Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Greta Thunbergs seiltur ov Atlanterh bærekrafti

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 46760
08.08.19 21:50

Er Greta Thunbergs seiltur over Atlanterhavet miljøvennlig? 

Eg har ein snikende mistanke om at det er den ikkje, nokon som har noko fornuftig å seie om det? 

Ein håndfull mennesker fraktes over havet med en 60 fots luksusseilbåt. 

Har turen noko CO2 avtrykk av betydning?

Må vel ta med bygging av båten delt på antall turer og antall passasjerer den tar med seg i løpet av virketiden, ekstraforbruk av mat klær, el osv over dammen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mjKRG/slik-blir-greta-thunbergs-ferd-over-atlanterhavet-ikke-en-baat-for-pyser?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

https://de.wikipedia.org/wiki/Malizia_II

Arrcab
ArrcabInnlegg: 8668
08.08.19 23:35
kytec: Eg har ein snikende mistanke om at det er den ikkje, nokon som har noko fornuftig å seie om det?

Vanskelig å si noe fornuftig om et slik PR-jippo, og med alt det lureriet og billedmanipulering vi ser hver dag, kan vi ikke være sikre på om hun virkelig er om bord på hele turen.
Dette er uansett en luksusbåt, stapp full med nødvendigheter, seil og redningsutstyr, og elektroniske duppeditter.
Selv om de velger en værmessig rolig rute, får vi håpe jentungen får en skikkelig heisatur, med sjøsprøyt, sjøsyke og alt som hører med på en seiltur over Atlanteren.

(Innlegget ble redigert 08.08.19 23:35)

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 2084
09.08.19 06:14
kytec: Er Greta Thunbergs seiltur over Atlanterhavet miljøvennlig?

Dette spørsmålet er vel i utgangspunktet ikke veldig interessant. Man kan spekulere i hvor høyt karbontrykk produksjonen av båten har hatt, men såvidt jeg har lest så har den vel seilt tre ganger rundt jorda eller noe deromkring, og da begynner man jo å gjøre en grei miljøfigur uansett.

Det er ikke der problemet ligger. Problemet er at Greta skal gjøre seg selv moralsk uangripelig gjennom denne seilasen som kun svært få, meget priviligerte mennesker noensinne vil få oppleve. Det andre er at Greta mener at hele verden må endre sine liv umiddelbart til å gjøre akkurat som hun selv gjør (slutte å fly), og hvis man har en liten idé om hvor mange mennesker som daglig ferdes over atlanteren (og andre verdenshav for den del), og om tanken er at alle disse må reise som Greta gjør, da har vi et problem. Da må det masseproduseres båter av denne typen, og da kan man spekulere i karbonavtrykket produksjonen av båten har. Men er det fnugg av realisme i dette? Nei. Neineineineineineinei og atter NEI! 

(Innlegget ble redigert 09.08.19 06:17)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7380
09.08.19 08:10
Heia_heia: og da kan man spekulere i karbonavtrykket produksjonen av båten har.

Med tanke på at den er laget av karbon.....

Hyrro
HyrroInnlegg: 20607
10.08.19 01:37
Heia_heia: Problemet er at Greta skal gjøre seg selv moralsk uangripelig gjennom denne seilasen som kun svært få, meget priviligerte mennesker noensinne vil få oppleve.

Greta er bare et barn, og det har hele tiden forekommet meg at hun blitt skjøvet i forkant av voksne som får sitt navn kjent gjennom henne. Tror vi virkelig at den jenta på egenhånd har satt verden i brann? 

Nå er det også en seilbåt med mannskap som blir i verdens fokus, og det kan veldig fort bli en seiltur som kan sette merker hos en sårbar jente som allerede har vært så mye brukt at hele livet hennes er preget. 

Å seile på verdenshavene er ikke for hvem som helst, og om det blir slik at havet holder seg rolig, vil 14 dager være lenge og trettende. Men havet har alltid vært lunefullt, og ikke minst slike klimafanatikere burde være de første til å ta ekstreme forhold i betrakting. 

En havseiler er bygget for å kunne gå rundt, og i følge pilotbøker fra over 70 år tilbake, så blir det sagt at en seilbåt uten motor kan være livsfarlig om det skulle oppstå uventede situasjoner. Greta er så vidt vites ingen erfaren seiler, og hun kan komme til å få traumer for ettertiden, for det kan bli en skrekkens tur for ei lita jente. 

Jeg synes prosjektet er idiotisk, og i beste fall dårlig gjennomtenkt. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42580
10.08.19 01:43
Heia_heia: slutte

Skal hun seile tilbake fra USA også? 

kytec
10.08.19 22:34
Justice 96: Skal hun seile tilbake fra USA også?

Er det ingen som har meninger om denne heisaturen? 

Eg meiner det er luksus og enormt forbruk. 

God spm frå Justice. 

Heia_heia
10.08.19 23:03
Justice 96: Skal hun seile tilbake fra USA også?

Aner ikke. 

Heia_heia
10.08.19 23:19
kytec: Er det ingen som har meninger om denne heisaturen?

Joda, flere som har uttrykt sine meninger i tråden her.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42580
10.08.19 23:28
kytec: luksus

Selvsagt. Og skal hun fly hjem, er jo dobbeltmoralen og hykleriet så kostelig at det nesten blir for mye av det gode.

Disse fanatikerne får selv begynne å praktisere det de gneldrer om at andre bør gjøre. Kanskje de blir litt mer troverdige da.. 

Hyrro
11.08.19 21:09
kytec: Er det ingen som har meninger om denne heisaturen? 
Eg meiner det er luksus og enormt forbruk.

Jeg traff en crazy mann for 25 år siden, og da vi etter 5 års samboerskap ble forespeilet dobbel husleie, ville han gjøre sin drøm til virkelighet. Seile og bo i båten, uten verken husleie eller driftskostnader, for vind i seilene er jo gratis da. 

Vel vi sto på våre ord, kjøpte havseiler på avbetaling og seilte på Middelhavet. Etter tre døgn i storm havnet vi på en liten gresk øy (Kytnos) og fikk 50 pund av skipperen til Charles og Camilla, for bedriften å komme til havn for fulle seil (Vi fikk dem ikke ned). "Buy some øl"

Vi klarte etter hvert å komme til Tyrkia, men da var det bare storseilet igjen. Alt annet var ødelagt, genova, ror, pumpe, kjølesystem. Motoren streika 25 fra Pireus. Dessuten var det hull i skroget etter krasj med Mordor-klippene på Kea. (Over vannlinja)

Båten reddet livet vårt, for vi var ikke erfarne seilere. Det var en Sparkman Stewens som hadde vunnet Bahamas race flere ganger. Men end  of story, vi våkner fortsatt om natta i uvær, med tanke på de redsler vi opplevde og takker oss selv for at vi ikke har noen båt lenger. Hva så med ei jente med alzheimer? Hva om ekstremværet (som jo er de grønnes mantra) kommer, og mannskapet må lukke seg inne i cockpiten for å bli snudd opp ned, kanskje flere ganger. Det skjer sjelden, men slik de snakker, så burde de jo ta høyde for en liten tsunami eller to. 

Den andre siden ved saken, er at min kjære mann tok helt feil, og mer enn det. Det er ikke kostnadsfritt å seile uten motorkraft. Det blir mye dyrere fordi båten trenger full overhaling og utskifting av nesten alt som har framdriften å gjøre, og det koster fletta.  

Den seilturen over Atlanteren vil komme til å koste mer utslipp enn om Greta hadde satt seg i et flysete. Det verste, er dog at hun kan komme til å slite med traumer i lange tider, om havet ikke viser seg fra sin snille side. Har forresten noen tenk på sjøsyke? 

kytec
11.08.19 22:00
Justice 96: Og skal hun fly hjem, er jo dobbeltmoralen og hykleriet så kostelig at det nesten blir for mye av det gode.

Kanskje hun kan få skyss med en oljetanker, men det vil hun gjerne ikke. Heller et bulkskip som frakter framtidige vindmøller til de framtidige, nydelige og miljøvennlige vindmølleparker. 

kytec
11.08.19 22:02
Hyrro: Jeg traff en crazy mann for 25 år siden, og da vi etter 5 års samboerskap ble forespeilet dobbel husleie, ville han gjøre sin drøm til virkelighet. Seile og bo i båten, uten verken husleie eller driftskostnader, for vind i seilene er jo gratis da. Vel vi sto på våre ord, kjøpte havseiler på avbetaling og seilte på Middelhavet. Etter tre døgn i storm havnet vi på en liten gresk øy (Kytnos) og fikk 50 pund av skipperen til Charles og Camilla, for bedriften å komme til havn for fulle seil (Vi fikk dem ikke ned). "Buy some øl"Vi klarte etter hvert å komme til Tyrkia, men da var det bare storseilet igjen. Alt annet var ødelagt, genova, ror, pumpe, kjølesystem. Motoren streika 25 fra Pireus. Dessuten var det hull i skroget etter krasj med Mordor-klippene på Kea. (Over vannlinja)Båten reddet livet vårt, for vi var ikke erfarne seilere. Det var en Sparkman Stewens som hadde vunnet Bahamas race flere ganger. Men end of story, vi våkner fortsatt om natta i uvær, med tanke på de redsler vi opplevde og takker oss selv for at vi ikke har noen båt lenger. Hva så med ei jente med alzheimer? Hva om ekstremværet (som jo er de grønnes mantra) kommer, og mannskapet må lukke seg inne i cockpiten for å bli snudd opp ned, kanskje flere ganger. Det skjer sjelden, men slik de snakker, så burde de jo ta høyde for en liten tsunami eller to. Den andre siden ved saken, er at min kjære mann tok helt feil, og mer enn det. Det er ikke kostnadsfritt å seile uten motorkraft. Det blir mye dyrere fordi båten trenger full overhaling og utskifting av nesten alt som har framdriften å gjøre, og det koster fletta. Den seilturen over Atlanteren vil komme til å koste mer utslipp enn om Greta hadde satt seg i et flysete. Det verste, er dog at hun kan komme til å slite med traumer i lange tider, om havet ikke viser seg fra sin snille side. Har forresten noen tenk på sjøsyke?

Fascinerende historie og ja skifte alt av seil og tauverk med jevne mellomrom er sikkert fryktelig dyrt.

Disse nye vennene til Greta har sikkert råd, er de ikke oljesjeiker ironisk nok. 

perchri
perchriInnlegg: 10214
12.08.19 08:43
Hyrro: Greta er bare et barn, og det har hele tiden forekommet meg at hun blitt skjøvet i forkant av voksne som får sitt navn kjent gjennom henne. Tror vi virkelig at den jenta på egenhånd har satt verden i brann?

...hvis isåtilfelle skal gudene ha takk for å ha visst uklokskap. Dersom dette vesenet har satt verden i brann, lurer jeg jammen på hva neste trekk må bli?  Kanskje på tide å bruke fornuften litt mer, en å gå av skaftet?

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6015
12.08.19 08:53
Hyrro: Greta er bare et barn, og det har hele tiden forekommet meg at hun blitt skjøvet i forkant av voksne som får sitt navn kjent gjennom henne. Tror vi virkelig at den jenta på egenhånd har satt verden i brann?

Leste et sted at det var hennes mor som skrev talene.  

Hyrro
12.08.19 10:14
Hansaguden: Leste et sted at det var hennes mor som skrev talene.

Har hun ikke skrevet bok også? 

Nå skriver jo heller ikke etablerte politikere sine taler, så vi må vel til tvitter for å se ærlige utsagn. Eller her, for det går vel ikke an å si noe annet offentlig enn at det Greta sier og gjør er det beste i verden. 

Fra mine egne skoledager, så var ikke skolestreik en oppofrelse - det var topp. 

(Innlegget ble redigert 12.08.19 10:19)

bjelar
bjelarInnlegg: 2360
12.08.19 10:18
kytec: Eg har ein snikende mistanke om at det er den ikkje, nokon som har noko fornuftig å seie om det?

Hvor dypt er det mulig å synke?

Trenger du virkelig hjelp til å finne dritt å si om en ung person som faktisk tar standpunkt i viktige saker, gjør noe med det og velger å leve i tråd med sine prinsipper?

Jeg kan forstå kritikken når ministere og rikinger tar fly/privatfly til miljøkonferanser, men er det ikke et snev patetisk å samtidig kritisere dem som ikke vil gjøre det?

Er det ikke mer enn et snev patetisk å be om hjelp til å finne dritt å si om noen som prøver å gjøre det rette?

Jeg har en snikende mistanke om at du ikke har noe konstruktivt å bidra med, er det noen som har noe fornuftig å si om det?

HLund
HLundInnlegg: 16767
12.08.19 10:20
bjelar: Hvor dypt er det mulig å synke?Trenger du virkelig hjelp til å finne dritt å si om en ung person som faktisk tar standpunkt i viktige saker, gjør noe med det og velger å leve i tråd med sine prinsipper?Jeg kan forstå kritikken når ministere og rikinger tar fly/privatfly til miljøkonferanser, men er det ikke et snev patetisk å samtidig kritisere dem som ikke vil gjøre det?Er det ikke mer enn et snev patetisk å be om hjelp til å finne dritt å si om noen som prøver å gjøre det rette?Jeg har en snikende mistanke om at du ikke har noe konstruktivt å bidra med, er det noen som har noe fornuftig å si om det?

Kunne ikke sagt det bedre selv. Det er forskjell på doers og whiners her i verden sier jeg bare.

goggen48
goggen48Innlegg: 1143
12.08.19 10:21
bjelar: Trenger du virkelig hjelp til å finne dritt å si om en ung person som faktisk tar standpunkt i viktige saker, gjør noe med det og velger å leve i tråd med sine prinsipper?

Gretha er kun en pengemaskin for de som vil tjene penger på den såkalte miljøkampen. 

Det er aldri stilig med små nesevise bedrevitere helt uten livserfaring. 

Hyrro
12.08.19 10:26
bjelar: Jeg har en snikende mistanke om at du ikke har noe konstruktivt å bidra med, er det noen som har noe fornuftig å si om det?

Hva er så konstruktivt med det at ei ungjente gjentar det som har vært snakket om i årevis. Parisavtalen og utfasing av oljeindustrien. Jeg synes faktisk det er litt småfrekt å klandre alle voksne for å ha ødelagt verden for sine barn. Det har da vært veldig mange ildsjeler som har stått på for miljøet, og det i en menneskealder. 

Men jeg skal ikke klandre barna, det er selvfølgelig voksne som står bak, foreldre, skole og politikere. Jeg tviler på at barn selv er i stand til å utforme en slik omfattende organisering over landegrenser. 

(Innlegget ble redigert 12.08.19 10:29)

bjelar
12.08.19 10:43
Hyrro: Hva er så konstruktivt med det at ei ungjente gjentar det som har vært snakket om i årevis. Parisavtalen og utfasing av oljeindustrien. Jeg synes faktisk det er litt småfrekt å klandre alle voksne for å ha ødelagt verden for sine barn. Det har da vært veldig mange ildsjeler som har stått på for miljøet, og det i en menneskealder.

Hun hadde ikke greid å irritere de med "livserfaring" så mye hvis det ikke var for alt hun har fått til.

Hun har fått mer enn en million unge til å aktivt demonstrere i gatene. Hun har snakket direkte til politikere på det høyeste nivå, og hun har vært skrevet om i alle aviser av en viss størrelse.

Hun er 16 år, og har fått til alt dette uten livserfaring. Hva har dere i VGDs "livserfaringspanel" oppnådd? Noe langt mer imponerende, det er jeg sikker på. Ildsjelene som har stått på for miljøet i en menneskealder har jo hatt masse suksess, bare se hvor lite olje og gass vi brenner.... hei, vent litt...

Kanskje det ikke handler så mye om livserfaring, men heller om å faktisk få fingeren ut og gjøre noe heller enn å sitte i sofaen å skrive innlegg på VGD...hei, vent litt...

bjelar
12.08.19 10:46
Hyrro: Jeg synes faktisk det er litt småfrekt å klandre alle voksne for å ha ødelagt verden for sine barn.

Er det ikke storfrekt å ødelegge verden for sine barn?

Jeg foretrekker å være småfrekk.

stjerta
stjertaInnlegg: 2521
12.08.19 11:00

Husker ikke helt hvor jeg hørte det, men kan ha vært "Avisrunden" på TV2 Nyhetskanalen. 

Påstanden var uansett at klær og moteindustrien sto for ca. 10% av verdens forurensing og karbonutslipp. Altså mer en skipsfarten og flytrafikken til sammen. I tilfelle er det kapitalismen og forbrukersamfunnet som er et av hovedproblemene. Indirekte står jo slikt for enorm avskoging og ødeleggelse av habitat for svært mange arter på jorden. Er det ikke ca. 60% av alle innsekter, blomster,trær, landlevende og marint liv som er utryddet siden 70 tallet?

Vi kan sette opp så mange habitatødelegende vindmølleparker og innføre så mange gulrøtter for EL biler vi bare vil. Jeg tror det er for sent. Stor skala hyttebygging i 3-4 millonersklassen,etter å ha rasert terrenget og villmarken hjelper nok heller ikke på.

Om da ikke majoriteten av befolkningen senker forbruket dramatisk innen kort tid. Lenge før 2030. 

OM vi i det hele tatt er i stand til å styre klima og vær?

(Innlegget ble redigert 12.08.19 11:05)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7380
12.08.19 11:11
bjelar: Hun er 16 år, og har fått til alt dette uten livserfaring. Hva har dere i VGDs "livserfaringspanel" oppnådd?

Med det oppbudet av klimaaktivister bak henne så er det helt absurd å påstå at dette er noe Greta har fått til på egenhånd.

Men penga rår også her, og "hele verden" lar seg lure.

Patetisk !

Hyrro
12.08.19 11:41
stjerta: Om da ikke majoriteten av befolkningen senker forbruket dramatisk innen kort tid. Lenge før 2030.

Godt innlegg og tommel for det. Men er det ikke viktigst å begynne i den andre enden. De som produserer for bruk og kast og med det påtrengende reklame? 

Jeg tror en holdningsendring for alle verdens folk vil ta for lang tid, hvis det går i det hele tatt. Vi må gå på den kapitalistiske produksjonen, ikke basere alt på individene. Spesielt moteindustrien er et godt eksempel på presset om å kjøpe nytt hver sesong, og det flyter over av brukte klær som ingen har bruk for. Men ikke bare det. Det gjelder det meste. Møbler, hvitevare, biler, datautstyr, mobiler etc. Det er kapitalismens overlevelse å bidra til økt forbruk, som du også sier. Søppelbergene i andre land viser tydelig hvor galt det er. Det ser vi ikke i Norge. 

Ikke minst er det snakk om frakt over lange avstander, der hvor arbeidskraft er billigst,  emballasjen og reklame. 

(Innlegget ble redigert 12.08.19 11:44)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10533
12.08.19 11:53
bjelar: Hvor dypt er det mulig å synke?

Tydeligvis veldig dypt. Denne og flere andre tråder på VGD viser at det er ikke bunn i det grumset flere av VGDs faste øser over Greta Thunberg.  

Uansett hvor uenig du måtte være med Thunberg i sak, hører det ingensteds hjemme den nedrakkingen og forsøket på karakterdrap vi ser fra flere på VGD (og mange andre steder i samfunnet) av et ungt menneske som engasjerer seg politisk i en sak hun tror på.

Klimaaktivister, herunder Thunberg, ber ikke om mer enn at samfunnet skal velge en annen energikilde enn fossil energi slik at vi kutter klimagassutlipp og reduserer risikoen for å få en farlig sterk global oppvarming. Dette burde være for alle andre enn de som har investert stort i fossil energi en ikke-kontroversiell politisk sak.

Jeg sliter derfor med å forstå hvorfor det er så mye sinne i klimadebatten som bla. får godt voksne menn til å rakke ned på et barn, til å angripe "klimavennlige" innlegg på VGD med harselas, nidord og innimellom ondsinnede personangrep.  

Hva i all verden er dere (klimaspetikere) så redde for at dere reagerer med så mye sinne på et opprop om å skifte energileverandør?

(Innlegget ble redigert 12.08.19 11:56)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10533
12.08.19 13:16
Hyrro: Men er det ikke viktigst å begynne i den andre enden. De som produserer for bruk og kast og med det påtrengende reklame?

Rundt 80 % av den jevne nordmanns klimagassutslipp skyldes forhold som bestemmes på samfunnsnivå - dvs. som er politikernes ansvar. Det er vel og bra at folk tar initiativ og forsøker redusere egne klimagassutslipp med å sykle mer, spise mindre kjøtt, droppe lange feriereiser etc. Men det er ikke på langt nær nok.

Det viktigste er at redusering av klimagassutslipp blir en prioritert oppgave i aktiv utøvd politikk. Det er snart kommune og fylkesvalg. Da har du og jeg muligheten til å påvirke hvilke politikere som skal inn i kommunestyrene og fylkestingene. Bruk stemmeretten til å få inn kandidater som lover å sette klimapolitikk høyt på dagsorden og ikke minst holde de med "svart" politikk ute fra styre og stell.

I dag meldes det f.eks. om en markant nedgang i salget av bensin og diesel i Norge for første gang. Dette viser at politikk betyr noe. Bruk stemmeretten din.

(Innlegget ble redigert 12.08.19 13:17)

Hyrro
12.08.19 15:28
trondhjem: Jeg sliter derfor med å forstå hvorfor det er så mye sinne i klimadebatten som bla. får godt voksne menn til å rakke ned på et barn,

Et meget vesentlig poeng; Det er ikke lenger hva som sies, men hvem som sier det. Voksne menn skal helst holde kjeft i denne politisk korrekte tid, mens blir det sagt av diskriminert kvinne, homse eller andre som oppleves som ofre, så blir det tatt seriøst. Valg av et barn er genialt i så måte, for et eneste sideskritt ut av den store beundrerskaren medfører negative bemerkninger, slik som du kommer med over her. Dermed gjenstår bare det overfladiske, slik som den Parisavtalen, og de egentlige synderne går fri. 

Jeg har ikke rakket ned på Greta, om du skulle mene det, men jeg sliter med et bilde av et barn som blir utnyttet. Den som tror hun har satt igang dette selv, tror på eventyr. 

goggen48
goggen48Innlegg: 1143
12.08.19 15:33
Hyrro: Et meget vesentlig poeng; Det er ikke lenger hva som sies, men hvem som sier det. Voksne menn skal helst holde kjeft i denne politisk korrekte tid, mens blir det sagt av diskriminert kvinne, homse eller andre som oppleves som ofre, så blir det tatt seriøst. Valg av et barn er genialt i så måte, for et eneste sideskritt ut av den store beundrerskaren medfører negative bemerkninger, slik som du kommer med over her. Dermed gjenstår bare det overfladiske, slik som den Parisavtalen, og de egentlige synderne går fri.

Right, hun blir brukt av mennesker som ser at det er mye penger og tjene på klimahysteriet. 

Gretha Thunberg er en minbank for rike folk som vil bli rikere. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg