Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor er alle skammene blitt av?

NYTT TEMA
BorisA

BorisA
27.06.20 08:48

I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene.

Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

xpoolman

xpoolman
27.06.20 10:11
BorisA: hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Løye med det ja :-)

Nå når verden fikk et virkelig problem å hanskes med så er alle de virtuelle problemene forduftet som dugg for sola....

jonas

jonas
27.06.20 10:50
BorisA: Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

Nåja. Men i ei tid der flytrafikken har vært lammet har det vel ikke vært veldig mye behov for å redusere. Vi får samtidig tro coronatiden har vist at veldig mye av flytrafikken har vært unødvendig og at både bedrifter og privatpersoner får en mer restriktiv holdning til flyreiser fremover.

ingenkanvite

ingenkanvite
27.06.20 14:30

Et typisk trekk ved fanatikere er at de skaper skam hos andre, men de eier ikke skam selv. De kan komme med sine dommedagsprofetier uten å blunke. Klimafanatikere legger også opp til at vi skal ha skyld for at den vestlige verden har brukt fossilt brensel i over 200 år. Dette skal vi nå reparere ved at Kina og andre såkalte utviklingsland skal få lov til å brenne så mye kull de vil, mens vi skal redusere våre utslipp med 50 %. Det skriver vi under på ved hver klimakonferanse. Nå skal historien snus ved at de nye kolonimaktene skal profitere på en kuet befolkning i de gamle kolonimaktene.

Dersom de ikke hadde lyktes med å påføre befolkningen så mye skyld og skam, ville deres retorikk bare blitt sett på som tomt prat.  

inspector

inspector
27.06.20 14:54

Og skamleppene fortsetter å pludre i vei....:-)

ingenkanvite

ingenkanvite
28.06.20 21:44

En ny tråd om miljøaktivisten Greta Thunberg.

Hun insisterer på at vi skal skamme oss. Og beklager at fol ikke skammer seg nok. "Det virket som om de hadde glemt å skamme seg over at deres generasjon har skuffet fremtidige generasjoner. "

Men det store botemidlet mot skam er å posere sammen med henne på bilder. Hun sier i et intervju: "- Presidenter, statsministere, konger og prinsesser kom bort og ville prate med meg. De så muligheten for å kunne ta et bilde sammen til Instagramprofilen sin, og så legge til emneknaggen «savetheplanet»" 

Hun som selv er helt uten skam, og som settes opp på all verdens pidestaller, kan gi oss noe av sin skamløshet når vi plasserer oss i glansen av hennes suverene moralske budskap. Bare det å stå ved siden av henne viser at vi virkelig er med på å redde planeten. 

Som Obstfelder formulerte det: Her er så underlig. Jeg er visst kommet på feil planet. 

ingenkanvite

ingenkanvite
28.06.20 22:23

Men skammen er bare en liten begynnelse. Og dette dreier seg ikke om coronakrisen. 

Det Store Ikon har sterkere krutt på lager: "Voksne sier stadig at vi skylder ungdommene å gi dem håp. Men jeg vil ikke ha håpet ditt. Jeg vil ikke at du skal være håpefull. Jeg vil at du skal få panikk. Jeg vil at du skal føle frykten jeg føler hver dag. Jeg vil at du skal handle. Jeg vil at du skal oppføre deg som i en krise. Jeg vil at du skal oppføre deg som om huset er i brann, for det er det." 

Kjente toner? 

ingenkanvite

ingenkanvite
29.06.20 15:13
ingenkanvite: Kjente toner?

Fra en som visste hva han snakket om, og som fikk folk til å flokke seg omkring ham: «En agitator som viser seg å ha evnen til å formidle en idé til den store massen, må alltid være psykolog, selv om han bare er demagog. Han egner seg derfor bedre til leder enn den for verden og menneskene fremmede teoretiker.»

perchri

perchri
01.07.20 19:00
BorisA: I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten. I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene. Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Du vet, som allt annet det mases om.....man går rettogslett dritlei det hele...

Arrcab

Arrcab
02.07.20 10:11
ingenkanvite: Et typisk trekk ved fanatikere er at de skaper skam hos andre, men de eier ikke skam selv. De kan komme med sine dommedagsprofetier uten å blunke.

Det er mange om tronen, men den ultimate dommedagspedagog her på berget, må være Lars Haltbrekken fra SV.
Det er ikke den "jordflekk, mygg, eller tue", som ikke er katastrofalt utsatt for all mulig aktivitet, og budskapet framføres på ut og innpust, med en imponerende fanatisk overbevisning. 

Trenberth

Trenberth
02.07.20 14:07
BorisA: Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Skammen har nok gjemt seg i skammekroken.

Når det gjelder krisen så er den vanskelig å finne. Kan den ha gjemt seg den også ?

(Innlegget ble redigert 02.07.20 14:08)

la1goa

la1goa
16.07.20 10:45
BorisA: Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene

Det dukket opp et ord jeg ikke hadde hørt før. Sydenskam.

laffano

laffano
16.07.20 10:48

Ingen som skammer seg over å dra til syden tvert i mot

Graatopp

Graatopp
22.07.20 13:25
BorisA: I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

trenden er tydeligvis over

Videoseven

Videoseven
26.07.20 11:56
Arrcab: Det er mange om tronen, men den ultimate dommedagspedagog her på berget, må være Lars Haltbrekken fra SV.
Det er ikke den "jordflekk, mygg, eller tue", som ikke er katastrofalt utsatt for all mulig aktivitet, og budskapet framføres på ut og innpust, med en imponerende fanatisk overbevisning.

Han er nødt til å fremme skammen med fanatisme, for det er den eneste tingen han har. Han har kun klart å fullføre gymnaset.

Mister han dette, må han tilbake på skolebenken og begynne på nytt.

Utdanning

Adolf Øien skole, Trondheim 1987-1990

Yrke

Leder Natur og Ungdom 1995-1996

Rådgiver Norsk Bonde- og Småbrukarlag 1998-2001

Leder Naturvernforbundet 2005-2016

(Innlegget ble redigert 26.07.20 11:58)

Arrcab

Arrcab
26.07.20 13:53
Videoseven: Han er nødt til å fremme skammen med fanatisme, for det er den eneste tingen han har. Han har kun klart å fullføre gymnaset.

Uansett bakgrunn, fyren er en farlig agitator og påvirker.
Han behersker den rituelle framføring av ethvert budskap på en måte, som vil få den mest regnvåte lytter til å tro at han sto i solskinn.
Talsmann for landbruket, Naturvernforbundet og nå Sv med en krakk på Stortinget. "Kjeften og gnålet har hjulpet så mange", og legger vi til ubegrenset frekkhet, er vi omtrent i mål.

(Innlegget ble redigert 26.07.20 13:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg