Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mangel på el

NYTT TEMA
jeolno
jeolnoInnlegg: 13016
16.09.19 22:52

Alt skal elektrifiseres, men hvor hvor skal vi hente elen?  På verdensbasis er det 800 millioner mennesker som ikke har tilgang til el.

Her i landet er vi i en særstilling pga vannkraften, men likevel har vi ikke kapasitet til en hundre prosent elektrifisering nå. Det viser at det er en utopi at resten av Europa kan makte noe slikt.

I den øvrige verden venter milliarder fattige mennesker på at de skal nærme seg vårt velstandsnivå. Da er det "hjerterått" og begrense dem tilgangen på energi, som er helt avgjørende for en positiv utvikling

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
17.09.19 09:36

Vi kan jo bygge vindmøller og solcellepaneler :-)

Vi trenger bare å bygge 750 vindmøller á 3 MW eller 14 millioner solcellepaneler HVER DAG fram til 2050, så er kloden forsynt med "grønn kraft".

Alternativt kan vi bygge atomkraftverk, og sette i drift ett hver dag de neste 30 åra.

Men alt i alt så tror jeg det enkleste vil være å fortsette med gass- og kullfyrte kraftverk.

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 8625
17.09.19 10:00

Dersom vi virkelig ønsker å nå klimamålene, er det ikke mulig å gi folk økt velferd-hverken i fattige deler av verden eller her i velstands-Europa.

Det er derimot et "must" å endre på måten store deler av verden får strømmen sin i fra. Atomkraft vil nok være den enkleste og beste måten å gjøre dette på.

Komunista
KomunistaInnlegg: 10587
17.09.19 10:37
jeolno: Alt skal elektrifiseres, men hvor hvor skal vi hente elen? På verdensbasis er det 800 millioner mennesker som ikke har tilgang til el. Her i landet er vi i en særstilling pga vannkraften, men likevel har vi ikke kapasitet til en hundre prosent elektrifisering nå. Det viser at det er en utopi at resten av Europa kan makte noe slikt. I den øvrige verden venter milliarder fattige mennesker på at de skal nærme seg vårt velstandsnivå. Da er det "hjerterått" og begrense dem tilgangen på energi, som er helt avgjørende for en positiv utvikling

Look to Swedistan, problemene er allerede et faktum.

Og man nedmonterer atomkraftverkene.

Vil innvirke direkte på prisene i Norge.

(Innlegget ble redigert 17.09.19 10:37)

jeolno
17.09.19 13:03
Hoppidioten: Dersom vi virkelig ønsker å nå klimamålene, er det ikke mulig å gi folk økt velferd-hverken i fattige deler av verden eller her i velstands-Europa.

vvDet er lett å prioritere klimaet. så lenge det ikke går ut over vår egen levestandard.

Ny FN-rapport: Flere mennesker i verden sulter nå enn før - VG

Translate this page
Sep 11, 2018 - SULTRAMMET: En jente venter på legesjekk i Abs i Jemen i juni i år. Hun er en av 821 millioner underernærte mennesker i verden.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
17.09.19 19:40
jeolno: Flere mennesker i verden sulter nå enn før - VG

I en verden der befolkningen øker med nesten en kvart million hver dag så kan man ikke vente annet enn at det blir flere sultne sjeler.
Befolkningsøkningen er jo størst der fattigdommen og sulten allerede råder, så dette blir en vanskelig trend å stoppe.

Imidlertid er det heldigvis slik at den lille oppvarminga vi har hatt, sammen med økt CO2-innhold, har ført til at det aldri har vært produsert mer mat i verden enn nå.

Antallet fattige i verden reduseres også, time for time, dag for dag, år for år:
https://worldpoverty.io/

Så summa summarum så har kloden aldri vært et bedre sted for oss mennesker enn den er i dag.

(Hele innlegget ble i kursiv på grunn av quoten fra jeolno…)

(Innlegget ble redigert 17.09.19 19:42)

perchri
perchriInnlegg: 10221
17.09.19 20:34
xpoolman: Vi trenger bare å bygge 750 vindmøller á 3 MW eller 14 millioner solcellepaneler HVER DAG fram til 2050, så er kloden forsynt med "grønn kraft".

Huffamei, det var mye. Håper de ikke dekker hele kloden, husk de møllene er store og går rundt,kanskje de vil flytte kloden en smule, ut av bane?

jeolno
18.09.19 17:19
perchri: kanskje de vil flytte kloden

Med de tallene som er gjengitt i innleggene over, ser det ut til at MDG har en enklere jobb om de vil flytte kloden, enn om de vil redde verden fra Oslo.

Noe de holder på med nå!

riksen77
riksen77Innlegg: 6249
27.09.19 06:24

Atomkraft løser jo saken, men det kan ikke bygges i Afrika, de er ikke i stand til å ivareta sikkerheten og driften av det. Men i andre deler av verden er det eneste løsning pr i dag

Fico
FicoInnlegg: 25358
30.09.19 20:13
jeolno: Alt skal elektrifiseres, men hvor hvor skal vi hente elen?  På verdensbasis er det 800 millioner mennesker som ikke har tilgang til el.

Og her i vår hjemlige andedam er situasjonen slik  at landbaserte  vindmøller  nærmest har blitt et fyrop.

Det er  vel mer eller mindre berettiget, men om alle fordelene med  slike møller  oppveier alle ulempene, er nok et åpent spørsmål.  

I utgangspunktet er jo plasseringen av slike møller ulovlige, konsesjonsmyndighetene skal jo ikke gi konsesjon  om utbygger ikke evner å rydde opp etter seg etter utløpt konsesjonstid, noe som ingen utbygger har påtatt seg enda, som jeg har forstått.

Et alternativ som  nå fremmes oftere, er oppdatering av eksisterende  vannkraftproduksjon for høyere  ytelse ved eldre produksjonsanlegg. Noe som det skal være mulig å gjennomføre opp til et nivå, tilsvarende samlet  ytelse på alle planlagte  landbaserte møller.

Men det er vel heller ikke så raskt å gjennomføre som landbaserte møller, og så er det en fordel med møllene at de kan bygges  så spredt, at  det blir gunstig for en nødvendig  forsterkning av det nasjonale distribusjonsnettet  for elkraft.

Ved oppdatering av eksisterende vannkraftproduksjon, vil vel ovenfornevnte  forsterkning av eldistribusjonsnettet falle dyrere. 

Men det er et tankekors at vi med dagens teknologi skal kunne  erstatte  all bensinen  som vi benytter i dagens bilpark med elkraft.  Det må bli mange møller både til lands og til havs, om energien i mer enn en million tusenlitere bilbensin med diesel i tillegg, årlig skal kunne  erstattes med vindkraft, når en liter bensin tilsvarer ca 9 kWh.

perchri
perchriInnlegg: 10221
05.10.19 21:41
jeolno: Alt skal elektrifiseres, men hvor hvor skal vi hente elen?  På verdensbasis er det 800 millioner mennesker som ikke har tilgang til el. Her i landet er vi i en særstilling pga vannkraften, men likevel har vi ikke kapasitet til en hundre prosent elektrifisering nå. Det viser at det er en utopi at resten av Europa kan makte noe slikt. I den øvrige verden venter milliarder fattige mennesker på at de skal nærme seg vårt velstandsnivå. Da er det "hjerterått" og begrense dem tilgangen på energi, som er helt avgjørende for en positiv utvikling

Positiv utvikling med enda 800 millioner inpå vårt velstandsnivå? Hmmm

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 21657
05.10.19 21:49
Fico: Men det er et tankekors at vi med dagens teknologi skal kunne  erstatte  all bensinen  som vi benytter i dagens bilpark med elkraft.  Det må bli mange møller både til lands og til havs, om energien i mer enn en million tusenlitere bilbensin med diesel i tillegg, årlig skal kunne  erstattes med vindkraft, når en liter bensin tilsvarer ca 9 kWh.

Norge produserer mer enn nok el til at man elektrifiserte hele bilparken i morra. 

Fico
05.10.19 23:57
GreySerpent: Norge produserer mer enn nok el til at man elektrifiserte hele bilparken i morra.

Men  det er ikke det som  er problemet , det er litt mer sammensatt som jeg kan forstå. Og  elbiler kommer vel som  tilleggsbelastning på nettet, i tillegg til hva vi allerede har som belastning.

Vi  har kanskje lurt oss selv i årevis  grunnet unnfallenhet når det gjelder det generelle overføringsnettet som er både uegnet for særlig større energimengder enn hva vi  overfører allerede, og en oppdatering og teknisk forbedring  skal være estimert til ca 145 milliarder kr. Tapene er allerede omkring 12 prosent av samlet produksjon, og dette nettet kan ikke overføre mer energi enn hva det gjør i  dag over større avstander.

Lokalt plasserte vindmøller kan la seg implementere for lokalt bruk sies det, og da er blant annet prisen for det, alle ulempene med møllene og rasering av natur for ever.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
06.10.19 08:40

Enkelte tror det er " en happy ending" på alt.  Man vet jo aldri.

karichristoffersen55
06.10.19 08:49

Kanskje vi bare trenger noen " gode gammeldagse realpolitikere" som bretter opp ermene og går i gang. Men det er ikke hva man vil heller virker det som. Vet man hva man vil?

karichristoffersen55
06.10.19 11:18

Jeg mener . Det er mye surr i dag tror jeg. " Fake news" som de kaller det. El. tilbudet er jo iallefall stabilt her til lands selv om pris er en ator belastning mer og mer for store grupper og det er veldig mange som har det som eneste varmekilde vinterstid. Situasjonen i andre land er mye annerledes ettersom jeg har forstått. Som jeg har forstått det den en " snillere ressurs" sett med økologiske briller og i klimaregnskap enn andre ressurser.

karichristoffersen55
06.10.19 11:45

Jeg må si jeg er i tvil om mer og mer i dag. Selv forskningen har sine begrensninger tror jeg. Kanskje "den frie forskningen" er under mere press i dag enn vi vanlige vet eller aner eller vil få ane noe om i fjern ftemtid. Kanskje man burde ta tingene med mer enn en klyppe salt i dag. På den annen side kanskje det er en psyk tanke eller vill idé.

(Innlegget ble redigert 06.10.19 11:46)

jeolno
06.10.19 16:49
Fico: Men  det er ikke det som  er problemet , det er litt mer sammensatt som jeg kan forstå. Og  elbiler kommer vel som  tilleggsbelastning på nettet, i tillegg til hva vi allerede har som belastning.

Ja både elbiler og alt det andre; som strøm til ferjer, plattformer osv. kommer i tillegg til dagens belastning på nettet.

En annen, og viktigere, sak er at strøm til nye formål, som elbiler, alternativt burde vært benyttet til å fase ut de mest forurensende kullkraftverkene i Europa. Det ville være å prioritere det globale klimaet;  uten å påføre norske borgere store bortkastede utgifter. 

Fico
08.10.19 22:19
jeolno: Ja både elbiler og alt det andre; som strøm til ferjer, plattformer osv. kommer i tillegg til dagens belastning på nettet.

Da blir overføringsnettet for svakt, og må utbedres, noe NVE forsiktig innrømmer under her hvor de snakker svært lett om milliarder:

Frem til 2030 må mange av dagens transformatorer og kraftledninger i distribusjonsnettet skiftes ut på grunn av alder. Nettselskapene bør vurdere å reinvestere i komponenter med noe høyere kapasitet enn dagens, slik at nettet blir enda bedre rustet til å takle full elektrifisering av transportsektoren. Det kan også være aktuelt å forsere reinvesteringer på bakgrunn av økt elbillading.

jeolno
21.10.19 17:57
riksen77: Atomkraft løser jo saken, men det kan ikke bygges i Afrika, de er ikke i stand til å ivareta sikkerheten og driften av det. Men i andre deler av verden er det eneste løsning pr i dag

I vårt naboland er det stadig flere som synes det er en dårlig ide å kvitte seg med kjernekraften.

"Kraftnytt.no » Kjernekraft
Translate this page
08 feb 2019 ... Om två år är Sverige dåligt rustat för att möta en riktigt kall vinter. .."

(Innlegget ble redigert 21.10.19 18:00)

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3892
21.10.19 20:22
Fico: Frem til 2030 må mange av dagens transformatorer og kraftledninger i distribusjonsnettet skiftes ut på grunn av alder.

Å prioritere oppgradering/ modernisering av nettet, burde vel kunne erstatte hundrevis av monstermøller, med bedre totalresultat. Dette burde vel være en skikkelig vinn-vinn situasjon.

Fico
21.10.19 21:14
Kropotknik: Å prioritere oppgradering/ modernisering av nettet, burde vel kunne erstatte hundrevis av monstermøller, med bedre totalresultat. Dette burde vel være en skikkelig vinn-vinn situasjon.

Nå er  det bare to land i  Europa  som drifter et generelt eldistribusjonsnett av vår type, sammen oss mener jeg det er Albania, om ikke de har oppdatert seg. 

Etter min oppfatning er dette nærmest "ugjørlig", og samme scenario ser vi i stor grad også når det gjelder veier, offentlige bygninger, vanntilførsel  og avløp  med mere, så her har vi latt humla suse.

Tapene på  elnettet skal være på omkring 12 % , og ved oppdatering  kunne vi kanskje spart inn tap tilsvarende halvparten, altså en vinn/vinn- situasjon som du sier.

Men en skal aldri si aldri, kommer tid kommer råd, og en oppdatering skal være estimert til omkring 145 milliarder kr.

Men spørsmålet om hvordan vi skal innrette  oss i mellomtiden, må altså da bli en hodepine, er nå jeg redd for. 

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3892
22.10.19 21:32
Fico: Tapene på  elnettet skal være på omkring 12 % , og ved oppdatering  kunne vi kanskje spart inn tap tilsvarende halvparten,

Da høres det ut som investering på 145 milliarder (omtrent 1 Johan Sverdrup utbygging) vil gi en økning i produksjon av "ren" vannkraft strøm på 6%. 24/7, selv når det er vindstille. Dette må da være langt mer regningssvarende enn vindmøller.

karichristoffersen55
23.10.19 08:04

Jeg bryr meg mindre og mindre med hvordan alt går. Alle kan vi få nok av "A/Svindel og Bedrag" som jeg tror mye av dette bygger på. Synd de svir av så mye felles ressurser og synd det kanskje rabler helt for mange og deres familier i kjølevannet av mye av dette. Svært synd.

Lykke til videre og tusen takk jeg er ikke interessert sier bare jeg.!

Fico
23.10.19 20:21
Kropotknik: Da høres det ut som investering på 145 milliarder (omtrent 1 Johan Sverdrup utbygging) vil gi en økning i produksjon av "ren" vannkraft strøm på 6%. 24/7, selv når det er vindstille. Dette må da være langt mer regningssvarende enn vindmøller.

Men det er jo i ytterste konsekvens  et omstendelig prosjekt. I verste  fall kan det bety å forsterke mye om ikke alt av av landets lednings- og kabelnett, og at alle kontakter lyspunkter og strømuttak får nye tilførsler,  i tillegg til det som er nevnt fra  NVE oppe i tråden.

Og når det er ferdig er tiden kanskje moden for andre tekniske løsninger enn hva vi ser i dag, selv om vi tross alt har gjennomført viktige forbedringer, så utfasingen av fossile energier vi snakker om her, vil også koste CO2.

karichristoffersen55
25.10.19 16:19

Deilig at det er litt varmere om det er den veien det går. Man sparer jo mye strøm da. Vanskelig er for dem med sosellepanel og andre løsni get kanskje. Mer penger å tjene for dem i andre prioriteringer enn ruste opp elverk og hva som trengs.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg