Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gledelige nyheter

NYTT TEMA
swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1681
01.03.18 12:12

At klima og vær er forskjellige fenomen (om en relaterte) så er det likevel gledelig å kunne konstatere at kuldrekorder stadig settes. Siste på denne fronten er ganske så nylig, NRK rapporterer:

https://www.nrk.no/hordaland/21-nye-norske-kulderekorder-satt-i-natt-1.13935896

Intet mindre enn 21 nye kulderekorder.

(Innlegget ble redigert 01.03.18 12:22)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6230
01.03.18 12:18
swixfantomet: At klima og vær er forskjellige fenomen (om en relaterte) så er det likevel gledelig å kunne konstatere at kuldrekorder stadig settes

Jeg må si meg uenig i din konklusjon.

En kaldere verden vil skape enorme problemer for menneskearten. Befolkningen i Afrika har økt enormt etter som den stadig grønnere verden har kunnet brødfø utallige nye millioner. Blir det kaldere igjen vil vi få hungerskatastrofer av uante proposjoner.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 29281
01.03.18 12:18

Flott. Tydelig at det er minst like vanskelig å spå klima i overskuelig fremtid, som det er å gi en ti dagers værmelding. Vi kan ikke stole på værmeldingen, så hvorfor i allverden skulle vi stole på hylene om endringer i klima om 100 år.

swixfantomet
01.03.18 12:27
frankolainen: Jeg må si meg uenig i din konklusjon.

Ser den. Men min glede skyldes vel mest at profetiene om katastrofal oppvarming av klimaet muligens bør tas opp til ny vurdering. Dette basert på at dersom vi er inne i periode med sterk oppvarming så er det usannsynlig at vi skal registrere ekstreme kulderekorder.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 6230
01.03.18 16:09
swixfantomet: Men min glede skyldes vel mest at profetiene om katastrofal oppvarming av klimaet muligens bør tas opp til ny vurdering

Denne deler jeg med deg - jeg er glad for at det er usannsynlig at vi er på vei mot Thermageddon og verdens undergang. Den ondskapsfulle siden av meg finner selvfølgelig stor glede i å motbevise det "Alle" visste var riktig, og det "97% av alle vitenskapsmenn var enige om".

Hele svindelen rundt at mennesklig utslipp skal være kontrollknappen som styrer klimaet på jorden er i ferd med å rakne, og nye spådommer fra Klimakirken møtes av en stadig kaldere skulder fra folk flest.

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1429
01.03.18 19:40
swixfantomet: Intet mindre enn 21 nye kulderekorder.

Og 48 døde hittil. Blir spennende å se hva dette tallet ender på.

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
01.03.18 20:01

Men viktig å huske på at dødsfall grunnet hetebølge er mye mere tragisk.

la1goa
la1goaInnlegg: 11623
01.03.18 21:26
swixfantomet: Ser den. Men min glede skyldes vel mest at profetiene om katastrofal oppvarming av klimaet muligens bør tas opp til ny vurdering. Dette basert på at dersom vi er inne i periode med sterk oppvarming så er det usannsynlig at vi skal registrere ekstreme kulderekorder.

Nå har jo klimaforskerne kommet frem til at ekstreme kulderekorder skyldes nettopp global oppvarming, altså et ledd i beviskjeden. 

Langveg
LangvegInnlegg: 12700
02.03.18 21:36
Heia_heia: Og 48 døde hittil. Blir spennende å se hva dette tallet ender på.

Spanande er vel ikkje nett ordet. Polen - etter at dei fekk såkalla demokrati -toppar igjen statistikken med 23 døde.

fargerik
fargerikInnlegg: 50965
02.03.18 22:58
swixfantomet: Ser den. Men min glede skyldes vel mest at profetiene om katastrofal oppvarming av klimaet muligens bør tas opp til ny vurdering. Dette basert på at dersom vi er inne i periode med sterk oppvarming så er det usannsynlig at vi skal registrere ekstreme kulderekorder.

Kaldt om vinteren er da helt normalt.

Bare vent, det kommer en sommer, og da blir det varmt igjen.

SIG100
SIG100Innlegg: 11700
04.03.18 16:29

Hvorfor?

Fordi du gjerne vil at det skal være sånn?

Enkeltstående lokale temperaturrekorder er totalt meningsløse som indikator.

Den globale oppvarmingen dreier som langt under den naturlige variasjonen vi har over årstider, lokasjoner og år. Det er først når man summer opp globalt og over tid at man vil kunne trekke ut en trend.

Østkysten av USA opplevde forøvrig sin varmeste februar som er målt. Arktis er mange grader over normalen i januar og februar - forøvrig av samme grunn som vi har kaldt vær.

Langveg
04.03.18 20:47
SIG100: Østkysten av USA opplevde forøvrig sin varmeste februar som er målt. Arktis er mange grader over normalen i januar og februar - forøvrig av samme grunn som vi har kaldt vær.

Ein dag med med minus 1 grad på Nordpolen gjev ingen sumar, Har du sjekka temperaturane no? Eg skal gje deg dei for dei næraste dagane: minus 25, minus 25., minus 23. Og dette er maksimumstemp.. Tyder ikkje nett på tidleg sumar i Arktis ...

(Innlegget ble redigert 04.03.18 20:49)

la1goa
04.03.18 23:59
SIG100: Østkysten av USA opplevde forøvrig sin varmeste februar som er målt.

Ja det er så varmt at aligatorene sitter frosset fast i glovarm is.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8208
05.03.18 08:54
swixfantomet: Men min glede skyldes vel mest at profetiene om katastrofal oppvarming av klimaet muligens bør tas opp til ny vurdering. Dette basert på at dersom vi er inne i periode med sterk oppvarming så er det usannsynlig at vi skal registrere ekstreme kulderekorder.

Det melder seg et spørsmål når man setter dette ovenstående utsagnet til swixfantomet opp mot et annet av hans utsagn her inne:

"Å bruke enkeltstående værhendelser som sannhetsbevis for klimaendringer (den ene eller den andre veien avhengig av temperaturens "fortegn") er en velkjent taktikk som er mye brukt i klimadebatten på begge sider.

Den som forstår og vet å utnytte hvordan denne typen argumentasjon virker på mange mennesker behøver kanskje ikke å være noe geni, men er uansett en som forstår seg på retoriske grep og å få visse velgergrupperinger med seg."
[Min utheving]

Spørsmålet som melder seg er:

Siden du vet at å bruke enkeltstående værfenomen som sannhetsbevis for klimaendringer er et velkjent taktisk retorisk grep, hva vil du med denne tråden?

(Innlegget ble redigert 05.03.18 08:56)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4713
05.03.18 09:11

Et tupp i ræva til miljøhysterikerne.

Synes denne var så morsom at den fortjener oppmerksomhet.

"Flyet går jo uansett"

"Vi skal drikke økologisk vin og spise kortreist mat"

fargerik
05.03.18 09:14
Hansaguden: Synes denne var så morsom at den fortjener oppmerksomhet. "Flyet går jo uansett" "Vi skal drikke økologisk vin og spise kortreist mat"

"...Det slår meg at de som oftest flyr på ferie, er de samme som oftest gir uttrykk for at de er opptatt av miljøet..."

Dette må da være det mest gemene bullshit av oppdiktet oppspinn jeg noensinne har lest. Nytter ikke å ta slike bloggere alvorlig.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 09:15)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4713
05.03.18 09:34
fargerik: Dette må da være det mest gemene bullshit av oppdiktet oppspinn jeg noensinne har lest. Nytter ikke å ta slike bloggere alvorlig.

Litt morsom var den i alle fall, selv om det var satt på spissen.

fargerik
05.03.18 09:39
Hansaguden: Litt morsom var den i alle fall, selv om det var satt på spissen.

Det er ikke spesielt morsomt, for folk kjøper det og bruker det som en sannhet selv om det er vås.

"Det sto jo i Aftenposten" ikke sant?

trondhjem
05.03.18 11:04
Hansaguden: Litt morsom var den i alle fall, selv om det var satt på spissen.

Mulig noen synes den er morsom. Andre synes slike debattinnspill er irrelevante og lite innsiktsfulle fordi de bygger på et feil premiss om at det å være miljøvennlig er det samme som å gjøre personlige offer.

Vi kan som en enkeltindivider selvsagt redusere våre personlige klimagassutslipp og annen forurensing ved beviste klimavennlige valg i våre dagligliv. Man trenger ikke fly til Thailand på ferie.

Men uansett hvor store offer og omlegginger den enkelte gjør i sine liv, så vil denne personens eksistens medføre betydelige klimagassutslipp og annen forurensing fordi dette skjer på systemnivå. Energiforsyningen og produksjonen av mat og alle varer/produkter den enkelte trenger for å leve, lages på måter som gir miljøkonsekvenser. Jeg mener å ha sett tall at 4/5-deler av en vestlig innbyggers klimagassutslipp kan knyttes til samfunnets organisering/måter for å skaffe energi, varer og mat.  

Det er endringer på systemnivå det er mest å gjøre og mest å hente når det gjelder å redusere våre miljøavtrykk.

Ta f.eks. dette med å fly på ferie. Det er teknisk mulig og ikke så veldig mye dyrere å la flyene fly på biodrivstoff fremfor fossilt drivstoff. Det er mulig å fly på en klimavennlig måte.

Kritikken som Magnus Helgerud retter mot miljøbevisste mennesker som flyr på ferietur blir derfor rettet mot feil person. Den bør rettes mot de i samfunnet som stritter imot å legge om til biodrivstoff fordi det er en noe dyrere løsning enn å la flyene bruke fossilt drivstoff. Det er disse menneskene som har noe å svare for i klima/miljødebatten. Ikke de som bruker fly.

Å være klima- og miljøvennlig betyr ikke å avstå fra å fly. Det betyr at man støtter og ber samfunnet om å endre systemet for produksjon av drivstoffet som flyene trenger.

swixfantomet
05.03.18 11:21
trondhjem: Spørsmålet som melder seg er: Siden du vet at å bruke enkeltstående værfenomen som sannhetsbevis for klimaendringer er et velkjent taktisk retorisk grep, hva vil du med denne tråden?

Synes det var oppmuntrende med en ordentlig vinter igjen, og ville gjerne dele gleden med andre som føler det samme. Jeg forstår at noen opplever slikt som et angrep på deres overbevisning, men synes vel det er litt smålig å ikke kunne være i stand til å akseptere at andre synes det er kjekt når det blir litt kaldvær og skiføre.

Dessverre lider den første setningen i mitt åpningsinnlegg totalt sett av dårlig språk, men hvis du leser de første 7 ordene så ser du at jeg klart og tydelig skiller mellom klima og værhendelser, «nobody knows better than me the difference between climate and weather» som en kjent mann i USA ville sagt det.

Det er jo ellers det å si at rekorder (max og min) gjerne blir satt som resultat av uvanlig store avvik fra en middelverdi (global temperatur i vårt tilfelle). Hvis middelverdien har økt veldig mye i de senere år, må det negative avviket bli veldig stort for å sette bunnrekorder, mens det positive avviket kan bli stadig mindre for å slå topprekorden. Dette er jo elementært og sikkert ingen som er uenige i. Litt merkelig at du og SIG blir helt i hundre over at dette blir påpekt. Slapp av og nyt vinteren sier nå jeg.

Langveg
05.03.18 11:35
SIG100: Enkeltstående lokale temperaturrekorder er totalt meningsløse som indikator. Den globale oppvarmingen dreier som langt under den naturlige variasjonen vi har over årstider, lokasjoner og år. Det er først når man summer opp globalt og over tid at man vil kunne trekke ut en trend. Østkysten av USA opplevde forøvrig sin varmeste februar som er målt. Arktis er mange grader over normalen i januar og februar - forøvrig av samme grunn som vi har kaldt vær.

Den vanlege taktikken for klimafantastane; kulde er ver, varme er klima. Kan ikkje det påståtte varme klimaet i februar på austkysten av Sambandsstane vegast opp av veret i Oslo i februar i år: Over  to gradar under temperaturen i fjor? . I Oslo har ein i alle fall nådd "klimamålet" med over 200% om ein skal driva med tal. Noko ein etter kvart  vert grundig lei av når det gjeld klima"vitskap".

la1goa
05.03.18 11:38
trondhjem: Ta f.eks. dette med å fly på ferie. Det er teknisk mulig og ikke så veldig mye dyrere å la flyene fly på biodrivstoff fremfor fossilt drivstoff. Det er mulig å fly på en klimavennlig måte.

nuvel.... Du fikk med deg hvor mye dyrkbare arealer det skal til? Teknisk umulig er det ikke, men spørsmålet er om det er forenlig med å brødfø befolkningen og mindre hugst av regnskog.

trondhjem
05.03.18 11:40
swixfantomet: Synes det var oppmuntrende med en ordentlig vinter igjen, og ville gjerne dele gleden med andre som føler det samme.

Det er en glede jeg deler fullt ut. Det har vært en super vinter for den som er glad i gå på ski.

trondhjem
05.03.18 12:03
la1goa: nuvel.... Du fikk med deg hvor mye dyrkbare arealer det skal til?

Jeg snakker aldri om førstegenerasjon biodrivstoff, dvs. som lages av matoljer og beslaglegger dyrkamark. Jeg er sterkt imot og anser det som umoralsk i dagens verden å lage drivstoff av mat. Det samme gjelder ryddingen av tropisk regnskog for å lage plantasjer.

Jeg snakker derfor alltid om andre og tredjegenerasjons biodrivstoff - dvs. drivstoff som lages av kommunalt søppel, matavfall, planterester og/eller skogmasse. Dette er drivstoff som lages av avfall fra annen aktivitet og er en smart måte å utnytte samfunnets ressurser. 

Det er utviklet og industrielt utprøvd flere forskjellige kjemiske prosessruter for å konvertere celluloseholdig materiale til hydrokarbonbasert drivstoff i gassform eller flytende form.

Dette er noe man vet lar seg gjennomføre i industriell storskala. Det er kun vilje til å bruke denne teknologien det står på - den trenger prioritet foran fossilt drivstoff i markedet fordi den er noe dyrere å produsere. Dette handler kun om politisk vilje til å tilsidesette markedskreftene for å få en mer miljøvennlig drivstofforsyning til flyparken.

trondhjem
05.03.18 12:17
Langveg: Den vanlege taktikken for klimafantastane; kulde er ver, varme er klima.

Nei.

Det er kun de som ikke forstår forskjellen mellom vær og klima som bruker enkeltstående værfenomener som beviser på klimaendringer. De finner du på begge sider i debatten.

Den som forstår å skille mellom vær og klima snakker om HYPPIGHETEN av værekstremer. Den naturlige værvariasjonen vil alltid skape ekstremer målt i forhold til normalen.

I et stabilt klima vil du få like mange kalde ekstremer som varme ekstremer. Men hvis det er en underliggende global oppvarming vil normalen som været svinger rundt løftes opp med tiden. Det vil vises ved at man får flere varme ekstremer enn kalde ekstremer. Det motsatte vil være tilfelle om man har en underliggende global avkjøling.

Derfor er hyppigheten, dvs. forholdet antall varmerekorder over antall kulderekorder, et sikkert tegn på om klima er i endring eller er stabilt. Hyppigheten forteller også i hvilken retning klima endres. 

Problemet til de som står på den klimaskeptiske siden i debatten er at dette forholdet viser at verden er inne i en global oppvarming. Det er langt flere varmerekorder enn kulderekorder som settes for tiden. Dette skjer til tross for at sola har blitt gradvis svakere siden 1960-tallet og er nå inne i sin svakeste periode på 100 år - noe som vanskelig kan tolkes annerledes enn at klimaskeptikernes håp om at klimagassutslippene ikke er årsaken til den globale oppvarmingen er et fåfengt håp.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 12:19)

Langveg
05.03.18 12:17
trondhjem: Dette er noe man vet lar seg gjennomføre i industriell storskala. Det er kun vilje til å bruke denne teknologien det står på - den trenger prioritet foran fossilt drivstoff i markedet fordi den er noe dyrere å produsere. Dette handler kun om politisk vilje til å tilsidesette markedskreftene for å få en mer miljøvennlig drivstofforsyning til flyparken.

Etter alle solemerke og kuldeperiodar å døme har forbruk av fossilt brennstoff niks å seia når det gjeld den påståtte og truleg ikkje eksiterande globale oppvarminga. Kostesame og innvilkla metodar for å bruka biobrensel er såleis like upraktisk og idiotisk som elektriske bilar. Spar oss for regresjon. Ein klimafantast på universitetet i Ås (ein professor til og med), ville ein skulle gp tilbake til klaskedask for å spara vatn. For dei verste av det slaget er alt truga; lufta, vatnet, dyrelivet og skiføret.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 12:19)

trondhjem
05.03.18 12:20
Langveg: Etter alle solemerke og kuldeperiodar å dme har fforbruk av fossiltbrennstoff niks å seia når det gjeld den påståtte og truleg ikkje eksiterande globale oppvarminga.

Du må sette et Amen etter trosbekjennelser.

la1goa
05.03.18 12:22
trondhjem: Jeg snakker derfor alltid om andre og tredjegenerasjons biodrivstoff - dvs. drivstoff som lages av kommunalt søppel, matavfall, planterester og/eller skogmasse. Dette er drivstoff som lages av avfall fra annen aktivitet og er en smart måte å utnytte samfunnets ressurser.

Greit nok. Men dessverre er det alt for lite matavfall, planterester og skogmasse til å gjennomføre idèen 100%. Tror ikke det rekker til 5% engang. Søppel? vel jeg er ganske sikker på at "ren" søppel ikke kan brukes til noe annet enn å holde varmen i hus som fjernvarme. Papir, plast og metaller blir forhåpentligvis gjenvunnet.

Langveg
05.03.18 12:26
trondhjem: Du må sette et Amen etter trosbekjennelser.

Eg  har brukt uttrykk som markerer ein viss grad av tvil (etter solemerke å døme  og truleg) Det er berre klimafanatikarane som er bastante og kjem med trusvedkjenningar: Den globale gjennomsnittstemperaturen (kva no det måtte vera) går opp, isen i Arktis smeltar, Grønland vert stendig varmare , og dermed basta! Ein skeptikar er aldri rettruande og seier aldri amen.. 

trondhjem
05.03.18 12:34
la1goa: Men dessverre er det alt for lite matavfall, planterester og skogmasse til å gjennomføre idèen 100%

Den påstanden må du dokumentere.

Det er godt kjent at å erstatte all bruk av fossil energi til transport og oppvarming med biodrivstoff er umulig. Til det er det for lav tilvekst av utnyttbar skog. Flytrafikken står imidlertid bare for 2 - 3 % av verdens utslipp av klimagasser. Dvs. vi snakker om 1/30-del av det totale forbruket.

At det ikke skal kunne dekkes av søppelet vårt og skogmasse høres rart ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg