Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimaforskere reiser mest med fly

NYTT TEMA
swixfantomet

swixfantomet
02.11.20 21:03

En studie offentliggjort av tidsskriftet Global Environmental Change fastslår at klimaforskere reiser mer med fly enn andre forskere. Man kan også lese om dette i Khrono. Bjørn Samset uttrykker at han ikke er overrasket, klimaforskere har behov for å møtes fysisk må vite, og de har da visstnok større behov for dette enn andre forskere.

Jeg kan forholde meg til dette som forsker selv, det er faktisk viktig å ha fysiske møter jevnlig med de beste forskerne i sitt fagfelt, for eksempel gjennom konferanser og workshops. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at det skal viktigere for klimaforskere enn andre forskere, og Samsets argumentasjon for at klimaforskere skal være i en særklasse er ikke overbevisende.

Uansett, jeg synes det er betryggende at klimaforskere ikke ser med større alvor på utslipp forbundet med flyreiser enn at de selv reiser med ganske god samvittighet. Det kan vel tyde på at situasjonen i virkeligheten ikke er så ille som enkelte skal ha det til.

Trenberth

Trenberth
02.11.20 21:28

Som vanlig er det slik at det er de andre som skal endre seg. Vi andre er ikke viktige og har ikke de samme behovene, det skal dere vite......

(Innlegget ble redigert 02.11.20 21:29)

perchri

perchri
03.11.20 08:58
swixfantomet: Uansett, jeg synes det er betryggende at klimaforskere ikke ser med større alvor på utslipp forbundet med flyreiser enn at de selv reiser med ganske god samvittighet.

Er ikke det typisk menneskets adferd? Predikere, og sjøl gjøre det motsatte? Joda vi er og forblir nixepinner.

Kanskje vi snart bør dempe all denne "forskningen" som bedrives?

Man blir svært svett av den.

ingenkanvite

ingenkanvite
07.11.20 19:55
swixfantomet: Bjørn Samset uttrykker at han ikke er overrasket, klimaforskere har behov for å møtes fysisk må vite, og de har da visstnok større behov for dette enn andre forskere.

Jeg tror det er en enkel forklaring på dette. De som kaller seg klimaforskere er oftere enn andre forskere politiske aktivister. Hver gang det er en politisk "klima"konferanse kryr det av dem. "Den gode sak" gjør at reisene blir sponset av statlige organer, altså av våre skattepenger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg