Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nordmenn & plastposer

NYTT TEMA
la1goa
la1goaInnlegg: 14049
11.07.20 09:26
Grammofon: Neida, bare pass på å ha hele hodet godt nedi sanda, så overser du ingenting :-)

Det er nå du som må nevne problemet her.

la1goa
11.07.20 09:31
Columbus_3: Dessverre er denne avgiften så lav at alt for mange overser den. Den må økes betydelig skal det monne.

Da er du tilbake til at det er kun skatteinnkreving som løser problemene. Hva med tiltak mot selve problemet med plast? Plastposer er nå en ting, men plast brukes i alt av ting i dag. Skattelegge det også da så vi er sikre på at den Norske stat kan sløse bort mer penger på tull?

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 13054
11.07.20 13:14
la1goa: . Hva med tiltak mot selve problemet med plast?

Klart tiltak som virker hadde vært bedre enn avgifter, men jeg ser ikke hva det skulle være foruten forbud mot plast. Men det er vi ikke modne for så det vil neppe komme.
Har du gode tiltak som kan gjennomføres?

la1goa
11.07.20 14:00
Columbus_3: Har du gode tiltak som kan gjennomføres?

Det jeg vet som kan hjelpe er å slutte med å selge søppel fra land til land, og hvert land må ha gjennvinngingsannlegg. I stedet for å sløse bort milliarder på milliarder til nytteløse klimatiltak, så kunne disse milliardene heller vært brukt til å hjelpe fattigere land med gjennvinning. Da hadde det vært til noe nytte som muligens monnet. Så var det på politisk hold å høre på det øret da, noe jeg tviler sterkt på. 

frankolainen
frankolainenInnlegg: 9078
27.07.20 09:24
ostgote: Samfunnet tjener altså stort på vårt forbruk av plastposer.

Det er bare i en sosialistisk tankegang at "samfunnet tjener på" avgifter. 

I en normal verden er det stikk motsatt. Disse avgiftskronene skal kreves inn (kostnad), så skal korrupte og kunnskapsløse politikere som Marie Lan leke bort disse pengene rett ned i lommene til partikammerater - Hvem er det som tjener sier du? Det er bare De Likeste Dyrene på gården som tjener på dette spillet. 

inspector
inspectorInnlegg: 9797
27.07.20 09:30

Tull og vås fra frankolainen igjen.

Ideen med å skape markedsmekanismer rundt søppelhåndtering er god. Konsekvensene av dine ideer ser du i u-land med søppelberg som ingen tar ansvar for. Er det dit du ønsker deg ?

(Innlegget ble redigert 27.07.20 09:33)

frankolainen
27.07.20 10:54
MagneR: Derfor bruker jeg poser som eksempel på en mulig overforbruksmentalitet.

Ja, vi har kanskje et mulig overforbruk. Burde vi ikke ta tak i reelle problemer, eller har vi løst dem alle sammen? Er vi nå virkelig over i at vi skal begynne å bruke tid og penger på mulige og imaginære problemer? 

frankolainen
27.07.20 10:57
inspector: Konsekvensene av dine ideer ser du i u-land med søppelberg som ingen tar ansvar for. Er det dit du ønsker deg ?

Startet litt tidlig med feriepilsen? 

Hvordan i alle dager klarer du å få til at reduserte avgifter til det offentlige i Norge fører til søppelberg i u-land? Den blir du nødt til å forklare når du blir nykter igjen. 

SUV
SUVInnlegg: 5262
27.07.20 23:55
MagneR: Litt av poenget er at vi forbruker dobbelt så mange poser som danskene. Og dansker kan vi til en stor grad sammenligne oss med. Derfor bruker jeg poser som eksempel på en mulig overforbruksmentalitet.
Jeg burde ha forklart bedre, men herved erklærer jeg; tråden handler ikke kun om plastposer, men om forbruksmønster/sløsementalitet generelt.

Er det egentlig så ille om vi bruker endel mer plastposer enn danskene så lenge de havner der de skal etterpå og ikke uti naturen?

Danskene har vel kanskje en høy avgift sånn at poser er dyre og derfor kutter man ned bruken av dem og finne andre dårligere alternativer.

Om posene hadde blitt veldig dyre her hadde jeg også endret vaner, men det hadde blitt større forbruk av plast (men ikke i form av plastposer) og dermed mer forurensning.

Nå bruker jeg posene til å handle flere ganger, og så blir de brukt til å pakke ting i på turer osv og til skittentøy tilbake og mye annet og til slutt så ender de opp som søppelposer. Så kjøper jeg nye poser iblant for å dekke opp så jeg ikke får for få poser hjemme.

Sånn var det før og sånn er det nå og det fungerer greit.

Ei stund snakket miljøvernminister Erik Solheim om at det skule bli poseforbud, så dermed passet jeg på å ta med ny pose fra butikken hver gang inntil denne galskapen ble avverget og jeg kunne gå tilbake til gamle vaner (eller rettere sagt bruke av det etterhvert ganske store poselageret mitt). Men det viste seg at posene er veldig lite holdbare, så mange gikk rett og slett i oppløsning straks man kom borti dem. De drysser fra hverandre og istedenfor en pose som er lett å håndtere så blir det hundrevis av bittesmå biter med mikroplast som spres rundt. Hadde det ikke vært for disse miljøfolka så hadde vi sluppet dette.

Om bæreposene hadde blitt kjempedyre og lageret mitt var tomt så hadde jeg selvfølgelig funnet løsninger. Da hadde jeg plagdes med disse tykke posene som kalles flergangs handlenett som man ikke kan stappe 2-3 stykker av i baklomma slik som bæreposene. Også må jeg kjøpe søppelposer i tillegg, så da er vi like langt angående plastforbruket. Eller kanskje jeg heller hadde brukt søplesekker til å handle i, for der får man i det minste med seg endel i dem. De er jo altfor store, men man kan jo skjære av toppen og teipe på håndtak av gaffateip og oppnår dermed et blandingsprodukt istedenfor rein plast, og mye større ressursbruk. Dumt og tungvint og mye mer plastforbruk enn med bæreposer. Men man må jo tilpasse seg, og de fleste miljøtiltak betyr jo mer forurensning enn om folk fikk vege løsninger selv.

Og plastposer i naturen er det veldig få av, men plastposer redder naturen fra veldig mye avfall. Særlig hvis en gjeng ungdommer er ute og fester og består av 90% uansvarlige og 10% ansvarlige så er plastposen all mat og drikke kom i fra butikken nyttig. Da kan de 10% ansvarlige samle sammen avfallet i plastposene og dette blir kastet på forsvarlig vis. Uten plastposer ville hver enkelt bært med seg litt hver til der det skal festes, og de ansvarlige får bare med seg en brøkdel av tomemballasjen og resten blir liggende igjen. Da vil dette miljøtiltaket med å droppe plastposer føre til mer forurensning i naturen.

Det er viktig å se helheten, men det er noe svært få miljøvernere klarer. Miljøvernerne ser som regel en problemstilling og så ser de en løsning på dette lille problemet, men skaper et annet større problem.

(Innlegget ble redigert 28.07.20 00:10)

inspector
28.07.20 09:33

Frankolainen skrev: « I en normal verden er det stikk motsatt. Disse avgiftskronene skal kreves inn (kostnad), så skal korrupte og kunnskapsløse politikere som Marie Lan leke bort disse pengene rett ned i lommene til partikammerater - Hvem er det som tjener sier du? «

Når du kategorisk avviser/mistenkeliggjør avgifter og panteordninger som et incitament rundt søppelhåndtering, har du misforstått begrepet markedsmekanismer. Målrettet arbeid gjennom mange år har gjort at Norge nå resirkulerer mesteparten av avfallet, til beste for naturen og befolkningen.  At noen tjener penger på disse ressursene er helt naturlig i vår sunne blandingsøkonomi. Mange u-land har ikke de samme incitamentene......

MagneR
MagneRInnlegg: 1323
28.07.20 09:47
SUV: Er det egentlig så ille om vi bruker endel mer plastposer enn danskene så lenge de havner der de skal etterpå og ikke uti naturen?

I og for seg ikke. Plastposer er bare 1 ting. Jeg bare observerte at folk kaster en vare(som jo plastposer er) etter 1 gangs bruk.

Jeg mener vi også bytter mobil for ofte. 

Jeg stiller også spørsmålstegn ved at vi får laks og ørret i aluminiumsforpakninger som sannsynligvis blir brukt en gang. Går det ikke med veldig mye energi til å produsere aluminium? Jeg vet ikke så mye om akkurat den problemstillingen, men det skurrer litt for meg å kverne ut så mye aluminium, som ikke er en uendelig ressurs. 

Jeg har vært klønete med min trådstart. Den handler først og fremst om holdninger, ikke plastposer.

Noen som har flere eksempler enn de jeg nå nevnte?

fargerik
fargerikInnlegg: 67754
28.07.20 10:14
MagneR: Noen som har flere eksempler enn de jeg nå nevnte?

Engangsgriller, som ligger strødd rundt på strender og ellers i naturen.

Jeg syns det er hårreisende, og bruker selv ALDRI engangsgrill.

(Innlegget ble redigert 28.07.20 10:16)

MagneR
28.07.20 10:22
fargerik: Engangsgriller, som ligger strødd rundt på strender og ellers i naturen. Jeg syns det er hårreisende, og bruker selv ALDRI engangsgrill.

JA. Og at ikke folk engang klarer å disse greiene oppi en søppelbøtte!

Det er nifst på mer enn en måte, for det kan meget vel indikere at de da ikke heller har nok brains til å slukke grillen skikkelig. Lurer på hvor mange skogbranner engangsgriller har forårsaket.

inspector
28.07.20 10:27

Engangsgriller er nok på vei ut, og det er på høy tid: https://brannvernforeningen.no/nyheter/2019/04/engangsgrill---uegnet-i-skog-og-mark/

fargerik
28.07.20 11:10
inspector: Engangsgriller er nok på vei ut, og det er på høy tid: https://brannvernforeningen.no/nyheter/2019/04/engangsgrill---uegnet-i-skog-og-mark/

Ja. Jeg vil ha svineriet ut fra butikkene. Problemet er at folk da sikkert bare vil reise til Sverige og kjøpe lassevis med engangsgriller der.

Det finnes drøssevis av minigriller i alle prisklasser som kan brukes om og om og om igjen, det er rart at folk ikke heller kjøper en slik grill som de kan ha i årevis.

(Innlegget ble redigert 28.07.20 11:12)

frankolainen
28.07.20 11:13
inspector: Mange u-land har ikke de samme incitamentene......

Du har fortsatt ikke forklart hvordan reduksjon i norske avgiftskroner fører til søppelberg i u-land. 

Dere sosialister har åpenbart bare et verktøy i verktøykassen. TVANG. Enten er det økonomisk TVANG i form av avgifter eller ved hjelp av lover, regler og forordninger. 

Hva med å prøve en gulerot for en gangs skyld? Det blir mindre penger for deg og Marie Lan til å søle bort - men kanskje det virker? 

fargerik
28.07.20 12:02
frankolainen: Hva med å prøve en gulerot for en gangs skyld?

Mer av den "gulrotpolitikken" som sosialistene Siv og Erna har ført siden 2013?

Mener du virkelig at du vil ha avgiftene økt enda mer?

(Innlegget ble redigert 28.07.20 12:03)

frankolainen
28.07.20 12:10
fargerik: Mener du virkelig at du vil ha avgiftene økt enda mer?

Nei, jeg mener akkurat det motsatte. 

inspector
28.07.20 13:53

Frankolainen skrev: « Du har fortsatt ikke forklart hvordan reduksjon i norske avgiftskroner fører til søppelberg i u-land. »

Frankolainens kortslutning tyder på at han må ha det inn med teskje i dag også. Han bør ønske seg teskje til jul og komme tilbake på vgd etter nyttår. Mellomtiden kan han jo bruke til å skaffe seg almennkunnskap og avlære trolling.....

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 8051
28.07.20 14:09
inspector: Målrettet arbeid gjennom mange år har gjort at Norge nå resirkulerer mesteparten av avfallet, til beste for naturen og befolkningen.  At noen tjener penger på disse ressursene er helt naturlig i vår sunne blandingsøkonomi. Mange u-land har ikke de samme incitamentene......

Allikevel er det et meget stort flertall utviklingsland som har innført forbud mot plastposer.
Faktisk 66 % av alle land i verden, til sammen 192 land.
Deriblant 34 i Afrika, 31 av dem sør for Sahara.

Vi i den vestlige verden ligger håpløst på etterskudd her !

MagneR
28.07.20 14:15
fargerik: Det finnes drøssevis av minigriller i alle prisklasser som kan brukes om og om og om igjen, det er rart at folk ikke heller kjøper en slik grill som de kan ha i årevis.

Akkurat. Der er du inne på noe av essensen i min trådstart. Som egentlig ganske enkelt dreier seg om å både spare penger(for seg selv) + ikke sløse med ressurser i unødan. + ikke forsøple.

Match made in heaven; vinn-vinn-vinn-situasjon;-)

frankolainen
28.07.20 14:38
inspector: Frankolainens kortslutning tyder på at han må ha det inn med teskje i dag også. Han bør ønske seg teskje til jul og komme tilbake på vgd etter nyttår. Mellomtiden kan han jo bruke til å skaffe seg almennkunnskap og avlære trolling.....

Du har havna tidlig på flaska i dag også ser jeg. Men det er vel greit i ferietiden. 

Når du blir nykter igjen så kan du jo prøve å forklare hvordan reduserte avgifter i Norge fører til:

"Konsekvensene av dine ideer ser du i u-land med søppelberg som ingen tar ansvar for. Er det dit du ønsker deg ? " 

frankolainen
28.07.20 14:42
MagneR: Akkurat. Der er du inne på noe av essensen i min trådstart. Som egentlig ganske enkelt dreier seg om å både spare penger(for seg selv) + ikke sløse med ressurser i unødan. + ikke forsøple.

Da kan vi jo diskutere miljøgevinsten av at fiffen på Oslo Vest kjøpte seg Tizzlaer (i tillegg til de tre andre bilene på tunet) for å kunne kjøre i kollektivfeltet. Jeg merker meg at disse nå er byttet ut med el-jagguarer, men poenget blir det samme. 

Jeg tipper et par tre av disse tøysebilen ville kompensere for samtlige plastposer i Norge når det kommer til energsløseri. Hvorfor ikke angripe noe som faktisk monner?

MagneR
28.07.20 17:10
frankolainen: Jeg tipper et par tre av disse tøysebilen ville kompensere for samtlige plastposer i Norge når det kommer til energsløseri. Hvorfor ikke angripe noe som faktisk monner?

Jeg mener det blir en annen diskusjon. På et annet plan. Mange vil være uenige med deg i hvorvidt Teslaer er bra eller ikke. Og da har vi det gående. 

Og igjen, det jeg tar opp er ikke BARE plastposer, men den generelle holdningen til de små tingene i dagliglivet. 

Jeg kan trekke frem en ting til i farten; klær. Hvor mange har ikke plagg de har kun brukt en gang? 

Jeg vil gjerne beholde det frie marked, men samtidig vil jeg bruke demokratiet til å påpeke at det frie markedets drivkraft går ut på å få oss til å forbruke mest mulig, uavhengig av nytteverdi.

Ta for eksempel engangslightere. De er alltid innstilt på "full gass" når du kjøper dem. Så bruker du den en del ganger på full gass, før du justerer ned. Da har produsenten fått ned tiden til neste gang du må kjøpe lighter. Og de tjener penger på det. Du tjente ikke noe på å sløse gass. Kapitalismen er  på mange måter effektiv, men ikke noen utelukkende rasjonell mekanisme.

Akkurat det synes jeg at det bør være en allmenn forståelse for. 

inspector
28.07.20 20:14

MagneR:

Du irriterer deg over den kapitalistiske samfunnsmodellen som på mange måter har gått for langt og med god grunn.

Det gjelder å holde gjennomløpshastigheten oppe. Evigvarende forbruksvarer er det ingen som tjener penger på.....

(Innlegget ble redigert 28.07.20 20:15)

inspector
29.07.20 08:54

xpoolman skrev: « Vi i den vestlige verden ligger håpløst på etterskudd her !»

Forbudet mot plastposer i diverse u-land er helt forståelig. Mens vi i Norge bruker våre poser til innsamling og transport av søppel til veldrevne resirkulasjonsanlegg, er u-landenes håndtering en ganske annen.  Der er posene et separat problem som fyller naturen og i gatene pga kultur og manglende infrastruktur/økonomiske incitamenter. Ta deg en tur i slumområdene i feks India så vil du forstå.....

frankolainen
29.07.20 12:53
MagneR: Jeg kan trekke frem en ting til i farten; klær. Hvor mange har ikke plagg de har kun brukt en gang?

Igjen fokuserer du på små filleting, mens de store tingene lar du seile. 

Vi bygger vindmøller i søkk og i kav - Disse har en levetid på 15 kanskje 20 år. Avfallsproblematikken her vil være ENORM. Og et betydelig mye større problem enn ubrukte klær. Fluorinert plast ER et miljøproblem. Bomull, not so much. 

Vi kommer til å få et berg av gamle Tizzlabatterier - fulle av tungmetaller. Igjen en miljøbombe som får plastposer og gensere til å blekne. 

frankolainen
29.07.20 12:54
inspector: Mens vi i Norge bruker våre poser til innsamling og transport av søppel til veldrevne resirkulasjonsanlegg, er u-landenes håndtering en ganske annen.

Men går avgiften på plastposen ned i Norge, så vil dette søppelet på magisk vis forflytte seg til u-landene? 

inspector
29.07.20 17:07

Frankolainen troller eller tror at søppel forsvinner av seg selv, omtrent som naive politikerne trodde for et par generasjoner siden.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/ansvar-for-eigen-skit/

Poenget mitt er at veldrevet resirkulering er avhengig av økonomiske incentiver. Incentiver som genereres av bl.a. avgifter.

(Innlegget ble redigert 29.07.20 17:07)

p3s
p3sInnlegg: 326
29.07.20 17:16

Plasthysteriet er i gang, ja..

Jeg velger alltid plastposer når jeg handler, og unngår papirposer av prinsipp. De eneste plastposene som blir gjenbrukt, er de jeg bruker til søppel. Har jeg for mange poser, så kaster jeg de gjerne også. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg