Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå er det kun måneder igjen.

NYTT TEMA
-Josik-
-Josik-Innlegg: 1714
21.09.19 23:35

Løpet er kjørt og vi er fortapt.

2020 is the deadline to avert climate catastrophe, experts claim in chilling commentary.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4651742/2020-deadline-avert-climate-catastrophe.html

Men vi har visst det lenge. Her fra 2004; Selveste Pentagon hadde undersøkt saken og det de fant var så alvorlig at de måtte holde det hemmelig:

A secret report, suppressed by US defence chiefs and obtained by The Observer, warns that major European cities will be sunk beneath rising seas as Britain is plunged into a 'Siberian' climate by 2020. Nuclear conflict, mega-droughts, famine and widespread rioting will erupt across the world.

https://www.theguardian.com/environment/2004/feb/22/usnews.theobserver

Desverre finnes det fremdeles et lite fåtall som ikke tror på vitenskap, og som lever som om kloden vil fortsette å eksistere etter 2020. Det er helt utrolig og ganske skremmende.

BorisA
BorisAInnlegg: 2794
21.09.19 23:49

Skjønner tegninga, livet slik vi kjenner det er over. Nå kan vi bare drite i pensjonsparing og sunn livsstil. Nå er det bare å kjøre på og ta’n helt ut de få årene vi har igjen.

-Josik-
21.09.19 23:50

Eller kan det være at normalt skeptiske personer har et poeng? For har de fanatiske klimaskremmerne noen gang hatt rett i noe som helst, eller er absolutt ALT de prediker kun rent vrøvl?

Døm selv: https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions

(Innlegget ble redigert 21.09.19 23:51)

Garindan
GarindanInnlegg: 7199
21.09.19 23:52
-Josik-: widespread rioting will erupt across the world.

De fikk jo rett i dette da....

Også fra Frankrike:

"Arrangørene ba folk dra hjem etter at voldelige aktivister infiltrerte en klimademonstrasjon i Paris lørdag, melder NTB. Det kom til sammenstøt med politiet da et tusentall aktivister fra den såkalte Svarte blokken infiltrerte demonstrasjonen og søkte konflikt med politiet. – Ikke ta noen risiko, og forlat klimamarsjen. Forutsetningene for en fredelig marsj er ikke til stede, sa Greenpeace på Twitter. En annen av arrangørene, Ungdom for klimaet, ba også folk dra hjem."

(Innlegget ble redigert 21.09.19 23:55)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10102
23.09.19 12:59
-Josik-: Løpet er kjørt og vi er fortapt.

Dette er nok en tråd hvor "klimaskeptikere" demonstrerer med selvsikker bravur avslører hvor lite de forstår av det de er så skråsikre på.

Denne gangen er det noe så enkelt som treghet i systemet og  behov for å begynne å snu i tide som blir alt for vanskelig å forstå.

(Innlegget ble redigert 23.09.19 12:59)

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 20617
23.09.19 13:20
trondhjem: Dette er nok en tråd hvor "klimaskeptikere" demonstrerer med selvsikker bravur avslører hvor lite de forstår av det de er så skråsikre på. Denne gangen er det noe så enkelt som treghet i systemet og  behov for å begynne å snu i tide som blir alt for vanskelig å forstå.

Ja selvfølgelig. Når katastrofene ikke skjer innen tidsfristen så er det "på grunn av treghet i systemet".

Men hvorfor oppdaget man ikke denne "tregheten" da man fastslo at man bare hadde noen år på seg da? Er ikke "the science settled" likevel?

Det er fasinerende hvordan Trondhjem, som har skreket ulv, ulv de siste 15 årene (i hverfall) ikke evner å se litt kritisk på de spådommene som har kommet de siste 30 årene.

Kan det være at det fordi hans levebrød er totalt avhengig av at nok topp-politikere tror det er en katastrofe rundt neste hjørne?

(Innlegget ble redigert 23.09.19 13:21)

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4256
23.09.19 13:39
trondhjem: Dette er nok en tråd hvor "klimaskeptikere" demonstrerer med selvsikker bravur avslører hvor lite de forstår av det de er så skråsikre på.

Vel, vi er skråsikre på at predikasjonene har feilet. 

Det er ikke så mye å forstå. Enten har predikasjonen skjedd, eller så har predikasjonen ikke skjedd.

(Innlegget ble redigert 23.09.19 13:39)

Trenberth
23.09.19 13:43
oddvar_kjempebra: Men hvorfor oppdaget man ikke denne "tregheten" da man fastslo at man bare hadde noen år på seg da? Er ikke "the science settled" likevel?

Når det gjelder predikasjoner, så har alarm kameratene overhodet ikke peiling. Ingen av de alarmerende predikasjonene har skjedd.

trondhjem
23.09.19 16:55
Trenberth: Vel, vi er skråsikre på at predikasjonene har feilet.

Det har jeg ingen problemer med å tro det på.

Samtidig er dette noe av det jeg finner mest underlig hos deg og mange av dine likesinnede. Hvordan går det an å være så blind?

Trenberth
23.09.19 20:26
trondhjem: Samtidig er dette noe av det jeg finner mest underlig hos deg og mange av dine likesinnede. Hvordan går det an å være så blind?

Det er åpenbart at dere klimaaktivister ser noe som ingen andre ser. En av dere hevder til og med å kunne se CO2. Det er mildt sagt - oppsiktsvekkende.

Så hvis jeg ikke ser, så må du nesten dokumenter hvilke alarmerende predikasjoner som faktisk har skjedd.

Værsågod !

-Josik-
23.09.19 20:29
Trenberth: Når det gjelder predikasjoner, så har alarm kameratene overhodet ikke peiling. Ingen av de alarmerende predikasjonene har skjedd.

Hadde dette vært vitenskap, så ville klimaforskerne akseptert at hypotesen har feilet og derfor er helt feil. Naturen selv har dokumentert at hypotesen er feil.

selekovitten
selekovittenInnlegg: 235
23.09.19 23:21

TV'en står på og jeg hører folkene vedtar verdens undergang med selvsikre stemmer.  Disse kjenner atmosfæren ut og inn.  Og de heiet på Pol Pots soldater en gang i tiden.

Jeg åpner verandadøra og ser mot sola.  Den er rødøyd og skammer seg.  Slapp av.  Det er ikke din skyld at du brenner varmere og varmere.

På himmelen flakser en flokk traner mot sør.  De tverrsnur.  Det  er ikke vits i å fly til varmen i Syden likevel.  

Varmen slår mot meg, det gir løfter om sommer og sol på den svarteste vinteren.  

Flommerkene fra 1789 og 1860 er vasket vekk.  Vatnet i elva beveger seg ikke lenger.  Elva har gått i samboerskap med havet.

Sist gang jeg kysset en kvinne var det så heitt rundt oss at kysset kjentes som en flammekaster.

Nå har jeg bestemt meg.  Heretter skal jeg leve med åpen lommebok i en åpen kvinnearm.

Jeg har tenkt å sette opp sperreballonger.  Det vil sperre for klimaforandringen.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 6022
23.09.19 23:27
BorisA: Skjønner tegninga, livet slik vi kjenner det er over. Nå kan vi bare drite i pensjonsparing og sunn livsstil. Nå er det bare å kjøre på og ta’n helt ut de få årene vi har igjen.

La oss gå ned med flagget til topps Boris!

Vi får masse god underholdning på veien mot termageddon  - en svensk professor vil ha oss til å bli kannibaler (akademikere synes å ha potensiale til å bli dummere enn andre samfunnsgrupper), NRK skriver at klimaguden krever at vi spiser insekter, det lanseres flyskam og kjøttskam og reiseskam og dusjeskam og vaskeskam osv., og umodne jentunger er blitt profeter som er offer og autoriteter på en og samme gang og deler ut piskeslag som nytes i fulle drag av undergangsmasochister som synes å tyte fram på steder der man minst ventet det.

Det nytter neppe å påpeke at antall drepte i klima- og værrelaterte hendelser er det laveste på 100 år, antar jeg. Eller noe annet rasjonelt eller vitenskapelig argument heller, for den del. Klimavekkelsen må nok bare få rase fra seg, i likhet med mye av de andre forskrudde ideene som strømmer ut fra akademiske miljøer nå for tiden.

Noe av det i hvert fall er potensielt sivilisasjonstruende, men ka farsken, ikke så mye å gjøre med det. Last man standing får sope opp restene og gå videre. Dvs. hvis det nå blir en mann og ikke en person av et eller annet kjønn som hittil er ukjent.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 6022
23.09.19 23:32
selekovitten: Jeg har tenkt å sette opp sperreballonger. Det vil sperre for klimaforandringen.

Selv har jeg vurdert radiotaushet og dessuten støysender for å hindre mottak av klimakrisesignaler via NRK, men jeg har sprukket.

Trenberth
26.09.19 18:43
trondhjem: Samtidig er dette noe av det jeg finner mest underlig hos deg og mange av dine likesinnede. Hvordan går det an å være så blind?

Så hvis jeg ikke ser, så må du nesten dokumenter hvilke alarmerende predikasjoner som faktisk har skjedd.

Værsågod !

perchri
perchriInnlegg: 9671
26.09.19 20:32

Blind på hva da. Det er ikke et eneste bevis lagt fram at vi mennesker har skylda i miljøendringene. Vi bare tror og mener. Hva så ,dersom det hele skyldes endringer på sola, endringer på jordaksen, nord og sør er i bytte, endringer i bakgrundstrålingen fra yttre rom, osv osv. Det er uendelig med parametere vi ikke har kontroll på. Kom ikke å fortell meg at disse probleme klarer vi og løse, sånn pyttsan? Vi får heller ta forholdsregler for framtida, til endringene, og leve i harmoni med dem..

Arrcab
ArrcabInnlegg: 8154
26.09.19 23:17
BorisA: Skjønner tegninga, livet slik vi kjenner det er over. Nå kan vi bare drite i pensjonsparing og sunn livsstil. Nå er det bare å kjøre på og ta’n helt ut de få årene vi har igjen.

Du er dessverre inne på noe helt vesentlig.
Ingen tror, ikke engang klimaaktivister tror, at det er mulig å styre klodens temperatur, eller endre folkets levevaner av betydning.
Selv om det teoretisk var en mulighet, fungerer vi ikke slik, i vår iboende grådighet, og stadige kav etter mer av alt.
Er det slik som dommedagsprofetene beskriver, er situasjonene den samme, om vi i morgen får vite, at en komet vil treffe jorda om et par måneder,  og det er umulig å stoppe en total utslettelse av alt liv.
Hva gjør vi så, reaksjonene vil være svært ulike, men noen vil sjølsagt leve ut alt, den korte tiden de har igjen.
Spørsmålet er, hva gjør vii  dag, når kloden vil brenne om noen tiår, uansett?

(Innlegget ble redigert 26.09.19 23:20)

trondhjem
27.09.19 09:03
perchri: Blind på hva da

Blant annet dette. Orkanen Dorian var en av de sterkeste orkanene som noensinne er registert og de materielle skadene når den traff Bahamas er sammenlignbare med et atombombeangrep. Dorian var så uvanlig kraftig at også bygninger/infrastruktur som er konstruerte for å kunne motstå tropiske orkaner ble ødelagte.

Tropiske orkaner skapes av varmt havvann. Jo varmere havvann, desto mer vind og desto mer regn bringer orkanen. Dette følger direkte fra elementær fysikk. Det varme havvannet øker temperaturgradientene som driver vindene i stormen og varmt vann damper av mer en kaldere vann slik at vindene bringer mer fukt som faller ut som regn.

Oceanologer, klimafysikere og andre har derfor lenge advart mot at i en varmere verden vil vi få sterkere tropiske orkaner - rett og slett fordi når havvannet blir varmere vil det tilføre stormene mer energi (i form av vind og regn). Det har i de senere årene vært en økning i antallet av disse monsterstormene.

Like lenge har disse advarselene blitt forsøkt latterliggjort og kategorisk avvist av såkalte klimaskeptikere. Det er bare alarmisme hevdes det derfra. Jeg vil derfor bli storligen overrasket om så mye som én eneste av VGDs klimaskeptikere erkjenner at det er blitt flere av de supersterke orkanene og at dette kan knyttes til at havvområdene der stormene dannes blir varmere.

Derimot vil jeg ikke lee på et øyelokk om også dette innlegget møtes med den sedvanlige responsen med enten ignorering eller forsøk på motargumenter ala at økningen er ikke statistisk signifikant, at man kan ikke påvise at en enkeltstorm er blitt sterkere som følge av global oppvarming, osv. fra forumets klimaskeptikere.

Dette er blindheten jeg snakker om. Den gjelder ikke bare tropiske stormer. Klimaskeptikerne reagerer på samme vis hver gang noen lenker opp negative konsekvenser av den globale oppvarmingen. Og for å virkelig bekrefte blindheten kommer det gjerne fra de samme klimaskeptikere at forskerne/klimaaktivistene klarer ikke legge frem dokumentasjon på en eneste negativ konsekvens av den globale oppvarmingen. Alle prediksjoner har feilet......

(Innlegget ble redigert 27.09.19 09:05)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8131
27.09.19 09:08
trondhjem: Det har i de senere årene vært en økning i antallet av disse monsterstormene.

Trondhjem, du lyver igjen! 

https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/BAMS-D-18-0189.1

https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/BAMS-D-18-0194.1

1. There is low confidence in any detection of a change in hurricanes caused by global warming, owing to observational limitations, natural variability, and uncertainty in the size and nature of the expected signal.

2. Any recent signal of increased hurricane activity has not risen above the background variability of natural climate variations.

3. The primary driver for increased economic losses from landfalling hurricanes is the massive population buildup along coastlines.

4. There is low confidence in projections of future changes to hurricane activity. Projected change in hurricane activity is expected to be small relative to the magnitude of natural variability in hurricane activity.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 20617
27.09.19 10:43

Det å ikke se syner er ikke det samme som å være blind.

lavskrika
lavskrikaInnlegg: 413
27.09.19 13:29

Forskerne sier at orkanene blir kraftigere og beveger seg saktere.

Langveg
LangvegInnlegg: 15268
27.09.19 14:17
-Josik-: Eller kan det være at normalt skeptiske personer har et poeng? For har de fanatiske klimaskremmerne noen gang hatt rett i noe som helst, eller er absolutt ALT de prediker kun rent vrøvl?

Er komen til at det er fårleg å gje klimafolket noko som helst av typen "Det har nok vori global oppvarming, men eg veit  ikkje kor mykje av det som er menneskeskapt". Gjev du dei religiøse vetlefingeren, tek dei heile armen. Korleis kan ni satellittar frå NASA fastsetja gjennomsnittstemperatur på jorda ned til tiandedels grad på årsbasis? Den eine påstanden etter den andre har ein kunna avvisa: Havstiging derrsom Nordpolen smeltar, Ammazonas som verdsens lunger ogb. Slik err det nok med resten også: Grønlandsisen og Nordpolen som smeltar, havet som stig, fleire og fleire orkanar,  varmare og varmare sumrar. Det er på tide å avvisa alt sludderet en bloc! 

Påstandar om globalt klima og globalt miljø er også bak mål. Det finst like lite globalt klima og globalt miljø som det finst globalt uver, globalt snøfall eller global tørke. Klimafanatikaranes verdsbilete må såleis også avvisast. 

(Innlegget ble redigert 27.09.19 14:19)

SIG100
SIG100Innlegg: 12203
27.09.19 17:04
frankolainen: Trondhjem, du lyver igjen!

Du mente vel å skrive at: Her kommer flere løgner fra frankolainen?

For du linker til to rapporter der konklusjonen er stikk motsatt punktene dine.

Punktene dine er nemlig hentet fra den oljefinansierte klimafornekteren Judith Curry twitterkonto og hennes EGEN "rapport" som liksom skal summere opp forskningen på området og har ingenting med rapportene du linker til (eller seriøs forskning å gjøre).

Står det virkelig så dårlig til at du må prøve å gi vrøvlet til Curry et skinn av troverdighet ved å late som at det kommer fra seriøs forskning - og håpe at ingen sjekker?

Du burde lese linkene dine i stedet for alt søppelet på fornekterbloggene, så fikk du kanskje noe mer realitetsorientering.

Her er noen andre linker du kan studere:

https://www.nature.com/articles/nature07234

https://threadreaderapp.com/thread/1170140378873376768.html 

(Innlegget ble redigert 27.09.19 17:06)

Trenberth
27.09.19 21:06
trondhjem: Tropiske orkaner skapes av varmt havvann.

Solen varmer havmassene. Det er jo bare tull dette...

(Innlegget ble redigert 27.09.19 21:11)

Trenberth
27.09.19 21:07
trondhjem: Blant annet dette. Orkanen Dorian var en av de sterkeste orkanene som noensinne er registert og de materielle skadene når den traff Bahamas er sammenlignbare med et atombombeangrep. Dorian var så uvanlig kraftig at også bygninger/infrastruktur som er konstruerte for å kunne motstå tropiske orkaner ble ødelagte.

Det finnes overhodet ikke data som støtter dine påstander. Selv IPCC hevder ikke det du ser. Du og Greta ser mye rart. Ikke kan du fortelle hvilke katastrofe predikasjoner som er skjedd heller. Det er jo helt tåpelig.

https://dailycaller.com/2018/10/08/un-climate-report-global-warming/

(Innlegget ble redigert 27.09.19 21:10)

Trenberth
28.09.19 08:29
trondhjem: . Og for å virkelig bekrefte blindheten kommer det gjerne fra de samme klimaskeptikere at forskerne/klimaaktivistene klarer ikke legge frem dokumentasjon på en eneste negativ konsekvens av den globale oppvarmingen. Alle prediksjoner har feilet......

Ja nå må du legge det frem da. Vi venter i spenning.

Værsågod !

Heia_heia
Heia_heiaInnlegg: 2058
28.09.19 10:32

"Listen to the science", predikerer Greta. 500 vitenskapsmenn/kvinner sendte inn et signert brev til den samme FN-forsamlingen som lot Greta tale, og sa at det er ingen klimakrise. Det er ingen som lytter.

Trenberth
28.09.19 13:10
Heia_heia: "Listen to the science", predikerer Greta. 500 vitenskapsmenn/kvinner sendte inn et signert brev til den samme FN-forsamlingen som lot Greta tale, og sa at det er ingen klimakrise. Det er ingen som lytter.

Men det er jo ingen krise. De har helt rett. Vi lever i en gulltid. Esktreme fattige blir færre, velstanden øker, matproduksjonen har aldri vært så høy noen gang, jorden blir grønnere :)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8131
30.09.19 07:16
SIG100: Her er noen andre linker du kan studere:

Et mere enn ti år gammelt "studie" fra nature som har blitt plukket i fillebiter igjen og igjen? Ikke skriver de hva du håper de skriver heller...

Over the rest of the tropics, however, possible trends in tropical cyclone intensity are less obvious, owing to the unreliability and incompleteness of the observational record (min utheving) Skråsikker er du? HA HA HA !!!

Og så topper du det hele med et Twitterinnlegg fra sjarlatanen Mann? Han har ingen vitenskapelig tyngde. 

Konklusjonen er enkel. Først angriper du budbringeren, og så følger du opp med utdatert og irrelevant "forskning". Alt er på det jevne i Alarmistleiren med andre ord. 

SIG100
SIG100Innlegg: 12203
30.09.19 12:01
frankolainen: Et mere enn ti år gammelt "studie" fra nature som har blitt plukket i fillebiter igjen og igjen? Ikke skriver de hva du håper de skriver heller...
Over the rest of the tropics, however, possible trends in tropical cyclone intensity are less obvious, owing to the unreliability and incompleteness of the observational record (min utheving) Skråsikker er du? HA HA HA !!!
Og så topper du det hele med et Twitterinnlegg fra sjarlatanen Mann? Han har ingen vitenskapelig tyngde. 
Konklusjonen er enkel. Først angriper du budbringeren, og så følger du opp med utdatert og irrelevant "forskning". Alt er på det jevne i Alarmistleiren med andre ord.

Imponerende.

Du skrev altså et innlegg der du først linket til to forskningsrapporter. Sammen med dette så presenterte du et klipp fra Judith Currys twitter-konto, der konklusjonen var stikk motsatt av rapportene du linket til. Det var null sammenheng mellom linkene og twitter-meldingen, så linkene kan kun ha vært der for å gi våset til Curry et preg av seriøsitetet og håpe ingen sjekket.

Det hadde kanskje vært på sin plass å være en smule ydmyk etter dette forsøket på tillegge Currys og dine påstander et skinn av troverdighet de ikke har, kanskje sågar beklage uærligheten.

I stedet slenger du om deg med nye løse påstander uten engang forsøk på dokumentasjon - som at artikkelen jeg linket til er plukket i fillebiter. Du følger den vanlige prosedyren med å trekke ut enkeltsetning, men er ikke redelig nok til å ta med fortsettelsen:

"Over the rest of the tropics, however, possible trends in tropical cyclone intensity are less obvious, owing to the unreliability and incompleteness of the observational record and to a restricted focus, in previous trend analyses, on changes in average intensity. Here we overcome these two limitations by examining trends in the upper quantiles of per-cyclone maximum wind speeds (that is, the maximum intensities that cyclones achieve during their lifetimes), estimated from homogeneous data derived from an archive of satellite records. We find significant upward trends for wind speed quantiles above the 70th percentile, with trends as high as 0.3 ± 0.09 m s-1 yr-1 (s.e.) for the strongest cyclones. "

Synes du virkelig at setningen du plukket ut var representativ for helheten?

(Innlegget ble redigert 30.09.19 12:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg