Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kaldt

NYTT TEMA
Trenberth
TrenberthInnlegg: 4459
06.11.19 09:18

Det er kaldt for tiden, du verden.

I Tromsø meldes det snørekord, 70 cm snø tidlig i November.

I Trøndelag har det ikke vært så kaldt i November på 40 år.

Det meldes om stor vekst i sjøisen i Arktis.

Vi minnes forøvrig  snø i Juli, med kulde og stengte fjelloverganger.

Det er litt utafor predikasjonene, for å si det mildt, med "farlig" varme og snø skulle ikke finnes lengre(thing of the past etc fra klimamestrene).

ynnory
ynnoryInnlegg: 48459
06.11.19 09:29

Så langt sør som her i Oslo er det plenty kuldegrader. Lett snødryss i Holmenkollen på søndag. Men kan tenkes vi får en indianer-sommer eller to her sør før vi går inn i den skjønne adventstid. Indian summer! Men behersker ikke engelsk eller andre fremmedspråk til fingerspissene.

Får si som skiskytter-ekspert Ola Lunde. "Vente og sjå..."

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42637
06.11.19 09:32

Tydelig at klimakrisa er i ferd med å gi oss en ny istid! 

SIG100
SIG100Innlegg: 12321
06.11.19 12:47
Trenberth: Det er kaldt for tiden, du verden. I Tromsø meldes det snørekord, 70 cm snø tidlig i November. I Trøndelag har det ikke vært så kaldt i November på 40 år. Det meldes om stor vekst i sjøisen i Arktis. Vi minnes forøvrig  snø i Juli, med kulde og stengte fjelloverganger. Det er litt utafor predikasjonene, for å si det mildt, med "farlig" varme og snø skulle ikke finnes lengre(thing of the past etc fra klimamestrene).

(Innlegget ble redigert 06.11.19 12:48)

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 18244
06.11.19 12:48

https://www.yr.no/sted/Norge/Østfold/Fredrikstad/Fredrikstad/time_for_time.html

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3892
06.11.19 13:06
Justice 96: Tydelig at klimakrisa er i ferd med å gi oss en ny istid!

Nå må klimaet snart forstå at CO2 skal gi varme, ikke kulde.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 10557
06.11.19 13:14

Hadde vært greit med litt oppvarming snart. Er Satan så kaldt.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42637
06.11.19 13:53

Får la bilen stå på tomgang hver morgen, så skal du se vi snart har en hetebølge :) 

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
06.11.19 16:25

Heldige de som får familien hjem til jul som vanlig. Ikke sant.

Mye av de klimateoretikerene og andre eller det er kanskje helst mediarepresentanteme for det er ofte i media vi vanlige leser mest om klimaendringer og rapporter lurer jeg ofte på om enkelte har gått litt for lenge på skolen eller trenger sårt en ferie kanskje. Det går mer enn 24/7 for mange tror jeg men det er jo slik vårt samfunn er.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 16:29)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
06.11.19 16:55

Vi har alle våre ting tror jeg. Også disse miljøverforkjemprrene i samlet flokk har helt klart sine ting. Selv tar jeg fri fra hele suppa med is og snø og julestress

(Innlegget ble redigert 06.11.19 16:58)

perchri
perchriInnlegg: 10218
06.11.19 18:36
Justice 96: Tydelig at klimakrisa er i ferd med å gi oss en ny istid!

Har skaffet ny Honda snøfreser. Blir vanskelig å kjøpe senere , da disse motorene i snøfresere avgir noen gram for mye CO2, og er stoppet. Idiotien baller på seg? Det er ikke mer en hva en promper når en måker snø for hånd. På tide å få murt igjen denne EU rugekassa.

Arrcab
ArrcabInnlegg: 8669
06.11.19 21:33
perchri: Har skaffet ny Honda snøfreser. Blir vanskelig å kjøpe senere , da disse motorene i snøfresere avgir noen gram for mye CO2, og er stoppet. Idiotien baller på seg?

Det var interessant.
Jeg bare aner stønn og forbannelse, når den nye batteridrevne snøfreseren skal gjøre jobben, etter uker uten snøfall, og flatt batteri i kuldegradene.
Biodrivstoff må antakelig bli løsningen, men veien dit er lang.
Snøfresere produseres ikke for et lite marked som vårt.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 21:35)

Trenberth
07.11.19 07:40
SIG100: Nei, det er ikke "utenfor prediksjonene" på noen måte. Det ligger helt innenfor at Norge eller andre områder har kalde perioder.

Ja, selvfølgelig, slik er det jo. Huff at jeg kunne glemme.

At det er kaldt og gjerne rekorder så er det helt normalt.

Er det varmt og gjerne rekorder, ja da er det helt unormalt.

Selvfølgelig.

Logikken er av typen "nille" spør du meg.

Men det er særdeles hyggelig å observere kulde- og snørekorder i en verden der snø skulle bli "within a few years, a thing of the past" og betydelig varmere der vinteren var nærmest borte. Men tiltross for feilaktige predikasjoner, så har selvfølgelig klimamestere alltid rett. Ja slik er det...

(Innlegget ble redigert 07.11.19 07:44)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 8423
07.11.19 08:00
Rexwiller: Er Satan så kaldt.

Helvete fremstilles ofte i populærkulturen som et varmt sted. Hvor reiser vi så snart vi har noen sårt oppsparte feriedager og trygdepenger? 

For meg er helvete et kaldt sted. Varmt er liv og artsmangfold (og duggfriske øllere på stranda)

perchri
perchriInnlegg: 10218
07.11.19 08:36
Arrcab: Det var interessant.
Jeg bare aner stønn og forbannelse, når den nye batteridrevne snøfreseren skal gjøre jobben, etter uker uten snøfall, og flatt batteri i kuldegradene.
Biodrivstoff må antakelig bli løsningen, men veien dit er lang.
Snøfresere produseres ikke for et lite marked som vårt.

EL- freser ble jo testet i Canada i fjor, og det var braktur, nedover. Kommer sikkert samme motorer med strupte dyser, som harker og hakker. Det er ikke den ting vi ikke klarer å finne på, for å gjøre livet vanskelig. At vi gidder?

jonas
jonasInnlegg: 33961
07.11.19 08:43
Trenberth: Det er litt utafor predikasjonene

Min predikasjon slår nesten aldri feil. Jeg predikerte at denne tråden var startet av en klimaskeptiker som ville bruke et par dagers kulde som argument mot klimaendringene. Og jaggu fikk jeg rett.

Trenberth
07.11.19 14:06
jonas: Min predikasjon slår nesten aldri feil. Jeg predikerte at denne tråden var startet av en klimaskeptiker som ville bruke et par dagers kulde som argument mot klimaendringene. Og jaggu fikk jeg rett.

Det har vært skikkelig kaldt en uke og det vil vare en uke til. Det vil være langt under normale temperaturer.

Ikke ett par dager, men ett par uker med andre ord :)

Så det er slik at det er helt normalt. Men har det vært varmere enn normalt så har det vært unormalt.

Kaldt= Normal variasjon i været

Varmt: Menneskeskapte klimaendringer

Lite snø: Menneskekapte klimaendringer

Mye snø: Helt normal vær variasjon

Her utrag fra Yr, siste 30 døgn Trondheim:

Siste 30 døgn: Snittemperaturen var 2,9 grader, 1,6 grader under normalen. Høyeste temperatur var 12,4 grader (22. oktober), og laveste var -9,2 grader (5. november). Samlet nedbør var 48,3 mm. Mest nedbør på ett døgn var 13,5 mm (31. oktober) målt kl 7 (kl 8 sommertid) for siste 24 timer. Høyeste vindhastighet var 13,1 m/s (22. oktober).

Det er litt lengre enn et par dager kan man si, så din predikasjon var feil. Men det er jo helt vanlig fra klimamestere :)

(Innlegget ble redigert 07.11.19 14:08)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10541
07.11.19 14:35
Trenberth: Men tiltross for feilaktige predikasjoner, så har selvfølgelig klimamestere alltid rett. Ja slik er det...

Lille speil på veggen der, hvem er det som i 2013 kom med følgende prediksjon på VGD?

Det tror jeg du har rett i. Det skjer i en syklus på 60 år. Nå vil det mest sannsynlig bli kaldere igjen og makrellen vil trekke sørover.

(Innlegget ble redigert 07.11.19 14:35)

jonas
07.11.19 15:23
Trenberth: Kaldt= Normal variasjon i været Varmt: Menneskeskapte klimaendringer  Lite snø: Menneskekapte klimaendringer Mye snø: Helt normal vær variasjon

Poenget mitt var at de eneste som hevder at klimaforskere hevder dette er klimaskeptikerne. Det er så vanskelig å ha egne argumenter, da slenger man heller ut påstander om hva motparten påstår. Uten å vise at motparten påstår det. Det er dette som aldri slår feil fra klimaskeptikernes side. 

Trenberth
07.11.19 15:30
trondhjem: Lille speil på veggen der, hvem er det som i 2013 kom med følgende prediksjon på VGD? Det tror jeg du har rett i. Det skjer i en syklus på 60 år. Nå vil det mest sannsynlig bli kaldere igjen og makrellen vil trekke sørover.

Ja si det

Jeg vet ikke om makrellen har trekt sørover, men kaldere i Nord Atlanteren har det blitt :)

Trenberth
07.11.19 15:33
jonas: Poenget mitt var at de eneste som hevder at klimaforskere hevder dette er klimaskeptikerne. Det er så vanskelig å ha egne argumenter, da slenger man heller ut påstander om hva motparten påstår. Uten å vise at motparten påstår det. Det er dette som aldri slår feil fra klimaskeptikernes side.

Ja du kan jo alltid lese på Cicero sine sider, som en start.

Eller denne: https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2015/11/snowfalls-are-now-just-a-thing-of-the-past-the-independent.pdf

Noen påstår at man påstår etc, uten å sjekke at det noen påstår faktisk stemmer.

(Innlegget ble redigert 07.11.19 15:36)

jonas
07.11.19 15:35
Trenberth: Ja du kan jo alltid lese på Cicero sine sider, som en start.

Hva sier de om den kalde ukene vi er i nå?

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 18244
07.11.19 15:36

-3 nå

Trenberth
07.11.19 15:37
jonas: Hva sier de om den kalde ukene vi er i nå?

De skriver kun om varme, da dette er menneskeskapt :)

jonas
07.11.19 15:38
Trenberth: De skriver kun om varme,

Så hvorfor skal jeg lese om dem for å vite hva klimafagfolk mener om de kalde ukene som er nå?

Trenberth
07.11.19 15:42
jonas: Så hvorfor skal jeg lese om dem for å vite hva klimafagfolk mener om de kalde ukene som er nå?

Det er opp til deg. Du påstår at det er bare klimaskpetikere som påstår, noe som forskerne ikke påstår. Men det er åpenbart at du ikke vil lese...om det.

jonas
07.11.19 15:46
Trenberth: Men det er åpenbart at du ikke vil lese...om det.

Jeg kan gjerne lese, men det er du som påstår at klimafagfolket påstår noe, da må vel nesten du vise hvem eller hvor de påstår det. Ellers vet jeg ikke hvor jeg skal lese. Og det var altså ikke hos Cicero likevel.

Har du noen konkrete kilder som uttaler seg om den kalde perioden de siste ukene?

Trenberth
07.11.19 15:48
jonas: Jeg kan gjerne lese

Gjør det.

jonas
07.11.19 15:50
Trenberth: Gjør det.

Hvis du sier meg hvor jeg skal lese. Hvis du ikke klarer hoste opp noe virker det som det bare var tomt tøvprat fra din side. Og det var det vel ikke?

(Innlegget ble redigert 07.11.19 15:51)

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1264
07.11.19 17:28
jonas: Min predikasjon slår nesten aldri feil. Jeg predikerte at denne tråden var startet av en klimaskeptiker som ville bruke et par dagers kulde som argument mot klimaendringene. Og jaggu fikk jeg rett.

Nja, tror du bare har halvveis rett. Den ble nok også startet for å avlede oppmerksomheten bort fra forrige diskusjon som ikke gikk så bra for nevnte "klimaskeptiker".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg