Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uavhengig av olje

NYTT TEMA
rompetrollet_1
rompetrollet_1Innlegg: 1139
13.08.20 22:16

Vil det grønne skifte gjøre oss mindre avhengig av opec? Vi vet at store oljeproduserende land kan bruke tappekranene som krigføring, noe Norge blir tapende på. Jo mer f. Eks Saudi skrur opp tappekrana, jo svakere blir oljeprisen og krona. Har vi nordmenn forståelse for dette, eller er gammel vane vond å vende?

Hva mener du? 

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11135
14.08.20 09:28
rompetrollet_1: Vil det grønne skifte gjøre oss mindre avhengig av opec?

Utvilsomt. 

Hovedårsaken til at Kina er i førersetet i omlegging til grønn energi er ikke bekymringen for klimaendringene (enda landet er et av de samfunn som vil rammes hardest), men først og fremst innenrikspolitiske og i enda større grad utenrikspolitiske hensyn. 

De innenrikspolitiske hensynet er å bli kvitt forurensingen som den fossile energien skaper. Luftforurensingen i noen områder i Kina er så ille at man anslår den koster folk opptil 15 år i levealder. Det er stor misnøye blant mange kinesere over dette og partiet forstår at de må gjøre noe.

Den utenrikspolitiske dimensjonen er at når man gjør seg avhengig av å importere energi fra andre land, så blir man sikkerhetspolitisk sårbar fordi det blir livsviktig å opprettholde importen. I tillegg vil det å importere energien utgjøre en stor "handelslekkasje" på handelsbalansen. Det har kommunistpartiet uttalt er vestens store tabbe som Kina ikke akter å kopiere. 

Derfor bygges det mye fornybar energi (og dessverre en del kullkrat) i Kina. De vil eie og ha full kontroll over egen energiproduksjon. 

inspector
inspectorInnlegg: 9935
14.08.20 11:06

Rompetrollet_1 skrev: « . Har vi nordmenn forståelse for dette, eller er gammel vane vond å vende?»

Nordmenn flest har forståelse for og støtter grønt skifte. Det vil være etterspørsel etter olje/gass i mange tiår til, men når grønn energi etterhvert overtar, vil oljens makt reduseres vesentlig. Norge er heldig som har mange ben å stå på og har råd til / mange fordeler av å delta aktivt i dette skiftet. Andre land som har en mer oljeensidig økonomi vil, hvis de ikke følger med i timen, få en mye tøffere hverdag

la1goa
la1goaInnlegg: 14274
14.08.20 11:20
rompetrollet_1: Vil det grønne skifte gjøre oss mindre avhengig av opec? Vi vet at store oljeproduserende land kan bruke tappekranene som krigføring, noe Norge blir tapende på. Jo mer f. Eks Saudi skrur opp tappekrana, jo svakere blir oljeprisen og krona. Har vi nordmenn forståelse for dette, eller er gammel vane vond å vende? Hva mener du?

Hva jeg mener? Først må vi definere hva et grønt skifte skal være. det ser ut som de fleste mener i dag at omlegging av drivstoff til El er det som avgjør det, samtidig som de glemmer at produksjonen av biler, batterier, vindmølledeler m.m. er avhengig av kullkraft. Det vil si at i det store og det hele omlegges kullkraften til å produsere ting til "det grønne skiftet". Man vinner egentlig ingenting på det. Samtidig ser det ut som at store naturødeleggelser er også noe som må ofres for å fjerne den store stygge ulven les. CO2. Som det ikke er nok mener den samme gjengen at plast ser ikke ut til å være noe problem.

Første stepp til et grønnere skifte er gratis, og det er oppfordring til sparing. Men sparing er dessverre et forbudt ord i dag. Nevn ordet sparing og alle skyr det med alle midler og en kan bare spekulere i det om det ikke gir penger på bok. For sparing gir ikke penger til spekulater som tjener seg rik.

Men som sagt, sett definisjonen på et grønt skifte, ta med alle fordeler og ulemper i definisjonen.

ingenkanvite
ingenkanviteInnlegg: 219
14.08.20 11:27

Det grønne skiftet er et luftslott. Og det er valgflesk. Det er et påfunn fra den rike middelklasse i industrialiserte land. Det vil ha liten innvirkning på OPECs politikk de neste tiårene. 

Kina står for det svarte skiftet, med interesser i kullkraft over hele verden. Samtidig har de skaffet seg en monopolstilling når det gjelder kontroll over ressurser og produksjon av grønne løsninger. De bruker svart energi for å lage grønn teknologi til den vestlige verden.

Det betyr at vår sårbarhet og avhengighet blir mye større i forhold til Kina enn til OPEC etter hvert som det grønne skiftet skrider fram. I tillegg til å gå inn for økonomisk utflagging og selvskading, legger våre "grønne" politikere opp til en underkastelse under kinesiske interesser. De kan til og med legitimere dette med at "Kina er i førersetet når det gjelder grønn omlegging".

Trenberth
TrenberthInnlegg: 4655
14.08.20 11:56
inspector: Det vil være etterspørsel etter olje/gass i mange tiår til,

En liten presisering, det vil være ØKT etterspørsel i noen tiår til.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 9251
14.08.20 13:56
inspector: Nordmenn flest har forståelse for og støtter grønt skifte.

Hvordan begrunner du denne påstanden? MDG sin oppslutning kanskje? 

frankolainen
frankolainenInnlegg: 9251
14.08.20 13:58
ingenkanvite: konomisk utflagging og selvskading, legger våre "grønne" politikere opp til en underkastelse under kinesiske interesser.

Vi sager av oss begge beina, mens Kina ruster opp. Hvordan kan det gå galt...

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 13184
15.08.20 08:25
trondhjem: Hovedårsaken til at Kina er i førersetet i omlegging til grønn energi

Dette må vel være en dårlig vits.

inspector
15.08.20 09:21

La1goa skrev: « Første stepp til et grønnere skifte er gratis, og det er oppfordring til sparing. »

Aldri hørt om å «spare seg til fant»? Hele velferdssamfunnet er basert på at penger og verdier settes i omløp og ikke «saltes ned». Med din resesjonsideologi, vil man kun oppnå nedgang i levestandard, og det vil  du vel ikke ?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 8204
15.08.20 10:33
inspector: vil man kun oppnå nedgang i levestandard

Det er jo det de vil de som vil ha slutt på olje- og gassutvinning :-)

la1goa
15.08.20 11:24
inspector: Aldri hørt om å «spare seg til fant»? Hele velferdssamfunnet er basert på at penger og verdier settes i omløp og ikke «saltes ned». Med din resesjonsideologi, vil man kun oppnå nedgang i levestandard, og det vil  du vel ikke ?

Noen må bare og du er en av dem. Hva er så galt med å spare? Ved å spare gjør du alle til lags, bort sett fra spekulanter. Er du en spekulant? Jeg tror ikke det, derimot tror jeg du er en stor dust.

inspector
16.08.20 09:11

la1goa:

Den største dusten er nok deg når du besvarer faktainformasjon med usakligheter og når du åpenbart ikke har forstått blandingsøkonomiens grunnsetninger......

la1goa
16.08.20 10:18
inspector: Den største dusten er nok deg når du besvarer faktainformasjon med usakligheter og når du åpenbart ikke har forstått blandingsøkonomiens grunnsetninger......

Kun idioter oppfordrer til å sløse med energi.

inspector
16.08.20 18:21

la1goa: Tror du det finnes noe mellom sparing og sløsing ?

trondhjem
17.08.20 08:57
Columbus_3: Dette må vel være en dårlig vits.
trondhjem
17.08.20 09:12

Når utgangspunktet er en nesten ren fossilbrenseldrevet energiforsyning blir det nødvendigvis slik. Men i takt med at det bygges ut fornybar kraftproduksjon vil selvsagt vindmøller, vannkraftverk, solceller og alle andre produkter vi bruker produseres med gradvis økende andel fornybar energi.

Det er litt underlig å se deg kritisere din motpart for "å glemme" at dagens vareproduksjon er avhengig av fossil energi. Det er akkurat derfor at jeg og mange andre lenge har bedt om fortgang i utbyggingen av fornybar kraftproduksjon, et krav/ønske som du på ingen måte kan påstås å ha støttet.

Tvert om er du en av de mest standhaftige og rammeste kritikerne på VGD mot fornybar kraftproduksjon. 

(Innlegget ble redigert 17.08.20 09:18)

la1goa
17.08.20 16:17
trondhjem: Det er litt underlig å se deg

Hvem er det du egentlig prater til?

trondhjem
17.08.20 16:23
la1goa: Hvem er det du egentlig prater til?

Det var til deg. Det skjedde et eller annet med nettleseren da jeg lastet inn svaret som gjorde at siteringsfunksjonen falt ut. Her er teksten jeg svarte på:

"Først må vi definere hva et grønt skifte skal være. det ser ut som de fleste mener i dag at omlegging av drivstoff til El er det som avgjør det, samtidig som de glemmer at produksjonen av biler, batterier, vindmølledeler m.m. er avhengig av kullkraft. Det vil si at i det store og det hele omlegges kullkraften til å produsere ting til "det grønne skiftet". Man vinner egentlig ingenting på det. "

la1goa
18.08.20 15:53
trondhjem: Tvert om er du en av de mest standhaftige og rammeste kritikerne på VGD mot fornybar kraftproduksjon.

Helt feil. Jeg støtter vannkraft.

la1goa
18.08.20 16:02
trondhjem: Når utgangspunktet er en nesten ren fossilbrenseldrevet energiforsyning blir det nødvendigvis slik. Men i takt med at det bygges ut fornybar kraftproduksjon vil selvsagt vindmøller, vannkraftverk, solceller og alle andre produkter vi bruker produseres med gradvis økende andel fornybar energi.

Vindmøller er en uting. I bytte mot svært lite energi så gir vi avkall på det meste, store naturområder, fugleliv, enorme pengesummer, bare for å nevne noen av punktene som begynner å bli side opp og side ned av.

Ang. solceller, så er jeg alt annet enn motstander av at du setter opp ditt eget "kraftverk". Har null problemer med å se at du gidder å sløse bort egne penger på det. Det er kun du alene som bestemmer hvordan dine penger skal brukes. Når det gjelder solkraft i Norge så har de nok fleste kraftverk innsett for lenge siden at det er ulønnsomt på grunn av høye breddegrader. Skulle et kraftverk finne på å sette opp et så be my guest, jeg kommer ikke til å hindre dem. Forøvrig har jeg nevnt haug gangermer effektiv utnyttelse av solstråler enn solcellepanelet. Hver eneste gang turde du ikke å sitere eller kommentere bedre og billigere teknologi.

Så igjen du har bommet i din antagelse på hva jeg er motstander av.

(Innlegget ble redigert 18.08.20 16:04)

la1goa
18.08.20 16:08
trondhjem: Det er akkurat derfor at jeg og mange andre lenge har bedt om fortgang i utbyggingen av fornybar kraftproduksjon

Jeg har spurt om dette tusenvis av ganger, hva er dirkte galt med å oppforde til å spare energi i stedet for oppfordinger til å sløse med deg? Hver eneste gang det blir nevnt så ties det ihjel. Hvilket er heller ikke vanskelig å spå at dette innlegget også ikke besvares.

trondhjem
18.08.20 17:00
la1goa: hva er dirkte galt med å oppforde til å spare energi

Absolutt ingenting. Tvert om er energieffektivisering en viktig og helt nødvendig del av løsningen på å nå klimagasskuttene som trengs for å 

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at dette ties ihjel. IPCC, fagmyndigheter, energibransjen og andre er klare og tydelige på at energieffektivisering er det billigste og mest effektive midlet vi har til å kutte klimagassutslipp. Spør du en naturverner eller en vindkraftmotstander hvor vi skal hente kraften vår hvis ikke mer vindkraft svarer de energiffektivisering og oppgradering av vannkraften. 

PS! Et av de beste grepene du og jeg kan ta for å effektivisere vårt energiforbruk er å kvitte oss med fossilbilen og kjøre elektrisk...

Xavi7
Xavi7Innlegg: 10005
18.08.20 17:26

Oppløftende MDG-tall

Tror flere har fått med seg at det er godt å ha disse oljeinntektene i krisetider, og et parti som ønsker å legge ned denne sektoren skal selvslagt stupe på målingene. Måtte de bli der nede.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 3269
18.08.20 17:32
trondhjem: PS! Et av de beste grepene du og jeg kan ta for å effektivisere vårt energiforbruk er å kvitte oss med fossilbilen og kjøre elektrisk...

Hvor foreslår du at vi skal kvitte oss med bilene? I en fjord?

la1goa
18.08.20 18:15
trondhjem: Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at dette ties ihjel.

Hver gang jeg nevner det så er det ingen som svarer, hvilket ikke er problem med å dokumentere.

la1goa
18.08.20 18:18
trondhjem: Et av de beste grepene du og jeg kan ta for å effektivisere vårt energiforbruk er å kvitte oss med fossilbilen og kjøre elektrisk...

Der er vi sterkt uenig.
Klima: Det er dokumentert at el-bilen koster mer i CO2-utslipp ved produksjon.
Miljø: Det koster miljøet mye ved produksjon av batterien mht. grunnstoffer og mengde vann.

trondhjem
18.08.20 18:58
RazorBoy: Hvor foreslår du at vi skal kvitte oss med bilene? I en fjord?

Det enkleste og beste er at du bruker din bil så lenge du føler for det og så velger en elektrisk modell når du skal bytte bil. 

inspector
19.08.20 07:49

RazorBoy skrev: « Hvor foreslår du at vi skal kvitte oss med bilene? I en fjord?»

Vet du ikke at opp mot 95 % av en bil gjenvinnes ?

la1goa
19.08.20 18:38
inspector: Vet du ikke at opp mot 95 % av en bil gjenvinnes ?

En fossil bil, ja. Men dessverre gjelder det ikke el-biler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg