Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Facebook-dugnad mot klimafornektere !

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6106
13.12.18 20:24

Høyres Stefan Heggelund og SVs Lars Haltbrekken går nå sammen om en felles facebook-dugnad mot såkalte "klimafornektere" !
(Hva nå det er for noe...)
Dette kommer nå fram i Dagbladet, i en artikkel så full av feil at man kan lure på hvem som er de virkelige fornekterne. Virkelighetsfornektere får vi kalle dem da.

Her påstås det at de 4 siste åra er de varmeste som er målt, at havet stiger raskere enn noen gang og at isen smelter, sitat: "både i innlandet, Arktis, Grønland og Antarktis."

I tillegg kan vi ta med følgende glitrende
sitat fra Haltbrekken: "- I tillegg er det flere som hevder at temperaturøkningen har tatt en pause. Men det er kun riktig hvis du måler temperatur nær bakken, for den globale middeltemperaturen har økt....."

I tillegg drar man fram den gamle avisanda om de 97 prosentene.....

Dette kommer altså fra noen av våre ledende (?) politikere, disse som sitter og styrer landet vårt. Går det virkelig an ?

Les og bedøm selv:
https://www.dagbladet.no/nyheter/hoyre-og-sv-i-facebook-dugnad-mot-klimafornektere---vi-er-sa-lei/70530275#_ga=2.221270108.59343370.1544617670-1550288817.1512858675

Er det noen som er på denne fjesboka som kan fortelle disse tullingene hva som skjer i den virkelige verden ?

(Innlegget ble redigert 13.12.18 20:29)

Videoseven
VideosevenInnlegg: 6117
14.12.18 02:54
xpoolman: Er det noen som er på denne fjesboka som kan fortelle disse tullingene hva som skjer i den virkelige verden ?

Haha

Det flere som hevder at temperaturøkningen har tatt en pause. Men det er kun riktig hvis du måler temperatur nær bakken,

Er det isbreene oppe i stratosfæren de er redd for?

la1goa
la1goaInnlegg: 12597
14.12.18 07:37
xpoolman: Er det noen som er på denne fjesboka som kan fortelle disse tullingene hva som skjer i den virkelige verden ?

Jeg se om jeg kan logge på. Har ikke vært der siden forrige årtusen. Ungene sier at det er bare oldiser som bruker den boka, og det stemmer nok. Så de får nok langt større motstand enn det de tror. Eldre mennesker husker at klima har variert.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 36513
14.12.18 07:44

Herregud. Man skulle ikke tro at dette var voksne mennesker. 

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1749
14.12.18 08:55
xpoolman: Les og bedøm selv:

Haha, det som er litt morsomt er at de liksom skal gi argumenter til de som "tror på klimakrisen" slik at de kan sette "klimafornekterne" på plass under julemiddagen. Og da utstyrer de de med argumenter som er så dårlige (og feil) at de aller fleste "klimafornekterne" som har satt seg litt inn i saken sannsynligvis vil gruse disse troende i debatt. 

Her skal det rekrutteres til kirken. Kanskje de kan få med enda flere deltagere på neste klimamøte og gjøre karbontrykket enda høyere?

Det skremmende i Katowice er å se hvordan de bruker barn i denne propagandaen. Det begynner seriøst å bli sektlignende forhold. Barn har ingen forutsetning for å vite hva de skal tro på annet enn hva de voksne forteller dem, og det de voksne sier nå er at verden må halvere sine utslipp ila 12 år ellers så vil de barna lide en smertefull død. Det er så alvorlig at nå må noen sette ned foten snart. Dere som er "klimatroende" her inne; synes dere det er greit å bruke barn på denne måten?

inspector
inspectorInnlegg: 8704
14.12.18 08:58

Godt tverrpolitisk tiltak.

Klimafornekterne trenger åpenbart påfyll av kompetanse på de fleste fagfelter, inkludert saklig argumentasjonsteknikk.....

la1goa
14.12.18 11:03
inspector: Klimafornekterne

Hva er en klimafornekter? Er det en person som nekter for at klimaet finnes?

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3875
14.12.18 13:32
Videoseven: Det flere som hevder at temperaturøkningen har tatt en pause. Men det er kun riktig hvis du måler temperatur nær bakken,

Har ikke dette vært ett kronargument fra alarmistsekta i lang tid for å diskreditere satelittmålinger ?

"Det er temperaturen nær bakken som teller" :)

Ja ja, nå vet vi det også :)

inspector
14.12.18 14:37

la1goa:

Haha, du egner seg bedre som komiker enn til å debattere klima og miljø.....

I-oil
I-oilInnlegg: 51
14.12.18 14:41
la1goa: Hva er en klimafornekter? Er det en person som nekter for at klimaet finnes?

he he - fine  ;-)

la1goa
14.12.18 17:47
inspector: Haha, du egner seg bedre som komiker enn til å debattere klima og miljø.....

Hva med å fortelle hva en klimafornekter er, eller vet du det ikke selv? Når man ser på uttalelsen din her så har du som vanlig surret mellom begrepene miljø og klima, så hva kan vi egentlig forvente?

Slik jeg tolker deg så mener du at en klimafornekter er en person som nekter for at klima finnes og at du selv har parkert deg innen denne båsen siden du åpenbart mener at klimafornektere trenger argumentasjonsteknikk. Og argumentasjonsteknikk er noe du trenger.

(Innlegget ble redigert 14.12.18 17:50)

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1767
14.12.18 17:49
la1goa: Hva med å fortelle hva en klimafornekter er, eller vet du det ikke selv? Når man ser på uttalelsen din her så har du som vanlig surret mellom begrepene miljø og klima, så hva kan vi egentlig forvente? Slik jeg tolker deg så mener du at en klimafornekter er en person som nekter for at klima finnes.

Don't feed the troll

inspector
14.12.18 18:02

Morsomt med troll da.

De sprekker ved soloppgang (les visdom) eller man kan lure de til å ta munnen for full.

la1goa & co har allerede oppnådd det siste...:-)

Videoseven
VideosevenInnlegg: 6117
14.12.18 23:05
Trenberth: Har ikke dette vært ett kronargument fra alarmistsekta i lang tid for å diskreditere satelittmålinger ? "Det er temperaturen nær bakken som teller" :) Ja ja, nå vet vi det også :)

Jeg stoler på temperaturmåling som er tatt av ekte meteorologer. De som får sin lønn enten temperaturen går opp eller ned. De har ingen økonomiske, politiske eller ideologiske insentiver på hva svaret bør være.

De siste jeg tror på er venstreradikale, miljøfanatikere som er avhengig av dommedagsprofetier for å få sine forskningspenger.

Jeg er skeptisk til det meste verdens pseudoforskere leverer. De manipulerer og justerer det de kan for at terrenget skal stemme med kartet.

inspector
14.12.18 23:59

Videoseven:

Sunn skepsis er bra. Det er nok av bombastiske populister og fornektere som har måttet spise kameler. De som krever eksakte fasitsvar for de svarte skyene i horisonten, mangler forutsetningene til å debattere seriøst.

Når et stort flertall av de anerkjente aktørene (som ikke er betalt av en spesiell interesseorganisasjon) er enige om hovedtrendene, bør man derimot lytte og lære.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5974
15.12.18 03:11
inspector: Sunn skepsis er bra.

Oversettelse:

Skepsis er bra når den går i min favør. For hvem andre kan vel bedømme hva som er "sunt", fornektere?

Tilsvarende utsagn fra andre debatter: "Ytringsfrihet er topp, så lenge folk sier det jeg synes er OK å si."

Problemet med dagens debatter synes å være at

A) Mening trumfer prinsipp, og

B) Mening trumfer kunnskap.

Så et bedre utsagn er:

Skepsis er en dyd.

Slik, fikset det for deg.

perchri
perchriInnlegg: 8944
17.12.18 21:54
inspector: Godt tverrpolitisk tiltak. Klimafornekterne trenger åpenbart påfyll av kompetanse på de fleste fagfelter, inkludert saklig argumentasjonsteknikk.....

..ja vi trenger kanskje påfyll? Men det kan jeg si, uansett påfyll bedrer det ikke situasjonen det grann. Naturen går sin gang den, om vi vill eller ei. Så kan vi betale avgifter og skaperens oldemor i fleng, i den tro at vi skarve menneskene kan stoppe prosessen som moder natur beskjeftiger seg med. Vi er dumme vi......

perchri
perchriInnlegg: 8944
09.01.19 21:24
la1goa: Hva er en klimafornekter? Er det en person som nekter for at klimaet finnes?

Må jo være det de snakker om. Oss vanlige har forlengst skjønt at det er et klima, Vårklima, sommerklima,høstklima og vinterklima. Fire årtider. Noe å fornekte det for da? Hvordan hver av dem oppfører seg, ja, det blir en annen sak. Uansett venter jeg på at noen glupinger forteller hva vi skal gjøre med det? Det diskuteres hvem som er, eller skal være Gud i det høye, og endre klima i sitt bilde. Klima er som det er ,dynamisk, og slik vil det være, uansett avgifter eller meninger. Klima har endret seg gjennom hele historien flere tusen ganger, så hvis det er noen som tror de kan stoppe omveltingen, og at nord og syd er i ferd med endringer, så får de tro omigjen. Det beste er nok å akseptere det hele ,og heller ta åtgjerd mot klima for framtiden.

Remiel
RemielInnlegg: 5240
12.01.19 20:08
la1goa: Jeg se om jeg kan logge på. Har ikke vært der siden forrige årtusen. Ungene sier at det er bare oldiser som bruker den boka, og det stemmer nok. Så de får nok langt større motstand enn det de tror. Eldre mennesker husker at klima har variert.

Uttrykket "klimafornekter" har irritert meg lenge. Det ville gi en viss mening å si "oppvarmingsfornekter".

Vi har vel kommet dithen at alle aksepterer at CO2 gir oppvarming. Diskusjonen står om styrkegraden.

(Innlegget ble redigert 12.01.19 20:08)

milfern
milfernInnlegg: 69193
13.01.19 16:41
xpoolman: Høyres Stefan Heggelund og SVs Lars Haltbrekken går nå sammen om en felles facebook-dugnad mot såkalte "klimafornektere" !

Hva skal denne "dugnaden" hjelpe til?
At noen par titals eller hundre personer kanskje endrer mening? Og hva så?

Det spiller egentlig ikke noen rolle hva mannen i gaten mener så lenge oppslutningen rundt klimaspørsmålet i Stortinget stort sett er unisont.

Enda ett symbolprosjekt som er fullstendig bortkastet. Godt jobba. Stå på ;-)

Script
ScriptInnlegg: 3580
03.02.19 21:15

Hele denne forestillingen om en apokalypse pga klima er en vrangforestilling. I løpet av de siste 150 år har verdens temperatur visstnok steget 1,5 grader, det samme kommer til å skje i løpet av de neste 150 år. Vi er midt inne i klimakrisen nå, den ekstraordinære varmen og kulden nå er nettopp klimakrisen, i de neste tiår blir det saktens litt verre, men noen krise og apokalypse vil det aldri bli snakk om.

Script
ScriptInnlegg: 3580
03.02.19 21:24

Luther strøk jo noen åpenbart falske Paulusbrev fra sin bibel, og ville visst egentlig ha bort den dumme Johannes Åpenbaring også, den nevner ikke Jesus og har i grunnen ingenting med kristendommen å gjøre. Det finnes visstnok flere titalls apokalypser fra omtrent samme tid, med samme verdi som denne absolutte nullitet, dette rene vås, tull og ingenting. Dette gjelder jo all apokalypser generelt.

(Innlegget ble redigert 03.02.19 21:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg