Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimaendringer

NYTT TEMA
Livetsuger
LivetsugerInnlegg: 3
29.10.18 13:55

Jeg mener at klimaendringer er både menneskeskapt og ikke menneskeskapt. Vi ser både på historien som istiden og da jorda først ble skapt. Men det at vi mennesker har klart å utvinne bruken av co2 kan dette ha først til noe mye større.

regnskogen telles som verdenslunger. Da burde ikke folk kutte ned skoger og andre ressurser som gjør det vanskeligere å omdanne co2 til oksygen. Samtidig burde forskere skape teknologi som kan omdanne co2 til oksygen. 

For hundre år siden var det ikke snakk om at telefoner kunne bli skapt så hvorfor kan ikke teknologi omdanne co2 til oksygen.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8424
29.10.18 14:00
Livetsuger: For hundre år siden var det ikke snakk om at telefoner kunne bli skapt så hvorfor kan ikke teknologi omdanne co2 til oksygen.

"Teknologien" fins, og den omtales ofte som fotosyntesen.

På jorden er CO2 en begrensende faktor for fotosyntesen, og med den plantevekst. Den lille økningen som er observert i CO2 konsentrasjonen i atmosfæren vår har ført til en kraftig økning i plantevekst,

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/carbon-dioxide-fertilization-greening-earth

(Innlegget ble redigert 29.10.18 14:00)

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22022
29.10.18 14:06
Livetsuger: For hundre år siden var det ikke snakk om at telefoner kunne bli skapt

Det var ikke så rart at de ikke snakket om det da telefonen allerede eksisterte på det tidspunktet.

Livetsuger
29.10.18 21:30

Rettelse mobiltelefoner 

Livetsuger
29.10.18 21:31

Men vil ikke kalle fotosyntese en teknologi

MagneR
MagneRInnlegg: 1130
29.10.18 21:31
frankolainen: "Teknologien" fins, og den omtales ofte som fotosyntesen.
På jorden er CO2 en begrensende faktor for fotosyntesen, og med den plantevekst. Den lille økningen som er observert i CO2 konsentrasjonen i atmosfæren vår har ført til en kraftig økning i plantevekst,

Mtp. denne "teknologien"; jeg ser for meg et stort potensiale i å genmanipulere planter som i utgangspunktet eter mye Co2 til å bli sultne monstr! Som mennesker igjen kan spise. Høres ut som en vinn-vinn(moralisters antitese) greie. Noen som vet om det forskes på slikt?

frankolainen
30.10.18 08:44
MagneR: Mtp. denne "teknologien"; jeg ser for meg et stort potensiale i å genmanipulere planter som i utgangspunktet eter mye Co2 til å bli sultne monstr! Som mennesker igjen kan spise. Høres ut som en vinn-vinn(moralisters antitese) greie. Noen som vet om det forskes på slikt?

Joda - det forskes på slik. Det forskes på måter å stoppe denne gaven til menneskeheten. Klimagalskapen forsøker å stoppe utviklingen som gir oss en grønnere planet og som metter sultne mager. Humanisme?

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10548
30.10.18 15:53
Livetsuger: For hundre år siden var det ikke snakk om at telefoner kunne bli skapt så hvorfor kan ikke teknologi omdanne co2 til oksygen.

Det lar seg fint gjøre å lage rent karbon fra CO2 med kjemiske prosesser.

Årsaken til at det ikke gjøres er at det meste av det menneskeskapte CO2 dannes når man brenner et karbonholdig brennstoff for å skaffe oss energi. Det betyr at dersom man skulle løse klimaproblemet med å konvertere CO2 i forbrenningsgassene tilbake til C og O2, ville man måtte bruke minst like mye (i praksis en del mer) energi enn hva man fikk ut ved å brenne brennstoffet. Vinninga vil mer enn gå opp i spinninga.

Derfor er det uaktuelt å løse klimaproblemet med å spalte CO2 til C og O2.  

Naturen gjør dette ved fotosyntesen. Den henter energien som trengs fra innfallende sollys. Dette er ikke en enkel prosess. Den involverer mange mellomprodukter og komplisert biokjemi. Men det forskes på å kopiere den til å bli industrielt anvendbar.

(Innlegget ble redigert 30.10.18 15:53)

frankolainen
30.10.18 20:34
trondhjem: Derfor er det uaktuelt å løse klimaproblemet

Hvilket problem?

Det ER ikke noe problem.

Det er noen spådommer fra radikale mennesker som deg selv, et problem i seg selv, men altså ingen påviselige negative effekter å spore.

Verden blir grønnere, matvareproduksjonen øker, sydlige arter trekker nordover - happy days!

lunesen
lunesenInnlegg: 11
04.11.18 10:27

Jeg tenker at du burde sjekke opp faktaene dine litt før du kommer med slike uttalelser. Noe kalt biodrivstoff er veldig omspekulert og omtalt i  det siste, og dette nettop fordi det skal hjelpe oss å «bli kvitt» CO2-problemet til en viss grad, men det du mener er «jordas lunger» blir brukt opp i prosessen. 

lunesen
lunesenInnlegg: 11
04.11.18 10:29

Dette er en vanskelig sak fordi CO2 blir omgjort til oksygen hele tiden (fotosyntesen) problemet er at trærne som lager oksygenet, blir hugget ned for at vi som sagt skal kunne løse CO2-problemet som kommer av at vi bruker olje. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
04.11.18 13:07
lunesen: problemet er at trærne som lager oksygenet, blir hugget ned for at vi som sagt skal kunne løse CO2-problemet som kommer av at vi bruker olje.

Det aller aller meste av biodrivstoff fører faktisk til høyere utslipp av CO2 enn bruk av vanlig karbondrivstoff.

Det hadde vært like greit å forby produksjon og bruk av dette tullet.

la1goa
la1goaInnlegg: 13370
05.11.18 00:04
lunesen: Dette er en vanskelig sak fordi CO2 blir omgjort til oksygen hele tiden (fotosyntesen) problemet er at trærne som lager oksygenet, blir hugget ned for at vi som sagt skal kunne løse CO2-problemet som kommer av at vi bruker olje.

Godt poeng. I mangel på en reell klimakrise så klarer den gjengen å lage miljøkriser.

Script
ScriptInnlegg: 3931
08.02.19 23:22

sliter veldig med å ta klimabevegelsen alvorlig, det later til at den er en av de utallige mureriske sammensvergelsene. Liksom på 1100-tallet skal vi tolke værtegnene som et varsel om apokalypsen, og den påfølgende(?)Joachim de Flores forestilling om et tusenårsrike, som både Ibsen og Hitler vrøvlet om. Jf Paulus Svendsen; Gullalderdrøm og utviklingstro, et rent murerarbeid på humanistisk grunnlag.

Men siden den gang har mureriet blitt absurd: Sykkelen skal bli den nye hesten, vindmøllen den nye kraftkilden (jf ridderen Don Quijote) lokomotivet og forparten  av metrobussen viser metafysisk hvordan eliten, mureriet, har all kraft (liksom ridderne i det føydale 1100-tall), som trekker samfunnet nå og menneskeheten fremover. Alt skjer i indoktrineringens navn, hver gang en murer ser en syklist, en mølle, en metrobuss, et lokomotiv, og Røkkepikken, skal vedkommende erindre hvor mye han har å takke mureriet for.

Og det er jo riktig. For oss utenfor mureriet stiller saken seg ganske annerledes. I 1600-tallets England herjet en omreisende heksemester. Når innbyggerne i en landsby mislikte en person sterkt av sosiale grunner, tilkalte de heksemesteren som fikk de formodentlige heksene brent. Initiativet kom ikke fra sentrale myndigheter, men fra de sosialt ledende i landsbyen.

Som min søster lider. En forutsetning for å få diagnosen psykisk utviklingshemmet er at personen ikke klarer seg selv. Dette gjelder opplagt min søster sosialt, svært stille og beskjeden hun er. Men har hun ikke da krav på hjelp i det sosiale, nemlig av pleiere som sitter på sin bak bak lukkede dører dagen lang, mens pasientene, brukerne går for lut og kaldt vann. Får ikke kommunen massive tilskudd fra staten for å avhjelpe de diagnostiserte behov for også  sosial hjelp? Hun får avslag på søknad om støttekontakt, det er forståelig, mindre forståelig er pleierne, vokterne  bak de låste dører som er årsak til avslaget, man kan ikke få ekstra hjelp for å bistå hjelperne.

Samfunnet åpnes jo nå opp, men taushetsplikten gjemmer stadig utallige overgrep og feil i det offentlige hver dag. 

(Innlegget ble redigert 08.02.19 23:42)

la1goa
la1goaInnlegg: 13370
08.02.19 23:35
Script: sliter veldig med å ta klimabevegelsen alvorlig, det later til at den er en av de utallige mureriske sammensvergelsene. Liksom på 1100-tallet skal vi tolke værtegnene som et varsel om apokalypsen, og den påfølgende(?)Joachim de Flores forestilling om et tusenårsrike, som både Ibsen og Hitler vrøvlet om. Jf Paulus Svendsen; Gullalderdrøm og utviklingstro, et rent murerarbeid på humanistisk grunnlag.

Det er ikke stor forskjell på før og nå som du beskriver. Denne vitenskapen de hever de besitter i dag er temmelig nøyaktig lik den de hadde for 400 år siden. Og stakkars den som betvilte denne visdommen, han ble hengt som en kjetter hvilket gjøres den dag i dag.

Script
09.02.19 00:03

Mureriet er ikke lenger en bevegelse til opplysning og fornuft og utvikling, det som preget 1700-tallet, men for tiden er den obskurantistisk og  overtroisk reaksjonær. Vendingen skjedde visstnok på 80-tallet da bl.a Sagan tok til orde for å ta mer hensyn til kosmologi og genese. Som om mennekset i absolutt all sin ferd har noe som helst å gjøre med Saturn eller Andromedatåken? Absolutt ikke, de misforstår både menneskets storhet og dets begrensning. Man skulle tro at biologiseringen av mennesket gjorde det jordnært, og kunne befri det fra de ville, kosmologiske spekulasjonene, som tilhører en forgangen tid, men det har visstnok ikke skjedd. 

Script
09.02.19 00:42

Da jeg nevnte Sagan mente jeg naturligvis astronomen, Carl Sagan. Men fremforalt er vel det nye, tåpelige, obskurantistiske mureriet 68-generasjonens verk. Sikkert er det ihvertfall at de ikke har tålt overgangen til et nytt årtusen, som naturligvis for en murer (dum som han blir i forhold til det naturlige menneskes fornuft) er noe ekstraordinært viktig. mureriet risikerer nå å sette demokratiet ut av spill, dets viktigste faktor for å få gjennomført sin metafysiske tusenårsdrøm. 

Script
09.02.19 00:53

Jeg mener absolutt ikke å si noe spesielt galt om Sagan, men forholder meg til noe jeg har lest om mureriets utvikling.  På amazon støter jeg  på bøker, gjerne eldre,  om mureriet, men de har ingen interesse for meg, og jeg bestiller dem aldri. Det er viktig for meg å si  at mureriet for meg er uten intellektuell interesse overhodet, og jeg tar fullstendig avstand fra å kjenne til den i sin nåværende apokalyptiske skikkelse.. 

silas
silasInnlegg: 20198
09.02.19 12:00
Livetsuger: Men det at vi mennesker har klart å utvinne bruken av co2 kan dette ha først til noe mye større.

Det vi ser av klimaendringer rundt oss er i all hovedsak normale variasjoner, akkurat som på 20- og 30-tallet. på 20-tallet ble det målt 15 grader i vannet på Svalbard. 

Middeltemperaturen om vinteren fra november til mars er siden omslaget i 1912 og 1918 steget med hele 7 grader og sommertemperaturen har steget med 1 grad. 
- Adolf Hoel (Aftenposten 25. august 1938)

Aftenposten 25. august 1938  side 3

Spitsbergens kystlinjer forandrer sig merkbart

Ikke bare har isbreene hatt en veldig tilbakegang de siste årene, men selve kystlinjen har forandret sig flere steder, så det er nesten ikke til å kjenne seg igjen der oppe.

Det store omslaget fant sted i 1918 og siden da har det stadig blitt mildere.Middeltemperaturen om vinteren fra november til mars er siden omslaget i 1912 og 1918 steget med hele 7 grader og sommertemperaturen har steget med 1 grad.

Adolf Hoel

Aftenposten 18. oktober 1937

Hva isforholdene angår har det visstnok ikke i manns minne været som iår. Selv nu i oktober var det isfritt i alle fjorder. Samtlige isbreer på spitsbergen er i år gått voldsomt tilbake...

Fortalt av skipper Gustav Jensen ("Blåsel")

Aftenposten 17. august 1937 side 3:

Professor Kurt Wegener på gjennomreise fra et "isfritt" Svalbard...

...Jeg la selv merke til adskillige forandringer på Svalbard. Fjorder og sund som det var umulig å komme inn i på grunn drivisen, er nu helt isfrie - Hornsund, Bellsund, Isfjord for eksempel. Et par av mine reisekamerater drog på en lengere rundtur hvor de konstaterte isfritt vann de fleste steder. 

14-juli-breen i Cross Bay har trukket seg adskillig tilbake - et lignende fenomen som jeg hører man har konstatert flere andre steder i nordområdene.

Med meteorologien som bakgrunn kommer vi inn på den varmeperioden som i de senere år hjemsøker Nord-Europa og som ikke minst viser sig i en stadig sterkere bresmelting 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:PDO.svg

Dramatiske endringer i perioden 1912/18 til slutten av 30-tallet:
http://www.climate4you.com/images/MAAT%2070-90N%20HadCRUT4%20Since1900.gif 

Som dere sikkert skjønner, gjentar historien seg. Det er dette jeg kaller klima, dvs. noe som endrer seg hele tiden.

Litt mer fra 30-tallet:
http://www.weru.ksu.edu/new_weru/multimedia/dustbowl/dustbowlpics.html 

silas
09.02.19 12:02

Fotosyntesen gjør akkurat det. Teknologien har vært dere i milliarder av år.

"klimaeffekten" av CO2 er logaritmisk og det skjer fint lite etter de første 20-30 ppm i atmosfæren. 

https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2010/03/heating_effect_of_co2.png

https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2010/03/co2_modtrans_img2.png

(Innlegget ble redigert 09.02.19 12:04)

Script
09.02.19 14:48

En murer i dag  har ingen allmen estetikk i motsetning til de store forfatterne fra før krigen som også var murere.. Det eneste som gjelder estetisk for en murer nå, er fremvisning av murersymboler. Dette gir et stupid, absurd inntrykk som har hatt og har en katastrofal innvirkning på kunst og kultur for tiden.. Det nye nå feks.er å kaste noe på hverandre på scenen. Oppsetningen av Medmenneske, en av norsk litteraturs aller beste romaner, på Trøndelag teater, var en intellektuell og estetisk katastrofe av en lat og dum  murerregisør.

(Innlegget ble redigert 09.02.19 14:50)

Script
20.02.19 22:30

Etter at jeg påstod at klimakrisen er  hovedsaklig overdrevet og mystifisert,  overveies det vel nå om man skal henrette meg på basis av den indre ondskap som er så karakteristisk for mureriet Det får så være, bare jeg unngår den tortur jeg blir truet med.

Vi er nå  i mureriets dyrking av den  rå, negative, alder, før  ild, koking og empati renset menneskene, vi lever i  ulykkesfuglenes tid, Descartes, fornuften og opplysningens herold,  er blitt en prügelknabe.

(Innlegget ble redigert 20.02.19 22:40)

frankolainen
20.02.19 22:50
xpoolman: Det aller aller meste av biodrivstoff fører faktisk til høyere utslipp av CO2 enn bruk av vanlig karbondrivstoff.

DRAX kullkraftverk i England som er bygd om til tre-pellets - Og så skiper de pellets over fra USA.

You can't make this stuff up...

Script
20.02.19 23:13

Den miserable kvaliteten  i kunst og literatur for tiden, synes å være et villet uttrykk for steg på veien bort fra det kokte, sivilisasjonen, til det rent primitive, så ensformig fattig  dette i grunnen er, også innvendig. Naturligvis, det indre skal tilsvare det ytre, mikro med makro, det rå og primitive, naturlige, man ønsker av utenverdenen skal gjenspeiles i det indre. For en plump og heslig analogi!

- liksom kunsten i dag.

(Innlegget ble redigert 20.02.19 23:20)

perchri
perchriInnlegg: 10257
19.03.19 09:13
silas: Det vi ser av klimaendringer rundt oss er i all hovedsak normale variasjoner, akkurat som på 20- og 30-tallet. på 20-tallet ble det målt 15 grader i vannet på Svalbard.

Det virker som vi mennesker elsker, over allt på jord, og bekjempe ting vi ikke kan få gjort noe med. Dynamikken vil alltid gjøre endringer i universet inkludert jorda. Skulle vi løse et problem, dukker et annet opp, og slik er det vært så lenge det er noe som har beveget seg , her på kloden. 

frankolainen
19.03.19 10:29
perchri: Det virker som vi mennesker elsker, over allt på jord, og bekjempe ting vi ikke kan få gjort noe med

Vi har ofret mennesker for "værgudene" i tidligere tider, og nå er vi altså tilbake til god gammeldags avlatshandel.

silas
19.03.19 11:58
perchri: Det virker som vi mennesker elsker, over allt på jord, og bekjempe ting vi ikke kan få gjort noe med. Dynamikken vil alltid gjøre endringer i universet inkludert jorda. Skulle vi løse et problem, dukker et annet opp, og slik er det vært så lenge det er noe som har beveget seg , her på kloden.

Det kan nesten virke sånn. Dessuten er religion som ventileringsmekanisme erstattet av klimahysteri.

frankolainen
19.03.19 14:43
silas: Dessuten er religion som ventileringsmekanisme erstattet av klimahysteri.

Tusser og troll - den Allmektige og Dømmende gud - og nå altså Klima...

silas
19.03.19 18:07
frankolainen: Tusser og troll - den Allmektige og Dømmende gud - og nå altså Klima...

Folk lar seg skremme av en sporgass – det er nesten ikke til å tro.

frankolainen
20.03.19 07:19
silas: Folk lar seg skremme av en sporgass – det er nesten ikke til å tro.

Tja - den er i allefall målbar i motsetning til jessus-, og tussekonsentrasjonen på den nordlige halvkule.

Klikk for å gå tilbake til toppen