Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommuner i klimakrise, hva gjør vi?

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2794
13.06.19 06:42

Den ene kommunen etter etter den annen erklærer nå klimakrise. Sist ute er Kongsberg. Hva gjør vi med de klimakriserammede kommunene?

Er det det ikke lenger trygt å besøke f.eks Kongsberg? Vil ikke dette ramme kommunens turisme? Og innbyggerne blir kanskje tvunget til å flytte.  Bøndene i de klimakriserammede kommunene vil nå få store problemer med avlingene. Og nabokommunene til Kongsberg må kanskje belage seg på å motta klimaflykninger.

Jeg lever nå i frykt for at min egen kommune skal erklære klimakrise med alle de besværlighetermdet måtte medføre.

Hva skjer forresten når to kommuner slår seg sammen og bare den ene er rammet av klimakrise?

(Innlegget ble redigert 13.06.19 06:46)

milfern
milfernInnlegg: 70449
13.06.19 07:09
BorisA: Hva gjør vi med de klimakriserammede kommunene?

Første prioritet er å gjøre oss klare til å ta imot de første klimaflyktningene, fra disse kommunene.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11594
13.06.19 07:33
BorisA: Den ene kommunen etter etter den annen erklærer nå klimakrise. Sist ute er Kongsberg. Hva gjør vi med de klimakriserammede kommunene?
Er det det ikke lenger trygt å besøke f.eks Kongsberg? Vil ikke dette ramme kommunens turisme? Og innbyggerne blir kanskje tvunget til å flytte. Bøndene i de klimakriserammede kommunene vil nå få store problemer med avlingene. Og nabokommunene til Kongsberg må kanskje belage seg på å motta klimaflykninger.
Jeg lever nå i frykt for at min egen kommune skal erklære klimakrise med alle de besværlighetermdet måtte medføre.
Hva skjer forresten når to kommuner slår seg sammen og bare den ene er rammet av klimakrise?

En link hadde gjort seg.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2825
13.06.19 07:39

https://www.dn.no/klima/kongsberg/klimakrise/miljopartiet-de-gronne/kongsberg-kommune-erklarer-klimakrise/2-1-620247

Det ironiske er at nettopp Kongsberg har tatt imot tusenvis av klimaflyktninger fra Afrika og Midtøsten. Hvor skal disse nå flykte? Hedmark har god plass, men de er også rammet av klimakrise. Oslo-området har for tiden bare dårlig vær, men med de rødgrønne ved roret så kan klimakrisen spre seg hit fortere enn vi aner.

BorisA
13.06.19 17:31

Kommuner som ikke er interessert i å få klimakrisestempelet burde erklære at de IKKE har klimakrise.
F.eks kunne Hamar erklære «ikke klimakrise» og dra fordel av det rent PR messig. 
Det må da være mer fristende å besøke et sted eller flytte til et sted som ikke har klimakrise. 
Kanskje var Hamar et dårlig eksempel i og med at Hedemark fylke også har erklært klimakrise.
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2019/06/01/Hedmark-fylkeskommune-erkl%C3%A6rer-klimakrise-19163359.ece
Vet ikke hvordan dette stiller seg rent juridisk, men kan da Hamar eventuelt kreve fritak fra klimakrisen og erklære byen som klimafrisk? Eller blir byen da utsatt for klimasanksjoner?

Forvirret? Følg med i neste ukes klimaforviklinge

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4256
13.06.19 19:24

I sommer skal jeg kjøre innom Kongsberg for å se klimakrisen. Endelig vet vi hvor den er.

Hva det er, er sikkert enkelt å påpeke når man er der.

Rapport kommer :)

(Innlegget ble redigert 13.06.19 19:25)

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4256
13.06.19 21:04

Her går det unna. Nå er det klimakrise i Trøndelag.

https://www.adressa.no/incoming/2019/06/13/Erklærer-klimakrise-i-Trøndelag-19253510.ece

Da slipper jeg å reise til Kongsberg.

Jeg bor i Trøndelag. Det er da ikke noen krise her ?

Kanskje Greta kan hjelpe med å se ?

(Innlegget ble redigert 13.06.19 21:06)

BorisA
13.06.19 21:50

Klimakrisa sprer seg nå så ekstremt fort at jeg tipper at hele Norge blir ulevelig innen nyttår. Er det noen som har oversikten over hvor stor del av Norge som er rammet? Trøndelag, Hedemark og Kongsberg er bankers, intet håp der.

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 2058
13.06.19 21:54
Trenberth: Jeg bor i Trøndelag. Det er da ikke noen krise her ?

Der har det vært klimakrise i alle år. Det er hovedgrunnen til at jeg flyttet sørover. True story.

la1goa
la1goaInnlegg: 13144
13.06.19 23:55
Heia_heia: Der har det vært klimakrise i alle år. Det er hovedgrunnen til at jeg flyttet sørover. True story.

Kommer snart etter. Det er er tilbake til normalen her og det har nettopp startet en grønn vinter på østlandet.

riksen77
riksen77Innlegg: 6195
14.06.19 04:29
Trenberth: I sommer skal jeg kjøre innom Kongsberg for å se klimakrisen. Endelig vet vi hvor den er.

jeg var i kongsberg for et par uker siden, det var jo dumt at de fremdeles ikke hadde klimakrise da, hadde vært interessant å se dette med egne øyne

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18127
14.06.19 05:02

Hvis noe er krise krever jo det drastiske tiltak men artikkelen sier lite om det.

BorisA
14.06.19 06:41

Kanskje det er klimakrise i Follo likevel, bare 5,2 grader i natt.

Heia_heia
14.06.19 06:54
BorisA: Sist ute er Kongsberg. Hva gjør vi med de klimakriserammede kommunene?

Betyr dette at Kongsberg Jazzfestival blir avlyst eller flyttet? Det er vel ikke forsvarlig å invitere til festival i en kriserammet kommune?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6836
14.06.19 07:45
BorisA: Den ene kommunen etter etter den annen erklærer nå klimakrise. Sist ute er Kongsberg.

Ehhhh, for at en "krise" skal kunne oppstå må det være en årsak.
Og en årsak må nødvendigvis få "følger".
For at en kommune, et fylke eller et land skal kunne erklære "klimakrise" så må da disse angivelige "følgene" uomtvistelig synliggjøres og de må være av en viss bekymringsfull grad.

Kan noen fortelle meg hva disse "følgene" består av, for eksempel i Kongsberg, Hedmark eller i Trøndelag ?

arveka
arvekaInnlegg: 11539
14.06.19 07:54
xpoolman: Kan noen fortelle meg hva disse "følgene" består av, for eksempel i Kongsberg, Hedmark eller i Trøndelag ?

Økte utslipp av klimagasser som har en fysisk uomtvistelig egenskap at de reduserer jordens stråling tilbake til verdensrommet med konsekvens at jorda absorberer mer varmeenergi.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8137
14.06.19 08:48
arveka: Økte utslipp av klimagasser som har en fysisk uomtvistelig egenskap at de reduserer jordens stråling tilbake til verdensrommet med konsekvens at jorda absorberer mer varmeenergi.

Babbel! En krise bude være mulig å se eller føle i den virkelige verden - det du refererer til fins utelukkende i datamodeller og i fysikkbøker, og er slett ikke uomtvistelig. Hvor mye den påvirker er for eksempel slett ikke ferdig diskutert.

HVOR ER KRISA??

Heia_heia
14.06.19 09:23
arveka: Økte utslipp av klimagasser som har en fysisk uomtvistelig egenskap at de reduserer jordens stråling tilbake til verdensrommet med konsekvens at jorda absorberer mer varmeenergi.

Hvilke grusomme konsekvenser har dette i dag for de nevnte kommuner? Hvis Kongsberg oppriktig mener at de har en klimakrise på gang bør de umiddelbart stanse omtrent all industrivirksomhet. Fra Wiki:

Med sine sølvgruver og fortid som landets største bergverkssamfunn, er Kongsberg Norges eldste industriby. Tradisjonene fra Kongsberg Våpenfabrikk har gitt byen betydelige fagmiljøer innen produksjon av høyteknologivåpen, bildeler og utstyr til skipsfart, luftfart og olje- og gassindustrien. Kongsbergindustrien omsetter årlig for nær 40 milliarder NOK [3]. De største selskapene er Kongsberg Gruppen (Kongsberg Defence & Aerospace og Kongsberg Maritime), FMC Technologies og Kongsberg Automotive. 

Jeg gjentar: Høyteknologivåpen, bildeler og utstyr til skipsfart, luftfart og olje- og gassindustrien!

At Kongsberg erklærer klimakrise er så latterlig at det er ikke til å tro. Og 162 meter over havet er det ingen fare for at industrien deres synker i havet med det første.

(Innlegget ble redigert 14.06.19 09:30)

xpoolman
14.06.19 09:24
arveka: med konsekvens at jorda absorberer mer varmeenergi.

Så det er derfor den globale temperaturen faller i et år med El Niño ?

https://climatereanalyzer.org/wx/DailySummary/#t2anom

Troverdig så det holder !!!

(Innlegget ble redigert 14.06.19 09:24)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10105
14.06.19 09:54
BorisA: Jeg lever nå i frykt for at min egen kommune skal erklære klimakrise med alle de besværlighetermdet måtte medføre.

Gratulerer med flott tråd. Dere overgår hverandre i spydigheter og latterliggjøring av bekymringene kommunale myndigheter har over konsekvensene av den globale oppvarmingen for våre lokalsamfunn.

Du er heldig med timimgen. NRKs Mads Nyborg Støstad og Patrick da Silva Sæther har akkurat fått Fortellerprisen for reportasjen «Jakten på klimaendringene». Her dokumenteres det endringer i vår natur og konsekvenser for våre samfunn som følger med den globale oppvarmingen.

Den setter din og dine meningsfeller i denne tråds nedlatenhet og arroganse overfor de som evner å se at den globale oppvarmingen er et problem i et grelt lys. Du burde skjemmes.

Komunista
KomunistaInnlegg: 10570
14.06.19 09:58
Trenberth: Her går det unna. Nå er det klimakrise i Trøndelag.

Enda en god søknad om å legge ned fylkeskommunene.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8137
14.06.19 10:00
trondhjem: Den setter din og dine meningsfeller i denne tråds nedlatenhet og arroganse overfor de som evner å se at den globale oppvarmingen er et problem i et grelt lys. Du burde skjemmes.

Hva i linken din kan direkte tilskrives mennesklig utslipp av CO2? Svulstige spekulasjoner og fjas er det eneste jeg klarte å se, men du som er så mye smartere enn alle oss andre kan sikkert belære oss?

Komunista
KomunistaInnlegg: 10570
14.06.19 10:03
trondhjem: bekymringene kommunale myndigheter har over konsekvensene av den globale oppvarmingen for våre lokalsamfunn.

Men bekymringen, eller muligens forståelsen av krisen sitter jo langt inne da;

"Det var i juni 2011 at boligen til Helge og Unni Tove Hansen i Kvam ble totalskadd i flom. Kommunen ga dem tillatelse til å bygge nytt hus på samme tomt. Området skulle nemlig flomsikres, og ble ansett som trygt...."

(Innlegget ble redigert 14.06.19 10:03)

trondhjem
14.06.19 10:18
Komunista: Men bekymringen, eller muligens forståelsen av krisen sitter jo langt inne da;

I dette tilfellet var det åpenbart slik. Jeg kan ramse opp mange andre eksempler på planlegging av infrastruktur og bruksreguleringer av områder som ikke tar innover seg at klimaet vårt er i endring. 

Denne tråden forsøker imidlertid å latterliggjøre kommunale myndigheter som forstår at den globale oppvarmingen er et problem og forsøker ta tak i dette problemet.

Det er det som er så vanvittig hinsides og vanskelig å forstå fra min ærede motpart.

(Innlegget ble redigert 14.06.19 10:20)

Heia_heia
14.06.19 10:27
trondhjem: Denne tråden forsøker imidlertid å latterliggjøre kommunale myndigheter

Den forsøker ikke, den gjør det. Å erklære en krise om noe som overhodet ikke er en krise er helt latterlig. Og hykleriet jeg påpekte over her i Kongsberg gjør det hele parodisk. De erklærer altså en krise og skal følgelig "sette seg noen mål mot 2030". Det er ikke slik man behandler en krise. Er det krise så bør de legge ned hele den bidragsytende industrien sin umiddelbart. Det må tas umiddelbare voldsomme grep. Men det vil de ikke, vil de vel? Nei. Så det er kanskje ingen krise da? er det vel? Nei. Så ikke erklær krise da! Idioti fra ende til annen. God bedring.

Heia_heia
14.06.19 10:32
trondhjem: Du er heldig med timimgen. NRKs Mads Nyborg Støstad og Patrick da Silva Sæther har akkurat fått Fortellerprisen for reportasjen «Jakten på klimaendringene». Her dokumenteres det endringer i vår natur og konsekvenser for våre samfunn som følger med den globale oppvarmingen.

Skal dette bevise noe? At folk som preker klima får priser er da ikke noe nytt. Al Gore: Nobels Fredspris, Greta Thunberg; Fritt ords pris, og nå disse som får en fortellerpris, fordi de hadde så fin layout på reportasjen sin om norsk natur. Og hva er det disse har oppnådd annet enn å bli hyllet av det samme hylekoret som alltid? Hva har endret seg og hvor er krisa? Det er bare tull vissvass og dommedagsprofetier som ikke slår til. Mao, religion.

xpoolman
14.06.19 10:37
trondhjem: «Jakten på klimaendringene».

Er det et nytt spill i sjangeren "Jakten på den forsvunne diamant" ?

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4836
14.06.19 10:39
Heia_heia: Mao, religion.

Aldeles ikke, det er en politisk manipulasjon med klare og konkrete mål.

trondhjem
14.06.19 10:42
Heia_heia: Skal dette bevise noe? At folk som preker klima får priser er da ikke noe nytt.

Det er ikke prisen som betyr noe.

Det er reportasjen og billedkavalkaden de fikk prisen for som er viktig. Den beviser at ditt utsagn "Å erklære en krise om noe som overhodet ikke er en krise er helt latterlig" viser at din latterliggjøring er tuftet på en komplett uvitenhet.

Du har rett og slett ikke peiling på hva uttaler deg om og mangler derfor enhver troverdighet i dette spørsmål. Det er hva disse bildene viser.

trondhjem
14.06.19 11:22
xpoolman: Er det et nytt spill i sjangeren "Jakten på den forsvunne diamant" ?

Her er en video av hva som kan skje når store nedbørsmengder destabiliserer jordsmonnet. Denne video er fra Kina, men vi har fått merke hva ekstremregn kan gjøre i Norge flere ganger de siste årene.

Meteorologisk Institutts værdata for Norge viser klart og tydelig at vi har fått mer regn, både i total mengde og i form av ekstremer det siste århundret. Akkurat slik klimavitenskapen sier at vi skal få i vår klimasone.

Jeg personlig har velig mye mer sansen for måten de kommunene som setter klimaproblemet på den politiske dagsorden møter dette problemet, enn den idiotien i fridressur vi ser utfolde seg i denne tråden.

Klikk for å gå tilbake til toppen