Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimaparti og nervøse barn.

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10943
05.09.19 23:17

Det kan virke som at noen av disse såkalte miljøpartiene, og særlig én ungdomsorganisasjon, nok må  ta på seg en betydelig del av ansvaret for at veldig mange barn (f.eks. slike som er i 9 -12års-alderen i dag) nok kan komme til å få livshemmende angst og depresjoner nå, med påfølgende bl.a. dårlige skoleprestasjoner pga. psykiske problemer som følge av all denne ekstreme propagandaen  om at nå bærer det nærmest lukt til helvete med hele jorden osv., og Norge inkludert - "pga. klimakrisen" osv.  Det verste er at de tror det blir nærmest ulevelig også her i Norge.  Forskere har sagt at Norge tross alt kommer til å slippe rel. rimelig unna ekstremvær, men at kommuner bør slutte å tillate bebyggelse i skredutsatte områder og nær inntil alle slags elver, store som små.

Et godt eksempel på at et visst grønt parti kan ta grundig feil i sine analyser er f.eks. deres utsagn i fjor om at klimaendringene kunne komme  til å bety nærmest kroken på døra også for norske bønder, og det ble vist både til den mange steder svært regntunge sommeren 2017 (bønder mange steder kom knapt ut på jordene sine pga. fuktig grunn), og ikke minst ble det vist til avlingssvikten i 2018 pga. tørke.  Men så kom sommeren 2019 og bøndene, særlig kornbonden, har nærmest rekordavlinger, beste avlinger på over ti år meldes det, og kornmottakene er nærmest sprengt. 

I det hele tatt burde vel bøndenes avlingsresultater i årene  fremover enkelt kunne brukes som en god indikator mht. å vurdere om utviklingen har en negativ trend eller ikke, skulle man tro.  

Dette svenske forbildet for mange også norske barn i dag (Gretha T.) ble spurt da hun startet sine aksjoner med  å skofte skolen hver fredag og sitte alene foran kommunehuset og demonstrere med en plakat, om hvorfor hun ikke heller ville være på skolen og følge undervisningen.  Hun svarte da; - hvorfor skal jeg gå på skolen, verden går jo snart under uansett, "pga. klimatet".  Slik ekstremisme er det altså dagens barn skal forholde seg til og tro på. 

Psykologene og psykiaterne kan nok få enda mer å jobbe med de nærmeste årene...

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4438
06.09.19 09:11
nostalgikern: I det hele tatt burde vel bøndenes avlingsresultater i årene  fremover enkelt kunne brukes som en god indikator mht. å vurdere om utviklingen har en negativ trend eller ikke, skulle man tro.

Når det gjelder matproduksjonen globalt - så har den aldri vært så høy som nå.

Jorden har blitt grønnere og det produseres mere mat på mindre areal.

De åpenbare positive effektene av litt mer varme og CO2, utelates i alarmismens ånd.

Noen negative effekter, dvs "klimakrisen", kan ikke påvises.

(Innlegget ble redigert 06.09.19 09:12)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7337
06.09.19 21:22
nostalgikern: Men så kom sommeren 2019 og bøndene, særlig kornbonden, har nærmest rekordavlinger, beste avlinger på over ti år meldes det, og kornmottakene er nærmest sprengt.

Fruktbøndene på øyene i Ryfylke har måttet få ekstra ukentlige ferjeavganger for å få avgårde alle eplene denne sommeren/høsten.
Det er rett og slett enorme avlinger i år :-)

(Innlegget ble redigert 06.09.19 21:26)

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 13736
07.09.19 08:21
nostalgikern: Dette svenske forbildet for mange også norske barn i dag (Gretha T.) ble spurt da hun startet sine aksjoner med å skofte skolen hver fredag og sitte alene foran kommunehuset og demonstrere med en plakat, om hvorfor hun ikke heller ville være på skolen og følge undervisningen. Hun svarte da; - hvorfor skal jeg gå på skolen, verden går jo snart under uansett, "pga. klimatet". Slik ekstremisme er det altså dagens barn skal forholde seg til og tro på.
Psykologene og psykiaterne kan nok få enda mer å jobbe med de nærmeste årene...

Barn må også forholde seg til andre ting..., i hvert fall i Sverige:

Dette kan vel også bidra til at psykologene får mye å gjøre i fremtiden:

Kannibalism för klimatet:

http://www.smp.se/ledare/kannibalism-for-klimatet/

Arrcab
ArrcabInnlegg: 8641
07.09.19 11:21
nostalgikern: Psykologene og psykiaterne kan nok få enda mer å jobbe med de nærmeste årene...

Det er alltid noen som finner ett eller annet å bekymre seg for, men de fleste av oss har heldigvis fokus på de nære ting, og det vi kan gjøre noe med. Dessuten er hukommelsen ganske fleksibel, og evnen til fortrengning er medfødt.
Vi har opp igjennom årene hatt utallige religiøse bevegelser, som har preget grupper av mennesker gjennom hele livet.
Klimatrollet Gretha, er ikke noe annet enn et religiøst fenomen, som nok vil sette spor hos noen, men fort glemt av de fleste.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3886
07.09.19 16:22
Arrcab: Klimatrollet Gretha, er ikke noe annet enn et religiøst fenomen, som nok vil sette spor hos noen, men fort glemt av de fleste.

Selv om orakelet Greta stort sett ikke har kommet med annet enn at "kloden brenner, og undergangen er nær", finnes det vel knapt en øvrighetsperson som tør å si henne imot. Inkludert Paven, Merkel og stort sett alt av MSM. Ikke lett å overse henne. Og barna "streiker" trolig med glede videre, så lenge de får fri fra skolen.

nostalgikern
07.09.19 18:04
xpoolman: Fruktbøndene på øyene i Ryfylke har måttet få ekstra ukentlige ferjeavganger for å få avgårde alle eplene denne sommeren/høsten.
Det er rett og slett enorme avlinger i år :-)

Så klimaaktivistenes kort-tids spådom slo iallfall grundig feil i fjor da. 

(Hørte forresten nettopp et radioinnslag om den unge svenske aktivisten med sine fletter (skal visst forestille å ha en slags Pippi Langstømpe-image, og Pippi med velordnede fletter, ordnet jo opp i brasene, såvidt jeg minnes...).  Det kom til et punkt med klimaaktivisten der hun sluttet å spise i perioder, og hun sluttet å snakke til sine nærmeste osv., pga. noe slags psykiske greier, men så begyne hun å engasjere seg sterkt i dette med klima, og hadde det som eneste interessefelt og fokus, fikk man inntrykk av, og da løsnet det med den nevnte psykiske problematikken.  Men mon tro hva hun mener om atomtrusselen?  Har disse klimaengasjerte ingen bekymring for f.eks. disse nedslitte atomkraftverkene i Nord-Russland og nær de skandinaviske land?  

Hvis disse går i lufta som det som skjedde i Tsjernobyl, så blir (med tanke på Norden allfall) noen viltre småelver og ras og noen få cm. havstigning (pluss litt til sikkert) bare for blåbær å regne.

Og noen få km fra norskegrensa har nå russerne stilt opp sine atomraketter og siktet dem inn mot strategiske mål f.eks. i Norge.  (Disse milliard-dyre militærflyene vi har investert i vil forsvinne som slike såpebobler små barn leker seg med og  blåser ut, hvis russerne bestemmer seg for det i en krisesituasjon, våre største byer jevnes med jorden i løpet av få minutter, vi har ingen sjangs overhodet. 

Men slik problematikk er i dag helt fraværende hos disse klimahysteriske barn/ungdom.  Rare greier slikt...

Arrcab
ArrcabInnlegg: 8641
07.09.19 18:22
Kropotknik: Selv om orakelet Greta stort sett ikke har kommet med annet enn at "kloden brenner, og undergangen er nær", finnes det vel knapt en øvrighetsperson som tør å si henne imot. Inkludert Paven, Merkel og stort sett alt av MSM. Ikke lett å overse henne. Og barna "streiker" trolig med glede videre, så lenge de får fri fra skolen.

Det hele er en tragedie eller komedie, alt etter som.
Orakelet har en diagnose som heter Asbergers syndrom, en medfødt utviklingsforstyrrelse, som bl a. er  forbundet med tanker og idéer, som for andre vil oppfattes som meningsløse. Dersom personen ikke får fulgt disse systemene, utløser det ofte frustrasjon og sinne.
Hvordan er det mulig at, dette kan være den personen som forleder voksne og barn med sine spesielle ideer.
Verden er gal!

(Innlegget ble redigert 07.09.19 18:27)

nostalgikern
27.09.19 23:04

Det er jo tragisk hvis mange barn nå virkelig frykter at det er spørsmål om relativt kort tid før kloden bukker under på grunn av klimaendringer.  En kolossal overdrivelse og hysteri selvfølgelig, og disse som prediker slikt nonsense har jo et stort ansvar overfor barns psykiske helse fremover, kanskje denne angsten blir langt mer ødeleggende for livet til mange enn dårlig klima?  (Været hadde visst ødelagt barndommen til denne svenske unge  "profeten", kunne man få inntrykk av...). 

Mye oppløftende da å lese i artikkelen som det er linket til under, det ser slett ikke så beksvart ut utfra den iallfall...  (men blir slike artikler vist til f.eks. av naturfagslærere o.l. for å få roet ned angsten en smule mon tro? Neppe).

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dOPVKO/Klimatrusselen-er-mye-mindre-enn-ryktet-tilsier--Oystein-Sjolie

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 2084
28.09.19 10:38

Blodet har begynt å renne. Propagandaen når frem.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7337
28.09.19 12:47

Går det an å saksøke klimabevegelsen for villede folk til å begå selvmord ? Medvirkning til drap eller grov uaktsomhet med døden til følge ?

nostalgikern
28.09.19 15:17
xpoolman: Går det an å saksøke klimabevegelsen for villede folk til å begå selvmord ?

Hørte nettopp på Ukeslutt (NRK P2) der en viss psykiater, F. Heggen, fast blogger i Nettavisen, deltok i en debatt om denne 16-åringen fra Sverige.  Han sa denne talen i FN virket veldig teatralsk og innøvd, og at denne kunne bidra til panikk-stemning, i og med at det finnes forskere det refereres til som sier at hvis ikke alt av klimagassutslipp stoppes  nærmest umiddelbart, (håpløst prosjekt å få til i praksis selvfølgelig) så vil verden "koke" og gå under om  ca. 10 år osv. Psykiateren hadde kloke advarsler om at folk som får panikk gjerne tenker feil og handler ikke rasjonelt.  

Det var tidligere i programmet et annet innslag om samme tema, nemlig en NRK-reporter som intervjuet folk på gata.  Dette opplegget er jeg for min del skeptisk til, for kan man stole på at det ikke foregår en viss redigering etter "personlig smak/politisk synspunkt" hos de som redigerer slike innslag før det hele går på lufta??  Det var godt voksne mennesker der som faktisk var helt enig i det som 16-åringen prediket, av ca. 5 stk. så var det vel bare 1 som mente det var en overdrivelse at verden snart "går til helvete", som kvinnen sa, det trodde hun ikke noe på.  Det gjør ikke jeg heller...  (Men visse områder av kloden får nok tydeligvis problematiske forhold med ekstremvær, det har vi jo sett eksempler på, så det er jo selvfølgelig en realitet der, - men at verden som en helhet skal "bukke under", nei, nei.  Overdrivelser og dommedagsprofetier kalles vel slikt).

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8401
30.09.19 07:08
nostalgikern: Psykologene og psykiaterne kan nok få enda mer å jobbe med de nærmeste årene...

Klimagalskapen tar unge liv! Ikke om 12 år, men NÅ! 

Hvordan skal vi få stoppet galskapen? 

On the 18th of this month, Dr. Alex Wodak, a high profile Australian expert on drug rehabilitation, named fear of climate change as one of the major problems driving young people into the kind of despair which leads to addiction to hard drugs, during his testimony to the NSW Government Ice Inquiry.

Dette samtidig som St Greta nå ses på som Jesus sin etterfølger

Klimagalskapen ble en religion for lenge siden. Er det noen av dere som fortsatt ikke har forstått det? 

nostalgikern
30.09.19 21:00
frankolainen: Dette samtidig som St Greta nå ses på som Jesus sin etterfølger

Da lever hun vel i tilfelle farlig, for da blir hun vel av "visse" ansett som maks vantro, - skulle man tro (mye "tro" her gitt...).

swixfantomet
swixfantometInnlegg: 1837
01.10.19 21:01
nostalgikern: Det er jo tragisk hvis mange barn nå virkelig frykter at det er spørsmål om relativt kort tid før kloden bukker under på grunn av klimaendringer.

Ingen skal mobbe eller trakassere Greta Thunberg.

Men i denne videoen synes jeg Michelle Stirling snakker til Greta på en meget sympatisk og fornuftig måte, litt som en snill bestemor som av en type som Greta kanskje har savnet i sin oppvekst.

https://www.youtube.com/watch?v=g9ZbSaL7JP0

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3886
01.10.19 21:17
swixfantomet: Men i denne videoen synes jeg Michelle Stirling snakker til Greta på en meget sympatisk og fornuftig måte,

Tydeligvis en klok dame. Men det er fare for at Greta blir mere påvirket av Antifa og Extinction Rebellion.

nostalgikern
02.10.19 08:13

Har forresten begreper som  "thunbergisme" eller at én eller annen blir omtalt som "en thunbergist"  forresten blitt brukt før i mediasammenheng?  Hvis ikke, så er vel dette første gangen da... (men det kommer nok fra annet hold senere hen, vil jeg anta :).

fcuk
fcukInnlegg: 15768
04.10.19 10:49
Kropotknik: Tydeligvis en klok dame. Men det er fare for at Greta blir mere påvirket av Antifa og Extinction Rebellion.

Og da går det ikke så bra.

https://twitter.com/RealSaavedra/status/1179908480322289664

"We need to eat the babies". Dette fikk forøvrig denne dama fra en annen svenske.

Trenberth
04.10.19 11:15
fcuk: Og da går det ikke så bra.
https://twitter.com/RealSaavedra/status/1179908480322289664
"We need to eat the babies". Dette fikk forøvrig denne dama fra en annen svenske.

Det er galskap. Det påstås at det er krise, men ingen kan påvise krisen.

Hva er det vi er vitne til egentlig ?

Jeg finner ikke ord.

(Innlegget ble redigert 04.10.19 11:15)

frankolainen
04.10.19 11:46
Trenberth: Det er galskap.

Jepp! Og den brer om seg. Radioen meldte i dag tidlig at 60%(?) av AP-velgerene var positive til å samarbeide med de grønne kommunistene i MDG. 

Trenberth
04.10.19 12:27
frankolainen: Jepp! Og den brer om seg. Radioen meldte i dag tidlig at 60%(?) av AP-velgerene var positive til å samarbeide med de grønne kommunistene i MDG.

AP er jo i fritt fall og nå vil de fronte Klima som den viktigste saken til valget i 2021. AP er ett parti som i all tid har vært opptatt av arbeidernes interesser, velferd og ikke minst en industri som skal gi jobber til arbeiderne.

Nå forlater de arbeidernes interesser som den viktigste saken.

Jeg tror de vil falle ytterligere frem til 2021. Makan til vingling skal man lete lenge etter. Ett desperat forsøk på å bli "kul" og vinne velgere.

MDG tror jeg vil vokse frem til 2021, men de vil få en brutal tilbakegang når folk får erfare konsekvensene av politikken til MDG.

(Innlegget ble redigert 04.10.19 12:27)

fcuk
04.10.19 15:01

Skuespiller og aktivist får spalteplass i Dagsavisen.

Dette er så tendensiøst og tanketomt at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Kortversjonen er uansett at vi må "høre på barna". Barna som er hjernevasket av skolevesenet, aktivister og media. Hva skal vi gjøre? jo snu 180 grader. Hva enn det måtte bety. For det får vi ikke vite, annet enn at det vi har gjort til nå, ikke er nok!

fcuk
04.10.19 15:20
fcuk: Og da går det ikke så bra. https://twitter.com/RealSaavedra/status/1179908480322289664 "We need to eat the babies". Dette fikk forøvrig denne dama fra en annen svenske.

Nå viser dette seg å være planlagt og fremført av en ytre høyre gruppering som støtter Donald Trump. Ikke bra.

la1goa
la1goaInnlegg: 13349
04.10.19 19:53
fcuk: Kortversjonen er uansett at vi må "høre på barna". Barna som er hjernevasket av skolevesenet, aktivister og media. Hva skal vi gjøre? jo snu 180 grader. Hva enn det måtte bety. For det får vi ikke vite, annet enn at det vi har gjort til nå, ikke er nok!

Fra tidligere århundrer hadde vi vitenskap. Så ble dette erstattet med politikk (Gro), og noe senere til pseudo vitenskap (Mann), for så å ende opp med barneteater (Greta) der følelsene råder. Greta satte i gang et barneteater med verdens befolkning som tilskuere, et teater som er svært likt av de vi finner i barenhagen. Vanlige barn er skremt av blant annet av nisser og troll, pompel og pilt. Men Gretas tilfelle  (m.fl.) derimot er det noen som har skremt henne med klimakatastrofe som hun fremfører. Jeg personlig ser ingen forskjell annet enn alder og mengden tilskuere. Det som forundrer meg er at vokse folk ser stort sett ser at barnehagen fremstiller en teaterforestilling, men de ser ikke når FN setter opp det samme skuespillet.

Det er svært rart at oppegående journalister fra Dagbladet ikke ser det. Men sånn er nå intelligensen deres bygget at følelser skal gå foran det vitenskapelige. Hører dere det Dagbladet? Jeg gir dere herved et ballespark!

(Innlegget ble redigert 04.10.19 19:56)

Jhinx
JhinxInnlegg: 7856
07.10.19 23:47

Kom på et lite paradox miljøaktivistene ikke kommer på.

Man «stenger» av byer slik at folk handler på nett. Stort sett fra utlandet pga pris. Jeg handler mye fra asia. Men passer alltid på å kun kjøpe en ting om gangen. Selv om det er samme tidspunkt og samme butikk. Kjøper jeg 5 gjenstander, blir det 5 pakker.

Må gjøre det slik pga de strenge norske tollreglene. Er det da fornuftig å tvinge forbrukere til denne unødvendige frakten. Som jeg er sikker på ikke er særlig bærekraftig. 

Hev tollgrensen, redd miljøet :)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
08.10.19 00:16
Jhinx: Kom på et lite paradox miljøaktivistene ikke kommer på.
Man «stenger» av byer slik at folk handler på nett. Stort sett fra utlandet pga pris. Jeg handler mye fra asia. Men passer alltid på å kun kjøpe en ting om gangen. Selv om det er samme tidspunkt og samme butikk. Kjøper jeg 5 gjenstander, blir det 5 pakker.
Må gjøre det slik pga de strenge norske tollreglene. Er det da fornuftig å tvinge forbrukere til denne unødvendige frakten. Som jeg er sikker på ikke er særlig bærekraftig. 
Hev tollgrensen, redd miljøet :)

He he, morsom tanke. Jeg gjør det samme når jeg handler fra Asia.

Men jeg tror ikke det gagner miljøet så mye det de 5 pakken kommer som en pakke i den samme containeren. ;-) 

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
08.10.19 02:21

Jeg tror også at unge av i dag vil kanskje få " ettereaksjoner" som voksne. Jeg har alt hørt  betegnelsen " klimapsykose" i radio. Men dette med klimakrise har jeg inntrykk av er omforente sannheter av så godt som alle norske politiske partier i dag med ulik vekt og styrke kanskje. Kommer litt an på øynene som ser. Det kan komme ny forskning til underveis som gjør at vi kanskje alle senker skuldrene litt igjen. Man vet ofte så forferdelig lite om fremtiden synes jeg.

Nå er jo også unge mennesker i dag opptatt av å etablere seg etter kanskje utdanning i bolig og familie og så lenge man har bolig  og andre menneskers tilstedeværelse er det nok å beskjeftige seg med ofte og andre ting enn bare klima kommer i fokus.

Jeg tror psykiatere og psykologer i fremtid vil kanskje få enda større utfordringer enn i dag. Kanskje med enda mindre ressurser å hjelpe seg med. Men man vet ofte så forferdelig lite om fremtida.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
08.10.19 02:28

Dette med å fortrenge en del problemer er kanskje ikke då dum menneskelig mekanisme. Enkelte ting  kan kjennes så tunge og vanskelige å tenke på at man bare ville " gå istykker mentalt og kanskje bli syk"av å tenke for mye på dem. Mange prøver derfor bare å beskjeftige seg med dagliglivets trivialiteter helt bevisst tror jeg.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 02:30)

Jhinx
JhinxInnlegg: 7856
08.10.19 10:13

Ser vi har fått en nye Norsk Greta 10 åring.

Igjen blir første skeptiker hudflettet for 'mobbing av barn'..

"Barn og voksen dø og ha det vondt... Håper dere voksne tar dere sammen og hører på meg

frankolainen
08.10.19 16:34
la1goa: oppegående journalister fra Dagbladet

Jeg er enig i alt du skriver over, men oppegående journalister i Dagbladet??? Det er fa**n med tiår siden det var en journalist med noe snev av integritet i den drittavisen. Pupp er vel det mest intellektuelle de har klart å presse ut det siste tiåret!  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg