Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En ubehagelig sannhet: Isen er der fortsatt

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 8704
11.01.19 20:53
Heia_heia: De slipper jo ikke til kritiske innslag

Før du presenterer kritiske innslag, må du sette deg inn i problemstillingen, realiteter og mulige løsninger.

Klimafornekterne har fortsatt en lang vei å gå...….

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1801
11.01.19 21:20
trondhjem: Jeg har fått med meg at du insisterer på å oppfatte begrepet fornekter som hatretorikk. Du er den eneste jeg vet som oppfatter det slik. Jeg kommer derfor til å fortsette å bruke dette begrepet.

Denne typen retorikk (som "fornekter" er et eksempel på) er egentlig blitt ganske vanlig i diskusjonsforum og nettdebatter. Hvis du for eksempel sjekker kommentarfeltet i resett.no vil du finne at alle som ikke støtter den ekstreme høyrepopulismen blir omtalt som "venstrevridde", "politisk korrekte" etc. De seriøse og (stort sett) etterrettelige media blir omtalt litt nedlatende som "main stream media", underforstått at dokument.no og resett.no etc er de som egentlig leverer sannheten. Det er trist at det har blitt slikt og at folk som antagelig har de beste intensjoner når de argumenterer for "klimasaken" faktisk spiller seg helt utover sidelinja ved å omtale sine meningsmotstandere som "fornektere".

inspector
11.01.19 21:46
swixfantomet: Det er trist at det har blitt slikt og at folk som antagelig har de beste intensjoner når de argumenterer for "klimasaken" faktisk spiller seg helt utover sidelinja ved å omtale sine meningsmotstandere som "fornektere".

Trist og fordummende javel, men du kan jo analysere samtlige tråder på vgd og se hvem som først drar de fleste temaene ut på useriøse vidder.

Anonym debatt har flest fordeler men også noen ulemper.

En av dem er at du ikke behøver å forholde deg til motargumenter....

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1813
11.01.19 22:06
inspector: En av dem er at du ikke behøver å forholde deg til motargumenter

Jeg synes allikevel du skal forsøke. Det er en hel del ting du ikke har svart på i diverse tråder nå. Kommer bare med løskrutt og one-linere.

swixfantomet
11.01.19 22:21
inspector: Trist og fordummende javel, men du kan jo analysere samtlige tråder på vgd og se hvem som først drar de fleste temaene ut på useriøse vidder. Anonym debatt har flest fordeler men også noen ulemper. En av dem er at du ikke behøver å forholde deg til motargumenter....

Du minner meg med dette om et aspekt jeg glemte å nevne i det forrige innlegget, nemlig whataboutism. Dette er også typisk i dagens debatter. Hver gang man blir utsatt for kritikk, så parerer man med at de andre er minst like ille. At motparten gjør feil er sikkert riktig, men det forsvarer naturligvis ikke ens egne lyter.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 6000
11.01.19 22:58
swixfantomet: Denne typen retorikk (som "fornekter" er et eksempel på) er egentlig blitt ganske vanlig i diskusjonsforum og nettdebatter.

Som påpekt tidligere er "fornekter" et religiøst begrep. Personlig finner jeg det utmerket at klimafantaster bruker dette uttrykket, i og med det bekrefter mistanken om at det dreier seg om en religion eller pseudoreligion. Det handler helt åpenlyst om rettroenhet, for også folk som ikke avviser vitenskapen (eller hva det nå er), som Bjørn Lomborg eller Lennart Bengtsson, blir gjenstand for klimamobbens forfølgelse, kanskje enda mer enn andre, ettersom de derfor anses som kjettere.

Med andre ord handler det også, akkurat som andre religioner, om makt. Makten oppnås dels gjennom undertrykkelse av kjettere og annerledes tenkende, og dels ved å spre frykt for Helvetes ild, her representert ved Karbondjevelen. :-)

swixfantomet
11.01.19 23:03
Karbonbasert_livsform: Som påpekt tidligere er "fornekter" et religiøst begrep. Personlig finner jeg det utmerket at klimafantaster bruker dette uttrykket, i og med det bekrefter mistanken om at det dreier seg om en religion eller pseudoreligion. Det handler helt åpenlyst om rettroenhet, for også folk som ikke avviser vitenskapen (eller hva det nå er), som Bjørn Lomborg eller Lennart Bengtsson, blir gjenstand for klimamobbens forfølgelse, kanskje enda mer enn andre, ettersom de derfor anses som kjettere. Med andre ord handler det også, akkurat som andre religioner, om makt. Makten oppnås dels gjennom undertrykkelse av kjettere og annerledes tenkende, og dels ved å spre frykt for Helvetes ild, her representert ved Karbondjevelen. :-)

Ja, dette synes jeg er gode tanker. Når noen stempler en meningsmotstander som "fornekter" sier det en god del om leverandøren av utsagnet. Dette gjelder egentlig helt uavhengig av sak.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9648
12.01.19 00:16

Herlig.

Å omtale meningsmotstandere som klimafanatiker med religiøse undertoner fordi vedkommende betegner de som nekter å godta vitenskapens budskap som fornektere synes du er gode tanker, mens det å bruke denne betegnelsen spiller motstanderen på sidelinjen.

Her ser vi hvorfor det er et ordtak som sier å se splinten i andres øyne men ikke bjelken i ens eget.

Hilsen den pseudoreligiøse klimafanatikeren

la1goa
la1goaInnlegg: 12962
12.01.19 01:12
trondhjem: Herlig. Å omtale meningsmotstandere som klimafanatiker med religiøse undertoner fordi vedkommende betegner de som nekter å godta vitenskapens budskap som fornektere synes du er gode tanker, mens det å bruke denne betegnelsen spiller motstanderen på sidelinjen. Her ser vi hvorfor det er et ordtak som sier å se splinten i andres øyne men ikke bjelken i ens eget. Hilsen den pseudoreligiøse klimafanatikeren

Hvem skal liksom besvare denne beskyldningen når du ikke har klistret noen på "To:" knappen? trondhjem, dette må være årets dårligste beskyldning eller hva?

swixfantomet
12.01.19 07:13
trondhjem: Herlig. Å omtale meningsmotstandere som klimafanatiker med religiøse undertoner fordi vedkommende betegner de som nekter å godta vitenskapens budskap som fornektere synes du er gode tanker, mens det å bruke denne betegnelsen spiller motstanderen på sidelinjen. Her ser vi hvorfor det er et ordtak som sier å se splinten i andres øyne men ikke bjelken i ens eget. Hilsen den pseudoreligiøse klimafanatikeren

Det du her sier har jeg allerede omtalt i et innlegg i denne tråden 11.01.19 kl 22.21 (det handler om whataboutism).

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6419
12.01.19 10:33

Snøkaoset i Europa fortsetter med uforminsket styrke.
Hittil er 21 mennesker døde som følge av snø og kulde.
Og nå kommer sprengkulda som sannsynligvis vil vare ut februar:
http://wxmaps.org/pix/temp4

(Innlegget ble redigert 12.01.19 10:33)

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 6000
12.01.19 20:03
trondhjem: Å omtale meningsmotstandere som klimafanatiker

Så var det dette med presisjonen da, Trondhjem. Evt. leseferdigheten.

Ikke at jeg vil benekte at det finnes klimafanatikere, for eksempel slike som vil avskaffe demokratiet og sette sånne som meg  i fengsel, men det er nå en gang en viss forskjell på en fantast og en fanatiker. :-)

(Innlegget ble redigert 12.01.19 20:04)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 7573
14.01.19 10:47
trondhjem: godta vitenskapens budskap

Godta vitenskapens budskap???

Igjen blander du inn religionen din. Vitenskapen har ingen budskap - det er en metode.

Om vitenskapen har et budskap så er det å sette spørsmålstegn ved alt, og ALDRI godta budskapet fra de selverklærte rettroende!

frankolainen
14.01.19 10:50
inspector: Ditt likhetstegn mellom "fornekter" og "holcaustfornekter" er forumets hittil største avsporing og forsøk på å innta en offerrolle.

Dersom det ikke er hat-prat hva er det da?

Begrepet klimafonekter har ingen annen mening. Eller tror du at det fins mennesker på jorden som fornekter at det fins et klima?

Kall meg gjerne tviler eller kjetter om du vil - men jeg VET at det fins et klima her på jorden.

inspector
14.01.19 11:40
frankolainen: Begrepet klimafonekter har ingen annen mening. Eller tror du at det fins mennesker på jorden som fornekter at det fins et klima?

Fordummende avsporinger fortsetter med uforminsket styrke ser jeg.

Diskusjonen OM det finnes klima på jorden foregår kun hos de som fortsatt fornekter at menneskelig aktivitet påvirker klimaet og hos de som har gått tom for saklige argumenter...

(Innlegget ble redigert 14.01.19 11:41)

inspector
14.01.19 11:58
xpoolman: Snøkaoset i Europa fortsetter med uforminsket styrke.Hittil er 21 mennesker døde som følge av snø og kulde.Og nå kommer sprengkulda som sannsynligvis vil vare ut februar:http://wxmaps.org/pix/temp4

Ikke noen overraskelse.

Seriøse klimamodeller beskriver mer ekstremvær som følge av menneskeskapte klimaendringer.

Heller ikke det har klimafornekterne fått med seg...

la1goa
14.01.19 13:03
inspector: Seriøse klimamodeller beskriver mer ekstremvær som følge av menneskeskapte klimaendringer.

Vis oss en modell som har rett. Jeg har ikke sett noen.

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 14342
14.01.19 13:04

Jeg skjønner ikke at folk ikke er mer redde for å handle hus rett nede ved sjøen, den skal jo stige flere meter :)

inspector
14.01.19 13:32

la1goa:

En modell er ingen fasit og vil derfor sjelden være 100 % korrekt. Modeller videreutvikles og forbedrees kontinuerlig. Fasit får man når resultatene foreligger og skadene har blitt uopprettelige.

Klimafornekterne har åpenbart fått et forklaringsproblem etter at alle seriøse modeller har blitt mer samstemte i takt med økt kunnskapsnivå og bedret tallmateriale.....

frankolainen
14.01.19 14:27
inspector: Diskusjonen OM det finnes klima på jorden foregår kun hos de som fortsatt fornekter at menneskelig aktivitet påvirker klimaet og hos de som har gått tom for saklige argumenter...

Kan du vise til et eneste eksempel der noen fornekter at det fins et klima?

Og du misser poenget igjen - det er ikke snakk om CO2 "påvirker" klimaet  - det store spørsmålet er om CO2 STYRER klimaet på jorden.

Tror du CO2 er kontrollknappen som styrer klimaet på jorden?

la1goa
14.01.19 14:35
inspector: En modell er ingen fasit og vil derfor sjelden være 100 % korrekt. Modeller videreutvikles og forbedrees kontinuerlig. Fasit får man når resultatene foreligger og skadene har blitt uopprettelige.

Vis oss en model som er rett i stedet for å ro deg bort. Detaljer kan alltids diskuteres, men vi mangler en model som er i nærheten av virkeligheten.

frankolainen
14.01.19 14:40
inspector: Klimafornekterne har åpenbart fått et forklaringsproblem etter at alle seriøse modeller har blitt mer samstemte i takt med økt kunnskapsnivå og bedret tallmateriale.....

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, men like fullt så sjikanerer du alle som er uenig med deg. Du oppfører deg som et bortskjemt lite barn.

Alle modeller som IPCC har lagt frem i CIMP5 viser systematisk for høye verdier sammenlignet med hva som er blitt målt (med et lite hederlig unntak i INMCM4 som faktisk har vist seg å være i nærheten).

Kan du nå fortelle meg hvilke av modellene som "har blitt mer samstemt i takt med økt kunnskapsnivå"? Eller skal du bare fortsette å oppføre deg som et lite barn?

(Innlegget ble redigert 14.01.19 14:42)

xpoolman
14.01.19 14:57
inspector: Fasit får man når resultatene foreligger og skadene har blitt uopprettelige.
Klimafornekterne har åpenbart fått et forklaringsproblem etter at alle seriøse modeller har blitt mer samstemte i takt med økt kunnskapsnivå og bedret tallmateriale.....

Og så langt stemmer predikasjonene med fasit mener du ?

På hvilken planet er det ?

frankolainen
14.01.19 15:02
inspector: Seriøse klimamodeller beskriver mer ekstremvær som følge av menneskeskapte klimaendringer.

...men det har ikke blitt mere ekstremvær...

(dokumentert UTALLIGE ganger tidligere her på forumet)

inspector
15.01.19 13:07
frankolainen: men det har ikke blitt mere ekstremvær...
(dokumentert UTALLIGE ganger tidligere her på forumet)

Jasså, UTALLIGE ganger ?

Hvordan forklarer du denne :

forsikringsstatistikk

la1goa
15.01.19 13:32
inspector: Jasså, UTALLIGE ganger ? Hvordan forklarer du denne : forsikringsstatistikk

Jøss der var det jaggu ennå en som bruker økonomi som vitenskap.... Vel når man ikke vet bedre så vet man ikke bedre.

Økonomisk vekst og flere personer på kloden burde få bjellene til å ringe for de fleste bort sett fra fanatikere.

Torotto
TorottoInnlegg: 16112
15.01.19 13:37

@swixfantomet.  Fornekter og fornektelse er ett kjent psykologisk fenomen. 

Ute av syne, ute av sinn

Hos små barn er fornektelsen som psykisk forsvarmekanisme spesielt tydelig. For eksempel trekker barn teppet over hode når de er redde. Det er som om de kan utelukke det som oppleves farlig ved å lukke øynene. ”Ute av syne, ute av sinn,” er kanskje et treffende ordspill på dette fenomenet. Så lenge jeg ikke ser det, eksisterer det ikke. Kanskje fungerte legen på en lignende måte. Så lenge jeg ikke tar hensyn til symptomene, eksisterer de ikke og jeg er frisk. Det er ikke sikkert at legen eksplisitt tenkte disse tankene, men på et stilltiende, og til dels ubevisst nivå, var det sannsynligvis det som skjedde.

Når en person henfaller til fornektelse som psykisk forsvarsmekanisme, innebærer det at både det tankemessige og følelsesmessige innholdet av det fornektede materialet forblir ubevisst. Dette er ofte merkelig for en observatør å forholde seg til, da problemet er åpenbart for den utenforstående.

xpoolman
15.01.19 14:03
inspector: Hvordan forklarer du denne :
forsikringsstatistikk

Det er noe vi voksne vet om som heter inflasjon inspector.
Det betyr at ting stiger i verdi slik at valuta blir stadig mindre verdt.
Dette er ikke tatt hensyn til i oversikten fra Münich RE.

Her har du en oversikt over trenden i heftige værhendelser worldwide: https://www.omicsonline.org/open-access/trends-in-extreme-weather-events-since-1900--an-enduring-conundrum-for-wise-policy-advice-2167-0587-1000155.php?aid=69558

Og i Norge: https://www.klimarealistene.com/2019/01/12/antall-ekstremvaer-er-nedadgaende/

frankolainen
16.01.19 08:58
la1goa: Økonomisk vekst og flere personer på kloden burde få bjellene til å ringe for de fleste bort sett fra fanatikere.

Jeg tviler på at bjellene har falt ned på denne debattanten. Jeg syns fryktelig synd på slike hjernevaskede barn - jeg skylder på skolesystemet. Systematisk hjernevask har sine effekter.

Når de sender rundt presteskapet i form av "klimapiloter" for å bistå i denne hjernevasken, så blir jeg skremt.

frankolainen
16.01.19 09:14
xpoolman: Snøkaoset i Europa fortsetter med uforminsket styrke.Hittil er 21 mennesker døde som følge av snø og kulde.Og nå kommer sprengkulda som sannsynligvis vil vare ut februar:http://wxmaps.org/pix/temp4

Snøstormvarsel i California

...og muuuuuusestille i MSM.

En lunken fis, så våkner de fra dvalen sin igjen og hyler ALAAAARM ALAAAARM!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg