømbesparelsen er altså kun 1W. Har også lykt med 1W LED som lyser ganske svakt og kun brukbart på opptil en tre meters hold.
2 W LED gir ikke det samme lysutbyttet som 40 W glødepære. 40W pære gir utstrålt lys hele pæras overflate mens LED ofte gir konsentrert lys i en lysstråle, retningsbestemt.
Jeg har selv LED pærer som er på 6W og som angivelig skal tilsvare 40 W glødetrådære. LED lampene er også i stor teknologisk utvikling og er blitt kraftig forbedret på få år.

ostgote
07.02.18 21:37
fargerik: eg hørte en gang at disse gule lampene bruker ca. 250 W.

Det er vel avhengig av størrelsen på lyspunktet, veibelysning, gatebelysning og fortausbelysning. Jeg vil anta at tilsvarede led ligger noe under, kanskje mellom 250 og 300 W hvis det før var lavtrykks-natrium på 350 W fra før

Lysutbyttet for lavtrykk -natriumlampene ligger på mellom 50 til 160 lumens/watt

For LED lampene ligger det på 40- 120 lumens/watt.

http://www.stouchlighting.com/blog/led-vs-hps-lps-high-and-low-pressure-sodium

ostgote
07.02.18 21:39
trondhjem: LED-lys bruker rundt en tidel av strømmen en tilsvarende lyssterk glødelampe trekker. I tillegg har de en stor fordel i mye lengre levetid

Veibelysning er ikke med glødelamper, men med høytrykks og lavtrykk natriumlamper.  Den eneste likheten mellom glødepære og natriumpære er at begge gir lys.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
07.02.18 21:46
trondhjem: LED-lys bruker rundt en tidel av strømmen en tilsvarende lyssterk glødelampe trekker. I tillegg har de en stor fordel i mye lengre levetid. Det er m.a.o. mye å spare både på energikostnader og vedlikehold å gå over til LED-belysning, men de koster en del mer i innkjøp.

Du burde sette deg inn i hva slags lamper som benyttes, og ikke minst hva slags LED-lamper som må til for å erstatte de. 

For det forunderlige er dette: 
De fleste gatelysmaster er utstyrt med NatriumHaldidlamper på 125 eller 250Watt. 

For å erstatte den første så må man oftest opp på rundt 70W LED. 
Så kan du regne ut hva som må til på den andre. 

Driftsutgifter spart er ikke så mye på strømmen, da lampene er vesentlig dyrere, krever at hele lampehodet byttes ut og selvfølgelig at vi ikke snakker om en tidel i strømforbruk, men kun er halvering, reelt sett. 

Det er ikke uten grunn at man seriøst vurderer å droppe gatebelysning fremfor å oppgradere til LED. 

Det ER rett og slett for dyrt. 

Du pleide å være flink til å sette deg inn i slikt du argumenterte for, men her har du ikke helt gjort hjemmeleksa di. 

RickiBK
07.02.18 21:52
ostgote: Lysutbyttet for lavtrykk -natriumlampene ligger på mellom 50 til 160 lumens/watt For LED lampene ligger det på 40- 120 lumens/watt.

Viktig å ta med at Natriumslampene gjerne sender dette lyset ut i "alle retninger", mens LED styres direkte mot området man ønsker å belyse. 

Så vi ser sjelden noe større enn 150W LED i gatebelysning. 
Men oftest så ligger effekten i området 60-70W
Led bedre farge, lengre levetid, og som nevnt: Lyset dit det behøves. 

nostalgikern
07.02.18 21:58
ostgote: LED ofte gir konsentrert lys i en lysstråle, retningsbestemt.
Jeg har selv LED pærer som er på 6W og som angivelig skal tilsvare 40 W

Har en slik 6 W til utelampe (varmhvit), ingen lysstråle vil jeg si, pæra lyser over hele seg og gir et meget godt lys til så få watt å være.  Lavtrykks natriumpærer snakkes det om her, er det egentlig noen private som har kjøpt slikt i noen særlig grad da?   

Ville du forresten hatt et slikt dunkelt lysskjær på ditt bad, ditt kjøkken eller f.eks. på nærbutikken?  Jeg blir nesten søvnig og faktisk egentlig litt nedstemt av denne dystre belysningen. 

Tror det forresten er bare i Norge at denne typen belysning brukes f.eks. i alpinanlegg, har aldri sett det brukt i sportsendinger fra utlandet.

nostalgikern
07.02.18 22:09
RickiBK: De fleste gatelysmaster er utstyrt med NatriumHaldidlamper på 125 eller 250Watt.

Den ene typen 100% sterkere enn den andre?  Hm, - virker jo som det er samme  flammerøde styrke på alle disse lysene  samme hvor man er, så det høres litt merkelig ut at det skal variere slikt...  Jeg har ikke observert noen forskjell på vegbelysningen iallfall.

RickiBK
07.02.18 22:14
nostalgikern: Den ene typen 100% sterkere enn den andre?  Hm, - virker jo som det er samme  flammerøde styrke på alle disse lysene  samme hvor man er, så det høres litt merkelig ut at det skal variere slikt...  Jeg har ikke observert noen forskjell på vegbelysningen iallfall.

Nei. 

Egentlig ikke. 

Luminensen pr watt synker med økende effekt. 

Du merker ikke forskjellen fordi disse lampene benyttes på forskjellige steder. 

250W lampene finner du stort sett langs motorveiene. og større hovedferdselsårer. 

At du ikke opplever noen forskjell er "intended by design". 
Legg merke til at enkelte stolper er mye lengre enn andre. 

nostalgikern
07.02.18 23:56
RickiBK: Legg merke til at enkelte stolper er mye lengre enn andre.

Jeg kjørte på en hovedferdselsåre der det ble ny belysning for noen få år siden.  Der stod stolpene tilsynelatende tettere enn på et område som hadde hatt belysning lenger.  Jeg tror tettheten på stolper er noe overdrevet for tida, jeg er ganske sikker på at det hadde blitt tilstrekkelig opplyst om det f.eks. var en halv gang lenger mellom stolpene.  Kostnadsbesparende og mindre strømforbruk pr. km... Altså mer miljøvennlig.  (Tenk bare på hvor effektiv dagens billys er, er neppe behov for så massiv vegbelysning lenger, kanskje vel så trafikksikkert om sideterrenget også ble litt opplyst, med tanke på all elgen som nå bykser fram fra mørk skog og forårsaker stygge ulykker langs mange veger).

frankolainen
08.02.18 09:18
RickiBK: Det er ikke uten grunn at man seriøst vurderer å droppe gatebelysning fremfor å oppgradere til LED.

Har du formening om levetidskostnadene på Natriumlamper vs led?

Jeg mistenker at nye NaHalide lyskilder er billigere enn led, men levetiden er sikkert noe kortere? Dette opp mot strømforbruk og investeringskostnader.

Jeg trodde lenge at led måtte være smart helt til jeg måtte kaste hele lamper og ikea-dører når de må byttes, så jeg lurer litt på om levetidskostnadene kanskje ikke er så forskjellig. Og varmen som wolframlamper avgir er jo en hyggelig bonus når graderstokken min viser 14 blå.

nostalgikern
08.02.18 10:20
frankolainen: måtte kaste hele lamper og ikea-dører når de må byttes, så jeg lurer litt på om levetidskostnadene kanskje ikke er så forskjellig. Og varmen som wolframlamper avgir er jo en hyggelig bonus når graderstokken min viser 14 blå.

Virker som du har sansen for disse oransje natrium-greiene som lyskilde.  Bruker du slikt i huset forresten, altså pærer som gir denne dunkle belysningen?

Nå gjaldt altså tråden i utgangspunktet spørsmål/synspunkter vedr. vegbelysning, og ikke LED-problematikken på Ikea-dører....

(At det brukes natriumpærer som trekker 250 W det hørtes iallfall ikke helt "miljøvennlig" ut iallfall. Mon tro sånn ca. hvor mange slike pærer er i bruk samlet i hele landet, slik det iallfall har vært opptil de aller seineste år, langs ferdselårer?  Et meget betydelig antall ihvertfall, det er jo selvfølgelig helt sikkert. Og et ikke helt ubetydelig nasjonalt strømforbruk...

frankolainen
08.02.18 11:47
nostalgikern: Virker som du har sansen for disse oransje natrium-greiene som lyskilde

Har du hørt om noe som heter I-landsproblemer?

Det du tar opp her må vel være et skoleeksempel på nettopp dette. Gjør disse ufyselig fæle lysene den jobben de er tiltenkt å gjøre. JA DET GJØR DE. Relativt sett er de energieffektive også. Mener å huske at det var intensjonen for overgangen til Natriumhalid en gang tilbake i steinalderen.

nostalgikern
08.02.18 12:50
frankolainen: Har du hørt om noe som heter I-landsproblemer? Det du tar opp her må vel være et skoleeksempel på nettopp dette. Gjør disse ufyselig fæle lysene den jobben de er tiltenkt å gjøre. JA DET GJØR DE. Relativt sett er de energieffektive også. Mener å huske at det var intensjonen for overgangen til Natriumhalid en gang tilbake i steinalderen.

Burde vel høre på deg som hevder å ha vært med og observert ting og tang allerede  fra Steinalderen av da, - selv Metusalem som religiøse skrifter kan fortelle om,  han  ble bare vel 700 år gammel, så reneste jyplingen i forhold da mao.,  - ikke mange av deres kaliber gitt), men unødvendig høyt strømforbruk (sammen med annet sløseri) er visst et problem i visse I-land ja, og Norge er vel blant de verste muligens.  Har du f.eks. observert såpass at du har lagt merke til at man ofte kan se utebelysning stående på mens sola skinner på himmelen?  Hva betegner du slikt som du? (Merk at det er et spørsmål til deg, steinaldermennesket).

fargerik
fargerikInnlegg: 50984
08.02.18 13:06
nostalgikern: og Norge er vel blant de verste muligens. Har du f.eks. observert såpass at du har lagt merke til at man ofte kan se utebelysning stående på mens sola skinner på himmelen? Hva betegner du slikt som du?

Det er ganske mange som har utelyset påslått døgnet rundt, det syns jeg er rart.

Det finnes jo LED-pærer med skumringsrelè.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 13:07)

frankolainen
08.02.18 14:31
nostalgikern: men unødvendig høyt strømforbruk (sammen med annet sløseri) er visst et problem i visse I-land ja, og Norge er vel blant de verste muligens. Har du f.eks. observert såpass at du har lagt merke til at man ofte kan se utebelysning stående på mens sola skinner på himmelen? Hva betegner du slikt som du? (Merk at det er et spørsmål til deg, steinaldermennesket).

Unødvendig høyt strømforbruk her på bjerget?

Her er jeg både enig og uenig. Sløsing - utvilsomt. Lyset i lysløypa (i nordnorge der jeg opprinnelig kommer fra) som står på hele sommeren. Offentlige bygg som er flombelyst både inne og ute døgnet igjennom. Ja eksemplene er mange på ren sløsing. Kanskje det offentlige kunne gå forran som gode eksempler før de svinger pisken over oss som faktisk sitter med både regninga for deres sløseri og vår egen?

Men jeg vil ikke kalle det sløsing når jeg har masse lys på inne i hjemmet mitt. Det er en luksus jeg unner meg fordi jeg bor så forbannet nær nordpolen. Og det får meg til å føle meg bedre.

PS

Jeg var på Dropkick Murphys konsert i går, så jeg kjenner meg minst like gammel som Metusalem i dag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg