Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinter

NYTT TEMA
Trenberth
TrenberthInnlegg: 3791
07.02.19 09:16

Nok en gang er det solid vinter over hele landet.

Merkelig, det skulle jo bli mildere vintere, og snø skulle bli "a thing of the past".

Like moro å observere hvert år :)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 35528
07.02.19 09:22

Her er det en helt nydelig vinter. Vi har mye snø og 5-10 minusgrader. Vinteren de to siste åra har vært som jeg husker dem fra barndommen, før klimahysteriet. 

Vanskelig å forstå at vi har fått tilbake vinteren, når klimafanatikerne hevder at det er slutt på tiden med skikkelig vinter. 

frankolainen
frankolainenInnlegg: 7017
07.02.19 11:57
Trenberth: Like moro å observere hvert år :)

Da kan jeg jo dra frem dette gamle gullkornet:

Vi merker det i det daglige nå: Skiene har fått stå i fred. Barn lager ikke snømenn. Forskerne varsler om at isbjørnen er truet.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9169
07.02.19 16:29
Trenberth: Nok en gang er det solid vinter over hele landet.

Husk på denne tråden neste gang noen viser til et varmt vær og tar det til inntekt for global oppvarming.

Da har dere ingen problemer med å forstå forskjellen på vær og klima.

Trenberth
08.02.19 08:26
trondhjem: Husk på denne tråden neste gang noen viser til et varmt vær og tar det til inntekt for global oppvarming. Da har dere ingen problemer med å forstå forskjellen på vær og klima

Vel, jeg tar jo ikke dette for inntekt for noe som helst.

Det skulle jo bli milde vintere, snø "a thing of the past" etc.... Science is settled etc.... bombesikre klimamestere som Drange et al, mere av dette i fremtiden bla bla bla etc

"Ekspertene" tok grundig feil.

Det er jo GODE nyheter.

frankolainen
08.02.19 08:52
trondhjem: Husk på denne tråden neste gang noen viser til et varmt vær og tar det til inntekt for global oppvarming.

Slik som vi kan lese i MSM nesten daglig mener du? Jeg kan ikke huske å ha sett deg kritisere det noen gang. Hvorfor ikke det tro?

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1761
08.02.19 10:10
trondhjem: Husk på denne tråden neste gang noen viser til et varmt vær og tar det til inntekt for global oppvarming. Da har dere ingen problemer med å forstå forskjellen på vær og klima.

Jeg tror du må ta denne tråden mest som en påminnelse til de som tidligere har gått langt i å antyde at de snørike vintrene er over for all framtid. Tror ikke at TS bruker denne vinteren som et bevis for noe som helst annet enn det. Vi hadde jo mange steder en veldig fin og snørik vinter i fjor også, men hvem vet: kanskje var dette de to siste :-).

(Innlegget ble redigert 08.02.19 10:13)

frankolainen
08.02.19 14:40
swixfantomet: Jeg tror du må ta denne tråden mest som en påminnelse til de som tidligere har gått langt i å antyde at de snørike vintrene er over for all framtid.

Hvor mange fra Klimamenigheten var fremme med pekefingeren da Stoltenberg gråtkvalt fortalte oss at barna ikke lager snømenn mere? Hvorfor ropte de ikke ut at DETTE ER VÆR OG IKKE KLIMA?

Trenberth
08.02.19 15:31
frankolainen: Hvorfor ropte de ikke ut at DETTE ER VÆR OG IKKE KLIMA?

Varme vet du, det er klima det :)

Kulde, er kun vær, men kulde skyldes også oppvarmingen når det passer inn sånn og ikke minst jetstrømmer som er permanent ødelagte etc.

Når det er negative værhendelser så er det også klima, så fremt det ikke er sterk kulde, ja da er det - du gjettet helt riktig - VÆR. Men sterk kulde passer av og til inn og da er det klima det også.

Er det en mild vinter, så er det klima. Normal vinter er vær.

Ser det er meldt mildt og mye regn i sør norge nå, så nå er det klimaet som kommer. I Nord Norge er det fortsatt vær. 

Ja Klimamestere har alltid rett :)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9169
08.02.19 15:38
frankolainen: Hvorfor ropte de ikke ut at DETTE ER VÆR OG IKKE KLIMA?

Fordi det er innlysende og selvsagt for alle andre enn klimafornekterne at en varmere verden er en verden med mildere vintre.

Det har blitt midlere vintre og mindre snødekke (i lavlandet, fjellet har fått mer snø fordi det er blitt mer nedbør) i Norge. Og dette vil fortsette selv om værvariasjonen gir oss en og annen snørik vinter (enn så lenge).

De milde vintrene som utløset denne talen av Stoltneberg faller inn i trenden.

frankolainen
08.02.19 16:15
trondhjem: Det har blitt midlere vintre

Ja - dette er en av de katastrofale følgene vi har måttet smake siden utgangen av den lille istiden. Mindre kaldt på vinteren og mindre kaldt om nettene. Det er ikke rart at dere sluttet å bruke Katastrofal Menneskeskapt Global Oppvarming som slagord.

Men det er fortsatt ingen vitenskap som beviser at mennesklig utslipp av CO2 er kontrollknappen som styrer dette.

frankolainen
08.02.19 16:24
trondhjem: fordi det er blitt mer nedbør) i Norge.

Nå stoler jeg aldri på noe av det du skriver, så jeg gjorde et par søk. Jeg så bare propaganda på de norske meteorologisidene jeg fant, så jeg kikket på Sverige. Jeg går ut i fra at mennesklig utslipp av CO2 virker på samme måte på andre siden av kjølen, og at resultatene bør kunne være sammenlignbare.

https://tradingeconomics.com/sweden/precipitation

Ingen økning i nedbør å spore her.

Og selv en fanatiker som du klarer vel å innrømme at variasjon av nedbør kan ha andre årsaker enn mennesklig utslipp av CO2?

la1goa
la1goaInnlegg: 12458
08.02.19 21:19
trondhjem: fordi det er blitt mer nedbør

Jeg har gått igjennom datagrunnlaget for Norge. Ett eller annet sted er det en det er feil. Ingen enkeltstasjon som er med på Norges målingen har hatt signifikant økning av nedbør, men for Norge har nedbøren plutselig økt med over 20% i løpet av 5 år. Når de bruker 25 år med gjennomsnitsmålinger blir denne feilen lite synlig, men den gir næring for klimafrelste.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5949
08.02.19 22:25
la1goa: men for Norge har nedbøren plutselig økt med over 20% i løpet av 5 år.

Tja, vi kan jo se på Skandinavia hvordan det ligger an der:
https://climatereanalyzer.org/reanalysis/monthly_tseries/output/tseries_4131.png

Dersom vi legger godviljen til så har det kanskje økt med 2,5 % i løpet av de siste 30 åra.....

la1goa
08.02.19 23:38
xpoolman: Tja, vi kan jo se på Skandinavia hvordan det ligger an der:
https://climatereanalyzer.org/reanalysis/monthly_tseries/output/tseries_4131.png Dersom vi legger godviljen til så har det kanskje økt med 2,5 % i løpet av de siste 30 åra.....

De tallene jeg dowloadet ligger på SSB som har hentet de igjen fra klimaavdelingen på MI. Lurer på hva SSB sier hvis jeg konfronterer dem med åpenbare feil?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5949
09.02.19 00:05
la1goa: Lurer på hva SSB sier hvis jeg konfronterer dem med åpenbare feil?

Ja du bør jo prøve å få ett vettugt svar fra dem.
Med den gode dokumentasjonen som du har så burde de absolutt komme med et tilsvar i alle fall.

Men jeg tviler vel på at du får noen som helst innrømmelse på fjusk.....

silas
silasInnlegg: 19202
09.02.19 11:34
Trenberth: Nok en gang er det solid vinter over hele landet. Merkelig, det skulle jo bli mildere vintere, og snø skulle bli "a thing of the past". Like moro å observere hvert år :)

Statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale (2007): - CO2-rensing vår månelanding

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sammenligner i nyttårstalen den planlagte CO2-rensingen på gasskraftverket på Mongstad med amerikanernes månelanding.

Vi merker det i det daglige nå: Skiene har fått stå i fred. Barn lager ikke snømenn. Forskerne varsler om at isbjørnen er truet.

I England brukte de før i tiden kanarifugler som varslere for gruvearbeiderne. Når kanarifuglene sluttet å kvitre var det et varsel om dårlig luft i gruvegangene og arbeiderne måtte komme seg ut.

I vår tid er det ikke gule kanarifugler som varsler at noe er galt, men gule hestehov der snøen skulle ligge. Avisen Nordland kunne i desember fortelle om en forvirret vårblomst som var funnet i en grøftekant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dXq4O/statsminister-jens-stoltenbergs-nyttaarstale-co2-rensing-vaar-maanelanding

No comment

(Innlegget ble redigert 09.02.19 11:36)

frankolainen
12.02.19 09:32
xpoolman: Tja, vi kan jo se på Skandinavia hvordan det ligger an der:

Stemmer jo godt overens med de tallene jeg fant for Sverige.

Ingen reell økning i Scandinavia, men 20% økning i Norge. Det forteller meg at tallene for Norge må være tvilsomme.

Hvorfor er det ingen fra Alarmistleiren som påpeker dette? Er det fordi disse åpenbart doktorerte tallene passer deres politiske agenda?

frankolainen
12.02.19 09:34
silas: Forskerne varsler om at isbjørnen er truet.

"Forsker" er blitt et skjellsord for meg. Det er utrolig mye søppel og propaganda som kommer fra "eksperter" og "forskere".

Isbjørnene derimot, de lever i beste velgående (når de ikke blir for nærgående selvfølgelig, da taper de som regel)

Since early December, a group of 52 polar bears have terrorized the Russian village of Belushaya Guba on southern Novaya Zemlya. The aggressiveness of some of the bears, their boldness in entering local buildings and fearlessness in the face of the usual deterrents has caused the local government to call a state of emergency to help the town residents. Global warming is blamed for the problem but as is so often the case, that claim does not stand up to scrutiny.

https://polarbearscience.com/

silas
silasInnlegg: 19202
12.02.19 15:14
frankolainen: "Forsker" er blitt et skjellsord for meg. Det er utrolig mye søppel og propaganda som kommer fra "eksperter" og "forskere". Isbjørnene derimot, de lever i beste velgående (når de ikke blir for nærgående selvfølgelig, da taper de som regel)   Since early December, a group of 52 polar bears have terrorized the Russian village of Belushaya Guba on southern Novaya Zemlya. The aggressiveness of some of the bears, their boldness in entering local buildings and fearlessness in the face of the usual deterrents has caused the local government to call a state of emergency to help the town residents. Global warming is blamed for the problem but as is so often the case, that claim does not stand up to scrutiny.

Plutselig blir problemstillingen snudd på hodet og avisene skriver:

"Global oppvarming fører til økt isbjørnbestand og økt trussel mot befolkningen i Arktis"

la1goa
12.02.19 18:31
silas: "Global oppvarming fører til økt isbjørnbestand og økt trussel mot befolkningen i Arktis"

Hørt den før? Tidligere ble det sagt at med global oppvarming skal det bli varmere og kaldere. Nå inkluderer det at det skal bli færre isbjørn og .... mer isbjørn.  En helgardert tippekupong er herved overlevert.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1224
13.02.19 18:40
frankolainen: Ingen reell økning i Scandinavia, men 20% økning i Norge. Det forteller meg at tallene for Norge må være tvilsomme. Hvorfor er det ingen fra Alarmistleiren som påpeker dette?

Noen av oss greier å akspetere virkeligheten som den er og ikke slik vår ideologiske overbevisning forteller oss at den burde være. Du burde også forsøke det en gang. 

la1goa
13.02.19 19:00
ramses2k: Noen av oss greier å akspetere virkeligheten som den er og ikke slik vår ideologiske overbevisning forteller oss at den burde være. Du burde også forsøke det en gang.

nå var du morsom, morroklumpen....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg