Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimavirkningen av elbiler finnes ikke !

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6494
09.02.19 20:47

Som ventet så har ikke elbiler noen innvirkning på det såkalte klimaregnskapet her i landet. 
Tvert i mot; Om du tar vekk effekten fra biodrivstoff, går CO2-utslippet fra veitransporten opp.
Billigere biler generelt og mer bruk av stadig bedre "fossilbiler" gjør at utslippene fra vegtrafikken ikke går ned selv om det selges stadig flere elbiler. Når bilene blir billigere og mer komfortable så sier det seg selv at folk kjører mer og lengre enn tidligere.

https://www.tu.no/artikler/klimaforsker-ikke-mulig-a-se-noen-klimavirkning-av-norske-elbiler/457143

(Innlegget ble redigert 09.02.19 20:47)

Fico
FicoInnlegg: 24054
09.02.19 23:05
xpoolman: Som ventet så har ikke elbiler noen innvirkning på det såkalte klimaregnskapet her i landet.

Mye er tydeligvis forsatt helt i det blå-

Fra linken:

"Fremtidens elbilbruk usikker                                                            Det som fremdeles er usikkert, er hva som kommer til å skje når elbilene blir det normale valget for alle brukergrupper." 

"ELBILER OG KLIMA                                                                      Derfor er det verre om CO2 slippes ut fra eksospotte enn fra et kullkraftverk  Det er ikke ett fett hvor utslippet kommer fra."

Raddisser er ikke mye å  rette seg etter, Det er lite som har kommet fra den kanten og som har noe for seg-

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6494
09.02.19 23:43
Fico: Derfor er det verre om CO2 slippes ut fra eksospotte enn fra et kullkraftverk Det er ikke ett fett hvor utslippet kommer fra."

Nå har ikke jeg abonnement på TU så jeg vet ikke hva de mener med dette, men kan tenke meg at det er at virkningsgraden er bedre i et kullkraftverk enn i en bensinbil i alle fall.
Kullkraftverk og dieselmotor kommer vel nokså likt ut vil jeg tro.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4161
11.02.19 10:13

Selvfølgelig har ikke el biler noen målbar effekt på klimaet. Det har jo vært åpenbart hele tiden.

Det går også dårlig med EL Bil salget. I Europa i 2018 var det kun 1% av nybilsalget som var EL biler.

Den elektriske "revolusjonen" tar åpenbart tid..

Globalt er det nå ca 0,4% som er Plugin EV.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 10:19)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 7747
11.02.19 10:25
Trenberth: Selvfølgelig har ikke el biler noen målbar effekt på klimaet. Det har jo vært åpenbart hele tiden.

Nå vurderer politikerene i Trondhjem bompenger for elbilene

https://e24.no/makro-og-politikk/trolig-bompenger-for-elbiler-i-trondheim/24558798

Ordfører Rita Ottervik og fylkesordfører Tore O. Sandvik – begge fra Arbeiderpartiet – er enige om at innføring av bompenger for elbiler er nødvendig dersom målet om nullvekst i biltrafikken skal nås

I det ene øyeblikket så er bompenger finansiering, og i neste øyblikket så er det et middel for adferdsendring (ofte omtalt som straff)

Trenberth
11.02.19 14:30
frankolainen: Nå vurderer politikerene i Trondhjem bompenger for elbilene

Nå er det besluttet.

Desverre er artikkelen bak betalinsgmur:

HER

Snart vil også andre fordeler bli tatt bort, tror jeg. VIPPS så er EL bil eventyret over.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 14:31)

Fico
11.02.19 21:16
xpoolman: Kullkraftverk og dieselmotor kommer vel nokså likt ut vil jeg tro.

Du har vel lest hva den svenske forskeren og fysikeren Lars Bern sier om problemet.

Nå ødelegger vi natur her i landet med vindmøller, og bygger møller som gir effekt uten at det skal oppstå flaskehalser i overføringsnettet for elkraft, noe som medfører planløshet ved stedsvalgene.

Det skyldes jo fantasien om drift av landets bilpark uten bruk av fossile brensler.

Det blir vel aldri  noen realitet, så sitter vi igjen med de unødvendige naturskadene som denne utbyggingen medfører. 

la1goa
la1goaInnlegg: 12995
12.02.19 11:30
Trenberth: Snart vil også andre fordeler bli tatt bort, tror jeg. VIPPS så er EL bil eventyret over.

Rekkevidden ser også ut til å være oppskrytt. Batterier egner seg bare til leketøy.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 7747
12.02.19 12:57
la1goa: Rekkevidden ser også ut til å være oppskrytt.

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden

Det stemmer omtrent med egne erfaringer de kalde dagene vi hadde for litt siden. Leafen som normalt holder til to turer på jobb, holdt bare en.  

la1goa
12.02.19 18:35
frankolainen: Det stemmer omtrent med egne erfaringer de kalde dagene vi hadde for litt siden. Leafen som normalt holder til to turer på jobb, holdt bare en.

Syntes jeg nettopp hørte fra klimarørsla (skal ikke nevne noen navn) at batteriene hadde så godt som 1 i virkningsgrad.....

ostgote
ostgoteInnlegg: 4439
12.02.19 20:18

Elbiler slipper ikke ut eksos(og dertil skadelige gasser som uforbrente hydrokarboner, Co, NO2, NOx)) og er derfor svært gunstig miljømessig. I tillegg støyer elbilene langt mindre enn ICBer. Støyforurensning er et alvorlig storbyproblem og elbilen gir derfor dobbel miljøgevinst. Mindre eksos og mindre støy.

MEN CO2 er ikke en forurensningskomponent  i eksos gassen.
Hvis CO2 hadde vært forurensning, ville det vært gunstig å fjerne 100% av CO2en fra atmosfæren.
Hvis all CO2 ble fjernet ville livet på jorda dødd ut ganske omgående. Det er aldri skadelig å fjerne forurensningen av noe, men det er helt fatalt å fjerne CO2en fra atmosfæren.

blackline
blacklineInnlegg: 16132
12.02.19 21:26
xpoolman: Nå har ikke jeg abonnement på TU så jeg vet ikke hva de mener med dette, men kan tenke meg at det er at virkningsgraden er bedre i et kullkraftverk enn i en bensinbil i alle fall.
Kullkraftverk og dieselmotor kommer vel nokså likt ut vil jeg tro.

Hehe. Vil vel tro at direkte energivirkningsgrad på et kullkraftverk er nok bedre enn en Dieselmotor. Det snakkes vel om ca 40% før utnyttelse av spillvarmen. Og 60 til 65% med utnyttelse av denne.

blackline
blacklineInnlegg: 16132
12.02.19 21:29
Trenberth: VIPPS så er EL bil eventyret over.

Hehe. Ute og sykler igjen ser jeg.

la1goa
12.02.19 21:34
ostgote: I tillegg støyer elbilene langt mindre enn ICBer. Støyforurensning er et alvorlig storbyproblem og elbilen gir derfor dobbel miljøgevinst. Mindre eksos og mindre støy.

El-bil støyer de også. Det er litt mer enn bare motorlyd som lager støy. Fra veier med høyere hastighet er det som regel dekkene som mesteparten av støyet.

Miljømessig får du kun poeng for nox'er og sotpartikler fra dieselpurker som el-bilen alltid blir sammenlignet med av en eller annen merkelig grunn. Personlig liker jeg hverken diesel eller el-bil.

Trenberth
13.02.19 13:28
blackline: Hehe. Ute og sykler igjen ser jeg.

Nope, jeg kjører SUV :)

Fico
13.02.19 18:53
Trenberth: Nope, jeg kjører SUV :)

Hybrid da kanskje, litt elbil da om ikke annet.

Elbilsalget stiger mindre nå,  ble det sagt i TV2-nyhetene idag.

El-bil ser ikke ut til å kunne bli bil  nr 1 ennå, den selger mindre nå, og  bensin  eller dieselbil som bil nr 1 seiler opp.

Derved har forhandlerne gode tilbud på brukte elbiler, men salget faller når utsiktene for fordelene med el-bil blir dårligere.

Sist men ikke minst, utbyggingen av ladestasjoner går for tregt, og har blitt en vanskelig hemsko.

Hvorfor? Er det elkraften som mangler eller?

Trenberth
14.02.19 15:26
Fico: Hybrid da kanskje, litt elbil da om ikke annet.

Nei, det har jeg ikke.

Jeg tror at Elbil- og Hybrid salget vil gå tilbake i takt med at de økonomiske fordelene forsvinner.

Ser man på nybilsalget i Europa ifjor var det kun 1% av bilene som var rene Elbiler og kun 1% var Plugin Hybrid.

Det er ikke akkurat noen "revolusjon" vi er vitne til.

Fico
14.02.19 21:03
Trenberth: Det er ikke akkurat noen "revolusjon" vi er vitne til.

Stagnerer salget nå, så er jo hele el-bilkampanjen en vits.

Hva skal vi da med elkraften fra vindmøllene?

Om den kan vi jo si, at den kommer vel alltids til nytte, og det er kanskje sant.

Men å legge disse til møye og besvære av tekniske grunner, kan vel neppe forsvares når det gjelder den "evigvarende" raseringen av   naturen som  utbyggingen forårsaker. 

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6791
14.02.19 22:04
Fico: Mye er tydeligvis forsatt helt i det blå- Fra linken: "Fremtidens elbilbruk usikker                                                            Det som fremdeles er usikkert, er hva som kommer til å skje når elbilene blir det normale valget for alle brukergrupper."  "ELBILER OG KLIMA                                                                      Derfor er det verre om CO2 slippes ut fra eksospotte enn fra et kullkraftverk  Det er ikke ett fett hvor utslippet kommer fra." Raddisser er ikke mye å  rette seg etter, Det er lite som har kommet fra den kanten og som har noe for seg-

El Biler forureinar MINST like mykje som vanlege bilar og burde betale for det!

Produksjonsprosessen til ein EL bil er ganske forureinandes om ein tar med HEILE produksjonsprosessen.

Det er berre kvalmt at dei som eiger EL bilar skal ha omtrent alt gratis (iallefall mykje mindre avgifter enn oss andre "dødlege") når dei sliter like mykje på vegane og at vi andre må skatte for at dei skal køyre "miljøvennleg" og nesten gratis mest over alt.

Det er faktisk noko ufatteleg at Norge har slike gode økonomiske TILBUD til EL bil eigarar sidan det å EL bil faktisk kan vere eit miljøsvin verre enn fossilbilane summa sumarum!

(Innlegget ble redigert 14.02.19 22:14)

Fico
14.02.19 22:34
nøkkerosa: Det er faktisk noko ufatteleg at Norge har slike gode økonomiske TILBUD til EL bil eigarar sidan det å EL bil faktisk kan vere eit miljøsvin verre enn fossilbilane summa sumarum!

Her  viser xpoolman til en god link om saken i trådstarten:  

https://www.tu.no/artikler/klimaforsker-ikke-mulig-a-se-noen-klimavirkning-av-norske-elbiler/457143

Om salget av elbiler blir fallende over tid , blir jo erfaringen trist, som det jo kan se ut for-  

ostgote
ostgoteInnlegg: 4439
16.02.19 03:15
la1goa: El-bil støyer de også.

Hjulstøyen er ikke stor hvis det ikke er høy hastighet.
I byområder er det moderate hastigheter, forutsatt at kjøringen skjer med lovlig hastighet og elbilene støyer langt mindre.

Bensinbiler som yter like mye som en Tesla f.eks.(400-500 Hk) støyer vanvittig mye. Det høres spesielt godt i tunneler når en motorsterk bil f.eks. Porche, Ferrari eller liknende vræler til. Det går ikke spesielt fort, men støyer utrolig mye. 

Både elbiler og dieselbiler er mye mer energiøkonomiske enn bensinbiler.

la1goa
16.02.19 03:54
ostgote: f.eks. Porche, Ferrari eller liknende vræler til. Det går ikke spesielt fort, men støyer utrolig mye.  Både elbiler og dieselbiler er mye mer energiøkonomiske enn bensinbiler.

Og planeten din heter Mars? Hvis du liksom skal overbevise meg har du et større problem enn du er klar over.

riksen77
riksen77Innlegg: 6039
16.02.19 18:27
xpoolman: Som ventet så har ikke elbiler noen innvirkning på det såkalte klimaregnskapet her i landet

det er ikke utslippene fra personbiler som vil redde klimaet uansett. dette ensidige fokuset på EL biler er noe tull etter min mening. EL biler har en lokal miljøgevinst men globalt kommer de vel ganske likt ut. det er helt andre ting enn personbilen som må til for å redde klima. men dessverre har vi dumme politikere som er mest opptatt av symbolpolitikk og avgifter og da får vi politikk som ikke fungerer eller fungferer minimalt

perchri
perchriInnlegg: 9252
12.03.19 18:54
Fico: Mye er tydeligvis forsatt helt i det blå- Fra linken: "Fremtidens elbilbruk usikker                                                            Det som fremdeles er usikkert, er hva som kommer til å skje når elbilene blir det normale valget for alle brukergrupper."

Da blir det vel mørkt? Jeg tror ikke mye på at en elbileier kjører den for å være hellig mot klimaerrosjonen. Den kjøres grunnet visse avgiftfordeler og fordeler i trafikken. Jeg tør påstå at de samme personene gjerne tar en flytur ellet 2 til syden , uten en tanke på forurensing og klima. Tar jeg feil mon tro? I allefall prater en drøss med kjenninger om det forferdlige ved klimaendringene vi mennesker er medpå, for i samme tid tar fly til sydens sol og varme? Vi kakkler og kakkler, men vi får som vi sår...engang i framtida.

perchri
perchriInnlegg: 9252
21.03.19 09:08
Trenberth: Den elektriske "revolusjonen" tar åpenbart tid..

som tiden vi er i, tar det tid. Vi venter på revolusjonær batteri framgang, den lar seg også vente på seg. Klar folk flest ikke vil ha elektriske biler, kort rekkevidde, blir aldri god og varm, uten en dieselbrenner,og da kan en lure, samt lang ladetid. Da blir det ingen tur til hytta på Geilo, dersom hyttefeltet ikke har ladestasjoner i fleng. Koselig sted å være, hytter og biler på rad og rekke, + veibelysning

Virkelig hytte liv blir umulig med elektrisk for øyeblikket. Hva med å trekke campingvog? Batteriet ute etter 30km? Ånei, det må en batteri revolusjon til, minst. Forøvrig i dag har mange 1 vanlig oljebasert bil + en e.bil. Bare det har økt utslipp grunnet unødig produksjon av el-bilene. Det brukes mer energi, grunnstoffer etc å produsere , en en vanlig fosilbil, og det lager mye mer CO2 fra kullkraftverkene i europa. Det er fortsatt umilig å få pose og sekk.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3825
22.03.19 17:01
perchri: Vi venter på revolusjonær batteri framgang,

Vi kan jo utstyre våre politikere som har besluttet at alle fly skal være elektriske innen 2030 (tror jeg det var) med papir, blyant og viskelær, og sende dem hjem til de har oppfunnet denne nye batteritypen.

Da blir det nok vei i vellinga.

Trenberth
22.03.19 17:13
Kropotknik: Vi kan jo utstyre våre politikere som har besluttet at alle fly skal være elektriske innen 2030 (tror jeg det var) med papir, blyant og viskelær, og sende dem hjem til de har oppfunnet denne nye batteritypen.

Teknologi kan ikke vedtas. Det ser ut som om mange tror det...

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3825
22.03.19 17:26
Trenberth: Teknologi kan ikke vedtas.

Leonardo, Edison og annet røkkel ville nok være enig med deg her.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg