Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge klarer ikke "klimamålene" :-)

NYTT TEMA
xpoolman

xpoolman
13.11.20 13:45

Norge klarer ikke de selvpålagte "klimamålene" verken innen 2030 eller 2050 i følge en fersk rapport fra DNV GL:

https://e24.no/olje-og-energi/i/kRRq4Q/rapport-norge-naar-ikke-klimamaalene?referer=https://www.aftenbladet.no

Nei, jeg blir overrasket om noen land i det hele tatt har noen som helst kjangs til å klare måla i denne tulleavtalen :-)

trondhjem

trondhjem
13.11.20 14:11
xpoolman: Nei, jeg blir overrasket om noen land i det hele tatt har noen som helst kjangs til å klare måla i denne tulleavtalen

Det er det heller ikke mange som forventer.

Det er slik det blir når verdenssamfunnet i 30 år ikke bare ignorerer klimavitenskapens kunnskap men gjør det motsatte. Hadde verdenssamfunnet hørt på klimavitenskapen da alarmen gikk på slutten av 1980-tallet ville det vært en grei og overkommelig oppgave å unngå mer enn 2 grader oppvarming. Men når man i disse tretti årene i stedet for å redusere bruken av fossil energi dobler den, så må nødvendigvis tiltakene for å unngå 2 grader oppvarming bli hårete og i praksis umulig å nå. 

Prisen for det vil dagens unge mennesker måtte betale. De vil få oppleve på kroppen om det er klimavitenskapen eller de selvutnevnte falske klimaekspertene som fronter såkalt klimaskepsis som best forstår konsekvensene av en mer enn 2 graders oppvarming.

Jeg er ikke i tvil om hvem som kan dette best. De selvutnevnte falske klimaekspertene har i tretti år hevdet at vi har ingen global oppvarming eller at den er bare en naturlig fluktuasjon som snart snur til kaldere klima igjen. Det er det stikk motsatte som har skjedd.

(Innlegget ble redigert 13.11.20 14:13)

la1goa

la1goa
13.11.20 15:22
trondhjem: De selvutnevnte falske klimaekspertene har i tretti år hevdet at vi har ingen global oppvarming eller at den er bare en naturlig fluktuasjon som snart snur til kaldere klima igjen.

Hva skiller en selvutnevnt falsk klimaekspert fra en selvutnevnt ekte klimaekspert?

Hva får en selvutnevnt ekte klimaekspert til å tro at den siste globale oppvarmingen skiller seg fra en naturlig fluktuasjon?

(Innlegget ble redigert 13.11.20 15:24)

la1goa

la1goa
13.11.20 15:26
trondhjem: Prisen for det vil dagens unge mennesker måtte betale. De vil få oppleve på kroppen om det er klimavitenskapen eller de selvutnevnte falske klimaekspertene som fronter såkalt klimaskepsis som best forstår konsekvensene av en mer enn 2 graders oppvarming.

Hva skjer med kroppen når klimaet blir mer enn 2 grader varmere?

la1goa

la1goa
13.11.20 15:27
trondhjem: Hadde verdenssamfunnet hørt på klimavitenskapen da alarmen gikk på slutten av 1980-tallet ville det vært en grei og overkommelig oppgave å unngå mer enn 2 grader oppvarming.

Hvordan vet du at det blir mer enn 2 grader varmere?

la1goa

la1goa
13.11.20 15:31
xpoolman: Norge klarer ikke de selvpålagte "klimamålene"

Når Norge nesten ikke har utslipp (på grunn av vannkraft) er det en svært vanskelig mål å sette seg. Men det er vel neppe noen av de grønne som har nok tankekraft i boksen sin til å skjønne det. 

trondhjem

trondhjem
13.11.20 15:46
la1goa: Hva skiller en selvutnevnt falsk klimaekspert fra en selvutnevnt ekte klimaekspert?

Det som skiller en ekte klimaekspert fra en selvutnevnt falsk en er følgende:

Den ekte klimaeksperten har relevant utdanning og et yrke der vedkommende utfører klimaforskning på et nivå som gjør at vedkommende får antatt egne klimafaglige publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter. 

Den falske selvutnevnte klimaeksperten har ikke denne fagbakgrunnen. Vedkommende jobber ikke som klimaforsker og kan ikke dokumentere ekspertkunnskap i dette faget, men fremstiller seg selv allikevel som en likeverdig klimaekspert med samme faglige autoritet som en aktiv klimaforsker når de fronter klimaskpsis i massemedia. Noen av de falske ekspertene har ikke engang en relevant utdannelse men gjør allikevel krav på å være en likeverdig faglig røst som de ekte ekspertene. 

Dette har du spurt om en "million" ganger før og fått samme svar. Hvorfor holder på med å spørre om det samme gang etter gang etter gang? 

trondhjem

trondhjem
13.11.20 15:49
la1goa: Hva får en selvutnevnt ekte klimaekspert til å tro at den siste globale oppvarmingen skiller seg fra en naturlig fluktuasjon?

Dette har du også spurt om mange ganger tidligere. Jeg gidder ikke ta opp igjen den diskusjonen.

Jeg vet at du kommer ikke til å godta svaret du får. Jeg tviler på at du en gang er interessert i å vite svaret. 

la1goa

la1goa
13.11.20 15:52
trondhjem: Det som skiller en ekte klimaekspert fra en selvutnevnt falsk en er følgende: Den ekte klimaeksperten har relevant utdanning og et yrke der vedkommende utfører klimaforskning på et nivå som gjør at vedkommende får antatt egne klimafaglige publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter.  Den falske selvutnevnte klimaeksperten har ikke denne fagbakgrunnen. Vedkommende jobber ikke som klimaforsker og kan ikke dokumentere ekspertkunnskap i dette faget, men fremstiller seg selv allikevel som en likeverdig klimaekspert med samme faglige autoritet som en aktiv klimaforsker når de fronter klimaskpsis i massemedia. Noen av de falske ekspertene har ikke engang en relevant utdannelse men gjør allikevel krav på å være en likeverdig faglig røst som de ekte ekspertene.  Dette har du spurt om en "million" ganger før og fått samme svar. Hvorfor holder på med å spørre om det samme gang etter gang etter gang?

Du svarer på noe helt annet. Det finnes ingen utnevnt klimaekspert med relevant utdannelse, så han er selvutnevnt. Så jeg spør igjen, klarer du å svare uten å gå rundt grøten?

"Hva skiller en selvutnevnt falsk klimaekspert fra en selvutnevnt ekte klimaekspert?"

la1goa

la1goa
13.11.20 15:54
trondhjem: Dette har du også spurt om mange ganger tidligere. Jeg gidder ikke ta opp igjen den diskusjonen. Jeg vet at du kommer ikke til å godta svaret du får. Jeg tviler på at du en gang er interessert i å vite svaret.

Hvis du svarer på det jeg spør om så er det relevant. 

Neste spørsmål: Kan du gi et eksempel på en selvutnevnt falsk klimaekspert?

trondhjem

trondhjem
13.11.20 15:58
la1goa: Hvordan vet du at det blir mer enn 2 grader varmere?

Det er ikke jeg som vet dette. Dette er hva verdens klimafaglige miljøer sier vi vil få om ikke verdenssamfunnet klarer å få klimautslippene ned i null rundt midten av dette århundret - noe jeg ikke har trua på lar seg gjøre. Til det er det for mange interesser som stritter imot det de kan. 

Hvorfor klimavitenskapen sier vi er på vei mot mer enn 2 graders oppvarming er grundig forklart, begrunnet og underbygget i måledata gitt i siste synteserapport til FNs klimapanel.

Du finner forklaringen der om du skulle være interessert. 

(Innlegget ble redigert 13.11.20 15:59)

trondhjem

trondhjem
13.11.20 16:01
la1goa: Neste spørsmål: Kan du gi et eksempel på en selvutnevnt falsk klimaekspert?

De aller fleste i det såkalte vitenskapelige rådet til Klimarealistene er selvutnevnte falske klimaeksperter. 

De kan ikke mer klimavitenskap enn det jeg gjør, men opptrer i massemedia og gjør krav på å være et vitenskapelig korrektiv til de ekte klimaforskernes budskap. 

(Innlegget ble redigert 13.11.20 16:04)

la1goa

la1goa
13.11.20 16:02
trondhjem: De aller fleste i det såkalte vitenskapelige rådet til Klimarealistene er selvutnevnte falske klimaeksperter.

Gi meg et eneste eksempel på en selvutevnt falsk klimaekspert i stedet for å gå rundt grøten.

Kent

Kent
13.11.20 16:04

Da skal vel politikerne øsle ut enda mer av skattebetalernes penger. 

la1goa

la1goa
13.11.20 16:04
trondhjem: Det er ikke jeg som vet dette. Dette er hva verdens klimafaglige miljøer sier vi vil få om ikke verdenssamfunnet klarer å få klimautslippene ned i null rundt midten av dette århundret

Hvilket klimafaglig miljø er det som sier at temperaturen skal stige mer enn 2 grader?

la1goa

la1goa
13.11.20 16:06
trondhjem: Hvorfor klimavitenskapen sier vi er på vei mot mer enn 2 graders oppvarming er grundig forklart, begrunnet og underbygget i måledata gitt i siste synteserapport til FNs klimapanel.

Står ingenting om det der. 

trondhjem

trondhjem
13.11.20 16:06
la1goa: Hvilket klimafaglig miljø er det som sier at temperaturen skal stige mer enn 2 grader?

Nå har du igjen satt i gang "spørsmålsmaskingeværet" for å vinne debatten med å drukne den i retoriske spørsmål.  

Det gidder jeg ikke være med på. God helg.

la1goa

la1goa
13.11.20 16:09
trondhjem: Nå har du igjen satt i gang "spørsmålsmaskingeværet" for å vinne debatten med å drukne den i retoriske spørsmål.   Det gidder jeg ikke være med på. God helg.

Dårlig taper i beste Trump stil med andre ord. Ja god helg.

gshock

gshock
13.11.20 16:26
trondhjem: Det som skiller en ekte klimaekspert fra en selvutnevnt falsk en er følgende: Den ekte klimaeksperten har relevant utdanning og et yrke der vedkommende utfører klimaforskning på et nivå som gjør at vedkommende får antatt egne klimafaglige publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter. Den falske selvutnevnte klimaeksperten har ikke denne fagbakgrunnen. Vedkommende jobber ikke som klimaforsker og kan ikke dokumentere ekspertkunnskap i dette faget, men fremstiller seg selv allikevel som en likeverdig klimaekspert med samme faglige autoritet som en aktiv klimaforsker når de fronter klimaskpsis i massemedia. Noen av de falske ekspertene har ikke engang en relevant utdannelse men gjør allikevel krav på å være en likeverdig faglig røst som de ekte ekspertene. Dette har du spurt om en "million" ganger før og fått samme svar. Hvorfor holder på med å spørre om det samme gang etter gang etter gang?

Ok, så når jeg tidligere har nevnt herr linzen, så får jeg svar at han bare er en gammel senil mann... ( husker ikke om du direkte sa det en gang, men du mente hvertfall han ikke kunne stoles på)
Og det er jo flere som mener det han mener

Hvorfor er det bare IPCC "som blir hørt" ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lindzen

trondhjem

trondhjem
13.11.20 17:13
gshock: Ok, så når jeg tidligere har nevnt herr linzen, så får jeg svar at han bare er en gammel senil mann...

Det har aldri jeg sagt. 

Professor Richard Lindzen er en av ytterst få klimaskeptikere som har en klimavitenskapelig bakgrunn og yrkeserfaring som berettiger å kalle ham en ekte klimaekspert. Han var i mange år professor på MIT i atmosfærefysikk og har publisert mange klimavitenskalige artikler i tunge fagfellevurderte tidsskrifter.

Det er ingen grunn til å tvile på hans kompetanse i dette faget. Jeg har allikevel valgt å neglisjere hans klimaskeptiske budskap av flere årsaker. 

En er at Lindzen er sørgelig alene om å mene det han gjør. Det er ytterst få av jordas ekte klimaeksperter som er enige med Lindzens faglig begrunnede påstander om at klimasensitiviteten er lav slik at klimagassutslippene gir ikke på langt nær så stor oppvarming som konsenusforklaringen gir. Hans vitenskapelige artikler der han presenterer sin forklaring på hvorfor klimasensitiviteten er så lav som han hevder har blitt sterkt imøtegått og faglig plukket istykker av hans kolleger i dette fagmiljøet. Dessuten fins det mye uavhengig forskning som bygger på andre beviskjeder som viser at klimasensitiviteten slett ikke er så lav som det Lindzen påstår. Vi har også erfart at den globale oppvarmingen foregår i et tempo som samsvarer med den høye klimasensitiviteten som konsensusforklaringen bygger på. 

En annen, i mine øyne, vektig grunn til ikke høre på Lindzens klimaskepsis er at han var på 90-tallet meget aktiv i den organiserte og profesjonelle lobbyvirksomheten som var ute etter å hindre at USA ratifiserte Kyotoavtalen, den første klimaavtalen i FN-regi. Lindzen skrev en rekke kronikker i de store amerikanske avisene og deltok i TV-programmer der han henviste til sin faglige tyngde som MIT-professor i klimavitenskap og beroliget publikum med at det var ingen fare for at CO2-utslipp kan skape en skummel global oppvarming. Han påstod til og med at det var slett ikke sikkert at det var noen global oppvarming på gang i det hele tatt, den oppvarming som de meteorologiske målingene viser er sannsynøligvis et resultat av såkalt urban oppvarmingseffekt. Lindzen sa m.a.o. at klimaforskere og meteorologer flest er så inkompetente at de klarer ikke engang å måle temperaturen riktig. 

Jeg har selv lest flere av disse kronikkene fra tidlig nittitall og sett at den høye MIT-professoren hevdet at det sannsynligvis ikke fins noen global oppvarming. Det vet vi i dag var pølsevev. 

Det er dessuten avslørt at Lindzen tok seg betalt av amerikansk olje og kullindustri for å reise rundt og bruke sin professortittel til å berolige publikum om at CO2-utslippene er harmløse. Han var også ansatt som regjeringsutnevnt klimaekspert med stemmerett på vegne av Saudi-Arabia på flere klimatoppmøter i FN-regi på 1990-tallet der han forsøkte å tone ned advarslene i FNs klimpanels rapporter. 

Jeg er ikke i et øyeblikks tvil om at en som har den tunge faglige innsikten som Lindzen forstod at han snakket ikke sant når han beroliget folk om at klimagassutslippene er harmløse og angrep klimavitenskapens troverdighet. Jeg oppfatter han derfor som et uredelig menneske med null troverdighet. Lindzen er et eksempel på akademikere som Martin Luther kritiserte da han uttalte at fornuften er en hore, den kan kjøpes for penger. 

trondhjem

trondhjem
13.11.20 17:21
gshock: Hvorfor er det bare IPCC "som blir hørt" ?

Fordi IPCCs fagrapporter er en oppsummering og sammendrag av hele verdens klimafaglige publikasjoner inkludert både skeptiske og konsensustro publikasjoner. I tillegg kommer at dette sammendraget utsettes for to runder med åpen fagfellevurdering der alle inkludert verdens klimaskeptikere inviteres til å etterprøve at sammdraget korrekt gjengir innholdet i verdens klimafaglige litteratur. 

Du kan selv gå inn i FNs klimapanels arkiver og kontrollere at hver bidige setning i rapportene er korrekt i forhold til innholdet i den litteratur som omtales. Alt ligger åpent for innsyn for enhver som vil sjekke. 

Hadde det vært noen feil eller tvilsomme utsagn i disse rapportene kan du banne på at det hadde vi visst. Jamfør med hvordan klimaskeptikere og oljelobbyens PR-apparat brukte en liten feil i den fjerde synteserapporten fra 2007 til å angripe Klimapanelets troverdighet. Søk på "himalaya gate" og se for deg selv. 

(Innlegget ble redigert 13.11.20 17:26)

la1goa

la1goa
13.11.20 17:28
gshock: så får jeg svar at han bare er en gammel senil mann...

jada. Jeg har hørt mer om forskere der Trodhjem uttaler seg. Dilettanter, spinndoktor, selvutnevte falske eksperter m.m. Men når det gjelder å stå på den rette siden så trenger man ikke rare utdannelsen. Folk som skulker skolen er jo ekte eksperter innen klima bare de løper rundt med henda i været og hyler. ref. Greta.

la1goa

la1goa
13.11.20 17:30
trondhjem: Fordi IPCCs fagrapporter er en oppsummering og sammendrag av hele verdens klimafaglige publikasjoner inkludert både skeptiske og konsensustro publikasjoner.

IPCC har aldri hatt noen egne fagrapport, de summerer kun opp det som passer dem selv. Jeg kan nevne i fleng hva disse rapportene manger.

(Innlegget ble redigert 13.11.20 17:30)

ostgote

ostgote
13.11.20 18:45

Klimamålene i avtalene er et spill om tall og har liten eller ingen substans i virkelighetens verden.

ingenkanvite

ingenkanvite
14.11.20 11:42
la1goa: Hva skjer med kroppen når klimaet blir mer enn 2 grader varmere?

En blir visst litt varmere i toppen.

For å holde på samme varmen som før må du opp i høyden. Du trenger visst å komme deg 28 cm høyere for hvert år. 

ingenkanvite

ingenkanvite
14.11.20 13:17
trondhjem: De aller fleste i det såkalte vitenskapelige rådet til Klimarealistene er selvutnevnte falske klimaeksperter.  De kan ikke mer klimavitenskap enn det jeg gjør, men opptrer i massemedia og gjør krav på å være et vitenskapelig korrektiv til de ekte klimaforskernes budskap.

Det er svært sjelden noen fra Klimarealistene får opptre i norske masemedia. De er bannlyste. Effektiv non-platforming. En av de fremste internasjonale nettsteder er climate4you drevet av Ole Humlum.

Ole Humlum (født 21. juli 1949) er en dansk klimatolog, som er professor emeritus i glasiologi og geomorfologi ved UNIS. Han har skrevet en rekke vitenskaplige- og populærvitenskaplige artikler som betviler betydningen om en menneskeskapt global oppvarming.

Han har kunnskaper om klima som langt overskrider vanlige norske forskere. Men han tillates ikke å slippe inn i åpne debatter. Dette sier noe om den ensrettingen som finner sted, og hva en går glipp av i den norske offentlighet. Et grunnlag for å få diskusjon og innsikt er vel at folk med ulike oppfatninger kan møtes. Men norske medier er og blir et IPCC ekkokammer.

ingenkanvite

ingenkanvite
14.11.20 13:21
ingenkanvite: En av de fremste internasjonale nettsteder er climate4you drevet av Ole Humlum.

Les og lær. https://www.climate4you.com/

ingenkanvite

ingenkanvite
14.11.20 13:28
ingenkanvite: Men norske medier er og blir et IPCC ekkokammer.

Dette må jeg få ta tilbake. Det stemmer selvfølgelig ikke.

Norske medier kommer stadig med langt mer ekstrem skremselspropaganda enn IPCC.

ingenkanvite

ingenkanvite
14.11.20 13:57
xpoolman: Norge klarer ikke de selvpålagte "klimamålene"

Det er vel ganske uklart hvordan Norge ligger an i forhold til disse klimamålene. Klimamål som inngår i et hellig selvskadingsprosjekt.

Det er en sterk økning av CO2-opptak i norske økosystemer, både til lands og til vanns. Som jeg har forstått har klimaaktivister nektet å ta dette med i regnskapet.

la1goa

la1goa
14.11.20 15:30
ingenkanvite: For å holde på samme varmen som før må du opp i høyden. Du trenger visst å komme deg 28 cm høyere for hvert år.

Passer bra det, jeg har blitt skremt av spådommene der vannet skal stige langt mer enn 3mm pr år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg