Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kun tre flyreiser i året....

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 42684
27.06.19 19:10
GreySerpent: Det var slik hvertfall, men nå er det feltet fullt av elbiler.

Elbilene suser fram i kollektivfeltet medan varetransporten dunker i køen. Det er sikkert jævlig miljøvennlig. 

Hyrro
HyrroInnlegg: 20340
27.06.19 19:50
magpien: Det viser flere saker. Stort rødere blir det ikke når de ytrer ønske om detaljstyring av hvordan befolkningen kan forflytte seg.

Detaljstyring har vi mye av her i landet, uten at en eneste sosialist har vært med på å utforme det. 

Sosialisme dreier seg om eiendomsrett til produksjonsmidler, og det er noe som MDG og andre miljøentusiaster ikke bryr seg med i det hele tatt

Så lenge det produseres for økt konsum og profitt, så vil alle foreslåtte tiltak bare være plasterlapper. Kall det hva du vil, men sosialistisk er det ikke. 

magpien
magpienInnlegg: 3750
27.06.19 20:30
Hyrro: Detaljstyring har vi mye av her i landet, uten at en eneste sosialist har vært med på å utforme det. 
Sosialisme dreier seg om eiendomsrett til produksjonsmidler, og det er noe som MDG og andre miljøentusiaster ikke bryr seg med i det hele tatt
Så lenge det produseres for økt konsum og profitt, så vil alle foreslåtte tiltak bare være plasterlapper. Kall det hva du vil, men sosialistisk er det ikke.

Selvsagt har vi detaljstyring av forskjellige ting. Statlig grense for hvordan befolkningen skal kunne forflytte seg er noe eget.

Om de ikke har fokus på den grove historiske hovedlinjen innen sosialismen, er de uansett langt mer på bølgelengde med sosialistiske partier enn andre. MDG har plassert seg i rød blokk, enkelt og greit. 

toydoll
toydollInnlegg: 2726
28.06.19 11:55

Har hatt 280 flyturer siden 2012.

707 561KM noe som tilsvarer 17.7 ganger jorden rundt.

1022 timer /42.6 dager / 1.4 månder på fly.

Har 34 (inkludert 12 domestic flyturer I Indonesia I Juli) flyturer booket igjen i 2019.

Så langt i år har jeg hatt turer til, Turkmenistan, Irak (Baghdad), Georgia, Cuba og nå  sist forrige uke på Øl tur til Ho Chi Minh I Vietnam.

jeg kan strekke meg til 3 flyturer i uka. Noe mindre blir helt feil

frankolainen
frankolainenInnlegg: 7884
28.06.19 13:41
magpien: Om de ikke har fokus på den grove historiske hovedlinjen innen sosialismen, er de uansett langt mer på bølgelengde med sosialistiske partier enn andre. MDG har plassert seg i rød blokk, enkelt og greit.

Sosialisme er forsøkt i en rekke farger, former og avskygninger. ALLE har feilet. Felles for svært mange som forsatt omfavner denne menneskefiendtlige politikken er at det alltid er "feil form for sosialisme" som har skylden. Deres form er selvfølgelig mye bedre.

Sovjetunionen

Cuba

Albania

Kambotsja

DDR

Venezuela

Bare for å nevne noen - og felles for alle er fattigdom og nød - og kraftige innskrenkinger i individets rettigheter.

MDG hører utvilsomt hjemme i listen over.

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2386
28.06.19 14:57
frankolainen: Bare for å nevne noen - og felles for alle er fattigdom og nød - og kraftige innskrenkinger i individets rettigheter.

Errr, det er vel vitterlig kommunisme du snakker om her vel?

perchri
perchriInnlegg: 9437
28.06.19 23:26
DenSisteBohem: Kinas tobarnspolitikk er genial. Sånn burde det være over hele kloden. Siden en del kvinner velger å være barnløse og en del kvinner uansett nok vil velge å få bare et barn vil vi på sikt få en negativ befolkningsvekst, og etter en generasjon eller to vil problemet ha løst seg selv.

Du mener, da er vi alle muslimer?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6634
08.07.19 21:47
xpoolman: Grønn ungdom vil redusere antallet flyreiser med 75 % innen 2030 og vil gi hver og en av oss kun tre flyreiser pr. år.

Denne erkegrønne tullingen vil gå enda lenger og avspise oss med to enkeltreiser annethvert år:
https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker---du-kan-bare-fly-annethvert-ar/71365726#_ga=2.213013268.1017944429.1562433511-746277334.1539701661

Makan til vrøvl !

perchri
09.07.19 19:46
JOlsen: Dette er bare så helt utrolig. Skal folk nå sykle til barnebarna i Harstad? Dit går det ikke tog. Og i følge MDG kan man heller ikke kjøre bil. Så hva er alternativet?

..å bli der vi er. I nord legger man opp framtida på turister??? De samme skriker om klima? Man skal ikke ha så mange øyne for å se at hele klima akrobatikken, er et spill hvor de fleste ,seg selv nærmest, synes er helt greit. Er man med på leken,får en smake steken,sa man en gang.....så da går det vel rett til h.....de, da.

perchri
09.07.19 19:47
magpien: Ja, hvem vil vel ikke bli detaljstyrt av staten? Måtte folk som dette aldri komme til makten.  Som vannmelonen - grønt utenpå, blodrødt inni.

..og smaker skitgodt.

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 210
11.07.19 14:13

Brilliant forslag som bør innføres snarest - i en eller annen form. «Noen» må bestemme om kvoten skal være 3 eller 10 reiser i året, hva de kan omsettes for, særordninger for Finnmark++. 

Det er ingen menneskerett å fly til alle kontinenter eller ta seg en weekend i New York fordi man «fortjener det». 

Skal vi rikinger gjøre som vi vil, går verden dukken før du rekker å si «apokalypse». 

Å tro at verdien skal reddes av ny teknologi som elektriske fly og spisbart plast er en farlig sovepute! Skal vi ta vare på kloden krever det endring hos hver enkelt, noe vi tydeligvis ikke er i stand til. Endringen må derfor styres politisk, i form av avgifter, avgiftslette (elbil), kvoter og regler. 

perchri
13.07.19 21:36
xpoolman: Grønn ungdom vil redusere antallet flyreiser med 75 % innen 2030 og vil gi hver og en av oss kun tre flyreiser pr. år.

De mener bare oss nordmenn,vil jeg tro. Siste jeg hørte var at Polen skal bygge verdens største flyplass som skal være klar ca2027? Den skal skuffle flere millioner kryp.a CO2 reduksjon og annet sot, bare er politiker nonsens. Her skal det flys så rompa svir inn i framtida. Nei Norge, cool ned, hele klima problematikken har ikke politikerenes intresse overhodet på verdensbasis. Så vi går vel til djevelens koksovner, for til høyre,ved st Peter kommer vi ikke....

perchri
13.07.19 21:43
bobjim37: Du vil ha et samfunn der myndigheten skal inn og styre hvor, hvordan, og hvor ofte innbyggere skal få lov å reise?

Han mener nok det, ja, men er noen tiår  på forskudd. En gang i nær framtid blir det nok mer en flyreiser som blir regulert.....for at vi alle skal overleve i framtida. Men først må man få en verdensorden på klima. Hvis iikke blir senarioet lik en fisk som er skyllet opp på stranda, og higer etter luft.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3833
13.07.19 22:48
perchri: Hvis iikke blir senarioet lik en fisk som er skyllet opp på stranda, og higer etter luft.

Hvis det kommer fly som går på biodrivstoff, ref Virgin Atlantic, skal disse også forbys?

(Innlegget ble redigert 13.07.19 22:52)

silas
silasInnlegg: 19830
14.07.19 21:16
Hyrro: Sosialisme dreier seg om eiendomsrett til produksjonsmidler

Hvordan ser ut helst at det skal være?

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 34012
14.07.19 21:20

Jeg flyr så ofte jeg har anledning og råd. 

Og jeg kjenner null skam, kun glede. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 4951
14.07.19 21:25

Har selvsagt NULL flyskam. Deilig å fly. Min store frykt er om de nekter alkoholservering også på business class.

(Innlegget ble redigert 14.07.19 21:28)

Hyrro
14.07.19 22:44
silas: Hvordan ser ut helst at det skal være?

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet, men kan gjette hva du mente. 

Det er så enkelt som at det som er grunnlaget for den produksjonen vi alle trenger, skal eies av fellesskapet. Vi trenger grundere, bedriftsledere, direktører o.s.v., og de skal lønnes høyt for det de tilfører og ansvar, men ikke de som tjener stort på omsetning av eiendom uten selv å arbeide. 

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 1958
14.07.19 23:23
Kropotknik: Hvis det kommer fly som går på biodrivstoff, ref Virgin Atlantic, skal disse også forbys?

Biodrivstoff er ikke bra for hverken natur eller klima.

PapaSmurf
14.07.19 23:32

Xavi7: Savner taxfree på innenriksflyvninger. Tenk så deilig det hadde vært å tatt med seg noen gode flasker vin etter en jobbtur til Oslo. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 4951
14.07.19 23:45

Papa: det hadde vært heaven

frankolainen
15.07.19 10:00
Hyrro: Det er så enkelt som at det som er grunnlaget for den produksjonen vi alle trenger, skal eies av fellesskapet

Så enkelt, men så katastrofalt. Dette har endt med katastrofe HVER GANG dette har blitt forsøkt. Eller kan du kanskje vise til en suksesshistorie?

Og mens du leter frem det så kan jeg nevne noen mindre heldige eksperimenter:

Sovjetunionen

Kambodsja

Kina

DDR

Cuba

Albania

Og sist men ikke minst Venezuela

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11367
15.07.19 10:11
frankolainen: Så enkelt, men så katastrofalt. Dette har endt med katastrofe HVER GANG dette har blitt forsøkt. Eller kan du kanskje vise til en suksesshistorie?

Det er dette enkle spørsmålet man aldri får svar på.

frankolainen
15.07.19 10:22
Columbus_3: Det er dette enkle spørsmålet man aldri får svar på.

Og hver generasjon av unge blir fristet av utsikten til Gratis Penger uten å jobbe. Helt til de en dag er de ansvarlige voksne som skal brødfø unger og betale billån.

PapaSmurf
15.07.19 11:02

Maks tre flyreiser i året hadde ført til en sentralisering uten sidestykke. 

Folk kan i dag bo desentralisert, men likevel kunne oppleve og nyte av større steders tilbud på grunn av fly. 

Jeg begynner seriøst å bli så lei av klimahysteriet at jeg kjenner jeg blir demonstrativ.  Om dette ikke er bærekraftig, ja vel. Da er det ikke bærekraftig da. Var moro så lenge det varte. 

Jeg reiser til Italia om et par dager. Med fly. Så skal jeg i bryllup i USA i høst. I tillegg skal jeg og fruen på London-tur i desember. I går bestilte jeg flybillett for å se Molde FK spille i Bergen i høst. Sånn er det. Man tjener helt OK, og man orker ikke ha en hytte inne i skauen. Da frigjør man penger til reising. 

(Innlegget ble redigert 15.07.19 11:07)

Hyrro
15.07.19 11:34
frankolainen: Så enkelt, men så katastrofalt. Dette har endt med katastrofe HVER GANG dette har blitt forsøkt. Eller kan du kanskje vise til en suksesshistorie?

Sovjetunionen

Først i verdensrommet. først i datateknologi, stormaskiner ikke PC. Hydrogenbiler, sosiale goder til hele folket, gratis lege og tannlege pluss sterkt subsidiert barnehage til alle barn og subsidierte nødvendighetsvarer. 

Kambodsja

Pol Pot støttet av alle norske partier unntatt NKP og deler av SV.

Kina

Verdens supermakt og en verdensbedrift i å redusere fattigdom. Sammenligne med India. 

DDR 

Tiendeplass i produksjon i Europa. Gratis helse, tannlege og medisiner. Statlig husleie ikke å overstige 5% av families innkomst.  Gratis reparasjoner på dagen, pluss alt nødvendig, eks. barnehage, vaskeri, restaurant, markeder etc. 5 min gange unna. 2% rente for egen bolig i 90 år. Gratis utdannelse med stipend på alle nivåer. Ikke studielån. Skatt fra 5% til 20% for selvstendig næringsdrivende. Politi uten våpen. Arbeid og lærlingplasser til alle. 

Cuba: 

På verdenstoppen i medisinsk forkning. Flest leger per person i hele verden. Legehjelp og katastrofehjelp til andre land. gratis helsevesen også der. 

Albania

Selvforsynt. Produserte alt de trengte selv. Gratis husleie og kommunikasjon. Folk er fortsatt stolte av hva de fikk til. 

Venezuela. 

Økte sosiale goder for de fattige og stor støtte til Maduro blant vanlige folk. 

Så kan du vise til lignede suksesshistorier for fattige og vanlige folk i de liberale land, uten å ty til noe så nedverdigende og ødeleggende som et folk på almisser (eks. NAV). Hvis ikke så kan vi gå tilbake til å diskutere flyskam. 

frankolainen
15.07.19 12:17
Hyrro: Så kan du vise til lignede suksesshistorier for fattige og vanlige folk i de liberale land

Virkelighetsoppfatningen din er virkelig skremmende.

Du har fått med deg at menneskerettigheter er totalt fraværende i alle disse regimene?

Du har fått med deg AT DE ALLE KOLLAPSET og folket drevet ut i ytterste fattigdom og nød?

Du har fått med deg at regimene forfulgte og drepte dissidenter i MILLIONTALL?

Hyrro
15.07.19 14:12

Frankolainen - Du tar nok adskillig mer enn tre flyreiser i året, for beina på jorda har du ikke. 

frankolainen
15.07.19 15:02
Hyrro: Frankolainen - Du tar nok adskillig mer enn tre flyreiser i året, for beina på jorda har du ikke.

Jeg har nok beina plantet mye mere i virkeligheten enn deg, selv om jeg flyr mange titalls ganger i året.

Din beundring for den menneskefiendtlige kommunismen er mildt sagt skremmende. Den er en hån mot de millioner av menneskeliv som har gått tapt på grunn av denne ideologien.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 9848
15.07.19 15:07

Hater flyplasser og det å sitte på fly med masse skrikerunger.. Bare flott om det ble dyrere, spesielt om det ble så dyrt at familier med småunger velger seg andre feriealternativer.

(Innlegget ble redigert 15.07.19 15:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg