Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rødt kjøtt vs klima.....

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7339
01.10.19 20:25

Et solid forskerpanel fra Canada, Spania og Polen anbefaler oss nå å fortsette å spise rødt kjøtt i samme mengde som vi alltid har gjort.

"Denne konklusjonen trekker de på bakgrunn av fire nye oppsummeringer av forskningen som finnes på kjøttspising og helse, både når det gjelder kreft, hjerte- og karsykdommer og generell risiko for tidlig død. De mener det spesielt er to trekk ved forskningen på kjøtt og helse som gjør at de ikke kan anbefale å kutte rødt og bearbeidet kjøtt:

For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom kjøttspising og sykdom usikker eller svært usikker.

Og for det andre er de potensielle utslagene på helsa svært små. Altså: selv om kjøttet virkelig øker risikoen for sykdom, er faren for at du skal bli syk bare bitte litt høyere dersom du spiser mer rødt eller prosessert kjøtt."

Hmmmm……..
Kan virkelig vitenskapen ha konkludert feil i mange mange år ?
Går det virkelig an ?

https://forskning.no/kreft-mat/du-trenger-ikke-a-kutte-ut-rodt-kjott-for-helsas-skyld-ifolge-ekspertgruppe/1570286

Jeg mener det er nærliggende å tro at dette også kan overføres direkte til "klimavitenskapen":

For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom våre utslipp av CO2 og klimaforandringene usikker eller svært usikker.
For det andre er de potensielle utslagene på klimaet svært små.
Altså: Selv om våre utslipp av CO2 øker den globale temperaturen, er faren for ytterligere økt temperatur bare bitte litt høyere dersom vi fortsetter våre utslipp på dagens nivå, eller endatil øker dem.

(Innlegget ble redigert 01.10.19 20:29)

perchri
perchriInnlegg: 10199
07.10.19 18:17
xpoolman: Et solid forskerpanel fra Canada, Spania og Polen anbefaler oss nå å fortsette å spise rødt kjøtt i samme mengde som vi alltid har gjort. "Denne konklusjonen trekker de på bakgrunn av fire nye oppsummeringer av forskningen som finnes på kjøttspising og helse, både når det gjelder kreft, hjerte- og karsykdommer og generell risiko for tidlig død. De mener det spesielt er to trekk ved forskningen på kjøtt og helse som gjør at de ikke kan anbefale å kutte rødt og bearbeidet kjøtt: For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom kjøttspising og sykdom usikker eller svært usikker. Og for det andre er de potensielle utslagene på helsa svært små. Altså: selv om kjøttet virkelig øker risikoen for sykdom, er faren for at du skal bli syk bare bitte litt høyere dersom du spiser mer rødt eller prosessert kjøtt." Hmmmm……..
Kan virkelig vitenskapen ha konkludert feil i mange mange år ?
Går det virkelig an ? https://forskning.no/kreft-mat/du-trenger-ikke-a-kutte-ut-rodt-kjott-for-helsas-skyld-ifolge-ekspertgruppe/1570286 Jeg mener det er nærliggende å tro at dette også kan overføres direkte til "klimavitenskapen": For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom våre utslipp av CO2 og klimaforandringene usikker eller svært usikker.
For det andre er de potensielle utslagene på klimaet svært små.
Altså: Selv om våre utslipp av CO2 øker den globale temperaturen, er faren for ytterligere økt temperatur bare bitte litt høyere dersom vi fortsetter våre utslipp på dagens nivå, eller endatil øker dem.

Det var i sin tid den samme historia, men med egg. 1 egg i uka maksimum. Sener Spis det du lyster. Da fant de ut at egg er en av de beste ting en kan spise for å underholde imunforsvaret. Så da så. Nå spiser jeg egg in alle fassonger, elsker speilegg..og jeg er enda blitt 75 og svært så oppgående, selv om noen rundt meg postår de av og til synes å høre kakkling.

Vi må slutte med allt dett forsker tullet. Man blir ikke syk kropselig, men mange blir mentalt forstyrret.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
07.10.19 19:00
xpoolman: Et solid forskerpanel fra Canada, Spania og Polen anbefaler oss nå å fortsette å spise rødt kjøtt i samme mengde som vi alltid har gjort.

Nå lo jeg litt inni meg, her trodde jeg historien vi ta en helt annen vending.

Jeg forventet noe som at spiser du mye rødt kjøtt dør du tidligere, og så veier det opp for den ekstra CO2 det skaper :-)

xpoolman
07.10.19 23:04
InternalExile: Jeg forventet noe som at spiser du mye rødt kjøtt dør du tidligere, og så veier det opp for den ekstra CO2 det skaper

At rødt kjøtt skaper mer CO2 enn annet kjøtt er en av de klimareligiøses mange løgner.

Storfeet i seg selv og maten de spiser er en del av det naturlige karbonkretsløpet.
Selv om det var 100 ganger flere storfe på kloden ville det ikke blitt sluppet ut et eneste gram ekstra CO2.
Alt karbonet som er på bakken i dag er jo der allerede.
Det spiller ingen rolle om det er i gresset, i magen på kua eller i atmosfæren i form av fis og rap.

Det eneste måten å slippe ut mer CO2 på er å brenne olje, gass og kull. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7933
07.10.19 23:24
xpoolman: At rødt kjøtt skaper mer CO2 enn annet kjøtt er en av de klimareligiøses mange løgner.

Nå vi holde klimagassene fra hverandre. Metan er klimagassen som kommer fra drøvtyggere. 

InternalExile
07.10.19 23:50
PerryAndre: Nå vi holde klimagassene fra hverandre. Metan er klimagassen som kommer fra drøvtyggere.

Hvem bryr seg om Metan? Nei nå er det CO2 som gjelder for alle penga.

Men la oss nå si at det er klimagasser som er problemet. Hvorfor er de et problem? Jo de gjør at jorden tilføres mer energi fra solen. Er da løsningen solenergi? Er løsningen atomkraft som tilfører mer energi?

(Innlegget ble redigert 07.10.19 23:58)

InternalExile
07.10.19 23:57
xpoolman: Det eneste måten å slippe ut mer CO2 på er å brenne olje, gass og kull.

Men hva er vel olje, gass og kull. Det er jo bare noe fossilt som har sin naturlige del av karbonkretsløpet. Kan vi ikke bare drepe alle store pattedyr (elefanter, valer etc), hogge ned regnskogen for å grave det under jorden, Da kan man om noen 10 tusener av år hente det ut  igjen som olje, gass og kull.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 00:00)

xpoolman
08.10.19 08:00
PerryAndre: Metan er klimagassen som kommer fra drøvtyggere.

Denne kommer uansett når vegetasjonen som drøvtyggerne spiser ville råtnet på høsten.

Kua lager ikke metanet, det finnes naturlig i vegetasjonen.

Biogass, som jo skal være så fortreffelig, består også av metan og CO2.
Biogassen som produseres ved slike anlegg har handelsbetegnelse Biometan.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 08:02)

PerryAndre
08.10.19 11:43
xpoolman: Denne kommer uansett når vegetasjonen som drøvtyggerne spiser ville råtnet på høsten. Kua lager ikke metanet, det finnes naturlig i vegetasjonen. Biogass, som jo skal være så fortreffelig, består også av metan og CO2.
Biogassen som produseres ved slike anlegg har handelsbetegnelse Biometan.

I klimadebatten snakker vi om menneskeskapte klimagasser. 

(Innlegget ble redigert 08.10.19 11:44)

InternalExile
08.10.19 12:16
PerryAndre: I klimadebatten snakker vi om menneskeskapte klimagasser.

Mener du det er aliens som har kultivert jorda som kua beiter på?

EDIT: Sorry, men han ikke du.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 12:18)

xpoolman
08.10.19 15:18
PerryAndre: I klimadebatten snakker vi om menneskeskapte klimagasser.

Jada.

Det blir gang på gang påstått at vi må redusere forbruket av rødt kjøtt fordi kua raper og fiser klimagasser.
Dette blir da regnet som menneskelige utslipp siden vi spiser storfe.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Gd88V/biffen-din-forurenser-like-mye-som-syv-liter-bensin

(Innlegget ble redigert 08.10.19 15:26)

PerryAndre
09.10.19 08:44
xpoolman: Jada. Det blir gang på gang påstått at vi må redusere forbruket av rødt kjøtt fordi kua raper og fiser klimagasser.
Dette blir da regnet som menneskelige utslipp siden vi spiser storfe.

Jeg lager kompostjord av hageavfall og enkelt typer mat avfall. 

Den organiske nedbrytingen i kompostbingen skaper Co2. 

Forskjellen på meg og naturen. Er at naturen både skaper Co2 og binder Co2. 

xpoolman
09.10.19 10:27

Tja, det dannes som oftest også metan i kompostbingen, særlig dersom den er våt https://www.aftenposten.no/norge/i/4zn09/--Komposten-er-miljoversting

perchri
13.10.19 08:59
InternalExile: Hvem bryr seg om Metan? Nei nå er det CO2 som gjelder for alle penga. Men la oss nå si at det er klimagasser som er problemet. Hvorfor er de et problem? Jo de gjør at jorden tilføres mer energi fra solen. Er da løsningen solenergi? Er løsningen atomkraft som tilfører mer energi?

Solenergi er nok løsningen. Atomkraft, ja en løsning for de neste 300 åra maksimum,da er det tomt for drivstoff til disse. Tingen er at vi ikke har teknologi...enda... til å utnytte sola. Virkningsgraden på det meste er så svinnende lite for tiden. Men ren blir den kraften i allefall, så når det blir aktuelt, er jeg spent på hva vi da henger oss opp i av utslipp? For fornøyde blir vi jo aldri...

InternalExile
13.10.19 11:06
perchri: Solenergi er nok løsningen.

Så løsningen er å absorbere mer energi fra solen, noe som vi prøver å unngå ved å redusere klimagassene? En liten logisk brist der for meg.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
27.10.19 10:52

Alt er ikke så lett å bli mett av et salatblad.Og hva gjør mangel på vital næring med den menneskelige hjerne? Vet man nok om det egentlig? Spesielt over lang tid. Spesielt hva gjelder barn.Selvfølgelig mennesker har lært mye matkultur som kanskje er hamret ned i genene våre. Hvem vet hvordan alt fungerer.Det er også så mange årsaker til menneskers adferd føler jeg. Tidlige erfaringer og medfødte disposisjoner ikke minst.

Kanskje mye derfor man ønsker skolemåltider i dag da man påregner eller kalkulerer med at fler og fler vil leve på " fattigdomsgrensen" og vil trenge sikringskost som de klate det i gamle dager.Man kan bare undres.Den andre fløyen i politikken stiller vel spørsmålet " Hvem skal betale" og med hva. Ting er også mye individuelt i dag tror jeg. Mange fler enn vi tror lever på spedialbrstilte dietter tror jeg med mye man ikke finner på " superen". Mat blir kanskje mer politikk enn noen gang. Men skolemat høres ut som et bra tiltak selv om det blir vel helst i de store byene slik det var i gamle dager.

(Innlegget ble redigert 27.10.19 11:02)

perchri
04.11.19 22:14
InternalExile: Men hva er vel olje, gass og kull. Det er jo bare noe fossilt som har sin naturlige del av karbonkretsløpet. Kan vi ikke bare drepe alle store pattedyr (elefanter, valer etc), hogge ned regnskogen for å grave det under jorden, Da kan man om noen 10 tusener av år hente det ut  igjen som olje, gass og kull.

Og da trur du vi er her?

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
16.11.19 17:55

Jeg tror vi er noen der som ser med triste øyne på utviklingen. Hvordan vil livet bli for oss som kanskje har fortjent betegnelsen " matvrak" som ikke sjelden mange karakteriserte seg selv som men det var vel i veldig gamle dager.

la1goa
la1goaInnlegg: 13356
16.11.19 21:07
PerryAndre: Nå vi holde klimagassene fra hverandre. Metan er klimagassen som kommer fra drøvtyggere.

Joda... Jeg har også hørt at dinosaurus prompet seg ut av historien for 65 millioner år siden. Lattervekkende, men man skal ikke lete lengre etter tilhengere av denne teorien enn på VGDs sider.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg