Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hydrogeneventyret er slutt.

NYTT TEMA
xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
30.08.18 20:28

De som trodde hydrogen skulle bli det store innen transportsektoren blir nok skuffet nå når hydrogeneventyret er slutt. 

Hyop legger ned alle de 7 (!) fyllestasjonene de har hatt i Norge.
https://e24.no/bil/hyop-legger-ned-alle-hydrogenstasjonene-etter-syv-aars-drift/24426662

Dermed er det bare Uno-X med sine to stasjoner som kan tilby hydrogen til private i Norge.
Jeg tviler vel på at det blir noe mer, selv om de lover det i dag.

 

Fico

Innlegg: 27534
Fico
30.08.18 22:02
xpoolman: De som trodde hydrogen skulle bli det store innen transportsektoren blir nok skuffet nå når hydrogeneventyret er slutt.

Drømmen er jo vann på tanken og uskadelig vanndamp som utslipp?

Da skal bilene utstyres med egen hydrogengenerator, noe som det eksprimenteres med-

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
30.08.18 22:33
Fico: Da skal bilene utstyres med egen hydrogengenerator, noe som det eksprimenteres med-

Og hvor skal man ta effekten som trengs for å produsere hydrogenet ?

Fico

Innlegg: 27534
Fico
30.08.18 23:35
xpoolman: Og hvor skal man ta effekten som trengs for å produsere hydrogenet

Godt spørsmål, som må løses som alle andre i samme  forbindelse.

Da må en sikkert dekke behovet for startstrøm som nå, og så ta det derifra? Eller kanskje en også kan ha et bufferlager i bilen fra siste kjøretur, hvem vet?

InnocentBystander

Innlegg: 10503
InnocentBystander
30.08.18 23:43
Fico: Drømmen er jo vann på tanken og uskadelig vanndamp som utslipp? Da skal bilene utstyres med egen hydrogengenerator, noe som det eksprimenteres med-

Det er kun folk som ignorerar termodynamiske fakta som driv på med dette.

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
31.08.18 09:16
Fico: Da må en sikkert dekke behovet for startstrøm som nå, og så ta det derifra? Eller kanskje en også kan ha et bufferlager i bilen fra siste kjøretur, hvem vet?

Dette er dømt til å mislykkes, som hele "eventyret" om hydrogen er det.

For å produsere 1 Kg hydrogen går det med ca. 40 kWh (kilowattimer) energi.
Nå så denne kiloen med hydrogen forbrennes i en brenselcelle så får man tilbake ca. 35 kWh.

Hva skal så drive bilen ? 

Hydrogen vil aldri bli lønnsomt som drivstoff.

frankolainen

Innlegg: 9487
frankolainen
31.08.18 10:54
xpoolman: Hydrogen vil aldri bli lønnsomt som drivstoff.

Og det samme kan du si om vindmøller, solceller og alt annet grønt drømmeri.

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
31.08.18 12:59
frankolainen: Og det samme kan du si om vindmøller, solceller og alt annet grønt drømmeri.

Solceller er garantert kommet for å bli.

frankolainen

Innlegg: 9487
frankolainen
31.08.18 13:17
SjatH: Solceller er garantert kommet for å bli.

Kommet for å bli hva da?

Et nyttig hjelpemidler der man ikke kan koble seg til nettet? Ja, helt sikkert.

Som et alternativ til stabile energikilder som kull, gass eller atomkraft - ALDRI!

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
31.08.18 14:11
SjatH: Solceller er garantert kommet for å bli.

Nedover på sørligere breddegrader ja.

Jeg vurderer solcelleanlegg på mine leiligheter på Kreta, men der skinner sola 320 dager i året.

Her på berget vil det aldri bli god butikk.

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
31.08.18 14:31
frankolainen: Som et alternativ til stabile energikilder som kull, gass eller atomkraft - ALDRI!

Sola vil fortsette å skinne i milliarder av år. Hvor lenge tror du energikildene du nevner ovenfor vil vare?

ostgote

Innlegg: 4886
ostgote
31.08.18 14:41

Hydrogen som kilde til drivstoff er mest aktuelt der der er overflod av billig elkraft som ikke kan brukes til noe annet og det er det lite av i verden..

På Island f.eks. produserer de billig H2 fra geotermiske kraftverk. Men det bruker H2 til å produsere metanol med å kombinere hydrogenet med CO2 som de får gratis opp med vann dampen til kraftverket. 
Metanolen blir eksportert som drivstoff til kjøretøy. Forbrenningen av metanol i motorer gir lave Co2 utslipp .  Men det er få steder i verden som har samme forutsetninger som Island og dette blir mest en nisjeproduksjon og en kuriositet i den store energisammenhengen. 
Men det er interessant at de kan omdanne CO2 til metanol-drivstoff i stedet for å slippe det ut eller pumpe tilbake til kilden.

https://www.chemicals-technology.com/projects/george-olah-renewable-methanol-plant-iceland/

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
31.08.18 14:57
ostgote: Metanolen blir eksportert som drivstoff til kjøretøy. Forbrenningen av metanol i motorer gir lave Co2 utslipp .

Ved bruk av tilstrekkelige arealer i ørkenområder/havområder  rundt ekvator, kunne solceller gi energien som er nødvendig for å produsere drivstoff i stor skala og nok til å dekke verdens etterspørsel.

(Innlegget ble redigert 31.08.18 14:58)

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
31.08.18 15:58
ostgote: Hydrogen som kilde til drivstoff er mest aktuelt der der er overflod av billig elkraft som ikke kan brukes til noe annet og det er det lite av i verden..

Utsira står det jo to vindmøller hvis eneste oppgave var å levere strøm til øyas beboere samt produsere strøm til produksjon av Hydrogen.
Dette prosjektet rant ut i sanden etter noen år, og vindmøllene er nå i privat eie. (Solvind AS)

På Jelsa i Ryfylke planlegges det nå en svær hydrogenfabrikk i de gamle lokalene til tønnefabrikken der inne: https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/gPAr0q/Ny-hydrogenfabrikk-kan-skape-et-industrieventyr-i-Suldal

Dette er vel bak betalingsmur men her kommer et utdrag:
"Suldal kan få en av verdens største hydrogenfabikker drevet av fornybar energi. Initiativtager og daglig leder, Rainer W. Speth, sier til Aftenbladet at eierne har store planer for den gamle tønnefabrikken på Jelsa.

Anlegget skal bygges opp gradvis, og byggestart skjer i juli, sier Speth.

Han vil ikke ut med hvem som står bak med kapital, men sier at han har investorer som er villig til å skyte inn penger.

Store investeringer

– Hvor store er investeringene til dette anlegget?

– Første trinn krever investeringer på 200 millioner kroner. Dernest er det behov for ytterligere 200 millioner kroner og videre 300 millioner kroner for å få på plass nødvendig utstyr og utvidet produksjon, sier han.

I første fase skal hydroelektrolyseanlegget ha en kapasitet på 10 megawatt (MW). 1 megawatt svarer til 1360 hestekrefter."

Så får vi se hvordan dette går, jeg har min tvil.

Fico

Innlegg: 27534
Fico
31.08.18 23:04
xpoolman: Hva skal så drive bilen ?  Hydrogen vil aldri bli lønnsomt som drivstoff

Da er fallet tilsvarende dypt og smertelig?

BIL OG MOTOR  PUBLISERT 10/08 2015

Nå kommer hydrogenbilene - slik fungerer elbilene med ubegrenset rekkevidde

Den neste store elbilrevolusjonen er her.

 

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
31.08.18 23:13
Fico: Da er fallet tilsvarende dypt og smertelig?
BIL OG MOTOR PUBLISERT 10/08 2015

Ja, som det også står i artikkelen du referer til :

"Bruker mer strøm enn du får tilbake

Utfordringen her er at elektrolyse er en ganske energikrevende prosess. Selv om prosessene har blitt forbedret over de siste tiårene, er det fortsatt slik at du bruker mye mer strøm på å produsere ren hydrogen, enn du får igjen når hydrogenene kjøres gjennom en brenselcelle."

https://www.side3.no/motor/na-kommer-hydrogenbilene---slik-fungerer-elbilene-med-ubegrenset-rekkevidde-4307971

 

ostgote

Innlegg: 4886
ostgote
01.09.18 00:10

Da kan vi gjøre som islendingene: Bruke hydrogenet og  CO2 fra gassfeltene på sokkelen og produsere syntetisk drivstoff metanol som er langt bedre enn å bruke hydrogenet direkte til drivstoff.

Fico

Innlegg: 27534
Fico
01.09.18 15:32
xpoolman: "Bruker mer strøm enn du får tilbake

Ja regnestykket går ikke i hop på det feltet heller.

Tenker en på vindmøller, så er ikke CO2en som går  med under produksjon og installasjonen av møllene, innspart før det har gått 20 år sies det. Og da er møllene nedslitte, og moden for skraphaugen om en ikke greier å forbedre de vesentlig da.

Men hydrogenalderen er vi vel enda ikke inne i?

Poenget er jo å rense naturgass for Co2 som skal deponeres i sokkelen, og da sitter vi igjen med hydrogen som skal kunne eksportere over hele verden?

Enig her med ostgote  som nevner det samme-

Fico

Innlegg: 27534
Fico
02.09.18 21:41

Da spørs det om dette blir realisert da eller om det er skrinlagt ,  og  hva kan det da være som kan kalles gevinst i kraft av prosjektet- 

Sitat:

– Norge kan ha ti tusen tunge hydrogen-kjøretøy i 2030 

 Av Svein Tønseth Publisert 09.06.16

Hydrogendrevne vare- og lastebiler kan kutte norske CO2-utslipp fra godstransport på vei med 20 prosent innen 2030, ifølge ny studie.

Nylig ble det kjent at grossistselskapet Asko satser på å ha sin første hydrogendrevne lastebil klar til å kjøre matvarer ut til butikker i løpet av 2018.

Lastebilen blir trolig den første i sitt slag som settes i kommersiell drift i Europa. Den kommer på veien som ledd i et pilotprosjekt der Asko Midt-Norge har med seg SINTEF som samarbeidspartner.

I en fersk studie, utført for landets fire største bykommuner, har SINTEF utredet hvor store utslippskutt som kan forventes, hvis norske transportbedrifter stimuleres til å ta i bruk hydrogen som drivstoff.

– Vi har konkludert med at det er fullt mulig å få ti tusen hydrogendrevne vare- og lastebiler på veien i Norge innen 2030. De vil i så fall fjerne rundt 20 prosent av dagens CO2-utslipp fra den veibaserte godstransporten, sier forskningsdirektør Steffen Møller-Holst i SINTEF.

 

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
02.09.18 23:39

Hmmm fra juni 2016, mer enn to år siden. Må sjekke ut hva som har skjedd her, men Asko har mye rart for seg de, vindmøller og solpaneler. For å se grønne ut. Så hvorfor ikke hydrogen også. Det virker jo, det et bare ikke lønnsomt.

frankolainen

Innlegg: 9487
frankolainen
03.09.18 08:36
SjatH: Sola vil fortsette å skinne i milliarder av år.

Du har kanskje ikke fått det med deg, men solen skinner ikke om natten. Skal vi stenge ned samfunnet hver gang solen ikke skinner?

xpoolman

Innlegg: 8932
xpoolman
03.09.18 09:27
Fico: Nylig ble det kjent at grossistselskapet Asko satser på å ha sin første hydrogendrevne lastebil klar til å kjøre matvarer ut til butikker i løpet av 2018.

(Innlegget ble redigert 03.09.18 09:30)

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
03.09.18 10:32
frankolainen: Du har kanskje ikke fått det med deg, men solen skinner ikke om natten. Skal vi stenge ned samfunnet hver gang solen ikke skinner?

Energien som produseres når solen skinner lagres. For eksempel i form av drivstoff.

 

frankolainen

Innlegg: 9487
frankolainen
03.09.18 10:51
SjatH: Energien som produseres når solen skinner lagres

Lagres? Som i: Dette gjøres i dag? Hvor da, og i hvor stor skala?

Jeg har hørt om noen dråper vann som pumpes tilbake til reservoirene, men aldri noe fra solenergi.

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
03.09.18 11:08
frankolainen: Lagres? Som i: Dette gjøres i dag? Hvor da, og i hvor stor skala?

Lenger opp i tråden linkes det til Island og metanolproduksjon. Det er for eksempel en mulighet.

I veldig stor skala er dette selvsagt framtidsmusikk. Først skal vi jo bruke opp oljen, kullet og gassen...

frankolainen

Innlegg: 9487
frankolainen
03.09.18 12:38
SjatH: I veldig stor skala er dette selvsagt framtidsmusikk.

Med andre ord, er solceller ennå bare grønt drømmeri.

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
03.09.18 13:22
frankolainen: Med andre ord, er solceller ennå bare grønt drømmeri.

Solceller er en realitet. Som vil få større og større betydning etter som jordens ressurser av olje, gass og kull tømmes. Garantert.

trondhjem

Innlegg: 11935
trondhjem
03.09.18 14:37
SjatH: Solceller er en realitet.

Takket være de generøse subsidiene som Tyskland ga til solcelleanlegg på 90-tallet og et stykke ut i det nye årtusenet nådde dette markedet et volum som markedskreftene fant interessant - og som på sin side har gitt en teknologisk utvikling og konkurransenivå som har gitt et formidabelt prisfall. Solcellekraft koster nå under 1/100 av hva den gjorde rundt årtusenskiftet.

Solceller har i store deler av verden med gode solforhold derfor blitt den billigst tilgjengelige energien med god margin. Verken kull-, olje-, eller gasskraft har muligheter til å konkurrere i disse områdene. Det ser vi bla. i midtre deler av USA ved at Trumps håp og anstrengelser for å blåse liv i kullindustrien flopper. Kraftselskapene ser at solcellekraft er langt billigere å produsere enn kullkraft. Det bygges derfor få nye kullkraftverk i USA (og mange andre steder på jorda), men det popper opp fornybar energi (og skifergasskraftverk).

Enn så lenge kan man bli lurt av at solcellekraft er liten i det globale markedet. Sol og vind står nå for litt under 2 % (om jeg husker rett) av verdens elkraftproduksjon.

Men de som tror at dette betyr at kull og fossil varmekraft skal være en bærebjelke i verdens elkraftforsyning i mange tiår fremover bør merke seg at i 2016 var rundt 70 % av verdenssamfunnets investeringer i ny elkraftproduksjon innenfor sol og vindkraft. Verden brukte mer penger på å installere nye solcelleanlegg i 2016 enn den gjorde på kull, olje, og gasskraft til sammen. Med en slik fordeling i nyinstallert kraftproduksjon vil verdenssamfunnet ha kvittet seg med mesteparten av fossile varmekraftverk innen 60 år. Og så langt er det intet som tyder på at den formidable vekstraten som har fått sol opp fra ingenting til å ha en prosent eller så av verdensmarkedet på få år, vil stanse opp. Tvert om, prisene på solcellekraft faller fortsatt og nå ser vi samme utvikling i batteriteknologien slik at hjemmelagring av solcellestrøm til eget forbruk vil ikke koste en formue stort lengre.

Jeg tror derfor det vil gå langt raskere å bli kvitt storparten av de sterkt forurensende fossile varmekraftverkene. Kong kull har abdisert.

(Innlegget ble redigert 03.09.18 14:44)

SjatH

Innlegg: 736
SjatH
03.09.18 16:59
trondhjem: Kong kull har abdisert.

Nei, den konklusjonen er prematur og overoptimistisk. Verdens totale energibehov vil i hovedsak dekkes av fossilt brennstoff i vår  levetid.

(Innlegget ble redigert 03.09.18 17:01)

la1goa

Innlegg: 14693
la1goa
03.09.18 17:18
xpoolman: Mon tro hvor mye disse solcellene produserer i november til februar ?

På Trondhjemskanten? Så og si ingenting.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg