Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp ikke varmepumper.

NYTT TEMA
perchri
perchriInnlegg: 10257
06.11.19 18:43

Nå har de funnet ut at gassen R407c og R410a skal stoppes innen 2022. Ei varmepumpe bør holde i minst 18-25 år. Går den tom for gass, enten ved lekasje etc kan det bli håpløst å få tak i gass for etterfylling. Dette er tydelig holdt hemmlig for folk som skal anskaffe pumper. Hva mener folket, er det en form for svindel, tilbakholdelse av opplysninger av svær viktighet. I tyskland hamstrer de gass som nå koster oppimot kr 5000 pr kg (normalt her va kr 2500). I østeuropeiske land stjeler de gass fra eksisterend anlegg og selger med god fortjeneste. Så pass på pumpene dere som har dem.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2931
06.11.19 19:24

Interessant hvis det skriver er riktig. Disse gassene har innen EU tatt over for R22 som gass i kjøleanlegg og varmepumper pga miljøhensyn. R22 hadde en svakt ozon-nedbrytende effekt.

Kjemisk så er disse gassene en blanding av HFC eller Hydrofluorkarboner. De har en kraftig drivhuseffekt i atmosfæren, nærmere 1800 ganger effekten fra CO2. Man kan spørre seg hvorfor myndighetene presser varmepumper på folk når miljøeffekten er såpass tvilsom.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5957
06.11.19 19:26

Varmepumper er noe skikkelig makkverk, luften blir svært tørr og jeg blir ikke overrasket om astmatallene flyr i taket. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
06.11.19 21:13
perchri: Nå har de funnet ut at gassen R407c og R410a skal stoppes innen 2022.

Dette er gammelt nytt fra 2016.....

Det vil være lovlig å etterfylle med både R407c og R410a fram til 2030.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16563
06.11.19 21:20

Varmepumpen er sammen med kjøleskapet og komfyren det siste jeg ville ha kvittet meg med av moderne husholdningsartikkler om en kan kalle det det. Mobiltelefon og TV det klart første med oppvaskmaskin som nr 3. Intet spiser så mye av kvalitetstid som dette en kaller underholdning på TV. Og telefon med feisbukk og hele pakka er helt håpløst Hver gang jeg hører ordet kos og underholdning finner jeg frem mi gamle pumpehagle :-)

perchri
06.11.19 21:34
RazorBoy: nteressant hvis det skriver er riktig.

Her er linken:

https://www.vvsaktuelt.no/brutal-nedfasing-av-hfk-kuldemedier-126182/nyhet.html

perchri
06.11.19 21:40
xpoolman: Dette er gammelt nytt fra 2016..... Det vil være lovlig å etterfylle med både R407c og R410a fram til 2030.

Betryggende å høre. Har en pumpe som er 5 år gammel. Spurte selgeren hvordan det ble hvis man måtte etterfylle grunnet lekasje. Tja, du spør du, svarte han. Siste de visste, var endringer som kommer i 2022, og det kan bli vanskelig med etterfylling, da andre gasser ikke er fullverdige og kan skade kompressoren (Gassen innholder div smøremidler). De hadde hamstret litt.Så det var det.  

Håper du har sikrere nyheter.

fargerik
fargerikInnlegg: 64229
17.11.19 13:02
RazorBoy: Kjemisk så er disse gassene en blanding av HFC eller Hydrofluorkarboner. De har en kraftig drivhuseffekt i atmosfæren, nærmere 1800 ganger effekten fra CO2. Man kan spørre seg hvorfor myndighetene presser varmepumper på folk når miljøeffekten er såpass tvilsom.

Jeg ser ikke helt problemet med at disse gassene sirkulerer inne i et lukket kretsløp inne i en varmepumpe. Jeg har hatt varmepumpe i årevis, og de lekker da ikke når de er i orden.

Gudene vite hvor mye jeg har spart i fyringsutgifter gjennom årene.

Vedovnen er også stabilt parkert og brukes ikke. Jeg har jo beredskapslager med ved og kan fyre med ved dersom strømmen går...men det er jo slik at strømmen aldri blir borte her.

Men jeg kaster ikke vedkubbene. De menneskeskapte klimaendringene som forårsaker villere vær kan jo brått sende en stygg storkuling min vei, så litt ved på lur er kjekt å ha.

Men disse klimagassene mine holder seg pent på plass inne i rørene i varmepumpa, siden det ikke er lekkasjer. Samme med kjøleskapet. Det har stått og jobbet i årevis, og under over alle under....det lekker ikke. Det bare står der og varmer opp rommet.

(Innlegget ble redigert 17.11.19 13:06)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
19.11.19 07:51

Vårvarmepumpe kjøpte jeg på et tilbud i 2016. Den er luft til luft og må ha service på med rens av filtre jevnlig. Den kostet 20 000 og har en forventet levetid på 8 år. Du har rett i synes jeg at luften blir tørr og gulvet under pumpen kan ta lett ta skade. På den annen side er den mye lettere å håndtere enn oljefyringvar synes jeg og virker mindre farepotensiale men det har jeg ikke så faglig kompetanse på. Det blir synsing. Mine foreldre når de levet synes vi fikkbest og jevn varme over hele huset med oljefyren men eldre fryser lett og jeg synes det går helt greit og føler jeg trenger ikke mer nå som jeg kun har en pensjon å rutte med også og mye mindre stabil økonomi enn så lenge man hadde  en jobb. Oljefyren var jo også dyr. Vi delte som regel på regningen.Kostbare saker begge deler. Alt er " høy kost" i dag.

Hva som komme til å hjelpe på miljøsiden virkelig tror jeg er at vi orker ikke lenger alle å henge med på denne " løp og kjøp karusellen" lenger i særlig utstrekning.

(Innlegget ble redigert 19.11.19 07:53)

xpoolman
19.11.19 19:01
karichristoffersen55: Den kostet 20 000 og har en forventet levetid på 8 år.

Varmepumper varer MYYYE lenger enn 8 år Kari.

På min eiendom på Kreta har jeg to Panasonic varmepumper (aircondition der selvfølgelig) som ble installert på våren i 1994.
De var således 25 år i år.
De virker fremdeles veldig bra.

Et par andre like gamle ble byttet ut i henholdsvis 2013 og 2015, så de synger vel på siste verset de to som er igjen nå da, men 25 år synes jeg er jækla bra.

(Innlegget ble redigert 19.11.19 19:01)

perchri
19.11.19 20:05
xpoolman: Et par andre like gamle ble byttet ut i henholdsvis 2013 og 2015, så de synger vel på siste verset de to som er igjen nå da, men 25 år synes jeg er jækla bra.

Ja, de bør kunne vare i 25 år...minst. problemet er at for 20 år siden, de første pumpene kom inkludert allerede aircond pumper ble hånd sveiset/loddet i alle rørforbindelser som sto under gasstrykk. de siste årene er det roboter som gjør jobben, og skjøtene er adskillig dårligere, og dermed lett for å "sprekke" opp slik at gassen siver ut. Da må det rep til inkludert ny gass. problemet er at den gassen kan det bli vanskelig å få tak i. Les linken. 

https://www.vvsaktuelt.no/brutal-nedfasing-av-hfk-kuldemedier-126182/nyhet.html

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4558
19.11.19 20:16

Du sparer ikke noe særlig strøm med luft til luft pumper, du bedrer komforten med jevnere temperatur døgnet rundt. Jeg fikk satt inn luft til vann pumpe(har vannbåren varme i gulv) og fikk redusert strømregninga enormt. Årsforbruket gikk ned fra 30.000kw/t ned til 16/17.000. Hele systemet ble nedbetalt i år etter 7 års bruk, og hvis den ryker blir ny enhet kjøpt straks.

Grad
GradInnlegg: 1128
19.11.19 20:42

R410a blir erstattet av en ny DR-55

silas
silasInnlegg: 20198
21.11.19 09:26
Grad: R410a blir erstattet av en ny DR-55

Hva med R32?

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 8436
21.11.19 09:29
Gloriana: Varmepumper er noe skikkelig makkverk, luften blir svært tørr og jeg blir ikke overrasket om astmatallene flyr i taket.

enig

xpoolman
21.11.19 12:48
Gloriana: Varmepumper er noe skikkelig makkverk, luften blir svært tørr og jeg blir ikke overrasket om astmatallene flyr i taket.

Varmepumper fører ikke til tørrere luft enn det allerede er i huset....

Den varmer jo bare opp den lufta som allerede er i huset, på en mye mer skånsom måte og med mye lavere temperatur enn stort sett alle andre varmekilder, bortsett fra vannbåren varme og varmekabler da.

Så dersom du har tørr luft er det ikke varmepumpa sin feil.
Kjøp deg en luftfukter.

(Innlegget ble redigert 21.11.19 12:48)

perchri
21.11.19 18:37
silas: Hva med R32?

Joda,kan vel gå, men kompressoren trenger smøring, og den som brukes i R410a kan visnok ikke gå sammen med særlig bra. Nå snakker jeg om kommende etterfylling. Klart R32 er ok dersom pumpa/kompressoren er laget for den. En annen ting er at kompressoren må arbeide betydelig hardere for å få samme effekt. Eks: Kjøleskap for 30 år siden brukte en gass hvorav kompressoren omtrent gikk på tomgang, og varte lett 30 år og mer. Jeg har et slikt kjøleskap, går på sitt 29 år som nytt. I dag jobber kompressoren adskillig hardere med leve tid ca 10 -14 års levetid. Jobber oftere og bråker selfølgelig mer hørbart. AC anlegg i biler er 2,5 ganger mindre effektivt en for 30 år siden, hvorav pumpa bremser /stjeler flere HK fra bilen når den går. men som allt annet vi finner på, ingen snakker om det,verden går videre....

silas
silasInnlegg: 20198
21.11.19 19:42
Fernandovonarb: Du sparer ikke noe særlig strøm med luft til luft pumper, du bedrer komforten med jevnere temperatur døgnet rundt. Jeg fikk satt inn luft til vann pumpe(har vannbåren varme i gulv) og fikk redusert strømregninga enormt. Årsforbruket gikk ned fra 30.000kw/t ned til 16/17.000. Hele systemet ble nedbetalt i år etter 7 års bruk, og hvis den ryker blir ny enhet kjøpt straks.

Hva er investeringskostnadene og hvor dypt må man bore?

Grad
GradInnlegg: 1128
21.11.19 21:15
silas: Hva med R32?

Det vet jeg ikke.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4558
21.11.19 21:49
silas: Hva er investeringskostnadene og hvor dypt må man bore?

Ingen boring. Utedel er som til luft/luft pumper, bare noe større. Kostnad på anlegget vårt var drøyt 100.000 men vi fikk tilbake 10.000 fra Enova når vi søkte. Veldig fornøyd med innsparingen det gjør.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7967
22.11.19 09:56

Er kjempefornøyd med varmepumpen vi har. Om vinteren blir den avlastet med vedfyring. Vi har tilgang til gratis ved. Varmepumpen kobler seg inn om natten, da er det er varmt i stuen når vi står opp. Så får vi se hvor lenge vi får ha glede av den.

(Innlegget ble redigert 22.11.19 09:57)

fargerik
fargerikInnlegg: 64229
23.11.19 11:56
Fernandovonarb: Ingen boring. Utedel er som til luft/luft pumper, bare noe større. Kostnad på anlegget vårt var drøyt 100.000 men vi fikk tilbake 10.000 fra Enova når vi søkte. Veldig fornøyd med innsparingen det gjør.

En nabo gjorde det samme når han bygget nytt hus nede i gata her. vannbåren varme er aldri feil når man uansett bygger et nytt hus.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg